Поняття "соціалізація " (від латинського sосіаlіs — суспільний) усе активніше використовується як наукова категорія представниками широкого спектра наук — філософії, соціології, психології, політології, педагогіки й інших. Виникнення цього поняття в американській і французькій соціології відносять до кінця XIX століття і пов'язують з іменами американського соціолога Ф. Гіддінгса і французького соціолога Г. Тарда. Сутність соціалізації
Під соціалізацією в сучасній соціології зазвичай розуміють процес засвоєння індивідом зразків поведінки, психологічних механізмів, соціальних норм і цінностей, необхідних для успішного функціонування індивіда в даному суспільстві. Соціалізація охоплює всі процеси залучення до культури, комунікації і навчання, за допомогою яких людина набуває соціальну сутність і здатність брати участь у соціальному житті. Соціалізація відбувається протягом усього життя людини – від дитинства до старості: змінюються умови життя, змінюється і людина.
В основу кожної моделі соціалізації покладена та чи інша теорія соціалізації. Сучасний американський соціолог Н. Смелзер систематизував їх у чотири основні групи:1. Теорія розвитку особистості (Ч. Кулі, Дж. Г. Мід).2. Психоаналітичні теорії (3. Фрейд, Е. Еріксон).3. Теорія розвитку пізнання (Ж. Піаже).4. Теорія морального розвитку (Л. Колберг). Систематизація теорій соціології
Перша фаза — немовля. Її головне завдання — сформувати у немовляти несвідоме почуття "базової довіри" до зовнішнього світу. Основним засобом для цього слугують батьківська турбота і любов. Якщо "базова довіра" не виникає, у немовляти з'являється відчуття тривоги, недовіри до світу, у дорослому віці воно може обернутися замкненістю, озлобленістю тощо. Друга фаза — раннє дитинство. У дитини формується почуття автономії й особистої самоцінності або навпаки, сорому. Зростання самостійності дитини на цій стадії стає основою таких майбутніх якостей особистості, як почуття відповідальності, поважання дисципліни та порядку. Етапи соціалізації
Третя фаза — вік гри (приблизно від 5 до 7 років) — формує почуття ініціативи. Якщо бажання щось зробити самостійно блокується, у дитини виникає почуття провини. У цьому віці вирішальним чинником є групова гра, яка дає дитині можливість приміряти до себе різні ролі. Цей етап відповідальний за утворення почуття справедливості, яку розуміють як відповідність правилу. Четверта фаза — шкільний вік, коли формуються почуття підприємливості та ефективності, здатність досягати поставленої мети. Саме в цьому віці закладається ставлення до праці. П'ята фаза — юність — характеризується виникненням почуття власної неповторності, індивідуальності, в негативному варіанті виникає протилежне — дифузне "я", рольова та особистісна невизначеність.
Шоста фаза — молодість — характеризується появою потреби і здатності до психологічної близькості з іншою людиною. Сьома фаза — дорослість — включає насамперед творчу діяльність та відчуття продуктивності; вони виявляються не лише у праці, а й у турботі про інших, включаючи нащадків, у потребі передати свій досвід. Восьма фаза — зрілий вік, або старість — характеризується почуттям задоволеності, виконаного обов'язку.
Висновок Отже, в основі механізму соціалізації лежить активно-перетворювальна діяльність людини, за допомогою якої відбувається її включення в життя і культуру суспільства, формування соціальних зв'язків, засвоєння загальних способів практичної діяльності, розвиток свідомості, систем соціальної орієнтації. Соціалізація особистості — не просто односпрямований процес її навчання соціальним ролям (така точка зору переважає в деяких концепціях західної соціології), але й процес взаємовпливу. Можливість такого впливу закладена в наявності визначеної волі для активності особистості, що реалізується у різноманітних варіантах інтеракції особистості в ході соціалізації.
Список використаної літератури:1. Сайт Вікіпедія.2. Гарасимів Т. З. Особистість та проблеми її соціалізації / Т. З. Гарасимів // Форум права. – 2009. – №3. – С. 156-1613. Городяненко В. Г. Соціологія: підручник / Віктор Георгійович Городяненко. – К. : Видавничий центр «Академія», 2002. – 560 с.4. Гримова А. Соціалізація – навчання жити в суспільстві [Текст] / А. Гримова, А. Гречишкіна // Дошкільне виховання: Науково-методичний журнал для педагогів і батьків. – К., 2008. – № 3. -. С. 10-135. Кравченко Т. В. Сучасні характеристики соціалізації [Текст] / Тамара Володимирівна. Кравченко // Педагогіка і психологія / Вісник АПН України /. – К., 2007. – № 3. – С. 11-19.6. Лукашевич М. П. Соціалізація. Виховні механізми і технології: Навч. – метод. посібник / Микола Павлович Лукашевич. – К. : ІЗМН, 2001. -112 с.7. Лукашевич М. П. Теорія і методи соціальної роботи. Навч. посіб. / М. П. Лукашевич, I. I. Мигович – 2-ге вид.,. – К. : МАУП, 2003. – 168 с.