АНОТАЦІЯ
Даний матеріал пропонується для висвітлювання соціального партнерства між навчальними закладами та підприємствами замовниками кадрів. Участь соціальних партнерів в системі професійно-технічної освіти – це основна і невід’ємна система яка є життєздатною незважаючи на прихильність уряду «інтересам бізнесу» або «інтересам праці». Соціальне партнерство незмінно забезпечує довготривалий і прямий зв'язок з тенденціями, які проявляються на ринку праці.
Організації соціальних партнерів беруть участь в розвитку системи професійної освіти на різних рівнях національному, регіональному, галузевому, міському і на рівні підприємств.
Останнім, але не менш важливим є те, що участь соціальних партнерів в організації системи професійно-технічної освіти в процесі прийняття рішень показує ступінь децентралізації системи профтехосвіти в певній країні. В більш загальних рисах децентралізація має на увазі спільне прийняття рішень, забезпечуючи прозорість, відповідальність і загальнодоступність.
Європейський досвід, що наведений в розробці, буде корисний для навчального закладу з питань соціального діалогу або партнерства у сфері професійно-технічної освіти.
Зміст
Вступ…………………………………………………………………………….3
Європейський (Німецький досвід) за дуальною системою……………………..4
Моніторинг ринку праці………………………………………………………..6
Історія виникнення господарства……………………………………………….7
Соціальне партнерство між ДНЗ «Буцький ППЛ» і СФГ «Вершина» Маньківського
району Черкаської області……………………………………………………...8
Техніка і приміщення підприємства……………………………………………10
Ринок праці у сучасній Україні потребує змін, та більш зваженого підходу до проблем професійно-технічної освіти.
Основною проблемою є зближення і вагома співпраця двох суб'єктів господарювання - навчального закладу та підприємців регіону.
Світова практика показує, що потрібно змінювати вимоги до робітників в умовах зміни технологій, організації праці, забезпечуючи при цьому якість навчання. Потрібно постійно проводити моніторинг ринку праці, для більш ефективного використання майбутніх робітників в даному регіоні. Успіхом може бути рівень професійної компетентності педагогічних працівників (майстрів виробничого навчання, викладачів) та роботодавців (підприємців різних форм власності).
Навчальний заклад враховує потреби роботодавців в підготовці кваліфікованих робітників, але разом з тим потребує допомоги в оновленні матеріально-технічної бази, державних стандартів, змін і порядку проходження виробничої практики учнів, як збоку держави, так і з боку роботодавців.
Тому сьогодні для нас є зразком європейський досвід у вирішенні цих проблем, шукати нові підходи у реформуванні професійно-технічної освіти.
Уряд повинен сформувати державну політику у сфері професійно-технічної освіти, тільки потім можемо говорити про забезпечення регіонального ринку праці висококваліфікованими робітниками та забезпечити відповідальність всіх суб'єктів господарювання. До партнерства потрібно залучати центральні та місцеві органи виконавчої влади, профспілки, органи служби зайнятості, інших заінтересованих партнерів. Разом у тісній співпраці можна вирішувати, яку створити систему діяльності, за якими принципами її будувати і як система має функціонувати.
Соціальне партнерство - це єдиний шлях в підготовці висококваліфікованого робітника.
Провідною формою професійної підготовки в Німеччині є дуальна система, яка включає виробниче навчання на підприємстві (3-4 дні на тиждень) і відвідування училища (1-2 дні на тиждень). При дуальній системі професійного навчання держава контролює підготовку в професійно-технічних училищах, а органи самоврядування підприємців - навчання на виробництві.
На підготовку робітників-фахівців в умовах навчання у дуальній системі відводиться 2,5-3,5 роки залежно від професії. В умовах розвитку європейської інтеграції реформування професійної освіти в Німеччині націлене на збереження і удосконалення дуальної системи в цілому та на формування професійних компетентнісних умінь, що необхідні майбутнім працівникам.
При зарахування на навчання на підприємстві особливу увагу звертають на передумови для здобуття необхідних професійних знань та умінь.
Актуальною проблемою в Німеччині сьогодні є культура виробництва, культура внутрішнього консультування. Особлива увага звертається також на впровадження нових технологій, підвищення кваліфікації персоналу. Постійне інформування про новітні досягнення науки і техніки для кожного сучасного виробництва є неодмінною умовою досягнення стратегічних успіхів. Щоб не відставати від вимог часу, розробили проект «Впровадження прогресивних новацій». До цього проекту залучились представники підприємств і навчальних закладів, науковці.
Отже, прийнявши рішення про вибір професії, учні які виявили бажання навчатися в дуальній системі відправляються з батьками на підприємства, на яких офіційно дозволено здійснювати практичну професійну підготовку робітниківфахівців. У разі зарахування учня на навчання батьки підписують договір на одержання дитиною професійної підготовки. Підприємства самі вирішують скільком бажаючим вони можуть надати професійну підготовку, а отже , скільки бажаючих вони можуть прийняти на навчання.
Підприємство зацікавлене не лише в тому, щоб у підлітка були задатки для оволодіння фаховими вимогами професійної підготовки, а й на те щоб підліток мав відповідну професійну поведінку, щоб умів налагоджувати контакти з колегами і старшими за віком працівниками, щоб був готовий дотримуватись правил цього підприємства. Тому під час добору на навчання перевіряють шкільний рівень знань учня та проводять бесіду-знайомство. Це потрібно для того, щоб не приймати безперспективних, нездатних претендентів на професійне навчання.
Під час перевірки знань проводять практичні вправи, організовують групову дискусію. При прийомі на навчання оцінюють якість продуктивної праці і темп праці. Ця вправа проводиться також на комп'ютері, який дає змогу точно зареєструвати і оцінити реакцію учня, робити логічні висновки, швидко і безпомилково проявляти винахідливість.
Також при вступі застосовують різні форми тестів відповідно до професії. Рішення які приймають при відборі майбутніх кадрів (працівників) мають довготривалі і вагомі економічні наслідки, як для підприємства, так і для кожного працівника.
Проблемі придатності до професійного навчання та до професійної діяльності у німецькій професійній підготовці надається вагоме значення.
Німецькі дослідники дійшли висновку, що учень буде придатним до професії за умов, якщо про нього можна буде сказати, що він справиться із завданнями, які ставить перед ним професія, тобто професійна придатність асоціюється перед усім з критерієм професійного результату чи професійного досягнення.
Адміністрація ДНЗ «Буцький ППЛ» провела аналіз потреб в робітничих кадрах Маньківського, Жашківського, Лисянського, Тальнівського та Звенигородського районів.
За результатами проведеного моніторингу ринку праці з'ясована потреба у кваліфікованих робітничих кадрах.
Спостерігається дефіцит робочих кадрів за рядом професій: слюсаріремонтники, слюсар з ремонту автомобілів, пекарі, продавці.
Аналіз потреби в робітничих кадрах 2019 рік:
Всього потреба кадрах чол.. |
|
З професій |
|
|
Пекар |
Слюсарремонтник |
Слюсар з ремонту |
Продавець |
|
108 |
23 |
26 |
26 |
23 |
Потреби підприємств в спеціалістах відповідних розрядів:
З аналізу видно, що роботодавець потребує робітників високого розряду зі знаннями новітніх технологій.
В березні 2000р. в Маньківській Райдежадміністрації була розглянута заява Мельника Андрія Анатолійовича про створення селянсько-фермерського господарства. І тільки 15 вересня 2000р після проходження всіх процедур було створено селянсько-фермерське господарство «Вершина».
В своєму активі на той час господарство мало 42 га орендованої та 16га фермерської землі. З техніки було в наявності трактори МТЗ-82, Т-40, плуг ПЛН-335, сівалка СЗ-3,6.
В 2002р. був придбаний комбайн СК-5М-1 «Нива», оприскувач, сівалки.
В 2004р по лізингу був взятий новий комбайн «Славутич», культиватори, сівалки, європак, протруювач. Також була додатково взята земля 115га.
З 2009р. кількість орендодавців зросла до 175 чоловік (624га орендованої землі).
На даний час в господарстві налічується 1371 га орної землі. Закуплені нові комбайни і трактори німецької фірми «СLAAS», нові трактори МТЗ-892, оприскувачі французької фірми «ВЕRТU».
В господарстві є своя городня бригада, де вирощуються овочі для своїх потреб та на продажу, горіховий сад (2500 одиниць). В наявності є 4 літаки малої авіації для вприскування і тренування.
Заключений договір з ТОВ «Рілля України» на придбання мобільної сушарні для зерна кукурудзи (96 тон за добу) та пшениці (320тон за добу).
На даний час у господарстві працює 36 кваліфікованих робітників. Є декілька гектарів ставкових угідь.
Є сім складських приміщень під зерно загальною площею 19600тис м2, ремонтна майстерня, пункт технічного догляду.
Працює столова для працівників.
Зростання попиту на робітників високої кваліфікації вимагає постійних пошуків, ефективних шляхів оптимізації підходів та методів їхньої професійної підготовки.
Соціальне партнерство реалізується за допомогою різних дій з упровадженням завдань навчання й розвитку учнів (навчальна, виховна, організаторська, управлінська, конструктивно-діагностична).
Сьогодні професіоналізм фахівця забезпечується не лише його професійними знаннями, а й особистісними якостями, поведінкою, ставленням до праці, оточення, культурою ділового спілкування.
Використання новітніх технологій дозволяє активізувати пізнавальну активність майбутніх робітників, підвищує рівень розуміння та засвоєння навчального матеріалу, завдяки чому підвищується якість підготовки.
Інноваційні технології є перспективним напрямом розвитку виробництва. Тому важливою стратегічною метою училища є освоєння технологій ефективного партнерства, розробка проектів і програм співпраці х основними замовниками робітничих кадрів.
Показником ефективності цієї роботи є створення на базі училища творчої групи з цього напрямку. Була поставлена задача знайти підприємство, яке являлося б базовим підприємством для навчального закладу.
Зупинилися на селянсько-фермерському господарстві «Вершина» смт. Буків Маньківського району Черкаської області. Після багатоденних переговорів 1 жовтня 2006року був підписаний договір про спільну діяльність двох суб'єктів господарювання - ДНЗ «Буцький ППЛ» та СФГ «Вершина».
Дане підприємство базується на вирощуванні сільськогосподарської продукції з застосуванням нової техніки і новітніх технологій.
Відповідно до державного стандарту професійно-технічної освіти по підготовці кваліфікованих робітників по професії «Тракторист-машиніст сільського господарського виробництва» згідно з типовими навчальними планами на «Навчання на виробництві» відводиться (22 заняття).
Робоча навчальна програма по даному предмету розглядається на засіданні методичної комісії та погоджується з роботодавцем. В процесі виконання можуть вноситися корективи в зв'язку з специфікою даної професії (вплив погодних умов на виконання тих чи інших видів робіт).
В подальшому з розвитком даного господарства можна залучати учнів інших професій(водіїв, слюсарів, обліковців). Учні, які проходили практику в СФГ «Вершина» отримали червоні дипломи і підвищенні розряди.
Вінцем соціального партнерства між ДНЗ «Буцький ППЛ» і СФГ «Вершина» є якісна підготовка висококваліфікованого робітника.