Соціально – економічне становище українців у першій половині ХІХ століття під владою Російської та Австрійської імперій

Про матеріал
Після цього уроку учні зможуть: - визначати хронологічну послідовність подій даного періоду; - порівнювати соціально-економічний розвиток українських земель, становище населення та явища повсякденного життя українців під владою Росії та Австрії; визначати та характеризувати передумови, причини, форми, характер і наслідки протесту різних верств українського населення
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Соціально – економічне становище українців у першій половині ХІХ століття під владою Російської та Австрійської імперій

Номер слайду 2

Актуалізація опорних знань 1. Які українські землі входили до складу Росії в першій половині ХІХ ст.? Покажіть їх на карті. 2. Яку національну і соціальну політику проводив російський та австрійський уряди щодо українських земель? 3. Що ви можете сказати про становище українського населення під владою Росії на початку ХІХ ст., порівняно з часами Гетьманщини?

Номер слайду 3

 «Правильні та помилкові твердження» - в кінці уроку учні повинні встановити істинні чи хибні ці твердження.   1. Переважна більшість селян в Україні були кріпаками. 2.Поміщикі намагаючись підвищити свої доходи посилювали експлуатацію селян. 3.Селяни Західної України знаходилися у кращих умовах ніж під російські селяни.

Номер слайду 4

Робота у парах “Ключові фрази”

Номер слайду 5

Робота у парах “Ключові фрази”

Номер слайду 6

Робота у парах “Ключові фрази”

Номер слайду 7

Робота у парах “Ключові фрази”

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Робота у групах І група - Соціально-економічне становище українських селян-кріпаків під владою Російської імперії   ІІ група - Соціально-економічне становище українських державних селян під владою Російської імперії   ІІІ – група -Соціально-економічне становище українського населенняпід владою Австрійської імперії  

Номер слайду 15

Метод Фішбоун тема(голова) – соціально-економічний стан українського населення 1 основне питання – кріпаки Російської імперії, відповідь : урочна система, місячина, урізання земель(«халупники», «городники», «піші», «дворові»; 2 основне питання – державні селяни Російської імперії, відповідь: 40% доходів – податки(борги), на Правобережній Україні – здавали в оренду на панщину, військові поселення (1817-1857), 3 основне питання – українці в Австрійській імперії, відповідь: малоземелля(Галичина – 61%, Закарпаття 45% - безземельних), бідність(84,7% доходів сплачували державі та панам) Висновок: зростання експлуатації селян, крайнє зубожіння, наростання протесту.

Номер слайду 16

«Правильні та помилкові твердження» в кінці уроку учні повинні встановити істинні чи хибні ці твердження. 1. Переважна більшість селян в Україні були кріпаками. 2.Поміщикі намагаючись підвищити свої доходи посилювали експлуатацію селян. 3.Селяни Західної України знаходилися у кращих умовах ніж під російські селяни.

Номер слайду 17

«Резюме» Написавти резюме з використанням ключових фраз:   в ході уроку мені вдалося…;   найважливішим знанням для мене стало…;   у ході роботи над темою в мене виникли почуття…;   мене зацікавили питання…;   мені не вистачило наступних знань та вмінь…;  у цих питання я б хотів розібратися докладніше…; ці питання не викликали зацікавленості…

Номер слайду 18

Домашнє завдання Опрацювати матеріал § 12, скласти тести за матеріалом параграфу

Номер слайду 19

Дякую за увагу

Перегляд файлу

Метод «Ключові фрази»

 

Весняні роботи прогрівається земля , оранка,3-4 пари волів, засівали, боронували

 

 

У середині червня     косовиця        міцні чоловіки       наймали гребти           в’язали перевеслами у в’язки             копиця            увечері співали, танцювали

 

 

Розпочалися жнива     дорослі у поле             у селі старі та діти          спішити, вправно         хліб перестигав і зерно висипалося         найстаранніший жнець   від зорі до зорі          3 копи(1копа – 60 снопів)

 

Час возовиці     тік     для обмолоту       зберігали     клуня молотили всю осінь

 

Жінки    їжа       догляд   діти       пряли   ткали    шили    прали    прикрашали

 

 

Чоловіки   худоба  реманент     ремонт   будівництво  хата  стайня  курник  тин  паркан сад

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Тема. Соціально – економічне становище українців у першій половині ХІХ століття під владою Російської та Австрійської імперій

 

Мета:

Навчальна: охарактеризувати  політику  російського та австрійського урядів  щодо  українських земель в першій половині ХІХ ст.

Розвиваюча:  розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, визначати причини історичних подій, працювати з  документами,  схемами,  таблицями.

Виховна: на  прикладах  виступів  українського населення виховувати в учнів патріотичні почуття.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати хронологічну послідовність подій даного періоду;
  • порівнювати  соціально-економічний розвиток українських земель, становище населення та явища повсякденного життя українців під владою Росії та Австрії; 
  • визначати  та  характеризувати  передумови,  причини, форми, характер і наслідки протесту різних верств українського населення.

 

Основні поняття і терміни: місячина, військові поселення

Основні дати: військові поселення 1817-1857рр.

Персоналії: Аракчеєв

Обладнання: підручник  «Історія України 9 клас» О.К. Струкевич, 2009 рік, видавництво «Грамота»; роздатковий матеріал; атлас «Історія України. 9 клас»

Тип уроку:  комбінований.

 Структура уроку:

I.  Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повсякденне життя українців у селі

2.     Соціально-економічне становище українських селян-кріпаків під владою Російської імперії 

  3 Соціально-економічне становище українських державних селян  під владою Російської імперії

 4.Соціально-економічне становище українського населення

під владою Австрійської імперії

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

V.  Підсумки уроку.

          VI. Завдання до дому.


 

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Які українські землі входили до складу Росії в першій половині ХІХ ст.? Покажіть їх на карті.

2.  Яку  національну  і  соціальну  політику  проводив  російський та австрійський уряди щодо українських земель?

3.  Що ви можете сказати про становище українського населення під  владою  Росії  на  початку  ХІХ ст.,  порівняно  з  часами Гетьманщини?

Мотивація навчальної діяльності

 «Правильні та помилкові твердження» - в кінці уроку учні повинні встановити істинні чи хибні ці твердження.

 

1. Переважна більшість селян в Україні були кріпаками.

2.Поміщикі намагаючись підвищити свої доходи посилювали експлуатацію селян.

3.Селяни Західної України знаходилися у кращих умовах ніж під російські селяни.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повсякденне життя українців у селі

Метод «Ключові фрази»  Вчитель пропонує учням набір ключових фраз до нової теми. Учні отримують завдання: попрацювати в парах та скласти зв’язний текст із запропонованих фраз. Потім кожна пара пропонує свій варіант.

2. Робота в групах

І група - Соціально-економічне становище українських селян-кріпаків під владою Російської імперії

ІІ група - Соціально-економічне становище українських державних селян під владою Російської імперії

ІІІ – група -Соціально-економічне становище українського населення

під владою Австрійської імперії

Для узагальнення матеріалу використовуємо метод Фішбоун.

Метод Фішбоун (рибний кістяк): тема(голова) – соціально-економічний стан українського населення, 1 основне питання – кріпаки Російської імперії, відповідь : урочна система, місячина, урізання земель(«халупники», «городники», «піші», «дворові»; 2 основне питання – державні селяни Російської імперії, відповідь: 40% доходів – податки(борги), на Правобережній Україні – здавали в оренду на панщину, військові поселення (1817-1857), 3 основне питання – українці в Австрійській імперії, відповідь: малоземелля(Галичина – 61%, Закарпаття 45% - безземельних), бідність(84,7% доходів сплачували державі та панам) Висновок: зростання експлуатації селян, крайнє зубожіння, наростання протесту.

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=890x10000:format=jpg/path/sa07d0b0e44972fe8/image/ic22d8a71060cbf3f/version/1429465974/image.jpg

 

3. Працюємо з джерелами

Прочитайте уривок, поясніть, проявом яких процесів у економіці Російської імперії стало примушування селян до роботи в релігійні свята.

«Мировий посередник із Полтавської губернії Г. Ге підкреслював, що до реформи «селянин був позбавлений можливості розпоряджатися з упевненістю одним днем на тиждень. Навіть у неділю він повинен був іти на панщину, якщо цього вимагав поміщик, з тією, проте, різницею проти інших днів, що в цей день можна було робити «готову» роботу, наприклад, згрібати і складати сіно, віяти, але не орати, косити, жати і молотити».

 

ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

 Метод «Атака на вчителя» Учні ставлять питання, а вчитель відповідає на них. Висувається умова — вчитель буде відповідати тільки на цікаві запитання.

Учні  визначають правильні чи помилкові твердження висловив вчитель на початку уроку.

Метод «Резюме» Вчитель пропонує учням підвести підсумки своєї діяльності на уроці, написавши резюме з використанням ключових фраз:

 • в ході уроку мені вдалося…;

 • найважливішим знанням для мене стало…;

 • у ході роботи над темою в мене виникли почуття…;

 • мене зацікавили питання…;

 • мені не вистачило наступних знань та вмінь…;

 • у цих питання я б хотів розібратися докладніше…;

 • ці питання не викликали зацікавленості…

 

V. Завдання до дому.

1.  Опрацювати матеріал  § 12«Історія України 9 клас» О.К. Струкевич, *скласти тести за матеріалом параграфу.

 

 

zip
Додано
29 січня 2019
Переглядів
1735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку