Спілкування державною мовою на уроках географії

Про матеріал
У даному матеріали представлено досвід роботи щодо формування мовної компетентості учнів на роках географії
Перегляд файлу

Спілкування державною мовою – одна з ключових компетентностей майбутніх випускників школи.

 

Алфьорова Олена Миколаївна, вчитель географії та історії

КЗ «Малинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів» Гуляйпільської районної ради

 

 

Спілкування державною мовою – одна з ключових компетентностей майбутніх випускників школи. Про її сформованість свідчить ціла низка чинників, серед яких такі:

  • наявність необхідного лексичного запасу; 
  • правильна вимова всіх звуків;
  • дотримання нормативного наголошування; 
  • вживання частин мови відповідно до законів граматики;
  • уміння доречно використовувати лексику і фразеологію; 
  • володіння різноманітними техніками спілкування;
  • вправність у побудові монологів і діалогів, а також у роботі з текстом.

Людина, компетентна у питаннях спілкування державною мовою, буде успішною у комунікації, оскільки вмітиме усно і письмово висловлюватися, сприймати, розуміти й інтерпретувати поняття, думки і факти, використовувати мовні засоби у навчанні та у позаурочний час.  

Фахівці розробили чимало способів та інструментів, які можна застосувати при формуванні навичок спілкування. Це різноманітні вправи на закріплення мовного матеріалу, тести і робота з текстом. І неодмінно значної уваги потребує оцінювання (у тому числі й самооцінювання). Адже  від того, наскільки правильно, коректно і обґрунтовано буде висловлено думку щодо виконаної роботи або завдання, залежить, зрештою, те, як учні сприйматимуть наші поради і коментарі, а надалі – й результат роботи. 

Звісно, найбільше можливостей для формування компетентності спілкування державною мовою мають уроки української мови та української літератури. Проте не слід забувати, що й на інших уроках учні повинні досконало володіти українською мовою.  І перш за все вчитель має бути прикладом для наслідування, тобто говорити, висловлюватися, формулювати питання грамотно. Звичайно, на уроках географії ми не знижуємо оцінки учнів за мовні помилки, але виправляємо їх обов’язково.

Цікаво провести на уроці географії дебати ( наприклад, використовуючи тези до дослідження), або засідання учнівського наукового товариства, де виступатимуть доповідачі та їхні опоненти. Така робота неодмінно захоплює учнів, які зможуть відчути себе науковцями і дослідниками. А ще вона сприяє розвитку ключових компетентностей. 

Широко використовую у своїй роботі хмари тег, вчу дітей складати їх. Адже це розвиває не лише критичність мислення ( виділення ключових понять), а й формує компетентність спілкування державною мовою (додаток 1).

Пробуємо на уроках географії та історії ( адже викладаю ще й історію) при розгляді нової теми або при повторенні та закріпленні вивченого замість тезових записів у зошиті застосовувати інтелект-карти. Це допомагає структурувати матеріал, навчити учнів встановлювати зв’язки між поняттями і категоріями, що досліджуються, увідповіднити вивчені термінологічні одиниці з описаними процесами і діями. Адже, звичайно, дуже б хотілося використовувати для цього Інтеренет-ресурси, але за відсутності даної можливості інтелект-карти створюємо самостійно. Звичайно, з якимись учнями це працює добре, іншим – важко. 

Широко використовую практиці роботи он-лайн сервіс «Фабрика кросвордів». Створюю кросворди  як лемент перевірки домашнього завдання, певної теми, узагальнення. І хоч сервіс російськомовний але дозволяє працювати і створювати продукт українською мовою ( додаток 2). 

Можна також запропонувати школярами ребуси для розгадування.  Ось тут  і спрацьовує знання мови: адже якщо не знаєш правил написання, не завжди розгадаєш правильно. До речі для цього теж можна використовувати он-лайн-ресурси http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus470000. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus470007

http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus470063

У 6-8 класах, на мою думку, маємо використовувати різноманітні  дидактичні  ігри, але деякі з них можна оптимізувати й для 9-11 класів.  Адже саме у спілкуванні усному та писемному формується правильність вимови, критичність та логічність мислення. Приклади наведені у додатках (3).

