ХВИЛИНКА НАСТРОЮКольор-тест (початок уроку) Червоний — активне прагнення до діяльності. Жовтий — позитивний емоційний стан. Зелений — спокійний стан. Синій — прагнення до визнання. Коричневий — напруга. Чорний — стан хвилювання. Білий — важко щось відповісти.{8 A107856-5554-42 FB-B03 E-39 F5 DBC370 BA}
Слововітеркулялітати А. Зіставте записи в колонках. Які із записів більш інформативні?Словосполученнясильний вітерповітряна кулялітати високо Б. Чи можна в кожному записі правої колонки поставити питання від одного слова до іншого?В. Поміркуйте, чим словосполучення відрізняється від слова.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види словосполученьза способом вираження головного словаІменні(якщо головне слово виражене іменником,прикметником, числівником або займенником): шкільний музей, один зі спортсменів, хтось із них. Дієслівні(якщо головне слово виражене дієсловом, дієприкметником, дієприслівником): читати книжку,читаючи книжку, прочитана вчора. Прислівникові(якщо головне слово виражене прислівником): особливо весело, зовсім скоро.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Словосполученнями не буваютьпідмет і присудок, тобто граматична основа речення. Посміхнувся ранок.рівноправні слова (коли немає головного й залежного)Сонце й вітер; читати й обговорювати.фразеологізми. Бити байдики; витрішки продавати.якщо одне зі слів — службова частина мови або частина складеної форми слова. Обабіч дороги; після уроку; найбільш вдалий.
Добре вчитися, зустрітися з товаришем, цікаві атракціони, нетлінна краса, працелюбні мурашки, збирати полуницю, далеко від села, останній місяць, виходити з хати.372. І. Розподіліть словосполучення на дві групи й запишіть: 1) з головним словом – дієсловом; 2) з головним словом – іменником. Яке словосполучення виписувати не треба? Чому?ІІ. Складіть усно речення з одним поданим словосполученням.
377. Хто зможе за одну хвилину утворити й записати 7 словосполучень із поданих слів? А хто ще більше? Форму слів можна змінювати. Для поєднання окремих слів можна використовувати прийменники. День, сорочка, повільно, сонячний, сонце, будинок, вечір, пізно, село, бабусин, плавати, річка, дорога, робота, вранці, клас, великий, ходить, червоний, хлопчик, веселий, мріяти. Прийменникинад, про, з,у, до, біля, за,під, на
378. Утворіть з кожної пари слів словосполучення, а потім доберіть до нього синонімічне. За потреби використовуйте прийменники. Будинок, цегла; діти, іграшки; комп’ютер, програма; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; берег, море. ЗРАЗОК. Картон, коробка – картонна коробка – коробка з картону.
Будинок, цегла — будинок із цегли — цегляний будинок;діти, іграшки — іграшки для дітей — дитячі іграшки;комп’ютер, програма — програма для комп’ютера — комп'ютерна програма;економіка, розвиток — розвиток економіки — економічний розвиток;земля, Україна — земля України — українська земля;сік, яблука — сік з яблука — яблучний сік;берег, море — берег моря — морський берег. ПЕРЕВІР СЕБЕ
1. Назар подякував (учителька) за допомогу. 2. Відвідувачі подякували (екскурсовод) за розповідь. 3. Маринка не змогла вибачити (подруга). 4. Сергій пробачив (кривдник). 5. Завжди дякуйте (батьки). 6. Ми всі подякували (Марина Тарасівна) за урок.386. Спишіть речення, ставлячи іменники, що в дужках, у потрібному відмінку. Поставте усно питання від головного слова до цього іменника.
1. Назар подякував (кому?) учительці за допомогу.2. Відвідувачі подякували (кому?) екскурсоводу за розповідь.3. Маринка не змогла вибачити (кому?) подрузі.4. Сергій пробачив (кому?) кривднику.5. Завжди дякуйте (кому?) батькам.6. Ми всі подякували (кому?) Марині Тарасівні за урок. ПЕРЕВІР СЕБЕ
Глузувати (з к о г о?) ... ; дивуватися (і з ч о г о?) ... ; зраджувати (к о г о? щ о?) ... ; одружитися (з к и м?) ... ; сміятися (з к о г о? і з ч о г о?) ... ; не чути (ч о г о? к о г о?) ... ; не бачити (к о г о? ч о г о?) ... ; радіти (і з ч о г о?) ... ; оволодівати (ч и м?) ... .388. Утворіть із поданими словами словосполучення і запишіть. Зверніть увагу на питання, подані в дужках. ЗРАЗОК. Опановувати (що?) знання.
Глузувати (з кого?) з бегемота; дивуватися (із чого?) із вікна; зраджувати (кого? що?) правду; одружитися (з ким?) з дівчиною; сміятися(з кого?, із чого?) з клоуна; не чути (чого? кого?) дзвоника; не бачити (кого? чого?) родину; радіти (із чого?) із подарунку; дякувати (кому?) батькам; оволодівати (чим?) мовами. ПЕРЕВІР СЕБЕ