Що називається словосполу- ченням?Як пов’язують- ся слова у словосполу- ченні?Як визначити в словосполу- ченні головне і залежне слова?Чим словосполу- чення відрізняється від речення?Що утворює граматичну основу речення?Які є другорядні члени речення?Які бувають речення за будовою (кількістю граматичних основ)?Які бувають речення за емоційним забарвле- нням?Які бувають речення за наявністю головних членів?Які бувають речення за метою висловлю-вання?Вправа «Картотека»Послідовно відкривайте картки та відповідайте на питання.
НЕ Є СЛОВОСПОЛУЧЕННЯМПідмет з присудком. Калина похилилась Ягода росте. Складені форми майбутнього часу. Буду читати Буду мріяти. Складені форми ступенів поєднання прикметників. Найбільш незалежний. Менш успішний. Слова, що мають між собою сурядний зв’язок Весна і осінь День і ніч Поєднання службовогослова з повнозначним. Для тебе. Біля школи. Фразеологізми. Не в тім’я битий. Ахіллесова п’ята. Пригадайте, які поєднання слів НЕ є словосполученням.
ВПРАВА 11 Прочитайте текст. Як у такій ситуації уникнути конфлікту?Доберіть свій варіант заголовка. ТАЄМНИЦЯЯкось моя подруга Наталка, сівши біля мене на першому уроці, зашепотіла на вухо: Ти знаєш, у кого закохалася Катя? Тримайся, бо впадеш!У Васю Клименка! Це вона мені на вечірці сказала, що він, мовляв, найкращий хлопець у класі! Та тут хіба сліпий не помітить, що він їй подобається! І на що вона сподівається? Та він, як дізнається, так засміє її, що вона до іншої школи переведеться! Може, розповісти йому? Ото сміху буде! Та він її відразу відшиє! припустила я. Ти краще поки що не говори йому нічого. Побачимо, що буде далі. Ото тема!Обидві ми пирснули зі сміху, аж учителька звернула на нас увагу. О. СайкоІнтерактивна вправа «Мікрофон»
чия?Моя подруга. Наведіть з тексту приклади розповідного, питального та спонукального речень. Чи є в тексті окличні речення? Які емоції, почуття ними передано?Знайдіть у реченнях тексту п'ять словосполучень (на вибір). Запишіть їх за зразком. Доведіть, що сполучення «закохалася Катя» НЕ є словосполученням. Підмет і присудок – це граматична основа речення. Якщо вони присутні, то це вже не словосполучення, а речення.
ВПРАВА 13 Спишіть. Підкресліть члени речення. За потреби скористайтеся таблицею. Дитинства теплий вітер з очей моїх сльозинку витер (О. Довгоп'ят).І над стареньким комином лелека після дощу просушує крило (Л. Костенко). Ліниво верби коси заплітали (Ю. Вавринюк). Цвіт опадав, сіявся легким пухом, торкався землі й стлівав (У. Самчук). Однозначними чи багатозначними є виділені слова? Доберіть до них антоніми. ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯГОЛОВНІДРУГОРЯДНІпідметприсудокозначенняобставинадодаток. Хто? Що?Що робить підмет?Який він є?Який? Чий? Котрий?Як? Де? Куди? Звідки? Коли? Чому?Кого? Чого? Кому? Чому? Ким? Чим? На кому? На чому?
укласти угодуархіви й бібліотекина аренітворча роботарозуміти й відчувативода спадалабуду навчатисьдуховний розвитокупродовж рокухліб і сільзапрошений для знайомствабити байдики. Визначте, які з наведених поєднань не є словосполученнями. Здійснити перевірку можна, натиснувши на відповідний знак питання.
ВПРАВА 14 Робота в парах. Розподіліть між собою групи словосполучень. Доберіть до них синонімічні з прикметниками й запишіть. Перевірте одне в одного правильність виконання. Складіть з одним дібраним словосполученням речення. Запишіть, підкресліть члени речення. Група 1. Юшка з грибами, завдання додому, криниця дідуся, хвилі Дніпра, вироби з паперу. Група 2. Вітер з моря, споруда для захисту, ліси Чернігівщини, сік з апельсина, хата лісника. Перевірка! Грибна юшка, домашнє завдання, дідусева криниця, Дніпрові хвилі, паперові вироби. Перевірка! Морський вітер, захисна споруда, чернігівські ліси, апельсиновий сік, лісникова хата. Наприклад: книжка Ігоря – Ігорева книжка,..ppt_xppt_x
Прочитайте вголос виразно текст. Змагалися з бігу спортивні команди двох шкіл. Кращий бігун школи №1 захворів. Команда відчувала наближення поразки. Раптом крізь натовп став проштовхуватися якийсь хлопець. Куди тобі? запитав його один з учнів. Куди тобі! сказав інший. Поясніть, який зміст було вкладено в ці дві однакові за лексичним складом конструкції та з якою інтонацією їх вимовлено. Які це речення за метою висловлювання? А за емоційним забарвленням?rrrrr
Тестуванняпоєднання іменників із прикметниками (погожий день, щире слово);поєднання іменників або займенників із прийменниками (після уроків, зі мною);поєднання дієслів із прислівниками (працювати наполегливо, рухатися швидко);поєднання дієслів і займенників (йти зі мною, говорити з тобою)4. До словосполучень НЕ можуть належати: