Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова, його форми й речення.

Про матеріал
Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполучення.  формування предметної компетентності: • розширити та поглибити знання учнів про словосполучення, його будову, вiдмiннiсть вiд слова й речення; • формувати вмiння визначати головне й залежне слово у словосполученнi; • видiляти словосполучення в межах речення;  формування ключових компетентностей; • спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови; розвивати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; • комунікативну:виробляти вміння виправдано користуватися мовними засобами в різних життєвих ситуаціях; розвивати монологічне та діалогічне мовлення учнів; • уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати бажання постійно збагачувати власний словниковий запас, користуватися різними джерелами довідкової інформації; • інформаційну: виробити вміння складати та читати схеми, діяти за алгоритмом, розвивати медійну грамотність; • соціальну й громадянську: через мову прилучати учнів до культурних надбань народу; виховувати любов дорідного краю; формувати й зміцнювати патріотичні почуття
Перегляд файлу

Дата: 27.02.2023          Клас: 5-Б

Тема. Словосполучення. Вiдмiннiсть словосполучення вiд слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполучення.

  • формування предметної компетентності:
  • розширити та поглибити знання учнів про словосполучення, його будову, вiдмiннiсть вiд слова й речення;
  • формувати вмiння визначати головне й залежне слово у словосполученнi;
  • видiляти словосполучення в межах речення;
  • формування ключових компетентностей;
  •  спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення рідної мови; розвивати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
  • комунікативну:виробляти вміння виправдано користуватися мовними засобами в різних життєвих ситуаціях; розвивати монологічне та діалогічне мовлення учнів;
  • уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати бажання постійно збагачувати власний словниковий запас, користуватися різними джерелами довідкової інформації;
  •  інформаційну: виробити вміння складати та читати схеми, діяти за алгоритмом, розвивати медійну грамотність; 
  •  соціальну й громадянську: через мову прилучати учнів до культурних надбань народу; виховувати любов дорідного краю; формувати й зміцнювати патріотичні почуття

Тип уроку: урок вивчення  нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

Визначення емоційного стану учнів за допомогою смайликів (на каркуш зв смайликом, який відповідає його емоції, прикріплює кольорову прищепку)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Визначення теми, мети уроку.

Розгадування ребуса

записування у зошити числа та теми уроку

Слово дня: синтаксис, емоція, гнів, приборкати. Чи усі слова ви розумієте? Скористайтесь Google  за потреби

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Діти, прочитайте уважно тему. Як ви вважаєте, про що ми будемо говорити з вами на уроці?

-дізнатися про синтаксис і пунктуацію, визначити поняття «словосполучення»;

- навчитися виділяти словосполучення серед інших поєднань слів;

-будувати й аналізувати словосполучення;

-відрізняти словосполучення від слова (форми слова) і речення.

ІV Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

 Епіграф уроку  

Словосполучення — це будівельний матеріал для речення,

 але не саме речення (Ю. Карпенко).

 

  1. Робота зі схемою. (робота в парах)

Розставте визначення від найменшої одиниці спілкування до найбільшої. Звук, буква, слово, словосполучення, речення.

Кольори не випадкові. Чи важливі це кольори для українців? Чому?

(картка самооцінювання: зелений, жовтий, червоний)

  1. Лінгвістична комікс-казка перегляд відео

Погляньте на с.121 вашого підручника чи усю інформацію про словосполучення було подано уу відео?

 Запам’ятайте! Слово, вiд якого ставиться питання, є головним, а iнше, до якого ставимо питання, – залежним.

  1. Дослiдження-спостереження. Вправа 307( колективна робота)

Прочитайте слова та словосполучення.

Мережа, павутина;   всесвітня мережа, всесвітня павутина.

ІІ Що точніше характеризує предмети, дії, ознаки — слово чи словосполучення?

Знайдiть головнi й залежнi слова у поданих словосполученнях.

-Якими частинами мови вираженi головне i залежне слова в кожному словосполученнi?

4. Розподільна робота( колективна робота)

Словосполучення                                                       не словосполучення

Щиро сміятися                 сміх і сльози

Радісний хлопчик        з посмішкою

Приборкати  свій гнів        дівчинка веселиться

Особливо весело сьогодні                                            продавати зуби

Назвіть поширенні словосполучення.

Складіть з будь-яким словосполученням речення.

(картка самооцінювання: зелений, жовтий, червоний)

Фізкультхвилинка

5. Робота з текстом. Вправа 310 (індивідуальна робота)

Випишіть із нього п’ять словосполучень. Визначити головне залежне слово.

Гнів — це складне почуття. Через нього ми хочемо нищити речі й говорити образливі слова, про які пізніше шкодуємо. Коли ми озираємося на те, що говорили й робили, коли сердилися, то відчуваємо провину та шкодуємо, що не вчинили по-іншому. Знайди трохи часу й поміркуй над тим, який гнів на вигляд, чим він пахне, як звучить, на що схожий… Напиши листа своєму гнівові: «Привіт, гніве! Мене звати… Якби ти мав колір, то був би… Я помічаю тебе найчастіше, коли…

(С. Сновден, С. Рібер).

6. Бесіда за змістом прочитаного

- Яку проблему порушують автори?

- Чи відчували ви гнів?

- Що може викликати у вас це почуття?

- На вашу думку, гніватися — це добре чи погано?

Обміняйтесь зошитами і перевірте чи правильно виписав ваш сусід по парті словосполучення. За кожне правильне словосполучення 2 бали.

7. Завдання із QR-кодом (індивідуальна робота)

(картка самооцінювання: зелений, жовтий, червоний)

V. Рефлексія

Розмальовування картинок( колективна  робота)

VІ. Пiдсумок уроку.

Міні – тест (індивідуальна робота)

  1. Визначте варіант, у якому подані всі словосполучення:

А) перевірити за словником; написати у зошиті; підручники і словники;

О) дякувати маму; вибачте мені; я і друзі;

У) цікава зустріч; правильна відповідь; вдала подорож.

  1. Визначте, у якому рядку всі словосполучення іменні:

Д) люблю осінь; троє з нас; вільно спілкуватися;

Р) весняний ліс; радісна людина; ласкава подруга;

К) вільно спілкуватися; весело проводити час; товаришувати з нами;

  1. Які за будовою словосполучення: «лагідне осіннє сонце», «дуже тепла погода»:

А) поширені;

Б) непоширені.

Ключ: ура

2. Долоньки – побажання.

- А зараз, спробуймо поділитися позитивними емоціями з іншою людиною, зокрема із своїм другом по парті.

- У вас на партах лежать долоньки. Це долоньки – емоції. Напишіть ім’я свого сусіда по парті та передайте йому одну позивну емоцію, будь-яке побажання.

- Подаруйте свої долоньки один одному. Хто хоче прочитати, якою емоцією він поділився? Обмін долоньками.

- Люди один одному в тяжку хвилину подають руку – підтримки, щоб людина не відчувала себе самотньою.

- А зараз доторкніться своїми долоньками. Хоч, ваша долонька ще маленька, та ви також можете бути підтримкою один одного.. Що ви відчуваєте? Відпустіть долоньки.

- Що подарували ви своєму сусідові? ( Частинку сердечка, свою радість, своє тепло…).

Якщо у когось змінилась емоція протягом уроку, то можна підійти і змінити місце вашої прищепочки з одного смайлика на інший.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Вивчити теоретичний матеріал $37 с.121

2. Виконати вправу 309 завдання І чи ІІ виконувати обираєте самостійно.

 

 

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку