"Слухові диктанти" 1-4 клас

Про матеріал
Матеріал містить добірку текстів для слухових диктантів по темах у 1-4 класі, також контрольні диктанти.
Перегляд файлу

Глобинська гімназія №3

 

 

 

 

 

Слухові диктанти

 

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\Без названия (1).jpg

 

 

 

 

 

 

                                                         Пінчук В. А.

 

 

                                                          2022

 

 

                                                         1 клас

А , О,У, и, І, М, Н

  Ми, он, ну, нам, мама, нумо, , Інна, Ніна.

 

В

  Він, вона, воно, вони, нива, мова, новина, Іван.

  Іван на ниві. А он Інна і Ніна.

 

Л

  Лан, лин, мала, мало, мило, луна, воли, вила, млин, лимон, малина, Алла, Ніла, Ліна.

  Он Алла і Ліна. Вони малі. У Алли лимон. А в Ніли малина.

 

С

  Оса, сом, сім, сам, сум, сон, ніс, ліс, лис, син, сова, сало, сила, сіно, слон, сосна, смола, слива, слово, масло, насос, солома, ананас, Сава, Слава, соус.

   У мами сини Іван і Сава. Сава носив сіно. Іван ловив сомів. Мама солила сало.

А он Ніна. У Ніни сливи. Вони сині.

  Сумно сому самому.

 

К

  Мак, сік, коло, коса, каса, кіно, ліки, кава, клас, квас, вінок, віник,  вікно, колос, кусок, косив, кавун, наука, кіоск, осика, окуні, миска, лавка, високо, молоко, колиска, Клава. Килина, Микола, Оксана, сумка.

   Коло ниви ліс. У лісі високі сосни. А он осики, клени.

   У класі Оксана і Клава. Вони мили вікна.

 

П

  Суп, липа, піна, пилка, палка, папка, лампа, співи, пісні, півник, сопілка, співав, Павло, Панас, Поліна, Пилип.

  У Пилипа калинова сопілка. Вона нова. Поліна співала пісні.

  1. Алла липку поливала. 2. Поліна купила масло і молоко. 3. Панас писав слова. 4. Пилип купив у кіоску папку.

 

Р

  Рак, рис, сир, рама, рука, ріка, кора, нора, ірис, марка, парк, курка, ранок, ріпка, просо, косар, лікар, ворона, сорока, корова, рослина, кров, комар, Роман, Лариса, Марина, Ірина.

  На полі корови. У корів молоко. Корови: му! Молока кому? Роману і Олі, Варварі і Миколі.

  1. У Ірини руса коса. 2. Лікар виписав ліки. 3. Роман приніс нові марки. 4. Лариса рвала моркву.

 

Т

  Кіт, тато, літо, сито, лото, ноти, порт, спорт, торт, сорт, плита, котик, нитка, тісто, літак, стіл, сітка, листок, місток, тарілка, ворота, лопата, молоток, ластівка, квіти, Тарас, Тимур, Наталка.

  1. Мама місила тісто. Наталка мила тарілки. Тато писав листи. А Тарас склав лото. 2. У кімнаті котик. Він коло стола. Котику, он молоко! 3. Тимур літав літаком у  Литву. 4. Віктору тато купив лото. 5. Наталка мотала нитки.

 

Е

  Село, море, поле, овес, степ, екран, клен, весна, вареник, метелик, лелека, лев, колесо, Олена, Семен, Петро. Олекса.

 1. У парку липи, клени, тополі. Петро ловив метеликів.  2. У Олени, Олекси та Семена нове лото. Вони склали картинку. А потім принесли екран. На екрані орел. 3. Лариса і Олена у степу. Тут квіти, трави. Олена сплела великі вінки. Високо пролетів орел. 4. Олена ліпила вареники.  5. Овес росте на полі.

 

Д

Сад, мед, дим, діти, вода, двері, дерево, долина, посуд, ведмеді, народ, садівник, смородина, Дніпро, Дмитро, Одарка. Данило, Даринка.

  Тут дім. Коло дому дерева. Он сад. У саду дерева, квіти. Дід Данило садівник. Він садив смородину. А Даринка полола квіти.

 

З

  Зима, мороз, замок, залізо, зерно, звірі, козак, зірка, казка,  завод, озеро, казали, ковзани, Зіна, Назар, Ліза.

  1. Зіна і Ліза у лісі. Там кували зозулі. Зіно, коло сосни лосі. 2. Назарові тато купив ковзани. А в Тараса нові санки. Весело взимку усім. 3. Над озером зорі.

4. Ліза пасла козу Зірку.  5. Дід розказував казки. 6. Старому сому привезли солому.

 

Ь

  Карась, лось, окунь, пень, день, сіль, осінь, рись, кріль, кінь, дідусь, опеньки, промінь, тінь, льон, синька, Василь, Івась, Петрусь.

  1. Мама доньку колисала. Мама пісеньку співала. 2. Василько та Івась – друзі. Вони разом у лісі. Зараз осінь. Коло пеньків ростуть опеньки.

 

 

 

Б

  Дуби, верба, брат, бузок булава, баран, азбука, банани, робітник, робота, кубики, барабан, білка, берізка, Борис, Буратіно.

  Василь і Борис – брати. Василь – робітник. Його брат – школяр. Сьогодні вони були у театрі.

  1. У берізки біла кора. 2. На узліссі ростуть дуби. 2. У лісі діти зустріли білку.

 

Г

   Гора, гуси, горб, ігри, гарно, гарбуз, город, глобус, голос, виноград, голова, нога, горобина, подруга, друг, берег, Галинка, Горпина, Гнат, Ігор, Богдан, Олег, Ольга.

  На городі ростуть огірки, помідори, гарбузи. Галинка вибрала огірки. А мама засолила на зиму. 2. У саду поспів виноград. Зробимо з нього сік. 3. До вікна прилетів голуб. Ігор годував друга.

 

Ґ

Ґава, ґедзь, аґрус, ґанок, ґніт, ґудзик, ґрунт, дзиґа, ґелґотати.

  1. Ґава на ґанку пекла запіканку. 2. Зранку підмерз ґрунт. 3. На дерево сіла ґава. 4. Дзиґа весело крутилась. 5. У саду дозрів аґрус.

 

Ч

  Учні, сонечко, час, човен, задача, річка, ніч, човен, чоботи, лисичка, черевики, горобчик, чорнило, ручка, рівчак, овочі, курча, білочка.

  1. Тато подарував Ользі ручку. 2. Учні записали задачу. 3. Через річку збудували міст. 4. Була темна ніч.

 

Й

  Чай, чайка, майка, лійка, гайка, зайчик, мій, сойка, байка, іній, Йосип, Андрій, Сергій, Матвій, Надійка.

  1. Мама заварила чай. 2. З вулика вилетів рій. 3. Діти піймали зайчика. 4. Марійка читала байку. 5. У гайку співав соловей.

 

Х

  Хор, мох, тихо, хата, горіх, хвіст, хмари, халва, холодно, хвилі, муха, сухий, ходити, хвилина, комаха, Харитон.

   1. Хлопчики збирали горіхи. 2. Не кидайсь хлібом! 3. Коло хати ростуть хризантеми. 4. Взимку птахам холодно.

 

Я

  Ягоди, ялина, маяк, пояс, якір, яблуко, яма, баян, пісня, рядок, лялька, сяйво, рясно, Яна, Ясочка, Яків, Зоя, Леся, Надя, Володя.

  1. Зоя і Леся – подруги. Вони вчаться в одному класі. Зоя захворіла. Леся принесла подрузі смачні яблука. 2. Володя ходив до лісу. Там він збирав ягоди, горіхи, гриби. Біля ясена хлопчик побачив диких каченят.

 

Ж

  Жук, жито, журавлі, жолудь, жоржина, вуж, жаба, книжка, пиріжок, коржик, урожай, ожина, журнал, кажан, лижі.

  1. Бабуся пекла пиріжки і коржики. 2. Жанна живе у Житомирі. Разом з друзями вона побувала в Карпатах. Там діти бачили стрімку річку, високі гори. Подорож всім сподобалась.

 

Ш

  Шпак, шуба, шишка, шапка, шовк, шерсть, школа, школяр, шипшина, машина, каша, миша, пташка, каштан, кошеня, вишивка, рушник, Шевченко, Сашко.

  1. Тиміш і Сашко разом ідуть до школи. Біля дороги хлопчики зупинились. Пропустили машини. Швидко пішли до школи. 2. Он наша школа. Біля школи каштани. Хороше нам у школі. 3. В горішнику горішина каштанами обвішана.

 

Ї

  Їжак, їжа, поїзд, поїхали, країна, твої, мої, гаї, Київ, Україна, їдальня.

  Київ – головне місто України. Учні нашої школи їздили у Київ поїздом. Їх водили в парки та музеї. 2. Із садка в холодну пору поспішав їжак в комору. Їжачок давно не їв, чистив ніженьки свої.

 

Ц

  Цирк, циркуль, сцена, палац, цапок, цукор, сонце, цікаво, лисиця, танці, цибуля, олівці, ціна, праця.

  1. З цукру роблять цукерки. 2. Полуниці та суниці виглядали із травиці. 3. У місяця сестриця – ясна зіронька-зірниця. 4. Цікаві справи довелось у школі нам робити.

 

Ю

  Юрок, юрта, юнга, весною, тюльпан, крючок, малюнок, любити, юшка, каюта, ключ, Юлія, Юрій, Юстина, Люда, Люба.

  1. Пішла киця по водицю та й упала у криницю. 2. Люба і Юля пішли до гаю. Там співають птахи. 3. Юрко та Юхим пішли до річки. Хлопці купалися, вудили рибу. А потім зварили з риби юшку. 4. У Люди маленька грядочка. Вона посіяла моркву, посадила цибулю. Люда любить свою грядочку.

 

 

 

Є

  Єнот, співає, приємно, малює, радіє, заєць, синє, грає, літає, Єва,Євген, Євгенія.

   1. Пролітає сніг, падає до ніг. 2. Вітер в морі повіває і кораблик підганяє.

 3. Єнот  і єнотиха хропуть в євшані стиха. 4. Хто багато читає, той багато знає.

5. Праця людину годує, а лінь марнує. 6. Ластівка день починає, а соловей кінчає. 6. Як працюєш – так і маєш.

 

Щ

   Щука, щітка, дощ, лящ, щавель, ящірка, щиро, щедро, борщ, щічки, щасливо, блищить, хрущ, щиглик.

   Щаслива наша Батьківщина.

   На щедрих нивах України

   Ще вищий колос вироста,

   Блищить пшениця золота.

 

  Ф

   Фазан, фонтан, флокси, фабрика, футбол, професія, портфель, фанера, фільм, шафа, фрукти, жираф, Марфа, Федір, Федора.

   1. Мама працює на фабриці. Вона пошила Фросі фартух. 2. У сквері фонтан. Біля фонтана гралися діти. А на клумбах цвіли яскраві флокси. 3. Яблука, груші, сливи – фрукти. У фруктах багато вітамінів. 4. Феді подарували фарби. 5. Федорчин брат служить на флоті.

 

ДЗ

    Дзеркало,  дзиґа, ґудзик, кукурудза, дзвоник, дзюрчати, дзвенить, дзенькає.

   1. Дзиґа весело крутилась,

       дзиґа в дзеркало дивилась.

 2. У лісі чути дзвінкі голоси пташок. 3. Кличе дзвоник нас до школи. 4. Я можу сам пришити ґудзик. 5. У долині дзюрчав струмок. 6. На столі стоїть дзеркало.

 

ДЖ

   Джміль, бджола, ходжу, сиджу, джерело.

   1. Джмелі загули над квітами. 2. Хлопці пішли до джерела. 3. З дупла вилетів рій бджіл. 4. Бджола мала, а й та працює. 5. Джерельце під вербою виблискує водою. 6. Джерельна вода холодна.

 

Апостроф

   Сім’я, м’яч, в’юн, солов’ї, здоров’я, в’ється, хлоп’ята, м’ята.

   1. Я знаю багато прислів’їв. 2.  Хлоп’ята наловили в’юнів. 3. Нас у сім’ї п’ятеро. 4. Сім’я вечеря коло хати. 5. Бабуся зв’язала Дем’яну рукавички.

6. Чистота – запорука здоров’я. 7. Діти гралися на подвір’ї.

 

  * Дзвінок. Учні заходять у клас. Почався урок. Йосип читає про лісових звірів. На екрані учні бачать вовка, зайця, лисицю. А он білочка. Вона гризе горішки.

 

 * Прийшла зима. Всюди пухнастий сніг. На дереві годівниці. Дем’ян і Василь годували птахів. Хлопчики сипали крихти, зерно. Діти люблять пташок.

 

   *Влітку Степан жив у бабусі в селі. Там є річка Дністер. Вранці хлопчик ходив ловити рибу. Бабуся працювала на фермі. Вона доїла корів. Степан допомагав чистити телят.

 

   *Продзвенів дзвінок. Закінчилися уроки. Діти поспішають додому. У Мар’яни новий портфель. В портфелі пенал, альбом, фарби, книги, зошити.

 

 

                                                   2 клас

Текст. Речення.

( Списати. Поділити текст на речення)

   1. Випав сніг білою скатертиною вкрилися поля височіють глибокі замети ліс надів важкі шапки і притих.

 

  2.  Галя і Петрик гралися в парку на снігу вони побачили знесилену пташку діти принесли її у школу пташка стала жити в клітці.

 

   3. Настала зима землю вкрив пухнастий сніг діти йдуть на прогулянку у Оленки лижі у Михайла ковзани весело всім.

 

Власні  і загальні назви.

   1. Ми живемо у місті Глобине. Біля нашого міста протікає річка Омельник. Місто заснував писар війська запорізького Іван Глоба.

 

   2. Наталя Руденко і Катруся Лісова – подруги. Дівчата часто ходять у бібліотеку. Вони читають книги Олени Пчілки, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського.

 

   3. Тарас Григорович Шевченко народився у селі Моринці. Дитячі роки провів у селі Кирилівці.

 

 

   4. Україна – наш рідний край. Найбільша річка Дніпро впадає у Чорне море. На берегах Дніпра розкинувся Київ.

 

   5. Цього року наша сім’я відпочивала в Одесі. Місто Одеса знаходиться  на березі Чорного моря. Ми  побували  у театрі.

 

   6.  Влітку ми їздили у Карпати. У місті Яремчі милувалися водоспадом. А потім поїхали до Львова.

 

    7. Моя бабуся живе у селі Зубані. Її звуть Марією. У бабусі є корова Лиска, коза Зірка.

 

  8. Олена читає байки Леоніда Глібова. Йосип любить читати казки Івана Франка.

 

   9. Юрко та Євген люблять тварин. У хлопчиків є пес Памір та папуга Гоша. А недавно Андрій подарував братам хом’яка Хомку.

Іменник

    1. На небо випливало весняне сонечко. Його промінці розбудили холодну землю. Проклюнулась перша травичка. На верболозі пробиваються пухнасті котики. А на проталинах біліють перші вісники весни – проліски. (26 слів).

 

Вечір

   Сім’я зібралася ввечері вдома. Мати читає цікаву книгу. Донька Поліна вишиває рушничок. Син Володя складає залізницю. Батько допомагає йому. Котик Пушок згорнувся клубочком і дрімає. (26 слів).

 

   3. Павлик готував уроки й забув прибрати зі стола зошити, книги, чорнило. В хаті жило кошеня Мушка. Мушка стрибнула на стілець, потім на стіл. Павлик вчасно зайшов до кімнати, прибрав свої речі. (31 слово).

 

Прикметник

1.Берізка

   На узліссі виросла кучерява берізка. Стовбур у неї прямий, стрункий. Він біліє, наче сніг. В різні боки розкидала красуня свої зелені коси. (23 слова).

 

2. Волошки

   Ця квітка наче увібрала в себе синь неба. Ніжна, тендітна, вона ховається від вітру в жито чи пшеницю. Зубчасті сині пелюстки – ніби прекрасні очі, що визирають звідти. (28 слів).

 

3. Ромашка

   Ромашка – польова квітка. Віночок білих пелюсток немов припав до жовтого джерельця. Ця скромна квітка – окраса букетів . Вона милує око ніжною красою. (22 слова).

 

4. Ластівки

   Весною з теплих країв повернулись ластівки. Вони дружно почали ліпити хатку під дахом. У затишному гніздечку появились ластів’ятка. Вони веселим щебетанням зустрічали сонечко. (25 слів).

 

   5. У школі є куточок живої природи. Там живуть білі миші, колючий їжачок, веселий папужка. В акваріумі плавають кольорові рибки. Чергові щодня годують тварин, чистять клітки. (25 слів).

 

Дієслово

   1. У нашій школі багато квітів. Вони милують око своєю свіжістю і красою. Ми самі доглядаємо квіти.

   2. Я йшов берегом струмка. Під кущем побачив їжачка. Їжачок згорнувся клубочком і затукав.

 

   3. Павло любить майструвати. Меншому братикові він зробив човник. Собі змайстрував літак.

 

   4. У школі діти читають, пишуть, малюють. Після уроків відвідують гуртки.

 

    5. Був теплий весняний день. З бурульок весело капотіло. Хлоп’ята пускали кораблики.

 

Ранок

     Сьома година ранку. Василь встає і робить зарядку. Чистить зуби. Милом і водою миє руки, шию, обличчя. Потім одягає костюм, взуває черевики. Після сніданку вирушає до школи.

 

Друзі птахів

   Прийшла весна. По лісових стежках біжать дзвінкі струмочки. Зеленіє молода травичка. З теплих країв повертаються птахи. Діти зустрічають пернатих. Хлопці розвісили шпаківні. Птахів треба берегти. Вони приносять користь.

 (30 слів).

 

 

 

В автобусі

   Андрійко і Назар - друзі. Якось хлопці їхали в автобусі. На зупинці зайшла бабуся. Андрійко повернувся до вікна. Назар швидко підвівся, посадив бабусю. Йому було соромно за друга. (29слів).

 

Моє село

   Я живу в селі Гаї. Гарно в Гаях весною. Зеленіють листочки на деревах та кущах. Цвітуть сади. На одній вулиці росте величезний дуб. Йому триста років. Навколо села розкинулись поля. Тут для мене починається Україна.

 

 

Брати

  Михайлик і Микола – брати. Вони школярі. Влітку діти їздять до бабусі. Хлопці часто ловлять рибу. У бабусі є корова Лиска. Внуки допомагають пасти корову. Вечорами слухають бабусині оповідки. (29 слів).

 

Службові слова

 1. Володя зайшов у клас. Він сів за парту. Дістав з портфеля книги і поклав на парту. Володя сидить із Зоряною.

   2. Пташка сиділа на дереві. Кіт Муркотун причаївся за деревом і дивився на пташку. Раптом він стрибнув на нижню гілку. Пташка пурхнула і полетіла.

 

   3. Узяв дід ріпку за чуб. Баба діда – за сорочку. Дочка бабу – за запаску. Промучилися увесь день, а ріпка сидить у землі, як пень.

 

    4. Поклала баба колобок на вікні. А він з вікна – на призьбу, з призьби – на землю. Побіг по дорозі до лісу.

 

Звуки і букви

   1. Яків ходив до лісу. Назбирав солодких ягід. Під ялинкою лежали шишки.

 

   2. Собор Софії у Києві було збудовано за часів князя Ярослава Мудрого. Він зачаровує і дивує всіх, хто його бачив.

 

   3. Привітай же, моя ненько!

     Моя Україно!

    Моїх діток нерозумних,

    Як свою дитину! (Т.Шевченко)

 

4. А я засміюся, - весна відмовляє, -

   І сонце пекуче засяє:

   Прокинуться луки, ліси і поля,

   Усе зацвіте, заспіває. (С. Черкасенко)

 

5. Мого друга звуть Степан. Його тато військовий льотчик. Сьогодні Олег Йосипович у польоті.

 

6. Льон – польова рослина. З нього виготовляють тканину, олію. В Україні відомо 25 видів льону.

 

7. Легенький вітер колише жита. Під вагою зерна низько хилиться до землі колосся. Стебло стоїть рівне і високе.

 

8. Густа медова теплота високі налила жита. Пшеницю, що стоїть стіною, схилила ніжною рукою.

 

9. У квітні прилітають стрижі. Вони дзвінко щебечуть. Радісно дивитися на веселі турботи пташок.

 

10. Сонце сіло. Погасла вечірня зоря. У вікнах заблищало світло. Над селом спускалася ніч.

 

11. На берізці проклюнулись листочки. Веселі горобці купаються у калюжах. Весняне сонце всюди заглядає. Зимовий холод виганяє.

 

12. Сонце весною сходить все раніше. Його проміння щедро зігріває землю. Тане сніг. З горбків збігають дзвінкі струмки.

     Уже зазеленіли степи. Прокидаються дерева. У лісі зацвіли весняні квіти. Скоро прилетять птахи. Затьохкають солов’ї, закує зозуля. (35 слів).

 

13.  Чарівний літній ранок. На деревах і траві блищать капельки роси. Повітря чисте. Сонце золотить поверхню озера. Тихенько гойдається очерет. Верба миє гілля у прохолодних хвилях.

   Подув сердитий вітер. Небо потемніло. Впали перші дощові краплини. Ми швиденько побігли по стежині додому. (40 слів).

 

14.Солов’ї зимують в Африці. Але там вони гнізд не в’ють.

 

15. Ставтеся до землі з любов’ю. Вона завжди буде доброю матір’ю.

 

16. Рясно зацвіли сади. Здається, що все узгір’я вкрилося білими шапками. Ряди яблунь чисті, без бур’янів.

 

17. Знялася буря. Стовп червоної куряви залетів на подвір’я. Вітер ніс сухий бур’ян, солому, пісок.

 

18. Прийшла весна. Настали теплі дні. Дзюрчать веселі ручаї. Хлоп’ята й дівчата поховали ковзани, лижі.

     У лісі зацвів ряст. В гайок прилетіли шпаки. Зеленіє молоденька травичка. На полях почалася весняна сівба. Рівними рядами лягає у ріллю насіння. За тракторами поважно ходять граки. (42 слова).

 

19.  Усе в лісі радіє, а берізка плаче. Під гарячим сонячним промінням по стовбуру тече сік. Здається, що це сльози берези. Люди надрізують кору дерева і збирають сік у пляшки. А деревце без соку гине.

    Сік у берези – як кров у людини. Бережіть красуню! (44 слова).

 

20.  Ясний літній день. Яскраво світить сонце. Запашні лугові квіти приваблюють джмеликів. Повсюди чути їхнє гудіння.

     Раптом небо затягнулося хмарами. Налетів різкий вітер. Зашуміло гілля дерев. Загуркотів грім. Спалахнула блискавка. Дощ почав освіжати землю. Кожна квіточка підставила голівку під теплі краплини. (41 слово).

 

3клас

Текст

    1. Природа нам про все розповідає, лише треба зрозуміти її тиху і мудру мову.

     Уважно подивись навколо себе. Дерева, зорі, птахи відкриють тобі багато таємниць.

 

   2. Після душного літа настала золота осінь. Навкруги чисте й прозоре повітря. По синьому небу біжать легенькі хмарки. Осінній гай дуже красивий.

 

   3. Восени я приніс зайченя у школу. Спочатку воно всіх боялося і ховалося під шафу. Потім звірятко звикло до дітей, і вони годували його. Навесні діти випустили зайчика на волю.

 

   4. Вже осінь. Білочка готується до зими. Цілий день вона носить горіхи, жолуді. Сушить і складає їх у своєму дуплі.

   З такими запасами не страшна звірятку зима.

 

   5.   У ясний літній день сотні людей купаються в морі. Чиста вода наливає тіло бадьорістю, здоров’ям. Морська вода цілюща.

 

   6. Біля мого вікна росте струнка білокора берізка. Навесні вона одягає ніжно-зелене вбрання, прикрашається сережками. Влітку дерево шумить розкішними зеленими вітами. Восени берізка у золотому платті, а взимку – у білому, немов снігуронька. Красива берізка у будь-яку пору.

 

   7. Береза дає міцну сировину світлого кольору, яка є цінним будівельним матеріалом. Використовується у меблевій промисловості.

 

   8. Сидить соловей у густій зелені серед дерев, зразу його й не побачиш. Добре йому в рідному лісі. А ось і пісню почав витьохкувати лісовий співак.

 

   9. Про що співає соловей? Вслухаюся в чарівні переливи. Є в цій пісні і радість, і смуток. Кличе вона кудись вверх, до щастя.

 

   10. В’ється стежка через поле. Йдеш по ній і бачиш по боках подорожник. Росте він на узбіччях, біля доріг, де ходять люди.

   11. Подорожник - трав’яниста рослина. Його листочки міцні, круглі. Над темно-зеленим листям піднімаються стрілки-стебла.  Дрібненькі квіточки зібрані у вузький колосок.

 

Речення

   1. Красуня Полтава щороку вабить до себе туристів. Сьогодні це одне з наймальовничіших міст України. У Полтаві багато історичних пам’яток.

 

  2. Ліс - національне багатство народу. Він дає людям цінну деревину. Ліс – це фабрика кисню. Ліс – зелена аптека сучасної людини. Ліс – житло та харч звірів і птахів.

 

   3. Траву косять раз, двічі або й тричі на літо. Під дощове літо косити можна частіше.

 

  4. Назва першого місяця осені пов’язана з вересом. Ця рослина поширена на Поліссі. Верес – медоносна рослина.

 

  5. У шкільному саду сміх, гомін. Це школярі збирають урожай. Ось висять жовті яблука. Там синіють спілі сливи. А які запашні груші! Радіють юні садоводи.

 

   6. Як хороше в лісі! А скільки тут грибів. Он майнула білка. Куди вона зникла? Де її дупло? А ось летить павучок. Цікаво, куди він летить?

 

   7. Лісник – людина вчена. Знає кожне дерево, кожну травинку. Для своїх зелених друзів він і лікар, і сторож.

   Сам ліс також сторож. Він береже поля від засухи, захищає від злих вітрів.

Його коріння не дає водяним потокам розмивати землю. Ліс зберігає кришталеву воду річок і джерел.

   Бережіть ліси! Вони щедро віддячать за людську доброту.(53 слова).

 

   8. Світлячок – це працьовитий жучок. Лапки у нього маленькі, спинка сіренька. Здається, що хтось злегка притрусив її землею. А ще на спинці світлячок має золоту намистинку. Вона вночі світиться, як ліхтарик. Цей маленький скромний жучок носить намистинку. Влітку у вечірню пору можна побачити, як заклопотані світлячки спалахують при місячному світлі.

 (52 слова).

 

 

 

Слово

   1. Настала зима. Під глибоким снігом спить земля. Сумно хитають гіллям дерева.

 

   2. Малий Петрусь приїхав у село. З дідусем ходив до озера. Там на дерев’яному місточку почали вудити линів.

 

   3. На березі озера школярі влаштували ковзанку. Біля дерев поставили лавки. У морозний сонячний день веселою юрбою прийшли ковзатись. Щічки у всіх розчервонілись.

 

   4. Холодний вітер жене важкі хмари. Вони пропливають над замерзлою землею. Вже кілька днів триває мороз. Льодом затягнуло озеро. А веселі снігурики, наче червоні кульки, скачуть по деревах.

 

  5. Не беріть книгу брудними руками. Коли гортаєте сторінки, не загинайте ріжків. Не малюйте і нічого не пишіть на книзі. Не вставляйте між сторінками ручку, олівець або лінійку – від цього книга псується. Не кладіть книгу де попало. Бережіть книгу, бо вона для вас – найкращий друг і порадник.

 

   6. Хто з вас влітку не любить купатися в річці! Пам’ятайте правила поведінки біля водойм. Не запливайте далеко від берега. Не пірнайте в незнайомому місці. Не пустуйте у воді.

 

7. Липень – середина літа. Буйно цвітуть у липні липи. Над ними гудуть заклопотані бджоли. Для них настала пора збирання пахучого липового меду.

   Застійні водойми вкрилися зеленим килимом ряски. Милують око білі лілеї і жовті глечики.

   Спека. Пахнуть квіти і м’ята. Низько схилилась до води верба. Тихо на озері. Навіть сплеску риби не чути. (53 слова).

 

   8. Був теплий сонячний ранок. У відчинені двері до нашої кімнати залетіли дві ластівки. Покружляли і вилетіли. Потім з’явились ще кілька разів. Дзвіночками розсипався їхній веселий щебіт. У куточку кімнати ластівки зліпили гніздо. Там вони вивели пташенят.

   Ластівки дуже працьовиті і охайні. У їхньому гнізді завжди чистенько. У дзьобиках вони виносять сміття на подвір’я. Влітають до кімнати через відчинене вікно. (60 слів).

 

 

 

4 клас

ТЕКСТ

І. Визначити тему і мету тексту.

1. Спокійно і тихо на лісовій галявині. Густа трава розрослася серед кущів. Посередині галявини росте кремезний дуб. Це могутнє дерево розкинуло своє віття. Шумить сердитий вітер. Але дуб не гнеться. Дуб – найміцніше дерево наших лісів.

 

2. Комбайн – велика машина. А керує ним всього один комбайнер. Комбайн сам рухається, зрізає ножами під корінь пшеницю, обмолочує її, віє, зсипає зерно в машину.

 

3. Годинник показує час. На циферблаті написані цифри. Від цифри до цифри рухаються дві стрілки. Одна стрілка маленька, друга – велика. Маленька стрілка показує години, а велика – хвилини.

 

4. Жив у Степана кіт Пухнастик. Вмів Пухнастик мишей ловити. Тільки зашурхотить у кутку – Пухнастик вже там. Чує він здобич. Часто ловив кіт собі мишенят на вечерю.

 

5. Давня українська хата мала нерухомі меблі. Їх майстрували одночасно з нею. Це піл, лави, мисники, жердаки. Стіл, ослони, скриня, дитяча колиска належали до рухомих речей.

 

ІІ. Записати речення в такому порядку, щоб вийшов текст.

1. Павлик відплив далеко від берега. Він стрибнув у воду і допоміг Павликові пливти до берега. Діти купалися в річці. Це побачив Ігор. Він змучився і почав тонути.

 

2. Побачив гніздо і зайняв його. Ластівка зліпила гніздо для пташенят. Разом вони вигнали стрижа з гнізда. Летів мимо стриж. Вона покликала на допомогу інших ластівок. Ластівка не розгубилася.

 

3. Вода піднялась, і ворона напилась. Але води в ньому тільки на дні. Захотіла ворона напитися з глечика. Почала пташка кидати в глечик камінці.

 

4. Свіжим соком рослини виводять плями на шкірі. Наші предки використовували кульбабу від багатьох хвороб. З кульбаби люди готували смачні салати.  Кульбаба поліпшує роботу шлунка.

 

 

ІІІ. Дати текстові заголовок. Скласти до нього план.

1. Ми збирали у лісі гриби. Було тихо. Раптом подув прохолодний вітер. Кучеряві берізки затріпотіли вітами. Хмари почали затягувати небо. Загриміло, заблискало. Полив дощ, як з відра. Птахи поховалися у гнізда. Ми побігли до куреня.

 

2. Було літо. Пішли діти в ліс по малину. Зайшли у зарослі і в кущах знайшли гніздо з маленькими пташенятами. Пташенята були голодні, чекали маму і пищали. Діти взяли малюків з гнізда, принесли додому. Вдома почали гратися з пташенятами. Це побачив батько. Він назвав вчинок дітей негідним. Дітям стало соромно. Вони віднесли пташенят назад.

 

3. Був теплий літній день. По вулиці йшов старенький дідусь. Йому було душно, хотілося пити. Під деревом в тіні стояла лавочка. Змучений дідусь сів перепочити. Біля лавочки гралися діти. Дідусь попросив води. Діти швиденько принесли. Потім вони побігли до яблуні. На дереві висіли достиглі плоди. Діти зірвали кілька кращих яблук і дали дідусеві.

ІV. Удосконалити текст.

1.Колись польові волошки в наших краях не росли. Волошки попали до нас разом з житом. Почали сіяти на полях жито – виросли поруч з ним і волошки. Насіння волошок ховалося серед житніх зерен і так мандрувало разом з ними.

2.Гуси – зручні для розведення птахи. Гусей не обов’язково пасти. Вдень гусей випускають на луки, берег річки, а ввечері гуси самі повертаються додому.

3.Здавна наш народ любив кожухи. Кожух символізував щастя,  багатство. Вишивали кожухи червоним кольором. На спині обов’язково вишивали червоні підкови. Підкови оберігали власника кожуха від біди, хвороби.

4.Перепілки завжди летять у вирій з гусьми. Пролітаючи над морем, гуси через певні проміжки часу сідають на воду. Гуси відпочивають. Перепілки сідають на гусячі спини. Так і перепілки відпочивають.

5.Береза дуже красиве дерево. У берези білий стовбур.  З берези падають крилаті зернятка. Вітром зернятка розносяться по землі. З кожної зернини виросте нова берізка.

V. Закінчити текст.

1. На подвір’ї  бігало кошеня. Воно жалібно нявчало. Ми взяли котика додому… .

 

2. Діти пішли в ліс. Дівчата на поляні рвали квіти. Хлоп’ята бігали. Раптом Оля побачила білочку… .

 

3. Ми збираємося в село. Поїдемо всією сім’єю. Бабуся Олена чекає нас… 4. Лесик з татком ходили на рибалку. На річку прийшли раненько. Закинули вудочки… .

 

VІ.  Контрольні диктанти.

1.Вечоріло. Навкруги тиша. Лише солов’їні трелі наповнювали повітря. Я вийшов у садок.

Соловей сидів на тонесенькій гілочці, що схилилася од його ваги. Був дуже схожий на горобчика, тільки тільце мовби трохи вигнуте. Очі чорні, великі. Як співав, злегка горбився, трішки опускав крильця, широко відкривав тонкий дзьобик, у якому, ніби сердечко в дзвонику, бився гострий язичок. І все його крихітне тільце тремтіло й здригалося.

 

2.Світле літо прощається з землею. Жовтокоса чарівниця-осінь примчала на золотому коні у ліси і парки. Торкнулася чарівною паличкою до верхівок дерев, і зашелестіли на них багряні шати, золоті мережані намітки, жовтогарячі платтячка. Яких тільки барв немає в осінньому лісі! На землі рясніє барвистий килим. У високому холодному небі повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі. Чудово навкруги!

 

3.Звичайних трав не існує. Усі трави, як і дерева та квіти, - величезне багатство нашої планети. А кращих лікарів, ніж трави, на світі немає. Навіть тварини про це знають. Коли собака або кішка захворіють, вони тікають у ліс, там відшукують потрібну травичку, їдять її й незабаром одужують. Люди топчуть ногами деревій, спориш, чистотіл, не замислюючись, що під ногами в нас чарівна аптека.

 

РЕЧЕННЯ

Вільні диктанти.

1. Властивості квітів люди помітили здавна. Тому на городі поміж капустою, картоплею, соняхами вони висаджували квіти. Проте не будь-які й не будь-де…

   Чорнобривці й хризантеми відлякують своїм запахом шкідників і метеликів. Запах петрушки, кропу приваблює корисних комах. Чистотіл знищує шкідливі бактерії в самому грунті.

 

2.Що їли, пили наші предки

   Здавна у слов’ян були відомі жито, пшениця, ячмінь, просо, овес, гречка. Найважливішим був чорний житній хліб. З білого борошна на свята пекли пироги з м’ясом, рибою, капустою, ягодами.

   З овочів були поширені капуста, часник, цибуля, буряк, ріпа. У садах росли яблуні, груші, сливи, вишні. З тих часів відомий звичай висаджувати при хаті кущ калини.

   Навесні заготовляли соки – березовий, кленовий. На зиму господарки квасили капусту, клали в діжки яблука, журавлину, материнку. Сушили різні ягоди, солили гриби.

 

3.Про іграшки

Дитячі іграшки виникли дуже давно. Спочатку це були камінчики, шишки, палички, глиняні грудочки. Пізніше для розваги дітей виготовляли зменшені копії різних речей – посуду, зброї, будиночків, тварин.

Був час, коли люди поклонялися скульптурним зображенням жінки, коня та вершника, птаха. Поступово ці скульптури перетворилися на хатні прикраси і дитячі забавки. Зображення жінки перетворилося згодом на ляльку. Коники та пташки – на свищики, гумові та пластмасові іграшки.

 

Контрольні диктанти

1. Прийшла осінь. Всі дерева, кущі і землю одягла вона в розкішне вбрання. Зібрала всіх у лісі на останнє свято.

     Закивали берізки своїми вітами. Кремезний дуб привітно зашепотів листочками під яскравим промінням сонця. Розкрив ліс комори, виклав осені свої дари. Тут і гриби, і червоне та жовте листя на землі. Шипшина одягла святкове намисто. Блискучі жолуді поважно гойдаються на гіллі.

    Звірята теж святкували. До кожного осінь заглянула в комірчину, подарунки роздала.

2.Дерева восени

   Висока горобина – наче дівчина, що одяглась на свято. Вся у червоному намисті та сережках. Листя ясена в осінню пору – спокійного жовтого кольору. Усе верховіття дерева м’яко промениться, наче саме сонце оселилося в його легко розкинутих вітах. А королева осіннього лісу – осика. Її листочки восени можуть бути вогняними, багряними, зеленастими, жовтими.

    Найкраще милуватися осінніми деревами під час заходу сонця, коли воно вже сховалося за ліс.

 

ІМЕННИК

І.Вибіркові диктанти

1.Літо зверху зелене, а всередині, мов кавун.

   Літо солодке від зорі до зорі.

   Засмаглі хлоп’ята, як зернята в кавуні,

   Перегукуються від одного краю землі до другого.

2.У селі в бабусі все мені цікаве,

   Все мене гукає, все на мене жде:

   Квіти, берег річки і зелені трави…

   Навіть на дорозі кошеня руде.

 

3.Котився віночок з поля,

   Із поля на дорогу,

   А з дороги до стодоли,

   Із комори – до світлиці

   На пухкі паляниці.

4.Осінь така мила, осінь славна.

   Осінь матусі їсти несе:

   Борщик у горщику,

   Кашка у жменьці,

   Скибка у пазусі,

   Грушки в фартушку.

 

                                            Контрольні диктанти

1.Орел і кішка

   За селом весело гралася кішка зі своїми кошенятами. Сонечко лагідно пригрівало, і маленька сім’я була дуже щаслива.

    Раптом величезний степовий орел шугнув із високості і схопив одне кошеня. Та не встиг орел ще злетіти, як мати вже вчепилася в нього. Хижак кинув кошеня і зчепився зі старою кішкою. Закипіла битва. Орел шматував шкіру кішки. Але кішка не злякалась, міцно вчепилась в орла кігтями й перекусила йому праве крило.

2.Осінь

   Повітря було прозоре і тихе. На небі сяяло здорове сонце. Під його скісним промінням золотом сяяло листя лип, беріз. Червоні черешні полум’ям горіли на сонці. Земля під ними червоніла, як полита свіжою кров’ю. Зеленіли темним листом крислаті яблуні. Рожевіли грушки. На вербах листя порідшало, поблідно.

    Сухі листки дощем спадали з дерева, черкали об гіллячки і шелестіли. Під ногами шурхотіли замети покрученого листя.

   Перед очима була розкішна картина осінньої природи.

 

3.Золоті стрічки

   Ростуть над ставом дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелене віття. Віє вітер – розчісує коси. Тихо шепоче листя беріз. Це вони про щось розмовляють.

   Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели вони їх у зелені коси. Зійшло сонце. Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх – у зелених косах золоті стрічки.

   Сміється сонечко, а берези сумують.

 

ПРИКМЕТНИК

І.Вибіркові диктанти

1.Червоні снігурі

   Стрибають по дворі.

   В задумі чорний крук

   Присів на білий сук.

   Синиці голубі

   Співають на вербі.

   На зиму омелюх

   Пошив рудий кожух.

2.Хата

   Ти стоїш, не багата й не пишна,

   Виглядаючи з саду в луг.

   Рясний цвіт обтрусили вишні

   На солом’яний твій капелюх…

   Ти була мені, наче мати,

   Ти служила мені, як могла, -

   Моя рідна батьківська хата

   Не жаліла для нас тепла.

3.Білий велетень

     Це одна з найбільших порід кроликів. Тварини мають міцну будову тіла, відзначаються тонким кістяком. Голова велика, довгаста, з довгими прямостоячими вухами. Тулуб видовжений, спина вузька, пряма. Лапи міцні, але не товсті. Волосяний покрив білий, очі червоні.

4.Мак

     У полі розквітли великі червоні маки. Здалеку вони схожі на яскраве полум’я. Поле неначе безмежний чудовий килим. Гарно, коли зацвітає польовий мак!

 

5.Вночі серед неба плив блідий місяць. Небо було глибоке, бездонне, усипане мерехтливими зірками. А ранком підіймалося сонце і руйнувало цю красу.

 

ІІ.Вільні диктанти

1.Давнім убором голови жінки було біле покривало – перемітка. Ткали їх з тонкого прядива.Ткання такого лляного полотна потребувало від ткалі великої майстерності.

2.Зажурена мати спочиває на порозі. Крізь прочинене вікно доноситься тиха мелодія: «Рідна мати моя, ти ночей недоспала…»

Аби не потривожити її, покахикую і бачу, як зводиться сива голова. Чую знайомий мамин голос…

 

3. Присмерком починають спускатися на землю лапаті сніжинки. Спочатку небагато, а потім більше і більше пурхає їх у морозному повітрі, безшумно сідає на зелений мох, почорніле листя, кудлаті гілки ялин. Пухнаста ковдра стелиться по землі.

 

4. Хороше в лісі навесні. Берези розпускають своє липке листя, стоять прозорі, ніби не дерева, а серпанок зелений. Серед них темніють міцні ялини і високий ялівець.

   Повітря чисте, легке, пахне ялинковою смолою, молодим листям, прілою землею.

 

5.  Зимового ранку пішла маленька Яринка в сад. Надворі був тріскучий мороз. Ніде не видно пташок. Навіть горобців немає.

    Підійшла дівчинка до хати, стала під стріхою. Почула, як там зацвірінчав горобець. А потім на землю впали крижані крапельки, мов маленьке намисто.

Яринка подумала, що це горобці плачуть від холоду, горобині сльози замерзають і падають додолу крижаним намистом.

     Бідні горобчики!

 

Контрольні диктанти

1.У ведмежому лігві

   Ранньої зими, коли тільки випаде сніг, залягають у свої лігва ведмеді. Старанно і вміло в лісовій глушині лаштують вони ці зимові барлоги. М’якою запашною хвоєю, корою молодих ялинок, сухим лісовим мохом ведмеді вистилають своє житло.

    Як тільки цюкнуть у лісі морози, засинають у барлогах ведмеді.

Пізньої зими родяться у ведмедиць маленькі сліпі ведмежата.

   Тільки у велику відлигу ведмідь прокидається. Вигляне з лігва, подивиться на зимовий ліс – і знову вкладається спати.

2.Як міняється колір снігу

    Коли сходить сонце, снігові замети рожеві. Це сонце забарвлює їх своїм промінням. Сонце підіймається, а сніг стає сліпучо-білим. Он в степу на білому килимі пурхає пташка.

      Сонечко схилилось до заходу. Сніг стає синюватим, мов небо відбивається в блискучому дзеркалі. А в затінку – він аж фіолетовий.

     Сонце зайшло. Відблиск вечірньої заграви ліг і на снігові замети. Ніби їх сонце облило багряними барвами. Гасне заграва – і багряний відблиск на снігу згасає.

 

3.  Влітку я часто бував за містом. Цього разу з’явився я на дачі в морозяний день. Тільки до кімнати зайшов – маленька синичка у вікно добивається. Ось кого сувора зима випробовує. Швиденько набрав пшона у долоню й сипнув на вузьку доріжку, а потім знайшов порожню коробку. Наповнив її різним зерном, кавуновим та конопляним насінням, та й почепив так, щоб усьому птаству було видно. Через кілька хвилин злетілися голуби, горобчики. А он сорока до годівниці підбирається.

4.Українська гостинність

   У кожній сільській хаті на Полтавщині дерев’яний стіл застелили чистим барвистим рушником. На кінці столу у дерев’яних ночовках лежав домашній хліб, а поруч у череп’яній солянці – сіль. Тим хлібом і сіллю зустрічали біля порога дорогих гостей із словами «ласкаво просимо». Гостями могли бути й випадкові перехожі, переїжджі, родичі чи знайомі односельці. Був звичай їздити один до одного на святки, відзначати ті чи інші родинні події.

 

ЧИСЛІВНИК

       1. Чемпіон по бігові серед усіх тварин – гепард. Він уміє бігати з швидкістю 144 кілометри на годину. Але витримувати таку швидкість гепард може лише одну хвилину. Лев може бігти з швидкістю 80 кілометрів на годину, зебра – 65, заєць – 70.

 

 2. У бджіл немає дитинства. Уже на третій день після свого народження вони починають працювати: чистять вулики. З четвертого дня годують личинок медом і квітковим пилком. У віці 12-18 днів бджоли вже самостійно будують з власного воску соти. А в 15 днів виконують найпочеснішу роботу: збирають медок і пилок. Живе робоча бджола влітку 35-65 днів. Причина такого короткого життя бджоли – важка робота.

 

 3.Біатлон вигадали давно. Вигадали його, мабуть, мисливці, яким доводилося інколи переслідувати звіра десятки кілометрів і стріляли в нього , не сходячи з лиж.

  Тепер біатлон – спорт. Лижник мусить пробігти 20 кілометрів чотирма етапами. На кожному етапі – вогневий рубіж з п’яти мішеней. Не поцілив    маєш одну хвилину штрафного часу. Перемагає той, хто влучно стріляє й швидко бігає на лижах.

 

 

ОСОБОВІ ЗАЙМЕННИКИ

                                                Контрольні диктанти

1.Нарцис

    В одному селі жив дуже вродливий парубок. Він любив ходити на берег річки і, схиливши голову, дивитися у воду на свою вроду. Одного разу повз того хлопця йшов лихий чаклун. Йому стало заздрісно, що парубок гарний.

Чаклун розсердився і сказав хлопцеві, що від того дня він завжди буде дивитися у воду. І перетворив його на нарцис.

   У цієї квітки голівка схилена і ніколи не підводиться. Ніби сидить красивий хлопець і дивиться у воду.

    2. Зеленів луг. На ньому весною розцвітали квіти, літали метелики, гули бджоли. Луг пахнув медом.

   За лугом – ліс. Щоб потрапити до нього, треба об’їхати луг.

Щоб не об’їжджати так далеко, хтось зробив через луг дорогу. Широку, курну. На її сірій смузі не залишилося й сліду від краси.

     Якось теплого дня ішли дорогою двоє мандрівників. Дорога пахтіла жаром. І от вражені мандрівники зупинилися. Вони не могли відірвати очей від квітки. Дивувалися, як така краса збереглася на битій дорозі.

 

ДІЄСЛОВО

І.Вибіркові диктанти

1. Як виросту - збудую хату,

   На хаті колесо приб’ю.

   А там я поселю крилату,

   Лелечу, клекітну сім’ю.

   Нехай розводиться, гніздиться

   По всіх деревах і хатах,

   Нехай мені щоночі сниться,

   Що я літаю, наче птах.

 

2. Дасть мені матуся скибку:

   -Хлопчику, гляди!

   Ти ж на вулицю гуляти

   З хлібом не іди!

   Бо упустиш ненароком,

   Стопчеш чобітьми,

   В буханець отой пахучий

   Душу вклали ми.

 

3. Цвіте черемха. Я дуже люблю це дерево. Воно завжди посміхається. А навесні, коли білі пахучі квіти густо вкриють його, навіть сміється.

 

4. Тут невідомо звідки вискочила стара лисиця. Зупинилася коло лисеняти, зуби вишкірила і хвостом вертить. Ось-ось вкусить.

 

ІІ.Вільні диктанти

   1.Весна йде та йде. Ось уже і небо голубе і чисте, і вода голуба просвітчаста. Сонечко блищить і горить, гаї розвиваються, садки зацвітають. Увечері десь тьохнув соловейко на листатому клені. Кує зозуля на високій березі. Гуде бджола. Мигтять білі метелики понад травичкою. Літають гучливі хрущі…

2.Граки

   Граки – великі гарні птахи. Гнізда будують на високих деревах. Поживу собі вони шукають на землі й на деревах. Ці птахи приносять людям велику користь. Вони знищують багатьох шкідливих комах.

3.Ліс

   Ми охороняємо ліс і все живе в ньому. Ми знаємо, які звірі, птахи, комахи живуть у лісі. Ми буваємо в лісі у різні пори року. Багато цікавого дізнаємось про нього.

4.Влітку

    Літній ранок. Гарно в цю пору пройтися полем. Легко дихається ароматним повітрям. Цікаво спостерігати за сходом сонця, бачити, як під його промінням квіти розтуляють свої пелюстки. Легенький вітерець колише запашну зелень.

5.Перед грозою

   Наближалася гроза. Дерева стояли тихо. Листочки не шелестіли. Сонце давно сховалося за хмарами. Потемніло небо. А он до сизої хмари піднявся білий голуб. Сміливо розправив крила, поплив назустріч грозі. Мабуть, йому захотілося дізнатися, як починається гроза.

 

ІІІ.Контрольні диктанти

1.Лелеки прилетіли

    Лелеки прилетіли, на крилах ключик від сонця принесли.

Де живе лелека – там щастя живе. Бо лелека – сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері. На зорі лелеки піднімаються з гнізда й злітають високо в небо. Там радісно клекочуть – вітають сонце.

    А ввечері стоять над гніздом і дивляться на захід. То вони думають, скільки ще днів ходитиме сонце так високо й коли почне опускатися.

 

2.Квітень

   Білими кулястими хмаринками поплив долинами цвіт черемхи. До жовтих м’якеньких суцвіть верби зачастили бджоли. Повертаються до своїх вуликів перевантажені взятком.

    Розлилися тихі й спокійні весняні води. Верби й берези видивляються в їх чистеньке люстерко.

     З ранку до пізнього вечора пролітають пташині ключі. Високо в небі дзвенить переливчаста трель жайворонка. Продовжують токувати глухарі й тетеруки.

   З’являються у звірів малята. Кожного дня ліс поповнюється звуками нових голосів.

    Під велетенським шатром неба шумить, буяє весна.

 

УЗАГАЛЬНЮЮЧІ КОНТРОЛЬНІ ДИКТАНТИ

1.Калина

    Стоїть при дорозі калина. Хто йде, той милується нею. Гарна вона кожної пори року. Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мереживом квіток. Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці суцвіть з’являться важкі кетяги, зарум’яняться.

    А прийде осінь – не мине й калини, прибереже для неї найчарівніші барви. Навіть зима не насмілиться зірвати це чудове намисто. Обережно притрусить його сніжком, і стане воно цілющим.

   Так і стоїть калина, гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.

 

2.Материнка

   Жили на світі хлопчик і дівчинка. Життя їх було веселим і безтурботним, бо поруч була мама. 

    Та несподівано родину спіткало горе: занедужала і злягла матуся. Більше вона не підвелася, померла. Засипали неньку сирою землею.              

   Зостались діти сиротами. Щоденно ходять вони на могилу, плачуть, благають матір вернутися до них, бо важко живеться сиротам. Одного разу, побиваючись за матусею, побачили діти на могилі запашну квітку. Вони повірили, що то мати з’явилася до них в образі квітки і назвали її материнкою.

 

 3. Збирати гриби краще на світанку. В росі блищать шапки грибів, і їх добре видно.

   Та ось зійшло сонце. Тоді треба йти так, щоб воно було за спиною.

Після літнього суховію заглядайте під найнижче гілля ялин. Гриб тулиться ближче до стовбура дерева, ховається в тінь.

   У вологому лісі гриби треба шукати подалі від дерев. Не виривайте грибів з корінням.

   

 4.Усе живе в лісі потребує у червні особливої уваги людини.

У повітрі пурхає безліч синиць, дроздів, стрижів, солов’їв. Вони винищують шкідників і виховують нове покоління захисників зелених насаджень.

  Линяють цієї пори гуси, качки, тетеруки, глухарі. Ці великі птахи на якийсь час втрачають здатність літати.

    У лосів, оленів, козуль з’являється малеча. Зовсім беззахисна лежить вона серед високої трави.

    Не тривожте звірів і птахів! Не галасуйте, не співайте, не включайте приймачів у лісі! Послухайте краще його чарівну музику. Будьте справжніми друзями живої природи!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рябушкіна Оксана Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 грудня 2022
Переглядів
20516
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку