1
Стаття «Snowballback » як приклад ефективного прийому розвитку навичок швидкого читання.
Читання іноземною мовою як вид мовленнєвої діяльності і як форма спілкування є,як вважають спеціалісти, найнеобхіднішим для більшості в тому числі і дитини. Можливість безпосереднього спілкування з носієм мови мають далеко не всі, можливість читати іноземною мовою-практично всі. Ось чому навчання читанню виступає є пріоритетом. З читання починається вивчення будь - якої іноземної мови, воно передбачає складні розумові операції і результатом цього є отримання інформації з прочитаного. Читання має надзвичайне значення в комунікативній діяльності людей. Ця форма спілкування забезпечує передачу досвіду, розвиває інтелект, загострює почуття, тобто, навчає, розвиває, виховує.
Саме в молодших класах початкової школи закладаються основи читання як найважливішого виду мовленнєвої діяльності. Навчаючи молодших школярів навичкам читання, стикаєшся з певними проблемами. Діти,які знають графічне зображення знаків - транскрипції і вміють їх вимовляти, зазнають труднощі у вимові слів. При навчанні читанню на початковому етапі важливо навчити школяра правильно читати. Саме високий рівень оволодіння технікою читання дозволяє досягти результату процесу читання -швидкого та якісного отримання інформації.
Засвоєння цього уміння на початковому етапі та вдосконалення його в наступних класах, є обов’язковою складовою навчання читання англійською мовою, оскільки смисловий вік читання повністю залежить від техніки читання та удосконалюється разом з нею.
На початковому етапі можна використовувати методики, які застосовуються при навчанні дітей читанню рідною мовою: спочатку вимовляти букву за буквою, а потім складати їх у слова, адже такий спосіб навчання близький і зрозумілий для дітей. Також використовується метод фоніксів, який вчить прочитувати літери, тобто вимовляти характерний для літери звук.
Найбільший обсяг роботи з формування навичок техніки читання виконується протягом першого року навчання. Впродовж своєї педагогічної діяльності я використовувала різні методики навчання. Мною була опрацьована власна методика навчання техніки читання, яка призводила до скорочитання англійських текстів.
В самій назві «Snowballback » прихована сутність методу. Як діти ліплять зимову бабу і викочують для цього з маленької кульки кулю дедалі все більше й більше , так і використовуючи цей прийом, ми додаємо до одного слова все більше і більше слів. Але починаємо читати з кінця речення. Отже, сутність цього прийому полягає в тому, що дитина читає не, як звично, з початку речення до кінця , а навпаки - з кінця речення на початок, кожного разу додаючи нове слово до попереднього. Головне - це те, що слова повторюються декілька разів.
Ця техніка- немов пазл, який ти складаєш і отримуєш готовий результат. Мозок дитини націлюється на орієнтир - на кінець речення. При збиранні слова за словом, починаючи з кінця речення, відбувається краще запам’ я- товування нової інформації. Коли дитина потім читає речення с початку, спрацьовує механічна пам’ять. Поясню прийом на наступних прикладах. Візьмемо типові речення з підручників.
Приклад №1(підручник першого класу): I have a nice doll. Концентруємо увагу дитини саме на останньому слові речення. Промовляємо його.
Перша дія – читаємо слово doll.
Переходимо до попереднього слова. Промовляємо останні два слова речення
Друга дія- читаємо слова nice doll.
Таким чином послідовно додаємо по одному слову, поки не дійдемо до початку речення.
-a nice doll.
-have a nice doll.
-I have a nice doll.
Приклад № 2. (З підручника другого класу.) Last Sunday we went to Kyiv with my family.
- family.
- my family.
-with my family.
- Kyiv with my family.
-to Kyiv with my family.
-went to Kyiv with my family.
-we went to Kyiv with my family.
-Sunday we went to Kyiv with my family.
-Last Sunday we went to Kyiv with my family.
Дійшовши до початку речення, закріплюємо навичку читання до автоматизму (5-6 разів), вимовляючи слова вже в прямому порядку, а не у зворотньому.
Впродовж кількох років мною системно проводились дослідження опрацювання цього прийому. Порівнювалась ефективність прийому «Snowball back з ефективністю інших звичайних прийомів. Підсумовуючи всі дослідження, можна зробити висновок, що на кінець навчального року учні 1го кл. , з якими я працювала з використанням цього прийому, мали збільшення швидкості в середньому в 4-5 разів. Учні інших груп мали збільшення швидкості у 3-4 рази.
Таблиця №1. Швидкість читання ( в кількості слів ) з використанням прийому “Snowballback”
Учні 1го кл. |
Через 2 місяці |
Через 4 місяці |
Через 7 місяці |
На кінець навч.року |
Збільшення швидкості |
1 |
14 |
24 |
38 |
50 |
+257% |
2 |
10 |
20 |
31 |
48 |
+380% |
3 |
9 |
19 |
35 |
46 |
+411 |
4 |
8 |
17 |
28 |
39 |
+388 |
5 |
8 |
16 |
25 |
38 |
+375 |
6 |
8 |
14 |
24 |
33 |
+313 |
7 |
7 |
13 |
19 |
29 |
+314 |
8 |
7 |
12 |
18 |
26 |
+271 |
Таблиця 2. Швидкість читання з використанням звичайних прийомів.
Учні 1го кл.
|
Через 2 місяці |
Через 4 місяці |
Через 6 місяці |
На кінець навч.року |
Збільшення швидкості |
1 |
14 |
23 |
36 |
43 |
+207% |
2 |
10 |
22 |
39 |
44 |
+340% |
3 |
10 |
20 |
26 |
34 |
+240% |
4 |
9 |
18 |
25 |
34 |
+278% |
5 |
9 |
17 |
23 |
33 |
+267% |
6 |
9 |
17 |
23 |
30 |
+233% |
7 |
8 |
15 |
22 |
29 |
+263% |
8 |
8 |
14 |
21 |
27 |
+238% |
9 |
7
|
10 |
17 |
24 |
+242% |
Також для порівняння представлені таблиці №3 , №4. У них надано швидкість читання учнів 2-го класу з низьким рівнем навчальних досягнень на початок року. Можна побачити суттєву різницю в результатах. У учнів,які навчалися з використанням цього прийому,швидкість читання прискорилась більше, ніж 2-2,5рази. У учнів, які навчалися за звичайними методиками, прискорення швидкості читання також відбувалося, але істотно повільніше.
Таблиця 3. Швидкість читання (в кількості слів) з використанням прийому Snowballback.
Учні 2класу |
На початок навч.року |
Через 2 місяці |
Через 4 місяці |
Через 7 місяців |
На кінець навч.року |
Збільшення швидкості |
||||||
1 |
24
|
34 |
40 |
46 |
56 |
+133% |
||||||
2 |
22 |
29
|
35 |
41 |
52 |
+136% |
||||||
3 |
17 |
25
|
31 |
38 |
40 |
+171% |
||||||
Таблиця 4. Швидкість читання з використанням звичайних прийомів.
|
||||||||||||
Учні 2класу |
На початок навч.року |
Через 2 місяці |
Через 4 місяці |
Через 7 місяців |
На кінець навч.року |
Збільшення швидкості |
||||||
1 |
25
|
31 |
39 |
43 |
46 |
+84% |
||||||
2 |
23
|
26 |
33 |
37 |
42 |
+82% |
||||||
3 |
19
|
20 |
27 |
33 |
41 |
+116% |
||||||
Формат даної статтї не передбачає представлення всіх отриманих результатів. Але узагальнюючи весь мій досвід з цього питання, можна впевнено стверджувати, що прийом “Snowballback” є достатньо ефективним.
Використані джерела:
1.https://life.pravda.com.ua/society/2019
2https://pustunchik.ua/ua/online-school
3.https://www.0362.ua/news/701926/skorocitanna-kilka-sposobiv-navcitisa-citati-svidse
Розумна Г.М.,
вчитель англійської мови,
ліцей №16.
М.Кам’янське, Дніпропетровська обл.