Словосполучення. Відмінність словосполученя від слова й речення. Головне і залежне слово у словосполученні.

Про матеріал
Дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень;
Перегляд файлу

Українська мова   5 клас

 

Тема. Словосполучення. Відмінність словосполученя від слова  й речення.  Головне і залежне слово у словосполученні.

 

Мета: дати поняття про словосполучення; формувати  вміння утворювати словосполучення та  виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння спостерігати та узагальнювати, працювати з підручником, навички аналізу мовних  явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять; виховувати любов до навчання

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник,  картки.

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

Психологічний портрет настрою.

Вчитель: Нумо, діти, підведіться!  

                  Всі приємно посміхніться.

                  Продзвенів уже дзвінок,

            Починаємо урок!

Учитель пропонує підняти кольоровий «смайлик»,        (у кожного учня на парті по 2 «смайлика» з посмішкою та без посмішки),   щоб показати власні відчуття на початку уроку.

- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ  

  «Хто швидше?»  (Відгадати загадки)


Ми, звичайно, не хитруєм:

Нас і бачать, нас і чують –

Це зовсім не дивина.

Як же наші імена?

                         (Букви і звуки).

У вимові завжди чисті

Звуки ми ще й голосисті.

Небагато нас, а все ж

Без нас слова не складеш.

                         (Голосні звуки).

Це усі повинні знати:

Нас не можна роз’єднати.

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук – один.

                        (Дз - дз ; дж - дж ).

Я один в сім`ї такий,

Кажуть, надто вже м’який.

Хоч мовчун, та не дивак,

У слові я – не зайвий знак.

(М’який знак).


 

Я такий же, як знак розділовий,

і відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови,

я пишусь не внизу, а вгорі.

(Апостроф).

 

  • Фонетика  - це розділ науки про мову, що вивчає звуки.
  • Скільки звуків в українській мові ?
  • Звук – це.. (найменша неподільна одиниця  мови та мовленя)
  • Які букв мають 2 звуки?
  • Яка буква не має звука?

Розподільний диктант

Запишіть слова у 3 колонки : 1) букв = звуків, 2) букв >звуків, 3) букв < звуків

Гіллястий, сплять, голубка, косьба, бджола, дьогтю, дід,  сиджу, джміль, сонні,  приязно, рясно, шило, коні, дзюрчання, стружка, призьба, щока, очі, долина, жодної, листя, країна, кущ, голод.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні.

Виконати вправу 403

ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.

  Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж одне слово. Слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично. Словосполучення складається  з двох частин: головної та залежної.

  1. Опрацювати теоретичний матеріал на С 176
  2. Виконати вправу 404
  3.  Творча робота. Утворити словосполучення. (Роздатковий мвтеріал)

Поставити слова, що у дужках, у потрібному відмінку з прийменником чи без нього

Пішов (ліс), подарував (дядько), почепили (гілка), відгадає (загадка), понеси (дочка), купив (заєць), прийшла (світлиця), піймав (лисиця), перекидається (хорт), перекинувся (голуб), просить (цариця), текло (борода).                                                                                    

                                                                                                                 ( казка «Ох»).

Фізхвилинка.     

Сильний вітер до землі 

Гне дерева молоді, (присідають)

А вони ростуть, міцніють (піднімаються)

Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)

  1. Опрацювати теоретичний матеріал на С 177
  2.  Виконати вправу 406
  3.  Мовна гра «Не помились» із використанням двобічних сигнальних карток (червона сторона – поширені словосполучення, синя сторона – непоширені словосполучення).

Осінній сад;  

сон гіллястої яблуні;

 соковиті груші;

 медвяний запах плодів;

 обважнілі гілки;

падають на сиру землю;

братися до роботи;

 працювати охоче;

пам’ятний день осені;

відлітають у далекий вирій;

 голосно курличуть,

 багата осінь,

 завзято працювали,

 журавлиний ключ,

 повертатися з дороги,

садок вишневий,

далекі дзвони,

березовий гай.


 

ІV. Систематизація й узагальнення знань.

Пошуково-вибірковий диктант

       Прочитати текст. Знайти й виписати словосполучення. (Учні отримують тексти на парти)

        Нечувана радість запанувала у звірячім царстві. Зараз кинулися робити порядки. Орли та яструби наловили курей, вовки та ведмеді нарізали овець, телят і нанесли цілу купу перед нового царя. Сей узяв часточку собі, а решту по справедливості розділив між усіх голодних.

                                                                             ( Іван Франко « Фарбований Лис»).

 

1. Подумай

  • Яку тему ми вивчали на уроці?
  • Зі скількох слів складаєься словосполученя?
  • Які бувають словосполучення?
  • Як пов'язані слова в словосполученні?
  • Які види робіт на уроці вам сподобалися? Чому?

        2. Інтерактивна вправа „Мікрофон

 Продовжіть речення:

„На цьому уроці я зрозумів...”

 

V. Домашнє завдання.

Вивчити правила на С. 176 - 177,   

Виконати вправу 408

   1. - Утворіть якомога більше можливих словосполучень із поданими словами.

        Мова ,  вивчати,   навчитися, користуватися ,   писати.                                                    

   VІ.   ОЦІНЮВАННЯ

 

Психологічний портрет настрою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Виставна Ірина Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
3173
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку