Програмовий зміст:
навчати впізнавати знайомий музичний твір, називати його та автора;
розвивати у дітей естетичний смак, музичний слух, уяву, мислення, чуття ритму, музичну пам`ять, творчу активність;
визначати напрямок руху мелодії;
впізнавати знайомі пісні за уривками мелодії, за ритмом;
удосконалювати співочі навички, вміння співати індивідуально, окремими групами, хором і з солістами;
розвивати відчуття тембрового слуху, творчі здібності, уяву та уміння фантазувати;
розвивати самостійність, впевненість, доброзичливість один до одного;
прививати вміння грати в оркестрі, слухати один одного під час гри;
виховувати у дітей емоційне сприймання мистецтва, естетичні почуття.
Обладнання:
СD- запис класичних та інструментальних творів Е.Гріга , Дж. Ласта;
музичний центр;
мультимедійний екран;
слайди із зображеннями: гаю, солов`я, цуцика, жабеня, дятла, півника;
картинки до музично-дидактичної гри;
палички;
мішечок з музичними інструментами (маракаси, румба, молоточки, бубни).
Музичний матеріал:
«Ранок», муз. Е.Гріга;
музично-дидактична гра «Квіточка – семицвіточка»;
розпівка «Дрібушечки», укр.нар. примовка;
пісня «У перші дні весни», муз. Н.Рубальської;
пісня «Небилиця», муз. О. Хженецевського;
пісня «Даруйте добро», муз. В.Лисенка;
гра «Оркестр», обр. В.Полєвого.
Хід заняття
Під музичний супровід діти заходять до зали.
Муз.керівник (співає): Добрий день, малята!
Хлопчики й дівчата!
Діти (співають): Доброго дня! Чудового дня!
Муз.керівник: Подивіться, малята, як багато до нас гостей завітало.
Вони прийшли подивитись на вас, та послухати як ви умієте гарно співати і весело грати. Тож будьте старанні!
Під музичний супровід діти йдуть, зупиняються обличчям до муз керівника.
Музкерівник: Діти, скажіть мені, будь-ласка, чи хочете ви потрапити до казки? Щоб швидше потрапити до казки, потрібно прокласти танцювальну стежинку. Давайте всі візьмемось за ручки і змійкою пройдемо у чарівний світ казки.
Діти змійкою йдуть по залу і зупиняються у півколі.
Музкерівник: Подивіться, діти, ми з вами опинилися у чудовому гаю (слайд 1). Давайте всі присядемо.
Діти сідають на килимок.
Музкерівник: Прислухайтесь, діти, яка чудова музика тут лунає (звучить вступ п`єси Е.Гріга «Ранок»).
Музкерівник: Бачу, ви впізнали цю музику. Що це за музичний твір? (Діти називають.) А хто її композитор? (відповіді дітей)
Музкерівник: Молодці, діти. Давайте заплющимо очки і ще раз послухаємо цю музику і визначимо її характер. (діти з закритими очима слухають музику)
«Ранок» муз. Е.Гріга
Музкерівник: Скажіть, будь ласка, який характер має ця музика?
Діти: Ця музика спокійна, ніжна, добра, прозора, легка, чудова, казкова …
Муз.керівник: Молодці, малята! А ще про цю музику можна сказати, що вона мрійлива. Давайте разом повторимо це визначення.
Діти: Музика мрійлива.
Муз.керівник: Малята, прислухайтеся, чия пісенька лунає? (звучить спів солов`я)
Діти, у цьому чудовому гаю жив Соловейко.
На мультимедійному екрані з`являється Соловей (слайд 2).
І як усі соловейки дуже любив співати. Сусіди не розуміли спів Соловейка і постійно сварилися.
Дятел казав(слайд 3): «Ми працюємо, а він свистить. Ледар!»
- Вони не розуміли, що і спів робота, праця солодка, хоча і важка, зате приємна. Але, щоб гарно співати, потрібно багато працювати над красивим співом.
Одного разу Соловейко вирішив влаштувати концерт. Він сів на гілочку калини та й заспівав. Співав він так солодко, що у бджілок мед зробився ще солодшим.
- Цей спів почуло маленьке Цуценятко (слайд 4). Воно прибігло і сказало:
«Гав- гав! Можна мені співати разом з тобою? Я теж хочу!»
- « А в тебе є музичний слух?» - запитав Соловейко.
«Звичайно! Я навчаюсь у музичній школі!» - відповіло Цуценя.
Муз.керівник: Діти, а ви хотіли б навчатися в музичній школі? (відповіді дітей).
Муз.керівник: А чому навчають у музичній школі? (навчають гарно співати , грати на музичних інструментах …)
Ми з вами теж вивчаємо музику, і зараз це покажемо.
Давайте пройдемо і сядемо на стільці. (діти проходять і сідають на стільці, які стоять у три рядки)
Муз.керівник: Хто мені нагадає, які бувають музичні звуки? (високі і низькі).
А як може рухатися мелодія? (вгору, вниз,перестрибувати з одного звука на інший).
Діти, у вас збоку стільців знаходяться картинки, візьміть їх. Зараз ми будемо визначати у якому напрямку рухається мелодія, а допоможуть нам у цьому квіточки, які зображені на картинках. Будьте уважні.
Музично-дидактична гра «Квіточка – семицвіточка»
По закінченні гри вихователь збирає картинки.
Муз.керівник: Подивіться, Соловейко зрадів, що ви справилися із завданням і так гарно відчуваєте музику.
Давайте заспіваємо разом пісню? А для того, щоб гарно заспівати пісню, хто мені скаже, що нам потрібно зробити? (заспівати розспівку)
Діти, а для чого існують розспівки? ( щоб прокинулись голосочки, розігріти голосочки, для розвитку музичного слуху та голосу).
Молодці, малята! Давайте разом розспіваємося.
Розпівка «Дрібушечки» укр.нар. примовка
Муз.керівник: А зараз спробуйте впізнати за вступом мелодію знайомої вам пісні. (звучить уривок мелодії пісні «У перші дні весни». Відповіді дітей).
Муз.керівник: Так, відгадали. В цій пісні мелодія також рухається то вгору, то вниз, то перестрибує з одного звука на інший. Давайте пригадаємо слова 2 куплету пісеньки і промовимо їх пошепки. (діти промовляють слова пошепки)
А тепер виконаємо пісеньку від початку до кінця. Але пам`ятайте, співати потрібно виразно, впевнено, вчасно вступати.
Пісня «У перші дні весни» муз. Н.Рубальської
Муз.керівник: Наш спів почуло Жабенятко (слайд 5), і звернулося до Соловейка: «Ква-ква… Дозвольте і мені співати з вами? Я теж хочу».
«А ти ходиш до музичної школи?» - запитало Цуценя.
« Ні… Немає школи для жабенят, але я уважно слухав спів Соловейка» - відповіло Жабенятко.
І заспівали вони втрьох…
Діти, давайте поміркуємо, як вони могли заспівати?
( Діти 1 рядка по-черзі імітують спів Соловейка, «тьох-тьох-тьох»;
2 рядка – спів Цуценя, «гав-гав-гав»; 3 рядка – спів Жабеня, «Ква-ква-ква»).
Творче завдання «Веселий спів»
Муз.керівник: Цей веселий спів почув Дятел (слайд 6), і почав вистукувати дзьобом ритм мелодії. Можливо ви знаєте цю пісню? Послухайте її…
Музкерівник відтворює ритм пісні на паличках.
Муз.керівник: Ну що, впізнали цю пісню за ритмом? (відповіді дітей).
Давайте заспіваємо її всі разом! А Настуня заспіває нам 2 куплет, Іллюша – 3, а Сашенька – 4 куплет пісні. (виходять солісти)
Діти, скажіть, будь ласка, як треба співати пісню «Небилиця»? (весело, легко, жартівливо, у швидкому темпі …)
Муз.керівник: Та вірно вимовляти слово «небилиця».
Пісня «Небилиця» муз. О. Хженецевського
Муз.керівник: «Чому співаєте без мене?» (слайд 7)
На екрані з`являється зображення півника.
Діти, подивіться, хто це? (відповіді дітей).
Муз.керівник: Він закричав на весь голос: «Ку-ку-рі-ку! Я головний співак!» .
Співаки образились і замовчали.
Цуценя сказало: «Гав-гав! Мабуть ви не ходили до музичної школи?
«Ква-ква.. Ви не слухали спів Соловейка» - сумно зітхнуло Жабеня.
А Півник загаласував: «Не треба мені вашої школи! Я все одно співаю голосніше за всіх!»
Муз.керівник: Але співати голосніше за всіх не означає співати красиво.
Правда, діти?! В хорі потрібно співати дружно, виразно, слухати один одного і не виділятися. Давайте покажемо Півнику, як ми уміємо співати, може йому сподобається і він стане привітнішим та добрішим.
Пісня «Даруйте добро» муз. В.Лисенка
Муз.керівник: «Ку-ку-рі-ку! Як чудово!» - сказав Півник.
«Давайте всі дружити, і робити один одному добро!»
І вирішив зробити вам подарунок… Подивіться, яка гарна торбинка.
Як ви думаєте, що в ній? (музичні інструменти).
Давайте пограємо у гру «Оркестр».
Скажіть, діти, а хто керує грою в оркестрі?
Діти: Диригент.
Муз.керівник: Зараз ми за допомогою лічилки оберемо диригента.
Гра «Оркестр» обр. В.Полєвого
Муз.керівник: Ось і казочці кінець, а хто слухав молодець! З того часу всі звірі і птахи полюбили спів Соловейка, тому що він співав з великим задоволенням:
і весело, і радісно, і ніжно.
Муз.керівник: Молодці, діти, ви всі сьогодні були старанні! Але підійшов час прощатися. Мені дуже сподобалось, як ви уважно і зосереджено слухали музику та відчували її, як ви гарно співали, весело грали!
А що сподобалось вам?
Діти: - Мені сподобався спів Соловейка, тому що він співав високим,
тоненьким голосочком.
- А я із задоволенням співав як жабеня, тому що це цікаво.
- Мені було весело співати з друзями.
- Мені сподобалось грати на музичних інструментах, тому що ми
створили справжній оркестр.
Муз.керівник: Я бажаю вам усім співати, як Соловейки і продовжувати вчитися грати на музичних інструментах у музичній школі.
1