Даний урок за змістом і структурою повністю відповідає чинній програмі курсу біології. Урок містить завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів з біології у 8 класах загальноосвітньої школи за новою програмою.Його можна використовувати для уроків контролю знань.
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми «Зв’язок організму з навколишнім середовищем. Нервова система» Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Зв’язок організму з навколишнім середовищем. Нервова система»; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, робити обґрунтованівисновки; виховувати бережливе ставлення до збереження власного здоров’я.
Обладнання: таблиці, дидактичний матеріал, додаткова література.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Етапи уроку
І.Організація класу. Привітання, перевірка відсутніх.
ІІ. Мотивація навчальної діятельності учнів.
Чи можуть спинний та головний мозок виконувати свої функції без участі нервів, які розташовані у тканинах та органах організму?
ІІІ.Повідомити тему, мету та завдання уроку.
ІУ.Очікування
Після вивчення даної теми ви маєте …
Користуватися фактичним матеріалом
Знати теоретичний матеріал
- Знати основні способи профілактики нервових захворювань;
- дотримання режиму праці та відпочинку.
Уміти застосовувати знання
- Уміти висловлювати судження щодо значення нервової системи для забезпепечення взаємозв’язку між органами та та узгодження функцій організму з навколишнім середовищем.
V. Актуалізація опорних знань
Вправа «Ланцюжок» - дати коротку відповідь на питання
1. Нервова система складається із структурних і функціональних одиниць - …….
2. ЦНС складається з ……..
3. Скупчення тіл нервових клітин утворюють ………..речовину.
4. Нервову систему поділяють анатомічно і функціонально на ……. І ………..
5. Вегетативна нервова система відповідає за регулювання функцій ……………. органів.
6. Частина ЦНС, яка розміщена поруч і паралельно з каналом хребта - ………………… .
7. Спинний мозок виконує …………. І …………………. функції.
8. Як називається відділ головного мозку, який з’єднує спинний мозок із головним?
9. До заднього відділу головного мозку входять ………. та ……………… .
10. Мозочок відповідає за ………………..
11.. Півкулі з’єднані між собою ………………….. .
12. Площа кори головного мозку дорівнює …. кв.м.
13. Борозни проділяють півкулі на частки: ……………………………...
14. Кора разом із лімбічною системою утворюють єдину функціональну систему, яка відповідає за ………………………………………….. .
Вправа «Інтерв’ю»
Самостійна робота в групах
І група – Анатоми. Визначити, яку будову і яке місце в організмі посідає структурна і функціональна одиниця нервової системи.
2 група - Фізіологи. Дослідиди фізіологічні процеси, що зображені на рисунку.
3 група. Медики.
Визначити відділи головного мозку та визначити причину порушення координації рухів.
4 група. Парфумери. Назвати зони кори головного мозку зазначені цифрами та визначити зону, яка відповідає за підвищену чутливість до запахів і дає змогу розпізнавати аромати парфумів.
Заслуховування відповідей у групах.
Висловити власну думку…. (письмова відповідь на запитання та виконання тестів)
1.До складу центральної нервової системи належать черепно-мозкові нерви:
а) так;
б) ні.
2. Спинномозкові нерви належать до центральної нервової системи:
а) так;
б) ні.
3. Нервову систему функціонально поділяють на:
а) автономну;
б) центральну;
в) соматичну;
г) периферичну.
4. Позначте складові центральної нервової системи:
а) головний мозок;
б) спинний мозок;
в) черепно-мозкові нерви;
г) спинномозкові нерви.
5. Укажіть, з яких частин нейронів утворена кора півкуль головного мозку:
а) тіл;
б) дендритів;
в) аксонів.
6. Виберіть ряд структур, з яких складається стовбур головного мозку:
а) довгастий мозок, середній мозок, проміжний мозок;
б) довгастий мозок, середній мозок, мозочок;
в) довгастий мозок, міст, середній мозок;
г) середній мозок, проміжний мозок, мозочок.
7. Виберіть функцію, яку виконує гіпоталамус:
а) передає імпульси від усіх рецепторів, за винятком нюхових, до кори великого мозку;
б) регулює діяльність гіпофіза;
в) регулює координацію рухів;
г) регулює рух очних яблук.
8. Узагальніть поняття: аксон, дендрит - це:
а) тіло нейрона;
б) нервові відростки;
в) нервові закінчення.
9. Позначте рефлекси, центри яких розташовані в спинному мозку:
а) підтримання постави;
б) ходіння;
в) ковтання;
г) кашель.
10. Виберіть правильне твердження: у головному, як і в спинному мозку, є біла і сіра речовина:
а) так;
б) ні.
VІ. Підведення підсумків заняття