Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Зв’язок організму з навколишнім середовищем. Нервова система»

Про матеріал

Даний урок за змістом і структурою повністю відповідає чинній програмі курсу біології. Урок містить завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів з біології у 8 класах загальноосвітньої школи за новою програмою.Його можна використовувати для уроків контролю знань.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Зв’язок організму з навколишнім середовищем. Нервова система» Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Зв’язок організму з навколишнім середовищем. Нервова система»; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, робити обґрунтованівисновки; виховувати бережливе ставлення до збереження  власного здоров’я.

Обладнання: таблиці, дидактичний матеріал, додаткова література.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Етапи уроку

І.Організація класу. Привітання, перевірка відсутніх.

ІІ. Мотивація навчальної діятельності учнів.

Чи можуть спинний та головний мозок виконувати свої функції без участі нервів, які розташовані у тканинах та органах організму?

 

ІІІ.Повідомити тему, мету та завдання уроку.

 

ІУ.Очікування

Після вивчення даної теми ви маєте …

Користуватися фактичним матеріалом

  • Знати анатомічну та функціональну будову нервової системи;
  • Визначити частини рефлекторної дуги;
  • Визначити роль кори головного мозку в регуляції функцій внутрішніх органів та довільних рухів людини;

Знати теоретичний матеріал

   - Знати основні способи профілактики нервових захворювань;

   - дотримання режиму праці та відпочинку.

Уміти застосовувати знання

   - Уміти висловлювати судження щодо значення нервової системи для забезпепечення взаємозв’язку між органами та та узгодження функцій організму  з навколишнім середовищем.

V. Актуалізація опорних знань

Вправа «Ланцюжок» - дати коротку відповідь на питання

1. Нервова система складається із структурних і функціональних одиниць  - …….

2.  ЦНС складається з ……..

3. Скупчення тіл нервових клітин утворюють  ………..речовину.

4. Нервову систему поділяють анатомічно і функціонально на ……. І ………..

5. Вегетативна нервова система відповідає за регулювання функцій ……………. органів.

6. Частина ЦНС, яка розміщена поруч і паралельно з каналом хребта - ………………… .

7. Спинний мозок виконує …………. І …………………. функції.

8. Як називається відділ  головного мозку, який з’єднує спинний мозок із головним?

9. До заднього відділу головного мозку входять ………. та ……………… .

10. Мозочок відповідає за ………………..

11.. Півкулі з’єднані між собою  ………………….. .

12. Площа кори головного мозку дорівнює …. кв.м.

13. Борозни проділяють півкулі на частки: ……………………………...

14. Кора разом із лімбічною системою утворюють єдину функціональну систему, яка відповідає за ………………………………………….. .

Вправа «Інтерв’ю»

  1. Навіщо потрібно регулювати процеси в організмі?
  2. Які системи органів регулюють процеси в організмі людини?
  3. Які клітини входять до складу нервової тканини?
  4. Що забезпечує зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем?

 

Самостійна робота в групах

І група – Анатоми. Визначити, яку будову і яке місце в організмі посідає структурна і функціональна одиниця нервової системи.

Описание: C:\Users\Наташа\Desktop\мамині фото\1268084463_223_1704770582.jpg

 

                    2 група  - Фізіологи. Дослідиди фізіологічні процеси, що зображені на рисунку.                      

           

 

 

3 група. Медики.

 Визначити відділи головного мозку та визначити причину порушення координації рухів.

 

image155

 

4 група. Парфумери.  Назвати зони кори головного мозку зазначені цифрами та визначити зону, яка відповідає за підвищену чутливість до запахів і дає змогу розпізнавати аромати парфумів.

image157   

Заслуховування відповідей у групах.

Висловити власну думку…. (письмова відповідь на запитання та виконання тестів)

1.До складу центральної нервової системи належать черепно-мозкові нерви: 
а) так;
б) ні.

2. Спинномозкові нерви належать до центральної нервової системи: 
а) так; 
б) ні.

3. Нервову систему функціонально поділяють на: 
а) автономну; 
б) центральну;
в) соматичну; 
г) периферичну.

4. Позначте складові центральної нервової системи: 
а) головний мозок; 
б) спинний мозок; 
в) черепно-мозкові нерви; 
г) спинномозкові нерви.

5. Укажіть, з яких частин нейронів утворена кора півкуль головного мозку: 
а) тіл;
б) дендритів; 
в) аксонів.

6. Виберіть ряд структур, з яких складається стовбур головного мозку: 
а) довгастий мозок, середній мозок, проміжний мозок; 
б) довгастий мозок, середній мозок, мозочок; 
в) довгастий мозок, міст, середній мозок; 
г) середній мозок, проміжний мозок, мозочок.

7. Виберіть функцію, яку виконує гіпоталамус: 
а) передає імпульси від усіх рецепторів, за винятком нюхових, до кори великого мозку; 
б) регулює діяльність гіпофіза; 
в) регулює координацію рухів; 
г) регулює рух очних яблук.

8. Узагальніть поняття: аксон, дендрит - це: 
а) тіло нейрона; 
б) нервові відростки;
в) нервові закінчення.

9. Позначте рефлекси, центри яких розташовані в спинному мозку: 
а) підтримання постави;
б) ходіння; 
в) ковтання; 
г) кашель.

10. Виберіть правильне твердження: у головному, як і в спинному мозку, є біла і сіра речовина: 
а) так; 
б) ні. 
 

  1.               Дати письмову відповідь. Відповідь обґрунтуйте. (Одну на вибір учня)

    1. Охарактеризуйте особливості підліткового періоду. Чому саме підлітки найбільше підпадають під впливи поведінки інших людей, у тому числі й негативні.

    2. Поясніть взаємодію симпатичного і парасимпатичного відділів автономної нервової системи.

    3. Поясніть, який існує взаємозв'язок між ендокринною і нервовою системами. Складіть схему.

VІ.     Підведення підсумків заняття                  

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гордієнко Олена Вячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Булима Ліля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Фурман Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
5009
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку