Урок
для 6 класу
Підготувала: учитель української мови та літератури
Василевська Наталія Іванівна
ПЛАН-КОНСПЕКТ
Тема уроку: Словотвір. Складні слова. Сполучні о, е, є в складних словах. Творення складноскорочених слів
Мета уроку: ознайомити учнів із новою темою, зі способами утворення
складних слів та умовами вибору сполучних о, е, є.
Завдання:
Тип уроку: урок формування та удосконалення знань, умінь, навичок.
Форми роботи учнів: фронтальна робота, самостійна, робота в парах, елементи дослідницької діяльності.
Необхідне технічне обладнання: оціночний лист, картки для самостійної роботи з нової теми, інтерактивна дошка, підручник, тлумачні словники, магнітофон і музичний запис.
Епіграф уроку: Слів у мові мільйон, вибирайте найкраще.
Кожне з них лиш торкни, як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони наші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова
О.Лупій
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання учнів учителем
ІІ. Вступна бесіда.
1.Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
Відомий український поет В.Сосюра в одному зі своїх творів написав: «Я знаю силу слова». А чи знаєте її ви. Поміркуємо над цим, виконуючи завдання (на дошці прикріплено плакат із записом «Словом можна…» подається нижче).
Завдання 1: закінчити думку. Запис на дошці (без коментарів).
(…розвеселити, розрадити, вселити надію, переконати, ощасливити, зганьбити, образити, принизити, приголомшити, поранити, убити, зцілити, причарувати, звеличити, очистити душу).
Завдання 2: Читання тексту на зворотному боці плаката:
«Словом можна вбити і оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі… Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину».
В.Сухомлинський
2. Актуалізація опорних знань.
Щоб урок був успішним, пропоную вам здійснити 8 кроків до успіху. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»:
Наприклад: Примор’я – приморський ← морський ← море
лікарський ← лікарня -- лікар
мовний -- прамова ← мова
3. Міні-практикум.
Завдання. Поставити наголос. Пояснити спосіб творення виділених слів (слова записані на дошці).
Визнання→, пізнання→, вимова→, дробовий→, занести→, чорнозем→, живопис→, виразно→, надворі→.
Самооцінювання: за способом творення кожне слово 1бал, усього 9 балів.
за наголосом – усі слова 3 бали.
(перевірка здійснюється за допомогою правильно записаних слів на дошці)
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Учитель задає питання дослідницького характеру:
Діти визначили, які слова названі складними, дізналися, що при утворенні складних слів беруть участь сполучні голосні о, е, є.
ІV. Фізкульхвилинка.
Учитель говорить і показує дітям вправи:
І на голову схилився?!
Вже набридло вам сидіти?!
Що ж, слід трохи відпочити.
Треба дружно всім нам встати,фізкультпаузу почати.
Швидко стали, посміхнулись, потягнулись.
Вище, вище! Ну-мо, плечі розпрямляйте!
Підніміться, опустіться, вправо, вліво поверніться,
рук коліньми приторкніться.
Сіли, встали.
Сіли, встали.
І на місці пострибали.
V. Закріплення вивченого.
Самостійна робота по картках:
Зор…пад стал…вар кор….їд
Вітр…вій нафт…провід чорн…зем
Срібн…крилий піш…хід пил…сос
Пар…плав місяц…хід кра…знавство
Земл…мір каш…вар бур…вій
Ліс…степ верб…ліз гряз…вод…лікарня
Виконавши самостійну роботу, діти обмінюються картками, роблять взаємоперевірку. Учитель відкриває робочу дошку, де наведені правильні відповіді. Діти порівнюють одержані результати, виставляють один одному оцінки, виконують роботу над помилками.
VI. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія:
(Учитель робить висновок, що діти добре попрацювали і пропонує провести самооцінку кожному учневі, аргументуючи свою відповідь) - Я вважаю що….
Учитель задає питання для аналізу уроку:
VII. Домашнє завдання (відповідний матеріал за робочим підручником); скласти синквейн з теми «Складні слова»