Слухова сенсорна система, значення, будова , гігієна.

Про матеріал

Підручник Біологія . 8 клас. Н.Міщук, Г. Жирська, А. Степанюк, Л. Барна . Видавництво " Підручники і посібники" 2016.

Розробка уроку з використанням інтерактивних технологій:
" Мозковий штурм", " Ажурна пилка". " Джисгоу" та групова форма роботи . Конспект апробований на уроці для слухачів курсів ТОКІПО. На уроці здійснються міжпредметні зв'язки із зарубіжною літературою. фізикою; формується екологічне мислення та проводиться гігієнічне виховання. . .

Зміст архіву
Перегляд файлу

 

 

        Тернопільська загальноосвітня школа  I-III ст. № 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК НА ТЕМУ « СЛУХОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА, БУДОВА ,ЗНАЧЕННЯ І ГІГІЄНА»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Вчитель Стецюк Л.Р.

 

 

Тема. Слухова сенсорна система, її будова , значення, гігієна.

Мета:Вивчити будову слухової сенсорної системи та анатомічну будову органу слуху, встановити взаємозв’ язок між будовою та функціями органа слуху;

формувати  гігієнічні навички по догляду за органом слуху;

сприяти естетичному вихованню учнів;

удосконалювати вміння працювати з Інтернет – ресурсами;

продовжувати формувати вміння працювати  з підручником та малюнками;

розвивати вміння працювати в групах.

 

Обладнання: проектор, слайди, таблиця « Орган слуху» , розбірна модель вуха, вологі препарати хребетних тварин, таблиця « Будова головного мозку людини».

 Урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних технологій.

  Кредо уроку. Учитель повинен менше вчити . Учень повинен більше вчитися .

                                                                            Ян Коменський

                                               Хід уроку

I. Актуалізація  і  корекція опорних знань

 1. Вчитель. - Які ви знаєте сенсорні системи? З яких частин вони складаються?                                                                                                                        Все життя людина чує звуки. Які асоціації викликає слово  «звук»?

                 Вправа       « Мозковий штурм»

                                             Звук

 

 

 

 

 Дослідження психологів свідчать , що прослухана інформація засвоюється лише на 5% . Недаремно Ян  Коменський  говорив , що вчитель повинен менше вчити , а учень більше вчитися.

 Вам додому були дані завдання по пошуку інформації в Інтернеті. Наш клас був поділений на три пошуково- творчі лабораторії. Умовно ми їх назвемо :

1лабораторія – червона;

2- синя ;

3- бузкова.

II. Мотивація  навчальної  діяльності , повідомлення теми  та  мети уроку.

 1.Вчитель . Ви читали казку Шарля Перро  « Червона шапочка»?

Ви пригадуєте діалог ?

  • Бабусю , а для чого тобі такі великі вуха?- запитує онука .

Що відповідає вовк?

  • Це щоб краще чути тебе, дитя моє!

Отже,  для сприйняття звуків необхідне вухо.

 - А у всіх хребетних є зовнішнє вухо ? ( Показ вологих препаратів та обговорення питання наявності зовнішнього вуха у хребетних). На сьогоднішньому уроці ми вивчимо будову слухової сенсорної системи, значення,гігієну її.

 2.Тема уроку « Слухова сенсорна система , її будова , значення і гігієна».

III. Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу.

    1.Вчитель.  Значення вуха у людини:

а) Косметичне. У всі часи і всі народи старалися прикрасити вушну раковину, розуміючи ,що вона відіграє важливе значення у створенні зовнішнього вигляду людини . Щоправда у деяких африканських народів почуття прекрасного  оригінальне. Вони розтягують мочки вуха до дуже великих розмірів. (  Слайда №1. Людина з розтягнутим вухом.).

У східних народів існував звичай відрізати вуха державним злочинцям. Людина у якої були відсутні вуха набувала потворного вигляду.

б) На сьогоднішній урок ви мали підготувати домашнє творче завдання на тему « Значення вуха . Вухоголкотерапія .».

Повідомлення учня.

 Легенда свідчить ,що один китайський імператор, що страждав від головних болей , необережно вдарив себе по нозі сапою. Раптом головні болі перейшли. При нових приступах він бив себе по цьому ж місці, тяжкі головні болі зникали. Згодом вчені зацікавилися цим феноменом, почали використовувати уколи  та припалювання замість ударів. Примітивні голки , що були зроблені із щепок бамбуку, риб’ ячих кісток замінили на голки із дорогоцінних металів. Древні китайці вважали , що голки відкривають отвори через які виходять хвороби. У 1957р. французький лікар П’ єр Нож’ є на основі даних древньої медицини робить висновок, що зовнішнє вухо є перевернутим ембріоном в утробі матері. ( Слайд № 2.Вухо Нож’ є.). На людському тілі є близько 700 біологічно активних точок .  На вусі їх- 11.

  Існує спосіб лікування хвороб з допомогою вухо голкотерапії . Через 6-7 сеансів можна покращити самопочуття при алергії , гіпертонії та других хворобах. Отже, ще одне значення вуха – лікувальне.

3. Вчитель . Сент – Екзюпері говорив: « Найбільша розкіш на землі – розкіш людського спілкування». Ще одне значення вуха – сприйняття звуків, спілкування один з одним.

       Слайд № 3 . Схема .

                                                   Значення вуха                                                                                                                  косметичне  лікувальне          сприйняття звуків                            спілкування

4. Вчитель. - Які відділи  має будь який аналізатор?

Слайд №4 . Будова слухової сенсорної системи.

Орган слуху, вухо – провідникова зона – скронева зона кори великих півкуль.

- Показ скроневої зони на таблиці « Будова головного мозку людини».

5. Інтерактивна технологія « Ажурна пилка». Учні опрацьовують матеріал із підручника для 9 класу Т.І. Базанова, Ю.В.Павіченко і др. « Біологія »                                                               на сторінках 217 – 219, параграфу 64.

Червона лабораторія – ст.217, останній абзац .

Синя – ст.219 , другий абзац.

Бузкова – ст.219,другий абзац.

На це завдання виділяється 3 хвилини. Далі спікери із кожної лабораторії підуть ділитися отриманою інформацією в сусідні лабораторії.

6. Вчитель. А зараз ми вияснимо – чи знав анатомію Вільям Шекспір? Ви читали його твір « Гамлет»? У ньому є рядки в яких йдеться про те , що Клавдій отруїв батька Гамлета вливши йому у вухо сік блекоти, коли той спав. Вивчивши будову вуха в попередній частині уроку – ми знаємо що середнє і зовнішнє вухо розділене барабанною перетинкою і вливши отруту у зовнішнє вухо не можна отруїти людину.

 В історії  Мангитських емірів, у таджицького письменника Садріддіна  Айні розповідається про еміра Насрулу Боходура. Його називали м’ ясником. За 34 роки правління (1826р. – 1860 р.) емір здійснив 100 варварських страт. У 1860 році він був отруєний  дочкою шаха , якого стратив.

  - Як ви думаєте  - чому помер емір?

 У середині ХI Хст. діти часто хворіли на золотуху,скарлатину , кір. Ускладнення після цих хвороб є розрив барабанної перетинки. А тому у випадку із еміром  Боходуром  та батьком Гамлета цілком ймовірна загибель через отруту вилиту в  зовнішнє вухо.

7. Вчитель . Наступне питання на якому ми зупинимось це гігієна слуху.

Презентація « синьої» лабораторії.

 Ураження слухового аналізатора може відбувати на різних його ділянках. В першу чергу слід дотримуватися правил догляду за зовнішнім слуховим проходом. Не варто витягувати сірку за допомогою гострих предметів. Вушна сірка має захисне значення і затримує мікроорганізми та пил. Слід час від часу промивати вуха. Потрібно вчасно лікувати інфекційні хвороби, бо вони можуть дати ускладнення на вуха. Не можна знаходитись довго в місці де  сильний звуковий сигнал. 

8. Вчитель . Древньогрецька мудрість вчить: « Все є отрута і все ліки . І тим і іншим його робить доза».

 Ми відчуваємо звуки в діапазоні 16-20 тис. гц. Звуки вищі 20 тис.гц. звуться ультразвуки , звуки нижчі 16 тис. гц – інфразвуки.

 Зараз представники « бузкової» лабораторії розкажуть , як впливає звук на організм людини.

 Презентація «бузкової» лабораторії.

Ми живемо в світі шумів. В лісі ми чуємо шелест листя , в полі – шум вітру,на морі – плескіт хвиль. Какафонія звуків підстерігає нас усюди. Чи є у природі абсолютна тиша?Напевно що – ні.

Колись відомий дослідник властивостей звуку Лангенбек говорив, що людина повинна тренуватися з дитинства , щоб чути певні звуки.

Гігієнічна  норма,  яку може сприймати наш слуховий аналізатор – 40 дб.

Шелест листя – 10дб.

Шепотіння - 20 дб.

Міський шум вночі – 40 дб.

Шумна вулиця – 80 дб.

Шум літака – 110 дб.

Больовий поріг – 130 дб.

 Спеціалісти обстежили молодь що часто слухала гучну  сучасну музику. У 20% дівчат і хлопців слух був знижений як у 85 – річних людей. Шум є причиною передчасного старіння .У 30 випадках із ста вкорочується життя людей у великих містах. Достатньо сильний шум уже через десять хвилин викликає такі зміни в мозку, що бувають у хворих на епілепсію. Такі хвороби як гастрит, виразка шлунка, гіпертонія частіше зустрічаються у людей що працюють у шумі. Кожен третій чоловік  та кожна третя жінка страждають на неврози , що розвинулися в результаті дії шуму.

 - Ви щось чули про «летючі голландці»?

- Ви вважаєте що вони існують?

 У світовому океані  знайдено десятки неушкоджених кораблів із зниклими екіпажами та мертвими людьми. Вчені пояснюють загадкові зникнення дією інфразвуків на людей.

 -А яке значення ультразвуків ?

9. Вчитель.  А яка ситуація  із шумом  на вулицях « файного» міста Тернополя?

- Хто з вас живе на вул. 15 Квітня?

- Хто досліджував питання шумового навантаження на цій вулиці?

Презентація « червоної» лабораторії.

В місті Тернополі значне шумове навантаження несе вул. 15 Квітня і досягає воно понад 80 децибел.

Я б запропонував такі способи зменшення шуму:

  • будувати об’ їздні дороги;
  • вчасно ремонтувати їх;
  • асфальтувати дорогу, бо на ній менше шуму ніж на бруківці ;
  • заборонити звукові сигнали в межах міста;
  • більше насаджувати дерев.

10. Вчитель. Для зменшення негативного впливу шуму можна  використовувати різні методи.

  В одному із міфів древньої  Греції розповідається про Одіссея. Під час довгих подорожей по морях , Одіссей із своєю командою потрапив на острів де жили сирени. Своїм  солодким співом заманювали на острів подорожуючих і там вони гинули. Весь острів був всіяний кістками загиблих моряків. Щоб благополучно минути острів , Одіссей залив вуха морякам м’яким воском. Так команда Одіссея вижила. Напевне вперше було описано як люди використали протишумові засоби. На сьогодні для зменшення впливу шуму ми використовуємо беруші та навушники.( Показ берушів та навушників).

11. Вчитель. Порушення слуху у людей . Як з ними боротися?

Слово « синій» лабораторії.

 У світі від порушень слуху страждають від 4% до 6 % населення, це приблизно 300 мільйонів людей . Для покращення  сприйняття звуків використовують слухові апарати . (  Слайд № 5 . Слухові апарати.)

 Перші слухові апарати були відомі ще кілька століть тому. Римський лікар Гален  ще у II ст. до нашої ери успішно використовував ріжок. Такі знамениті люди як К. Ціалковский та Людвіг Ван Бетховен користувалися слуховими трубками, бо страждали на понижений слух. Перший електричний слуховий апарат був створений в 1878 році  американським винахідником Олександром Беллем.

  - А чим ще відомий Олександр  Белл?

12.Вчитель. А чи бувають аномалії вуха?

Презентація « бузкової» лабораторії.

 У поемі Овідія «Метаморфози» є розповідь про музичні змагання  Аполлона та Пана. Прості звуки  сопілки Пана не могли зрівнятися із величавою музикою кіфари Аполлона. Всі хвалили Аполлона. Лише один цар Фрігії  Мідас  віддав перевагу музиці Пана. Аполлон розсердився на Мідаса і розтягнув  вуха до віслячих.  Мідас ховав їх під тюрбаном. Зберегти таємницю віслячих вух не вдалося. Язикатий перукар не втримався , викопав ямку в землі і прошепотів що у Мідаса віслячі вуха. У ямці виросла тростинка, із неї зробили  сопілку , а пісня сопілки ославила Мідаса на весь світ.

 Вроджені аномалія   великих вух - макротія. Хоча частіше зустрічається друга аномалія – капловухість. Форма та розміри вух в нормі , а ось розміщення – перпендикулярно до скроневої кістки .( Слайд № 6.  Капловухість та макротія у людини.)

13.Вчитель.Як ви думаєте , чи можливо пришити відірване вухо?

Повідомлення «червоної» лабораторії.

 Зустрічаються рани вушних раковин. Недавно у ЗМІ повідомлялося про унікальну операцію , що була проведена в Англії. Бульдог відкусив вухо трирічної дитини. Тоді усипили собаку, витягнули вухо і пришили малому пацієнтові. Вухо прижилося. У  Нью - Йорку народився хлопчик  Ілкіль Удс без вух. У нього були відсутні отвори по обидві сторони голови. Але він міг слухати звуки широко відкривши рота.

14. Вчитель. А чи  знаєте ви , що пластична хірургія своїй появі завдячує вухові? У індійському кримінальному кодексі є норма , за якою певним злочинцям обрізали вуха. Щоб знову стати з вухами бувші злочинці зверталися до хірургів. Перші пластичні операції були здійснені ще в древні часи.

  Ми знаємо , що на вусі є 11 точок , які пов’ язані із внутрішніми органами. Невдале проколювання мочки вуха може привести до порушень функціонування організму.  Проколи потрібно проводити в лікувальній установі. І ще порада – не зачіпайте по кілька сережок  на вухо . Це може бути небезпечно. Деякі лікарі рекомендують носити сережки не більше трьох годин на добу. Небажано проколювати вуха дітям.

IV. Узагальнення і систематизація знань.

1. Вчитель. Ми живемо у світі звуків. Вони можуть викликати  позитивні та негативні емоції. Психологи створили музикотерапію  для впливу на наш психологічний стан з допомогою музики. Зараз ми будемо слухати  музику яка зніме у нас напругу і заспокоїть. Це  твір  Дебюссі « Місячне сяйво».

 Вправа « Джисгоу». А в той час, коли буде звучати музика, ви  зобразите ту інформацію яку  на уроці опрацьовували коли мали завдання із підручника. Це може бути малюнок чи схема. Проявіть фантазію.

2.   Презентація малюнків чи схем із коментуванням.

3. А хто під час уроку і коли вигукнув « Еврика!»?

V. Підведення підсумків.

- Оцінювання.

 - Домашнє завдання . Вивчити параграф 34.

- На  « дерево знань» наліпимо  стікери  на яких напишемо які емоції отримали та про що нове дізналися під час уроку.        

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Вухо\Слайд№ 1 Людина з розтягнутим вухом (2).jpg           D:\Вухо\Слайд№ 1 Людина з розтягнутим вухом.jpg

Слайд № 1. Люди з розтягнутим вухом.

D:\Вухо\Слайд№2 Лікар Ножє.jpgСлайд № 2.Вухо Нож є.Лікар Нож є.D:\Вухо\Слайд №2 Вухо Ножє.jpg

 

 

 

D:\Вухо\Слайд №5   Слухова трубка.jpg   D:\Вухо\Слайд № 5 Слуховий апарат.jpg

Слайд № 5 .  Слуховий апарат. Слухова трубка.

D:\Вухо\Слайд№ 6 Капловухість.jpg  D:\Вухо\Слайд№6. Капловухість.jpg

Слайд № 6. Капловухість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. пуденко оксана
    Дякую. Сподобалось. Допомогло в роботі
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
5653
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку