СОЦІАЛЬНЕ ЗАМОВЛЕННЯ СЬОГОДЕННЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ STEM-ОСВІТИ

Про матеріал
Метою статті є обґрунтування важливості актуальності STEM-освіти, як пріоритетного напрямку в освіті в Україні та реалізації проблеми розвитку обдарованої особистості. Творчий потенціал особистості є історичним резервом, актуалізація якого дає змогу підвищити якість будь-яких суспільних реформ. Творчість і обдарованість є невід’ємною частиною людської духовності, соціальним механізмом, який протидіє регресивним лініям у розвитку суспільства. Ключові слова: здібності, обдарованість, STEM-освіта, творчість, інтелектуальний потенціал, запит суспільства.
Перегляд файлу

Броваренко А.М.

старший вчитель, вчитель початкових класів

Криворізька гімназія №51 Криворізької міської ради

allysia0203@gmail.com

СОЦІАЛЬНЕ ЗАМОВЛЕННЯ СЬОГОДЕННЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ STEM-ОСВІТИ

Анотація

Метою  статті  є  обґрунтування  важливості  актуальності  STEM-освіти,  як пріоритетного  напрямку  в  освіті  в  Україні  та реалізації проблеми розвитку обдарованої  особистості.  Творчий  потенціал  особистості  є  історичним  резервом, актуалізація  якого  дає  змогу  підвищити  якість  будь-яких  суспільних  реформ. Творчість  і  обдарованість  є  невід’ємною  частиною  людської  духовності,  соціальним  механізмом, який  протидіє  регресивним  лініям  у  розвитку  суспільства.   

Ключові  слова:  здібності, обдарованість, STEM-освіта, творчість,  інтелектуальний  потенціал,  запит суспільства.

 

Аnnotation

The purpose of the article is to substantiate the importance of the relevance of STEM education as a priority direction in education in Ukraine and to implement the problem of developing a gifted personality. The creative potential of an individual is a historical reserve, the actualization of which makes it possible to improve the quality of any social reforms. Creativity and giftedness are an integral part of human spirituality, a social mechanism that opposes regressive lines in the development of society.

Key words: abilities, giftedness, STEM education, creativity, intellectual potential, societal demand.

 

Справжній інтелект – це творче використання знань, а не просто інформація, яку вивчили та запам'ятали. Людина, яка сама доходить певних висновків, ідей, є значно ціннішою для суспільства, ніж «ходяча енциклопедія», що не навчилася застосовувати власні знання. Обдарована людина – на порядок вище, адже знання застосовуються швидше, а креативність їх використання може здивувати найсуворішого критика.

                                                                                                           С.Вайнбреннер

 

Останнім часом проблема обдарованості почала належати до проблем, щодо яких немає байдужих. Учені, практики, суспільні та політичні діячі – усі розглядають її по-різному. Але всі, без винятку, розуміють важливість цієї проблеми для розвитку суспільства. Що таке «обдарованість»? Яку людину можна вважати обдарованою?

Обдарованість – це сукупність здібностей, які обумовлюють особливо успішну діяльність людини у певній галузі та виділяють її поміж інших осіб, які навчаються цієї діяльності або виконують її в тих самих умовах.

Б.М. Теплов визначає обдарованість, як «якісно-своєрідне поєднання здібностей, від якого залежить можливість досягнення більшого чи меншого успіху у виконанні певної діяльності». Обдарованість або загальна обдарованість – рівень розвитку будь-яких здібностей людини, пов'язаний з їх розвитком, але, тим не менш, від них не залежний. Поняття як таке вперше сформулював у середині ХХІ століття англійський психолог Ф. Гальтон [2].

Обдарованість забезпечує не стовідсотковий успіх у будь-якій діяльності, а тільки можливість досягнення цього успіху. Крім наявності комплексу здібностей, для успішного виконання діяльності людині необхідно мати певний обсяг знань, умінь і навичок. Крім того, необхідно відзначити, що обдарованість може бути спеціальною – тобто обдарованість до одного виду діяльності, і загальною – тобто обдарованість до різних видів діяльності. Часто загальна обдарованість поєднується зі спеціальною. Багато композиторів, наприклад володіли та іншими здібностями: малювання, складали вірші та ін. Спеціалістами у галузі дитячої обдарованості стало зрозуміло, що головною метою освітнього процесу є розвиток обдарованості дитини як особистості. Тільки за цих умов обдарованій дитині надається можливість стати обдарованою дорослою людиною. Учені всього світу працюють над створенням різноманітних розвивальних програм для обдарованих дітей та тренінгових навчальних програм для педагогів, адже без спеціальної підготовки неможливо забезпечити високу якість освітнього процесу.

Високий рівень досягнень діти демонструють лише за умови відповідного навчання, яке охоплює весь період шкільного дитинства, спирається на теоретичні та практичні напрацювання психолого-педагогічної системи творчого розвитку обдарованих дітей. Проблема навчання дітей з ознаками інтелектуальної обдарованості – це проблема формування високого рівня компетентності у відповідних видах діяльності. Тому першочерговим є зміст шкільної освіти та методи навчання, які забезпечують зростання компетентності в певних предметних сферах, що відповідають пізнавальним інтересам і можливостям учнів. Це, насамперед, різні варіанти «збагачення змісту навчання», спеціалізовані та поглиблені навчальні програми, проєктні та дослідницькі методи, різні форми взаємодії з компетентними дорослими, зокрема в режимі дистанційного навчання, або тьюторства, спілкування з однолітками, які мають спільні інтереси тощо [3]. Останнім  часом  в  освітньому  просторі  України  набирає  обертів  світовий  тренд  STEM  освіти.  Вперше  саме  про  такий  підхід  заговорили  у  США  ще  у  1980-х.  Реалізація ідей STEM-освіти є одним із способів забезпечення умов відповідного навчання для майбутніх новаторів та інноваторів, отримання ними ґрунтовних знань з природничих і технічних наук у поєднанні з навичками ХХІ століття. Варто звернути увагу на фактор, який водночас зумовлює актуальність освітніх реформ і визначає напрями розбудови STEM-освіти. Так, останніми роками склалося нове, цифрове покоління молоді з іншим ставленням до світу, інформації, знань, спілкування й відносин. На відміну від попередніх поколінь, його особливістю є спрямованість на колективізм, активну взаємодію, розвиток спільних форм діяльності у будь-якій сфері. Інша ознака пов’язана з постійним розширенням інформаційного та життєвого простору завдяки неосяжній інформації в Інтернеті, що надає певну можливість бути незалежними від дорослих. Однак діти відчувають гостру потребу в діалозі з авторитетними дорослими з важливих для них питань. Хаотичність, неконтрольованість вільної в доступі інформації вимагає формування здатності до самоорганізації в інформаційному просторі, керованих засобів навчання та комунікації, що також потребує особливих підходів до організації навчання та взаємодії з учителем.

 

 

                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Упровадження освітнього напряму STEM потребує змін традиційного змісту навчання, його відходу від жорстких рамок. Чим  STEM  відрізняється  від  звичайної  школи?  По  перше, змінюється  звична  для  нас  форма  викладання,  коли  урок  побудований  навколо  вчителя.  За  STEM методикою,  в  центрі  уваги  знаходиться  практичне  завдання  чи  проблема.  Учні  вчаться  знаходити  шляхи  вирішення  не  в  теорії,  а  прямо  зараз  шляхом  спроб  і  помилок.   Психологи сформулювали найважливіші вимоги до змісту навчання обдарованих учнів, які успішно реалізуються в педагогічних підходах і методиках STEM-освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Більшість  рекомендацій  щодо  організації  процесу  навчання  обдарованих  дітей  спрямовані на  підтримку  та  розвиток  їхньої  дослідницької  активності на  умовах  суб’єктності.  Визначено п’ять характеристик навчання, які роблять його суб’єктноорієнтованим:

1) безпосереднє залучення учнів до самостійної роботи на рівні їхніх можливостей;

2) надання чіткої інструкції щодо навичок, які формуються в процесі конкретної діяльності;

3) заохочення учнів до аналізування того, що вони вивчають, як саме вони навчаються (рефлексивні практики, есе тощо);

4) мотивація учнів, надання їм повноважень певного контролю над власним навчальним процесом;

5) заохочення співпраці між викладачем та учнем, а також учнів між собою [4].

З огляду на це, найбільш затребуваними є такі педагогічні підходи: диференційоване навчання; поглиблене навчання; проблемне навчання; дослідницьке навчання базоване на запиті; проєктно-орієнтоване навчання; міждисциплінарне навчання тощо.

Поради Сюзанни Вайнбреннер щодо методики роботи з обдарованими учнями

1.  На початку навчання доцільно використати метод «Найважче - найперше». Учні розв'язують декілька  складних завдань, потім виконують решту завдань.

Якщо все успішно виконано, вони отримують «відмінно» та можуть використати час, що залишився, для іншого більш цікавого заняття. Не бійтеся використовувати цей метод у роботі з обдарованими дітьми – вони не зацікавляться вивченням певного матеріалу. Секрет полягає у тому, що ці діти швидше засвоюють нові поняття та потребують менше практики, ніж однокласники. Цей метод використовують на різних уроках, метою яких є закріплення вмінь та навичок на практиці під час вивчення якогось правила чи поняття.

2. Ставтеся до учнів як до особистостей. Не підвищуйте голос, не вимагайте певного стилю поведінки – цим ви негативно вплинете на стосунки між учителем та учнем. Обговоріть правила поведінки та складіть договір між вами та учнями, що буде підписаний обома сторонами.

Орієнтовні пункти договору

- не звертайся до вчителя, доки він навчає решту дітей у класі

- якщо потрібна допомога, а вчитель зайнятий…

(домовтеся про прийнятну поведінку).

- ніколи не заважайте іншим

3. Надайте учням усі можливості для поглиблення знань з тих розділів та тем, що вивчають однокласники. Давайте дослідницькі завдання, використовуйте у роботі експеримент. Використовуйте різні моделі на розвиток критичного мислення для досягнення мети. Усі учні повинні навчитися критично мислити, але більшість із них потребує допомоги вчителя під час вивчення й опрацювання нового матеріалу. Обдаровані діти основні теоретичні положення вивчають самостійно, що й допомагає їм досягати вищого рівня критичного мислення. На думку С. Вайнбреннер, такою моделлю може бути «Таксономія мислення»[1].

Модель містить шість послідовно розташованих рівнів мислення.

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, розвиток обдарованості є одним із важливих напрямів роботи освітньої установи. Кожна школа має унікальну можливість створити умови для розвитку природних здібностей обдарованих учнів, використовуючи цілий комплекс засобів та методів. Визначення параметрів освітнього середовища, значущих для процесів розвитку творчої обдарованості, створення умов для розвитку пізнавального інтересу та персональний простір особистості як творчої індивідуальності  є   ключовим у питаннях розвитку обдарованості, що сприяє розв'язанню завдань сучасного суспільства.  На  міжнародному  рівні  визначено  наступні  ключові  заявки,  з  якими  не  можуть  не  погодитися  українські  фахівці:

STEM-освіта  має  починатися  з  раннього  дошкільного  віку  і  продовжуватися  в  студентські  роки. [4]                                                                                             

Мова  науки – англійська. Найбільш  значимі  наукові  ресурси  публікуються  англійською  мовою.

Гендерний  підхід  у  навчанні: потрібні  програми  STEM-освіти  для  дівчат.

STEM-освіта  має  будуватися  на  патріотизмі  і  любові  до  своєї  країни. Незважаючи  на  те,  що  в  науці  немає  кордонів,  важливо  виростити  хорошого  фахівця,  який  приносить  користь  своїй  державі.  Проблема  витоку  мізків  без  витоку  тіл - це нова  проблема  глобального  суспільства.

 

  ЛІТЕРАТУРА:

  1. Апостолова Г.В. Робота з обдарованими дітьми // Обдарована дитина. – 2006. - №1. – с.12.
  2. Бєлова С.Є. Показники обдарованості дітей дошкільного віку // Обдарована дитина. – 2006. - №8. – с.29.
  3. Моляко В.О. Психологія творчості та обдарованості: нові рубежі теорії і практики // Обдарована дитина. – 2007. - №7. – с.2.
  4. Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації / Н. І. Поліхун, К. Г. Постова, І. А. Сліпухіна, Г. В. Онопченко, О. В. Онопченко. – Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України,2019.-80 с.
  • -
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
20 травня 2023
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку