Конспект уроку інформатики у 11 класі "Сортування даних у таблицях" з теми "Системи опрацювання табличних даних. Аналіз даних у середовищі табличного процесора"
Дата
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ІНФОРМАТИКИ В КЛАСІ №
Тема уроку: Сортування даних у таблицях.
Мета:
навчальна: сформувати поняття сортування даних у таблицях; пояснити: правила впорядкування і пошуку даних;
розвиваюча: розвивати логічне й алгоритмічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання та наочність: комп’ютери із встановленими ОС і Microsoft Office Excel, підручники, презентація уроку, електронні матеріали.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Оголошення теми і мети уроку.
Епіграф сьогоднішнього нашого уроку:
“Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі” (Арістотель).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні виконують завдання тесту з папки класу.
IІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання вправи в мережі Інтернет за адресою https://learningapps.org/2048868 (Форматування об'єктів електронної таблиці)
Фронтальне опитування:
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Ви вже знаєте, що завдяки автоматизації можна виконувати і спрощувати математичні розрахунки, які здійснюються за допомогою MsExcel. Ми працювали з найпростішими формулами, з основними математичними діями.
Часто виникає потреба впорядкувати дані: чи відобразити прізвища в алфавітному порядку, чи поставити числа в порядку зростання. Як правильно це зробити, — ми вивчатимемо на сьогоднішньому уроці.
V. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації.
Робота з підручником: §14.2.
Впорядкування будь-яких даних застосовується для прискорення пошуку. Наприклад, якщо список із прізвищами впорядковано за алфавітом, то в ньому шукати дані про людину з конкретним прізвищем легше, ніж у невпорядкованому списку. Але коли список даних достатньо великий, наприклад, у ньому багато родичів або тих, хто має однакові прізвища, відшукати відомості складніше.
Дані списку в табличному процесорі можна впорядковувати за значенням вмісту одного або кількох стовпців за зростанням (від найменшого до найбільшого для числових значень, від А до Я) або за спаданням (від найбільшого до найменшого для числових значень, від Я до А).
Сортування даних – це процес зміни порядку розташування даних в рядках або стовпцях.
Якщо виникає потреба впорядкувати дані (розташувати в алфавітному порядку, поставити числа в порядку зростання), то для цього на панелі інструментів є кнопки або .
Також можна скористатися командою меню Дані → Сортування...
Діалогове вікно Сортування діапазону служить для вибору поля, на якому відбувається сортування. Якщо задані заголовки полів, то як позначення використовуються саме вони, якщо заголовки відсутні, як заголовки використовують позначення стовпців. Перше з обраних полів визначає режим первинного сортування. Якщо в разі збігу значень у цьому полі існують додаткові критерії, що визначають порядок записів, то можна також задати поля для вторинного і третинного сортування. На кожному з полів сортування може виконуватися в порядку зростання чи спадання.
Звичайне сортування
Настроювання режиму сортування
VI. Формування практичних умінь і навичок
Учні виконують практичну роботу за комп’ютерами
Завдання та матеріали для самостійної практичної роботи у папці класу.
Практична робота
Робота з таблицею
1. Створити електронну таблицю вказаного зразка. Зробити видимими всі лінії електронної таблиці. Зафарбувати фон заголовків стовпців сірим кольором, а стовпці з сумою – червоним. Виділіть останній рядок таблиці синім кольором. Зберегти створену електронну таблицю на Робочому столі під своїм прізвищем.
2. Введіть формули для розрахунку початкової ціни (D) в гривнях (гривні = ціна в $*курс долара в комірці А1) та формули розрахунку початкової суми (E, F) в доларах і гривнях (сума = кількість*ціну відповідно в $ або в грн). Зберегти створену таблицю.
3. Введіть формулу розрахунку знижки 10%. (знижка = ціна за 1 шт.*0,1) в доларах та гривнях. Зберегти створену таблицю.
4. Ввести формулу розрахунку нової ціни товарів (нова ціна=ціна за 1 шт.-знижка 10%) в доларах і гривнях та нової суми грошей (нова сума=кількість*нову ціну відповідно в $ або в грн). Зберегти створену таблицю.
5. Введіть формули розрахунку рядка “Всього” для кожного стовпчика. Зберегти створену таблицю з ім’ям «Ваше прізвище». Відправте електронну таблицю на електронну адресу вчителю.
Сортування даних у таблицях.
Файл «Завдання»:
Заповніть таблицю:
№ |
Запитання |
Відповідь |
1 |
Який позичальник має найменшу суму кредиту? |
|
2 |
Яка найбільша сума кредиту?
|
|
3 |
Чи є позичальники, які взяли кредит у декількох банках? (якщо є, то вкажіть назву позичальника і назву банків через пробіл) |
|
4 |
Вкажіть банк, в якого найменший відсоток річних в гривнях |
|
5 |
Чи є банк у таблиці, у якого немає позичальників з відсотками в доларах? (якщо є, то вкажіть назву банку (-ів) |
|
6 |
Вкажіть назви позичальників, в яких сума кредиту понад 100 000 грн. |
|
VII. Домашнє завдання
Опрацювати п. 14.2, повт. п.10
VIIІ. Підсумки уроку
Оцінювання обсягу та якості виконання практичної роботи. Формулювання висновку: для чого використовують сортування даних у таблицях. Оголошення оцінок за практичну роботу.
Рефлексія