Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Граматична помилка в словосполученнях

Про матеріал
До вашої уваги ПРЕЗЕНТАЦІЯ до теми: Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Граматична помилка в словосполученнях. Про те, чим словосполучення відрізняється від слова й речення, а також про головне й залежне слово у словосполученні. Про правильний вибір форми залежного слова. (за підручником Заболотний) презентація у форматі PowerPoint (можна редагувати!) слайди презентації містять теоретичний та практичний матеріал.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Граматична помилка в словосполученнях

Номер слайду 2

ХВИЛИНКА НАСТРОЮКольор-тест (початок уроку)    Червоний — активне прагнення до діяльності. Жовтий — позитивний емоційний стан. Зелений — спокійний стан. Синій — прагнення до визнання. Коричневий — напруга. Чорний — стан хвилювання. Білий — важко щось відповісти.{8 A107856-5554-42 FB-B03 E-39 F5 DBC370 BA}

Номер слайду 3

Відомості із синтаксису та пунктуації

Номер слайду 4

Слововітеркулялітати А. Зіставте записи в колонках. Які із записів більш інформативні?Словосполученнясильний вітерповітряна кулялітати високо Б. Чи можна в кожному записі правої колонки поставити питання від одного слова до іншого?В. Поміркуйте, чим словосполучення відрізняється від слова.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види словосполученьза способом вираження головного словаІменні(якщо головне слово виражене іменником,прикметником, числівником або займенником): шкільний музей, один зі спортсменів, хтось із них. Дієслівні(якщо головне слово виражене дієсловом, дієприкметником, дієприслівником): читати книжку,читаючи книжку, прочитана вчора. Прислівникові(якщо головне слово виражене прислівником): особливо весело, зовсім скоро.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Словосполученнями не буваютьпідмет і присудок, тобто граматична основа речення. Посміхнувся ранок.рівноправні слова (коли немає головного й залежного)Сонце й вітер; читати й обговорювати.фразеологізми. Бити байдики; витрішки продавати.якщо одне зі слів — службова частина мови або частина складеної форми слова. Обабіч дороги; після уроку; найбільш вдалий.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Спортивний зал, схожий на батька, бігати наввипередки, мікрохвильова піч, повернутися ввечері, посадити в саду, тлумачний словник, готуватися до жнив. 371. Запишіть словосполучення та поставте питання від головного слова до залежного.

Номер слайду 9

ПЕРЕВІР СЕБЕСпортивний (який?) зал, схожий (на кого?) на батька, бігати (як?) наввипередки, мікрохвильова (яка?) піч, повернутися (коли?) ввечері, посадити (в чому?) в саду, тлумачний (який?) словник, готуватися (до чого?) до жнив.

Номер слайду 10

Добре вчитися, зустрітися з товаришем, цікаві атракціони, нетлінна краса, працелюбні мурашки, збирати полуницю, далеко від села, останній місяць, виходити з хати.372. І. Розподіліть словосполучення на дві групи й запишіть: 1) з головним словом – дієсловом; 2) з головним словом – іменником. Яке словосполучення виписувати не треба? Чому?ІІ. Складіть усно речення з одним поданим словосполученням.

Номер слайду 11

1) Добре вчитися, зустрітися з товаришем, збирати полуницю, виходити з хати, ПЕРЕВІР СЕБЕ2) цікаві атракціони, нетлінна краса, працелюбні мурашки, останній місяць. Не вписуємо «далеко від села» адже це не є словосполучення, слова рівноправні за значенням.

Номер слайду 12

377. Хто зможе за одну хвилину утворити й записати 7 словосполучень із поданих слів? А хто ще більше? Форму слів можна змінювати. Для поєднання окремих слів можна використовувати прийменники. День, сорочка, повільно, сонячний, сонце, будинок, вечір, пізно, село, бабусин, плавати, річка, дорога, робота, вранці, клас, великий, ходить, червоний, хлопчик, веселий, мріяти. Прийменникинад, про, з,у, до, біля, за,під, на

Номер слайду 13

ПЕРЕВІР СЕБЕ Сонячний день, веселий хлопчик, повільно плавати, червоний будинок, повільно ходить, бабусин будинок, пізно мріяти, веселий клас.

Номер слайду 14

378. Утворіть з кожної пари слів словосполучення, а потім доберіть до нього синонімічне. За потреби використовуйте прийменники. Будинок, цегла; діти, іграшки; комп’ютер, програма; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; берег, море. ЗРАЗОК. Картон, коробка – картонна коробка – коробка з картону.

Номер слайду 15

Будинок, цегла — будинок із цегли — цегляний будинок;діти, іграшки — іграшки для дітей — дитячі іграшки;комп’ютер, програма — програма для комп’ютера — комп'ютерна програма;економіка, розвиток — розвиток економіки — економічний розвиток;земля, Україна — земля України — українська земля;сік, яблука — сік з яблука — яблучний сік;берег, море — берег моря — морський берег. ПЕРЕВІР СЕБЕ

Номер слайду 16

ГРАМАТИЧНА ПОМИЛКА У СЛОВОСПОЛУЧЕННЯХ

Номер слайду 17

1. Назар подякував (учителька) за допомогу. 2. Відвідувачі подякували (екскурсовод) за розповідь. 3. Маринка не змогла вибачити (подруга). 4. Сергій пробачив (кривдник). 5. Завжди дякуйте (батьки). 6. Ми всі подякували (Марина Тарасівна) за урок.386. Спишіть речення, ставлячи іменники, що в дужках, у потрібному відмінку. Поставте усно питання від головного слова до цього іменника.

Номер слайду 18

1. Назар подякував (кому?) учительці за допомогу.2. Відвідувачі подякували (кому?) екскурсоводу за розповідь.3. Маринка не змогла вибачити (кому?) подрузі.4. Сергій пробачив (кому?) кривднику.5. Завжди дякуйте (кому?) батькам.6. Ми всі подякували (кому?) Марині Тарасівні за урок. ПЕРЕВІР СЕБЕ

Номер слайду 19

Глузувати (з к о г о?) ... ; дивуватися (і з ч о г о?) ... ; зраджувати (к о г о? щ о?) ... ; одружитися (з к и м?) ... ; сміятися (з к о г о? і з ч о г о?) ... ; не чути (ч о г о? к о г о?) ... ; не бачити (к о г о? ч о г о?) ... ; радіти (і з ч о г о?) ... ; оволодівати (ч и м?) ... .388. Утворіть із поданими словами словосполучення і запишіть. Зверніть увагу на питання, подані в дужках. ЗРАЗОК. Опановувати (що?) знання.

Номер слайду 20

Глузувати (з кого?) з бегемота; дивуватися (із чого?) із вікна; зраджувати (кого? що?) правду; одружитися (з ким?) з дівчиною; сміятися(з кого?, із чого?) з клоуна; не чути (чого? кого?) дзвоника; не бачити (кого? чого?) родину; радіти (із чого?) із подарунку; дякувати (кому?) батькам; оволодівати (чим?) мовами. ПЕРЕВІР СЕБЕ

Номер слайду 21

Номер слайду 22

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацювати §37-38 (ст.151-158). Вправа 383

pptx
Додано
2 березня
Переглядів
606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку