Цілі уроку:обґрунтувати, що кримські татари, корінний народ України в Криму.визначити роль і місце кримсько - татарського народу в історії України.розвивати уміння працювати з текстовими та візуальними історичними джерелами, складати порівняльну характеристику історичних процесів, установлювати причинно-наслідкові зв'язки, висловлювати й аргументувати власну точку зору.
Кримські татари у складі Російської імперіїПриєднання Криму до Російської імперії 1783 призвело до великого упадку культ. життя на п-ові: по-варварськи було спалено багато давніх рукописів (1833), зруйновано велику кількість пам'яток історії та к-ри. Почалося заселення Криму росіянами, українцями, чужоземними колоністами . Нищилися мечеті, медресе, караван-сараї, цвинтарі тощо. Рештки давньої традиційної забудови збереглися лише в небагатьох.
Періодично виникали хвилі еміграції. Якщо до 1787 емігрувало лише 8 тис., то 1792 це вже були десятки тисяч. Друга велика еміграція – 1850–60-х рр. (пік – 1863), коли перестало існувати 784 татар. села, а кількість емігрантів становила бл. 150 тис. (більше половини пропали в морі, де їх топив рос. флот). Частину К.т. ошуканськими обіцянками переселили на Приуралля та Урал. Третя велика еміграція 1893–1900 – бл. 80 тис. У зв'язку з цим падає відсотково кількість кримськотатар. нас.: 1860 – 51, 1897 – 34, 1921 – 21 %
У 2-й пол. 19 ст. К.т. в Криму почали відроджувати свою к-ру – результатом стало, зокрема, становлення худож. літератури та журналістики. У 1880-х рр. в кримськотатар. середовищі виникли ідеї пантюркізму. Гол. ідеолог І. Гаспринський та його прихильники пропагували утворення загальнотюркської мови – "тюркі", складеної пополам з огузьких (турец.) та кипчацьких (татар.) елементів. "Тюркі" не набула поширення та розвитку. Замість реліг. фундаменталізму пропагувалося реформоване мусульманство – джажидізм. Як реакція на пантюркізм виникла течія татаризму, що орієнтувалася на татар. духовні цінності та кипчацькі мови. У цих ідеологічних суперечностях зародився молодотатарський рух (1880–1905), який привів до консолідації модерної кримськотатар. нації.
Словникова робота. Джадидизму – просвітянського руху народів ісламського сходу. Клерикалізм – політичний напрямок, прибічники якого виступають за панування церкви й духовенства в суспільно-політичному й духовному житті країни. Пантюркі́зм — доктрина, яка сповідує об'єднання всіх тюркомовних народів. Тюркі - загальнотюркської мови
Доповніть твердження. Основним питанням національного відродження кримських татар І. Гаспринський уважав…А) реформування та поширення освіти;Б) створення недільних шкіл з російською мовою навчання;В) заснування національного кримсько-татарського університету;Г) Створення та розвиток національної преси і книговидання;Д) розв’язання питання рівності прав чоловіків та жінок. Е) занування нелегальних організацій бунтарського типу.