Словотвір. Складні слова. Сполучні о, е, є в складних словах. Творення складноскорочених слів

Про матеріал
Словотвір. Складні слова. Сполучні о, е, є в складних словах. Творення складноскорочених слів
Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок

для 6 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: учитель української мови та літератури

       Василевська Наталія Іванівна

 

 

           

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ

Тема уроку: Словотвір. Складні слова. Сполучні о, е, є в складних словах. Творення складноскорочених слів

Мета уроку: ознайомити учнів із новою темою, зі способами утворення

складних слів та умовами вибору сполучних о, е, є.

Завдання:

  •                   навчальні: повторити способи творення слів в української мові на прикладі голосних о, е, є;
  •                   виховні: виховувати в учнів почуття позитивної оцінки і самооцінки;
  •                   розвивальні: розвивати мовлення учнів, використовуючи тексти із художньої літератури.

Тип уроку: урок формування та удосконалення знань, умінь, навичок.

Форми роботи учнів: фронтальна робота, самостійна, робота в парах, елементи дослідницької діяльності.

Необхідне технічне обладнання: оціночний лист, картки для самостійної роботи з нової теми, інтерактивна дошка, підручник, тлумачні словники, магнітофон і музичний запис.                                                                                                                 

    

     Епіграф уроку:                       Слів у мові мільйон, вибирайте найкраще.

          Кожне з них лиш торкни, як струна,  виграва,

                                                   Зрозумілі, вагомі й усі вони наші –

                                                   Мелодійні, дзвінкі, українські слова

                                                                                О.Лупій

Хід уроку

   І. Організаційний момент.

1. Привітання учнів учителем

  ІІ. Вступна бесіда.

     1.Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.

     Відомий український поет В.Сосюра в одному зі своїх творів написав: «Я знаю силу слова». А чи знаєте її ви. Поміркуємо над цим, виконуючи завдання (на дошці прикріплено плакат із записом «Словом можна…» подається нижче).  

      Завдання 1: закінчити думку. Запис на дошці (без коментарів).          

(…розвеселити, розрадити, вселити надію, переконати, ощасливити, зганьбити, образити, принизити, приголомшити, поранити, убити, зцілити, причарувати, звеличити, очистити душу).

 

Завдання 2: Читання тексту на зворотному боці плаката:

  «Словом можна вбити і оживити, поранити й вилікувати, посіяти тривогу й безнадію і одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози, породити віру в людину і зародити невіру, надихнути на працю і скувати сили душі… Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину».

                                                                                            В.Сухомлинський

     2. Актуалізація опорних знань.

Щоб урок був успішним, пропоную вам здійснити 8 кроків до успіху.       Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»:

  1.               Словотвір – це (розділ науки про мову, що вивчає закони творення слів).
  2.               Як творяться слова в мові (від інших спільнокореневих слів).
  3.               Які це похідні і непохідні слова? (похідні – це слова, які утворились від інших слів: весняний – весна, школяр – школа; непохідні – це ті слова, утворення яких не можна пояснити: сад, степ, п’ять).
  4.               Чи однакові поняття твірна основа і основа слова? Що таке твірна основа?

Наприклад: Примор’я – приморський ← морський ← море

лікарський ← лікарня -- лікар

мовний  --  прамова ← мова

  1.               Чим похідне слово відрізняється від твірного?
  2.               За допомогою чого утворюються нові слова?
  3.               Афіксальні способи творення.
  4.               У чому полягає відмінність між словотвірним аналізом і розбором слова за будовою?

 

 3. Міні-практикум.

Завдання. Поставити наголос. Пояснити спосіб творення виділених слів (слова записані на дошці).

Визнання→, пізнання→, вимова→, дробовий→, занести→, чорнозем→, живопис→, виразно→, надворі→.

Самооцінювання: за способом творення кожне слово 1бал, усього 9 балів.

за наголосом – усі слова 3 бали.

(перевірка здійснюється за допомогою правильно записаних слів на дошці)

  ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.

  1.               Запис до зошитів числа і теми уроку «Складні слова. Сполучні о, е, є в складних словах. Творення складноскорочених слів».

Учитель задає питання дослідницького характеру:

  •                   Яка ж тема нашого уроку?
  •                   Це новий для вас матеріал?
  •                   А тепер, опираючись на тему уроку, сформулюємо завдання, які стоять перед нами.
  1.               Робота на дошці за підручником 

Діти визначили, які слова названі складними, дізналися, що при утворенні складних слів беруть участь сполучні голосні о, е, є.

  1.               Пропоную прочитати правило в підручнику (детальне вивчення нового матеріалу і виконання завдань).
  2.               Виконання вправ за підручником (перевірка вправ за сигнальними картками).

ІV.  Фізкульхвилинка.

Учитель говорить і показує дітям вправи:

  •                   Хто там, хто там вже втомився

І на голову схилився?!

Вже набридло вам сидіти?!

Що ж, слід трохи відпочити.

Треба дружно всім нам встати,фізкультпаузу почати.

Швидко стали, посміхнулись, потягнулись.

Вище, вище! Ну-мо, плечі розпрямляйте!

Підніміться, опустіться, вправо, вліво поверніться,

рук коліньми приторкніться.

Сіли, встали.

Сіли, встали.   

          І на місці пострибали.

 

V. Закріплення вивченого.

Самостійна робота по картках:

Зор…пад                          стал…вар                             кор….їд

Вітр…вій                         нафт…провід                       чорн…зем

Срібн…крилий                піш…хід                              пил…сос

Пар…плав                       місяц…хід                            кра…знавство

Земл…мір                        каш…вар                             бур…вій

Ліс…степ                        верб…ліз                              гряз…вод…лікарня

   Виконавши самостійну роботу, діти обмінюються картками, роблять взаємоперевірку. Учитель відкриває робочу дошку, де наведені правильні відповіді. Діти порівнюють одержані результати, виставляють один одному оцінки, виконують роботу над помилками.

 

VI. Підведення підсумків уроку.

  1.               Учитель говорить про те, що сьогодні вивчили правило «Сполучні голосні о, е, є у складних словах», перевірили свої здібності, дізналися, над чим ще слід працювати. Адже пам'ять, спостережливість, уважність, кмітливість потрібні, щоб здобувати знання і отримати хорошу професію в майбутньому!
  2.               Бесіда з учнями за такими питаннями:
  •                   Чи потрібний був сьогоднішній урок?
  •                   Що у вас вийшло на уроці?
  •                   Що вам у цьому допомогло?
  •                   Чи вдалось виконати поставлені завдання?
  •                   Що потрібно зробити ще?

Рефлексія:

  •                   Хто із однокласників здивував, порадував?
  •                   Яке із завдань виконували з інтересом?
  •                   Чи сподобалось працювати в групі і чому?
  •                   Де можна застосувати нові знання?

(Учитель робить висновок, що діти добре попрацювали і пропонує провести самооцінку кожному учневі, аргументуючи свою відповідь)                               -        Я вважаю що….

Учитель задає питання для аналізу уроку:

  •                   Якби треба було передати ваш внутрішній стан у кольоровій гамі, то яким кольором ви розфарбували б наш урок?
  •                   Чи отримали ви задоволення від уроку?

 

VII.  Домашнє завдання  (відповідний матеріал за робочим підручником);               скласти синквейн з теми «Складні слова»

 

 

docx
Додано
29 січня 2021
Переглядів
1142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку