Міністерство охорони здоров’я України
Комунальний заклад
«Бериславський медичний коледж»
Херсонської обласної ради
Методична доповідь
на тему:
«Соціальні мотиви навчання - основа в навчально-пізнавальному процесі»
( З досвіду роботи)
Схвалено на засіданні циклової комісії
природничо – наукових підготовки
Протокол № ____ від «_____» ____20__ р
м. Берислав
П Л А Н
1.Категорії мотивації навчання.
2.Способи підвищення внутрішньої мотивації студента.
3.Негативна і позитивна мотивація.
4.Індивідуальний підхід для формування внутрішньої мотивації.
Соціальні мотиви навчання - основа в навчально-
пізнавальному процесі.
Вступ
Здавна відомо, що студент це не посудина, яку можна день у день, з року в рік наповнювати різноманітною інформацією, вважаючи це глибокими знаннями. Кожен із нас мусить пам’ятати: наше завдання на сучасному етапі становлення й розвитку гуманітарної й демократичної освіти – дати такий «інструментарій» в руки дитини, щоб вона вміла і хотіла вчитися самостійно.
Звичайно, успіх студента пов'язаний передусім з навчальною діяльністю і тільки позитивні мотивації тобто особисте прагнення вчитися, пізнавати, аналізувати, самовдосконалюватися, займатися самоосвітою сприятиме «прориву» особистості в навчанні.
Переставши бути об’єктом навчальної діяльності, студент стає активним її суб’єктом, у нього є потреба у поглибленні й удосконаленні знань, їхній системності й обсягу.
Поведінка студента, ставлення його до вивчення окремих навчальних дисциплін, до навчання, до освіти загалом піддаються педагогічному супроводу, корекції та управлінню й залежить, у першу чергу, від ефективності вибору мотивів навчальної діяльності, а отже позитивної мотивації. Англійський учений Г.Розенфельд визначає такі категорії мотивації навчання.:
Умовою успішного навчання є мотивація, яка спонукає студента до певної діяльності з метою розширення й поглиблення своїх знань, підвищення впевненості в собі та незалежності від зовнішніх чинників
Які способи підвищення внутрішньої мотивації застосовуються в Бериславському медичному коледжі ?
Це передусім:
Результати застосування таких способів,дають підставу зробити вісновки :
Окрім того, перевага внутрішньої мотивації є:
Становлення позитивної мотивації до навчання в першу чергу, залежить від професійного рівня викладача, якості викладання навчальної дисципліни, технологій навчання, організації як колективної, групової так і індивідуальної діяльності. Викладачу відведено особливу роль:
Не тільки вміти поєднати їх практичною реалізацією а набагато більше. Він має повести студента за собою, стати порадником, вихователем і водночас об’єктивним критиком, вимогливим наставником (сучасний викладач – це менеджер, вихователь, наставник, порадник).
Мотивація до навчання великою мірою залежить і від зовнішніх чинників: довкілля, родини, друзів, від чітко спланованої освітньої діяльності навчального закладу. З цього боку навчання має утвердитися як обов’язок перед державою, який з честю кожна молода людина має виконати, звичайно, це не завжди і не всі чітко усвідомлюють.
Отже, розгляньмо основні складові мотивації.
Мотивація буває позитивна і негативна. До кожної з них відносять певну групу мотивів.
До позитивної мотивації відносять передусім, пізнавальну мотивацію (основна обумовлює процес набуття знань, умінь і навичок). Її складають мотиви навчальної активності, закладені в процесі навчання й зумовлені формою, змістом перебігом. Розвивають допитливість, інтерес до знань, потребу в розумовій діяльності, удосконалення розумових здібностей та пізнавальних можливостей.
Рівень пізнавальної діяльності, а також рівень наукового світогляду й переконань залежить від якості викладання, його ідейного і наукового рівня, методів і технологій.
У своїй педагогічній діяльності особливу увагу надаю соціальній мотивації, яка виходить за межі лише навчального процесу, пов’язана з суспільними відносинами і виникає під впливом родини, довкілля, усієї навчально – виховної роботи закладу:
Негативну мотивацію обумовлюють мотиви, пов’язані з утомою, нудьгою, різними труднощами:
Усі мотиви взаємопов’язані: кожен студент має кілька видів мотивів, що становлять нормальний мотиваційний комплекс. Моє завдання – забезпечити органічний зв'язок широких соціальних мотивів з навчальними інтересами і пізнавальними запитаннями студентів
Створення позитивної мотивації до навчання студента є цілком індивідуальним воно залежить передусім від соціальних умов та від індивідуально – типологічних особливостей організації нервової системи особливості. Рівень мотивації безпосередньо пов'язаний зі здібностями та природними обдарованнями дитини, швидкістю вироблення розумових дій та операцій, обсягом та якістю знань, темпом навчання, пам’яттю і
звичайно ж, фізичними і моральним станом.
Можна зробити висновки:
- щоб віднайти досконалі засоби впливу на дитину, потрібно вивчити індивідуальні риси її характеру, прагнення. Від цього залежать шляхи подолання «бар’єрів» навчанні, вироблення впевненості в собі та самооцінка досягнутих результатів своєї праці.
- прагнучи створити сприятливі умови для позитивної мотивації, ми мусимо постійно враховувати індивідуальне ставлення кожної дитини до навчання.
Студентам 1 – го курсу коледжу притаманне ще те бажання «хочу вчитися», яке дуже характерне для початкової школи другокурсники виявляють більше зовнішньої мотивації – примус. Контроль з боку батьків, учителя, кураторів поєднується зі звичкою й прагненням добре вчитися. Учні 3 – го, 4 – го курсу готуючись до вибору майбутньої професії, проявляють в основному соціальну мотивацію.
На мою думку прийшовши до коледжу , учні мають справді високу позитивну мотивацію до навчання, бо в нашому закладі створено той особливий освітній простір у якому чітко сплановано навчально – виховний процес, багата матеріально – технічна база, сучасні затишні класні кімнати, багатий бібліотечно – інформаційний комплекс і звичайно високопрофесійний, високоінтелектуальний, творчий педагогічний колектив.
Обираючи навчальний заклад, дуже часто батьки та їхні діти «йдуть до вчителя». Це дуже важливо – мати нині «свого» вчителя – професіонала, учителя – інтелігента, який безмежно – закоханий у свою справу, шанує студента, якому крім своїх знань, умінь віддає часточку своєї душі й тепла. Викладач своєю поведінкою, поглядами, переконаннями виховує, а отже викликає довіру, на нього хочеться бути схожим, за ним хочеться йти. Це й є тими надійними шляхами – критеріями позитивної мотивації до студента.
Також я та мої колеги переконані,що студент має виконувати ту роботу, яка під силу, яка подобається.
Дуже часто діти «розкриваються», беручи участь у гуртках, секціях, різноманітних конкурсах, турнірах тощо.
Не потрібно забувати, що оцінка роботи – це теж важливий чинник, який впливає на підвищення чи зниження мотивації діяльності студента. Кожен виставлений бал має бути об’єктивним і вмотивованим. Не завжди високий бал чи, навпаки, низький є стимулом до роботи. На закінчення хочу дещо сказати:
Головним джерелом мотивації є праця. На занятті має панувати «культ праці», тобто прагнення викладача й студентів робити все як найкраще з орієнтацією на успіх.
Можна зробити висновок:
« Особистість викладача – наріжний камінь освітнього процесу».
«Щоб заклад став закладом радості, щоб він відкривав дитині насолоду пізнавання, вчив мислити, треба щоб учитися було цікаво».
«Сучасна школа – це школа життєтворчості, а справжня освіта – це розвиток розуму, а не просто накопичення інформації й розкладання її по поличках».
Список використання літератури:
1. Шопіна М. О. Розвиток мислення дітей 5–9 років та підлітків / М. О. Шопіна // Практична психологія та соціальна робота. — 2013. — № 9. — С. 60–72.
2. Штепа О. С. Мотиваційне здоров’я особистості / О. С. Штепа // Практична психологія та соціальна робота. — 2012. — № 8. — С. 1–4
3. Мар’яненко Л. Рекомендації для педагогів щодо вміння формувати пізнавальний інтерес і пізнавальну потребу в молодших школярів / Л. Мар’яненко // Практичний психолог: школа. — 2014. — № 3. — С. 40–48.
3. Лозова В. І. Пізнавальна активність школярів. — Харків: ОВС, 1990. — 164 с.
4. Ушинський К.Д. Праця в її психічному і виховному значенні. Вибр. пед. твори: У 2-х т. — Т. І. — С. 318,
6. Теоретичні та методичні основи професійного самовиховання студентів вузу: навч.-метод. посіб. / Семиченко В. А., Галус О. М., Зданевич Л. В. (під заг. ред. В. А. Семиченко). Центральний ін-т післядипломної педагогічної освіти – Хмельницький: ХГПІ, 2001 .– 255 с
7 Романова Н. Ф. Роль студентських соціальних служб у вирішенні соціальних проблем в студентському середовищі // Український соціум. – 2004. – №1(3). – С. 32–37.
8. https://pidruchniki.com/12980108/pedagogika/psihologo-pedagogichni_osnovi_navchalno-piznavalnoyi_diyalnosti_uchniv
9.Балл Г.О. Методілогічні засоби гуманізації (особистісної орієнтації) професійної діяльності та підготовки до неї /Психологія праці та професійної підготовки особистості: Навч. посіб
/За ред.. Перепелиці П.С., Рибалки В.в.Хмельницький: ТУП, 2001.
с.48-67.