„Спілкуємось без конфліктів”
Тренінг для педагогів
Мета: опанування педагогами прийомів ефективного спілкування через ігрові методи та техніку активного слухання.
Завдання : розширення можливостей встановлення контакту в різних ситуаціях спілкування, відпрацювання навичок розуміння себе та інших людей, набуття навичок активного слухання, активізація процесу самопізнання та самоактуалізації, розширення діапазону творчих здібностей.
Кількість учасників : 10-15 осіб
Час проведення: 2-3 години
Обладнання: маркери, папір, дошка, крейда, бланки методики на визначення уміння слухати, роздатковий матеріал „типові прийоми слухання”.
Хід заняття.
Спілкування людей між собою – надзвичайно складний процес. Неефективність у спілкуванні може бути пов′язана з повною або частковою відсутністю певного комунікативного уміння. Труднощі, які виникають у спілкуванні у певній ситуації, можуть бути спричинені недостатнім самоконтролем, наприклад через вміння справитися з перевантаженням, імпульсивністю , агресією, тощо. Чи можна навчитися спілкуватися, використовуючи лише свій власний досвід? Так, це можна зробити за допомогою гри. Гра – це модель життєвої ситуації, зокрема спілкування, у процесі якого людина набуває певного досвіду. До того ж, роблячи помилки в ігровій ситуації спілкування , людина не відчуває відповідальності, а в реальному житті – так. Це дає змогу більше пробувати, шукати ефективні форми взаємодії і не боятися „поразки”.
Мета: удосконалення перцептивних навичок сприйняття і представлення один одного.
Хід вправи: усі сідають колом. Подивіться уважно один одному в обличчя. Через 2-3 хвилини закрийте очі і уявіть обличчя інших учасників групи. Зафіксуйте впродовж 1-2 хвилин ті обличчя які найбільше запам′яталися. Обговорення: які обличчя найбільше запам′яталися, чому, що сприяло кращому запам′ятовуванню.
Мета: встановлення взаєморозуміння партнерів по спілкуванню на невербальному рівні.
Хід вправи. Один учасник пропонує текст, записуючи його на папір, але передає його жестами, ніби через скло.Учасники групи називають те, що вони зрозуміли. Ступінь збігу переданого й записаного тексту свідчить про уміння встановлювати контакт.
Мета: удосконалення навичок координації та взаємодії на психомоторному рівні, розвиток уяви та емпатії.
Хід вправи: усі сідають в коло. Одинз учасників групи починає діяти з уявним предметом так, щоб інший міг продовжити дію. Сусід повторює його дію і продовжує вправу. Так предмет по колу обходить усіх учасників і повертається до першого гравця, той називає переданий йому предмет. Кожен з учасників називає той предмет, який він передавав. Після обговорення вправа повторюється ще раз.
Численні дослідження показують, що успіх людини , яка працює у сфері постійного спілкування , на 80% залежить від її комунікативної компетентності.
Непродуктивність у спілкуванні може бути пов′язана з відсутністю комунікативних навичок спілкування, з труднощами їх практичної реалізації (втома, неуважність, умови діяльності, особливості ситуації) . Можна виділити такі невербальні канали комунікації: очі і контакт за допомогою погляду, обличчя і його експресія, жести, пози, тактильні відчуття, дистанція під час спілкування.
Дайте відповіді „так” чи „ні” на запитання:
Обговорення. Використовувати „типові прийоми слухання”
Мета: відпрацювання навичок активного слухання.
Хід вправи: учасники поділяються на 2 команди. За допомогою жереба з′ясовують, яка команда яку позицію займатиме стосовно певного питання ( прибічники засмаги, паління, роздільне харчування тощо). Члени команд по черзі висловлюють аргументи на користь певної точки зору. Обов′язковою вимогою для учасників гри є підтримка думок суперників і розуміння аргументації. У процесі диспуту той з членів команди, чия черга висловляватися наступним, повинен реагувати , використовуючи прийома активного слухання, ставити уточнювальні запитання, якщо зміст аргументації недостатній, можна використовувати парафраз . Аргументи на користь своєї команди можна висловлювати лише після того, як той, хто виступає, просигналізує, що його зрозуміли правильно (кивок головою).
Ведучий стежить за виступами і за тим, щоб учасники диспуту підтримували висловлювання, використовуючи при цьому відповідні реакції. Можна давати пояснення типу „ так, ви мене зрозуміли правильно”, при цьомуповторивши слова співрозмовника, і переконавшись в правильності розуміння висловленої думки. Ведучий намагається застерегти учасників диспуту від спроб продовжувати і розвивати думки співрозмовника, приписуючи йому не його слова. Обговорення .
Мета: формування навичок швидкого реагування під час вступу в контакт, розвиток емпатії та рефлексії в процесі навчання.
Хід вправи: група ділиться на 2 і шикуються у 2 кола, зовнішнє і внутрішнє, обличчям один до одного. На кожне окреме завдання (ситуацію зустрічі) потрібно швидко вступити в контакт, підтримати розмову і завершити зустріч. З кожною новою ситуацією іде обмін партнерами (рухається зовнішнє коло).
Час встановлення контакту 3-4 хвилини. Потім ведучий дає сигнал і коло рухається.