Іноді  ( при вивченні певних тем) розробляю для учнів «Шпаргалку», де записую частину певного тексту ( визначень, понять,  прикладів з нової теми), іншу частину  вони заповнюють  у процесі роботи на уроці. На наступний   урок при  перевірці знань дозволяю користуватися своєю ( їх)  створеною шпаргалкою. Таким чином працює  якнайменше 2 види пам’яті ( зорова і механічна, або зорова і слухова), забезпечую правильність написання термінів, понять, прикладів (додаток 4).

Використовувати на уроках географії можна і досвід колег-мовників, які навчають  складати учнів синквейни.

Гарно, швидко і чітко спрацьовує на уроці LearningApps.  Але, звичайно вчитель повинен підготувати завдання. Хоча сильніші учні можуть зробити цю роботу самостійно. Для них це цікаво  https://learningapps.org/watch?v=gpxx4dhk.

https://learningapps.org/watch?v=ipohxwec

Отож, спілкування державною мовою на уроках географії є складовою мовного режиму у школі і формування національно-культурної ідентичності українського народу в цілому, якщо розглядати глобальний зміст цього поняття.

 Кожен вчитель  може використовувати різні способи, методи, форми, прийоми формування мовного середовища на уроці, але сам повинен бути перш за все  фахівцем-носієм мови.

 

 

 

 

Додаток 1

C:\Users\UserT\Pictures\Word Art 4 (1).jpeg

 

 

 

C:\Users\UserT\Downloads\01004rf1-5826.png

 

 

 

 

 

Додаток 2

Рельєф, тектонічна будова України

 

 

1

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

12

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      По горизонталі:

1.Наука, що вивчає будову та рухи літосферних плит

2. Найвища точка рівнинної частини України

4. Безлісе плоске плато Кримських гір

5. Ділянка літосферної плити, яка перекрита потужним чохлом осадових гірських порід

6. Частина платформи, у межах якої фундамент виходить на поверхню або перекритий малопотужним осадовим чохлом( до 500 м)

7. Височина, яка розташована на північному заході України

10 Ділянка платформи із глибше зануреним фундаментом

14. Низовина, яка простягається по лівому берегу Дніпра

15. Нерівності земної поверхні

16. Височина, найвища точка якої г. Бельмак-Могила

По вертикалі:

3. Гори України

5. Малорухома ділянка літосферної плити

7. Ряд окремих гір і масивів

9. Височина,розташована в Чернівецькій області

11.Основна форма рельєфу суходолу, що характеризується малим коливанням висот

12. Найвища точка України

13. Основні форми рельєфу, що високо підняті над прилеглими рівнинами та дуже розчленовані

17 Найвища точка Подільської височини

Річки України

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

5

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         По горизонталі:

              2. Річка України, яка в минулому мала назву Борисфен

              5. Ліва притока Десни

              8. Друга за довжиною річка України

              9. Ліва притока Дніпра

             13. Права притока Дніпра

      По вертикалі:

      1. Протікає по кордону України та Румунії

      3. Найдовша річка Запорізької області

      4. Ліва притока Дніпра

      6. Права притока Дніпра

      7. Впадає в Київське водосховище

     10. Притока Дністра

     11. Притока Дніпра, протікає по території Дніпропетровської області

     12. Ліва притока Дніпра

 

Додаток 3

Міста і річки

Учні сидять (наприклад 6 чоловік) один проти одного. Перший учень, звертаючись до учня, який сидить навпроти, називає, припустимо, річку, той повинен негайно назвати місто, яке розташоване на цій річці. Наприклад, перший говорить: "Десна", другий відповідає: "Чернігів", далі цей же учень для третього називає річку Дон, четвертий називає Ростов і т. д.

Той з учасників команди, який затримається з відповіддю, вибуває з гри, і його замінює інший. Якщо з однієї команди виходять з гри підряд два учні, ця команда програє.

Починати гру треба з жеребкування.

 

Хто більше знає?

Змагаються дві команди по 3-5 учнів у кожній. Учитель оголошує тему завдання: "Азія". Треба записати географічні назви, які пов'язані з Азією: назви річок, озер, міст, країн і т. д. На виконання завдання дається 3-5 хвилин. Виграє та команда, яка більше запише географічних назв.

Другий варіант цієї гри такий. Учитель називає якусь літеру, наприклад "В", і пропонує учням назвати географічні назви, які б починались з цієї літери. Наприклад: Вайгач, Ворскла, Волинь і т.д. Чим більше учні називатимуть географічних назв, тим важче буде підбирати нові.

Очки зараховуються обом командам, але виграє та, в якої записано більше географічних назв.

Чи знаєш ти карту?

Участь беруть дві команди. Викликають двох учнів (по одному від команди) до карти. Один учень стоїть біля карти, а другий-на такій відстані від неї, щоб йому не видно було на карті написів назв географічних об'єктів. Учень біля карти показує вказівкою географічні об'єкти (острови, півострови, озера, моря та ін.). Другий учень, який стоїть від карти на певній відстані, повинен назвати ці об'єкти. Через деякий час учніміняються місцями. Так до карти викликається кілька пар.

Виграє команда, яка менше зробить помилок.

 

Картограф

Відстань по екватору від точки А ( 0° д.) до точки Б (10°сх.д.) – 5 см.

Визначте масштаб цієї карти. Яка відстань на місцевості між цими точками?

 

Уявна подорож

Скласти оповідання (невеличке) про подорож у будь-який район планети. Команда повинна творчо описати цей район.

Наприклад: "Топографічний твір про результати геологічної розвідки".

"У глибину віків" - геологічна подорож. Карта - щоденник уяв­ної експедиції і т.д.

Лісові робінзони

Уявіть, що на початку вересня ви пішли у ліс по гриби (у тайгу) та заблукали. У вас є чоботи, куртка, коробка сірників, два бутерброди. Які ваші дії?

 

Географічні запитання

Учасники гри поділяються на дві команди: №1 і №2. Починається гра з жеребкування. Наприклад, починає команда №1. Капітан цієї команди, за домовленістю з членами своєї команди, ставить 10 запитань на географічні теми, а члени другої команди повинні дати відповіді, починаючи тільки з якоїсь однієї літери. Літеру називає капітан команди №1, наприклад літеру "П".

Запитання

1. Якого ви знаєте відомого російського мандрівника-географа? (Пржевальський)

2. Назвіть країну нашої планети.  (Парагвай)

 

Географічне лото

Для гри необхідно кілька великих карток (20 х 15) з наклеєними на них частинами географічної карти із зображеннями. Картки помічаються умовними знаками цих географічних об’єктів, окремо додаються стрічки паперу з їх назвами.

Хід гри

Один з учнів бере стрічки паперу та зачитує назви об’єктів. У цей час інші учні повинні швидко накласти на велику картку маленьку. Виграв учень, котрий швидко та правильно закриє всі географічні об’єкти на великій картці.

Шифрувальник

Зашифруй своє ім'я або ім'я свого героя, за допомогою географічних координат любих географічних об'єктів.

 

Визнач зашифроване слово

Відомо, що географічними координатами можна зашифрувати будь-яке слово. За даними координатами визначте географічні об’єкти. Початкові букви назв об'єктів визначать зашифроване слово.

 

Топографічне лото

Умови гри.

Ця гра вимагає гарної пам'яті, зосередженої уваги, розрахунку й уміння прогнозувати. Вона схожа на лото, однак виграш у лото залежить від випадковості, а в даній грі ще й від уміння розставляти топографічні знаки.

Для гри треба приготувати 52 картки з картону розміром 30 х 30 см. На кожній картці малюється один з топографічних знаків, повторюючи кожен знак чотири рази (усього повинно бути 13 різних топографічних знаків). Наприклад: на чотирьох картках - знак "кущ", на наступних чотирьох - знак "колодязь" тощо. За умовою обов'язковими повинні бути знаки: "камінь", "пам’ятник ", "колодязь", "міст", башта", "церква", "кущ", "листяний ліс", "хвойний ліс", "рідколісся", "болото", "вітряний млин", "автозаправна станція".

Кожен граючий на своєму листі паперу креслить квадрат і поділяє його на25 клітинок.

Ведучий виймає по одній картці і повідомляє зображений на ній топографічний знак. Кожен гравець малює цей знак в одну з клітинок свого квадрата. При цьому необхідно дотримуватись таких правил: знак наносити відразу ж після його оголошення, не можна відставати, робити виправлення, переносити знаки в інші клітинки, показувати свій квадрат сусіду, самому підглядати.

Темп вимови знаків установлюється самими гравцями.

Ведучий припиняє повідомляти знаки при заповненні всіх клітинок квадрата.

Мета гри - одержати найбільшу кількість балів. Число їх залежить від розміщення знаків у квадраті. Різні комбінації знаків, їхнє сполучення, розміщення в горизонтальному і вертикальному рядах і по діагоналі оцінюються визначеною кількістю балів із приведеної далі таблиці.

Переможцем вважається той, хто після однієї чи декількох партій набрав більшу кількість балів.

Таблиця для підрахунку балів

Комбінація знаків

У рядку чи в стовпчику

По діагоналі

Два однакові знаки

10

20

Дві пари однакових знаків

20

30

Три однакові знаки та  два інші однакові

40

50

П’ять різних знаків рослинності -  “листяний ліс”, "хвойний ліс", "кущ", "болото","рідколісся".

50

60

Три знаки "камінь" та два знаки "пам’ятник"

100

110

Знаки “кущ”, “колодязь”, “міст”, “башта”, “церква” у будь-якому порядку

150

160

Чотири однакові знаки

160

170

Чотиризнаки "колодязь"

200

210

Карта по шматочкам

Купіть дві однакові карти невеликого розміру. Одну з них повісьте на стіну, іншу наклейте на шматок нещільного картону або на аркуш паперу для креслення і висушіть під пресом. Розріжте її на 12 - 15 прямокутників. Вони вийдуть досить великі. 

Розгляньте з дитиною цілу карту, покажіть і назвіть великі географічні об'єкти - континенти, океани, великі острови, річки, моря. Візьміть одну розрізну картку, розгляньте. Запропонуйте дитині знайти на карті такий самий фрагмент, назвати, частини яких об'єктів на ньому можна побачити. Нехай спробує зібрати всю карту цілком.

Через деякий час розріжте наявні прямокутники на дві частини - деякі вздовж, деякі впоперек. Грайте також.

Пробуйте знайти зображені на ваших картках фрагменти на картах іншого масштабу.

Відгадай, що це?

У грі беруть участь діти, які вже знайомі з географічною картою. Учитель дає опис того чи іншого об'єкта поступово, починаючи із загальних визначень, переходячи до більш конкретних. Наприклад: це острів, він знаходиться в східній півкулі, розташований у Тихому океані, на ньому розташоване місто таке-то... Чи це річка, розташована в Євразії, впадає туди-то, на ній стоїть місто таке-то. У процесі гри діти висловлюють припущення. Хто швидше вгадав, про що йде мова - отримує очко.

 

Надайте допомогу "SОS"!

1. Шхуна "Вікторія" потерпіла аварію під час шторму в океані. Радист передав в ефір координати: 0° ш., 0° д. Визнач місце знаходження екіпажу. Поблизу якого материка відбулася аварія? Поспішай!(на виконання цього завдання дається 2-3 хв.)

2. Пасажирське судно "Україна" рухається з порту з координатами 60° пн.ш., 30° сх. д. в порт, що має координати 41° ш., 73° зх.д. Визначте:

а) порти;

б) океан, на берегах якого розташовані порти;

в) материки, де знаходяться ці порти.

Капітан

Змагання між двома учнями, чи групами, хто швидше відповість на запитання. Вантажне судно "Фрам" має провезти свій вантаж з порту А (38 °пн.ш., 121°зх.д.) у порт Б (41°пн. ш., 73°зх.д.), які належать певній країні.

Визначте:

а) назви портів А і Б;

б) країну, де вони знаходяться;

в) якими двома шляхами можна проплисти;

г) який шлях коротший?

Чи знаєш ти умовні знаки?

Вивішується "німа" карта півкуль, до якої прикріплені умовні знаки: острови, півострови, гори, низовини, річки, озера, затоки.

Для гри вибирають 6 різних назв. Беруть невеликий кубик з різнокольоровими гранями. Вивішують лист з умовними знаками, пояснення, що означає той чи інший колір (наприклад, зелений - низовина і т. д.).

Учасниккидає кубик, та за листом з умовними знаками визначає, що означає цей колір. Школяр підходить до карти, де стоїть ведучий з годинником та за його сигналом "Почали" гравець називає низовини, знімаючи умовні знаки з названих об’єктів. По закінченні часу (через 1-2 хв.) ведучий каже:"Стоп". Гравець віддає знаки ведучому. Якщо гравець помиляється, то вибуває з гри. Потім викликають іншого учня.

За 20-30хвопитується40-50 чоловік. По закінченні визначають І, 2, 3 місця.

№ п/п

Умовні знаки

Їх значення

1

Заштриховані

Острови

2

Жовті

Півострови

3

Коричневі

Гори

4

Блакитні

Річки

5

Зелені

Низовини

6

Сині

Озера

 

 

Демограф

Під час вивчення теми "Народи світу", "Політична карта", на картках записати слова - асоціації, в яких відображається якась істотна особливість, риса тієї чи іншої раси, країни.Це слово є ключем для кращого запам'ятовування. Наприклад, "Темна шкіра, кучеряве волосся, широкий ніс" (негроїдна раса).

Живі рекордсмени

Визначте на яких материках можна побачити живих істот, справжніх рекордсменів. Стисло розкажіть про них. Завдання виконується у вигляді таблиці, учні заповнюють 3 та 4 колонки.

Дива рослинного і тваринного світу

Материк

Інформація

Вікторія - регія

 

 

Секвоя

 

 

 

Літературна географія

1. Пригадайте зміст роману Жуля Верна "Двадцять тисяч льє під водою" і його героя капітана Немо. А тепер завдання: близько полудня винирнуло сонце і капітан Немо визначив координати місцевості. Виявилося, що ми знаходимось на 51°°сх.д. і 67°пд.ш.. Отже ми знайшли... Визначте, куди зайшло судно "Наутілус". Поміркуйте, яку природу побачила команда судна.

 2. Ті, хто читав роман О.Бєляєва "Людина - амфібія". пригадайте епізод, коли батько Іхтіандра, прагнучи врятувати синові життя, пропонує йому дістатися до островів Туамоту двома шляхами: а) північний шлях проходить від затоки Ла-Плата,на північ через Атлантичний океан, Панамський канал, Тихий океан до островів архіпелагу Туамоту; б) південний шлях проходить від затоки Ла - Плата на південь до Вогняної Землі, через Магелланову протоку, Тихий океан до островів Туамоту.

Позначте на контурній карті всі об'єкти, через які мав би пройти шлях Іхтіандра. Визначте координати островів Туамоту.

Виправ помилку

Учням роздають контурні карти з підписаними назвами географічних об'єктів. Але більше з них підписано невірно. Учням необхідно найти помилки і виправити їх (можна виконувати це завдання на швидкість, чи обмежити час).

 

Склади карту

Розрізується контурна чи фізична карта на шматочки неправильної форми. Два комплекти такої карти роздаються учням двох команд. Перемагає та команда, яка швидше складе карту.

 

Що ти бачиш?

Уявна подорож по меридіану чи паралелі. При цьому учень повинен називати всі географічні об'єкти, що він перетинає.

 

 

Будь уважний

Відшукай на карті світу острови і країни, які за своїми обрисами нагадують рибу, чобіток, ріг, голову слона, пару туфель, ромб, трикутник, прямокутник, краплю, пелюстку квітки іриса, голову бика.

 

Гідролог

 

Написати назви морів, в які впадають річки.

Сирдар'я - (Аравійське)

Рона - (Середземне)

Амур - (Охотське)

Ніл - (Середземне)

Рейн - (Північне)

Одра- (Балтійське)

Інд - (Аравійське)

Індигірка - (Східно - Сибірське)

Об - (Карське)

Завдання дається трьом учням на швидкість.

 

Мандрівник

Пропонується учням мандрівка по карті. Учні самостійно шукають на фізичній карті "кольорові" моря та річки. Та команда чи той учень, що більше знайде назв, перемагають. (Моря - Червоне, Жовте, Біле, Чорне. Річки - Біла, Оранжева, Голубий Ніл, Білий Ніл, Хуанхе, Нігер).

 

Підбери пару

Вчитель заздалегідь готує роздатковий матеріал - картки з прізвищами мандрівників та картки з географічними відкриттями. Учні повинні підібрати пари. Так, карток з прізвищами географів може бути 6 чи 7- такі як: №1 - Джеймс Кук; №2 - Фернан Магеллан; №З - Христофор Колумб; №4- Васкода Гама; №5 -  Михайло Лазарєв і Фадей Беллінсгаузен; №6 - Марко Поло. Відповідно картки з подіями великих географічних відкриттів:

№1– У1820році 28 січня експедиція, яку вони очолювали на човнах " Мирний "та "Восток " вперше підійшла до 6-го континенту;

№2 – У1271 – 1295 роках італійський мандрівник, одним з перших серед європейців побував у Китаї, промандрував там 17 років;

№3 - Він відплив з Іспанії на захід в пошуках нового шляху до Індії. Ці події відбулись у 1492 році. Разом зі своєю командою він перший переплив Атлантичний океан і, допустившись найбільшої в своєму житті помилки, відкрив новий материк;

№4 – У1497 році почалася його мандрівка. Вже в наступному році він обігнув Південну Африку, вперше перетнув Індійський океан і досяг берегів Індостану в 1499 році. Це було відкриття цією людиною морського шляху до Індії;

№5– У1768 - 1770 роках англійський мореплавець здійснює плавання до берегів Таїті і потім мандрує до сходу Австралії, де досліджує тваринний та рослинний світ  п’ятого континенту;

№6 - Вперше здійснив навколосвітню подорож у 1519 - 1521 роках, хоч і його експедиція повернулась додому без свого капітана.

 

Чи знаєш ти видатних географів?

Вчитель використовує портрети мандрівників: X.Колумба, Д.Кука, Ф.Магеллана, М.Поло, Д.Лівінгстона, Васко Да Гами, М.Пржевальського, М.Миклухо-Маклая та інші. Учні мають назвати їх відкриття і значення для географічної науки. Завдання можна ускладнювати. Так учням пропонується з’єднати дослідників у групи:

 а)який матеріал досліджували;

 б)інші ознаки;

 в) значення для історії.

 Перемагає той, хто назве більше ознак та правильно поділить на групи.

 

 

ВІКТОРИНА -ГРА "Підкорення вершини"

На дошці намальовані гори і вказані номери (1-10). У конвертах з такими самими номерами вказані картки із запитаннями різного ступеню складності. Учні самі повинні вирішити, на яке запитання вони хочуть відповідати. Запитання:

1.Назвіть найвищу точку Євразії. (Джомолунгма).

2. Які ще назви має гора Джомолунгма? (Еверест, Єагарматха )

3.Назвіть супутник Землі. Коли на ньому побували люди? (Місяць, у 1969 році).

4. Назвіть відомі вам сузір'я.

5. Немає в світі іншої річки, яка протікає по території дев'яти держав. Вона друга за довжиною в Європі (2857 км.) Про яку річку йде мова?(р. Дунай).

6. Скажіть мовою народів кельтів, що живуть на території Австрії та Швейцарії " Висока гора ".(Альпи).

 

Що? Де? Коли?

На початку року, можна провести цю гру. Наприклад її можна присвятити історії пізнання Землі і назвати "За слідами географічних відкриттів". У цій темі міститься багато фактичного матеріалу, якій не є обов’язковим для запам’ятовування, тому доцільно використовувати колективну пам'ять - що забув один учень, пригадає інший, а перший повторить матеріал, завдяки відповіді іншому. Клас краще поділити на групи по 4-6 чоловік. Кожна група вибирає собі капітана та назву. Капітан дає відповідь за всю групу, або визначає гравця, котрий відповідає. Вчитель виписує запитання на картки. Ці картки - це листи телеглядачів до знавців історії пізнання Землі. Якщо є стрілка, що обертається, чи джига, за її допомогою можна вибирати запитання для кожної команди за чергою. Обговорення питання командою триває 1 хвилину. Кожна вірна відповідь оцінюється у 2 бали. Якщо команда не відповідає на запитання, то інша команда може дати відповідь позачергово, отримавши при цьому додаткові бали.

Приклади запитань:

1."Я обійшов Південний океан на високих широтах і заперечив існування тут материка, який, якщо і можна знайти, то тільки поблизу полюса",- писав офіцер російського флоту Ф.Беллінсгаузен. Про який материк йде мова? Хто і коли його відкрив?

 2.Чому корінних мешканців Америки називають індіанцями?

 3.Хто перший і під час якої експедиції побачив найбільший океан у світі, дав йому назву "Тихий "? Які результати цієї подорожі для географічної науки?

 4.Згадайте, які географічні об'єкти одержали імена всесвітньо відомих мореплавців XV - XVI ст.? Покажіть їх.

 5. Хто перший з мандрівників привіз в Європу тютюн та картоплю? З якої частини світу вони були привезені?

 6. З серпня 1842 року іспанська каравела з порту Палас рушила на захід через Атлантичний океан. Що то була за мандрівка, якою була її мета, хто очолював експедицію?

7. Який острів було відкрито вікінгами в Х ст.? Береги його були розрізані вузькими, довгими затоками, а він весь вкритий кригою. Що це за острів?

8. Про існування цього материка знали ще до його відкриття і називали "Невідома Південна Земля". Шукали його довго і не одна експедиція. Але його відкриття тримали в секреті ще 100 років. Що це за материк і хто його відкрив?

На деяких картках можна написати "Запитання з залу". Це означає супер-бліц для команди, що його витягнула. Команди придумують по одному запитанню з теми, що вивчається. За вдало підібрані питання, команди отримують по 1 балу. Команда, що грає в супер-бліц, по черзі, відповідає на них, обговорюючи відповідь 20-30 сек. За це завдання команда отримує 4 бали.

Гру можна провести і за правилами брейн-рингу. Тоді запитання оголошує ведучий гри. І воно буде адресоване всім командам. Відповідатиме та команда, яка перша підніме руку після обговорення.

В кінці уроку вчитель підводить підсумок географічним іграм. Визначається та команда, яка набрала більше балів. Додаються бали за гарну поведінку під час гри, чіткі, повні відповіді, охайне ведення зошиту, це приблизно 4 бали. Після цього можна підвести остаточні підсумки уроку. Вся команда-переможець отримує високі оцінки. Гра інших учнів оцінюється індивідуально.

 

 

Засідання вченої ради з питання:

 від чого залежить солоність води?

Клас поділяється на групи. Кожна група отримує завдання:

1.Чи повсюди в Світовому океані однакова солоність води?

2.Яка солоність вод на екваторі, в тропічних широтах, в помірних?

3.Що впливає на солоність вод Світового океану, які природні явища зменшують солоність, збільшують?

4.Чому солоність багатьох морів та заток відрізняється від середньо-океанічної? Поясніть це на прикладі солоності води Чорного (18 проміле), Карського (10 проміле), Червоного (45 проміле).

 

Побудуй карту за напрямками

1.У центрі – школа. На півночі – мішаний ліс. На північному сході – річка. На північному заході – озеро. На південь – сад. На південний захід – луки і чагарники. На південний схід – кам’яний кар’єр. На схід – залізниця. На захід – стежка до криниці.

2.У центрі – луки і чагарники. На півночі – кам’яний кар’єр. На південному заході – болото. На північному сході – пагорб з вітряком. На південь – залізнична станція, вздовж залізниці, що проходить з північного сходу на північний захід. На південний захід – мішаний ліс. На захід – школа.

Склади карту за азимутами

У центрі – болото.

Азимут 360° – пагорб з вітряком,

азимут 45° – хвойний ліс, просіка,

азимут 100° – стежка до криниці,

азимут 150° – яр вздовж дороги, яка проходить з півночі на південь,

азимут 210° – рідкий ліс/вирубаний ліс,

азимут 250° – дорога/лінія зв’язку,

азимут 270° – річка, що протікає із заходу на схід,

азимут 300° – мішаний ліс.

За яким азимутом потрібно пройти, щоб повернутися до болота?

 

Склади карту за легендою

1.Будиночок гномів стояв серед рідколісся на північному заході місцевості, а кам’яний кар’єр, де гноми добували чудові самоцвіти, знаходився на південному сході. Кожного дня гноми вирушали на роботу однією з  доріг. Склади карту та покажи шлях до кар’єра. Чи буде ця дорога найкоротшою?

2.Лежачи за пеньком, Вовк побачив, як по рідколіссю спокійно йшов Заєць. «Ну, постривай!» - крикнув Вовк. Сполоханий Заєць кинувся на північ через сад, далі повз станцію і повернув на схід через піски до глибокого яру.

Та Вовк не відставав. Заєць зигзагами пробіг на південь через чагарники і луки, а далі оббіг навколо вітряка, перестрибнув автодорогу на заході й повернув у просіку хвойного лісу на півночі. Добігши до молодих ялинок, він швидко заховався.Склади карту погоні Вовка за зайцем.

Завдання - ігри для курсу

"Фізична географія материків і океанів "

7 клас

 

Хто більше знає

 За 3 хв. треба записати якомога більше назв річок, озер, міст, країн, географічних об'єктів, що є на якомусь материку. Чи назв географічних об'єктів, що починаються на певну літеру. Потім можна запропонувати іншим учням показати на карті ці географічні об'єкти.

 

Дослідники океану

 1. Видатний мореплавець XX ст. Тур Хейердал очолив команду із 7 сміливців і на човні з папірусу, який отримав назву на честь бога Сонця "Ра", здійснив подорож через Атлантичний океан. Маршрут плавання пролягав від країни Марокко, що на північному заході Африки, до о. Барбадос у групі Антильських островів. Визначте, яку відстань пропливли сміливці на човні "Ра".

2. Визначним плаванням Тура Хейердала було плавання на плоту "КонТікі” через Тихий океан. Пліт з дослідниками вирушив у плавання з порту Ліма (Столиця Перу) і досяг островів Туамоту. Використавши карту, визначте, яку відстань здолали відважні вчені.

 

Дива світу

У яких країнах знаходяться такі дива світу, визначні пам'ятки людської цивілізації, історії, архітектури? Заповніть колонки таблиці та продовжіть перелік.

Диво світу

Країна

Столиця країни

Географічні координати столиці

Велика Китайська стіна

Китай

Пекін

 

Ейфелева вежа

Франція

Париж

 

Піраміда Хеопса

Єгипет

Каїр

 

 

Країни та їх столиці

Цю гру можна провести при вивченні будь - якого материка, наприклад Південної Америки. У проведені гри беруть участь всі члени команди, які шикуються біля проходів у колону на чолі з капітаном. Капітан першої команди підходить до політичної карти Америки і показує країни, називаючи їх. Капітан іншої команди називає столицю і показує її на карті. Тепер його черга питати наступного гравця суперника. Після цього обидва капітани стають у кінець колони. Якщо відповіді немає - гравець залишається па місці. Виграє та команда, капітан якої буде знову попереду.

 

Географічне лото

З розрізаних шматочків скласти, якомога швидше, картинку певного материка, океану, озера, моря, острова і відповісти: "Що зображено, що ви про цей географічний об'єкт знаєте?"

 

Екскурсоводи

 Описати певну територію за планом: фізико-географічне положення; внутрішні води; рельєф, населення.

 

Краєзнавець

За контуром на карті відгадати країну певного материка, назвати її столицю.

 

Художники

Користуючись картою треба намалювати олівцями ландшафти якоїсь території.

 

Пошта

У виготовлені з картону чи тканини кишеньки, з підписаними назвами материків, необхідно розкласти картки з обрисами материків, островів, півостровів, річок, озер, заток, що належать материкам, при цьому не помилившись "адресою".

Третій зайвий

На дошці записують три поняття, наприклад: Амазонка, Ніл, Джомолунгма?

Питають, що зайве?

Ускладнення:скласти тризначне число, яке включає материк, країну та столицю.

Наприклад: 816 (Африка, Алжир, Аддіс-Абеба) і т.п.

Країна    .         Столиця       Материк

1.Алжир                    4. Ліма.                    7.Півд.Америка

2.Перу                       5. Гавана                 8. Африка

3.Куба                       6.Аддіс-Абеба         9.Півн.Америка

 

Ти мені - я тобі

Грає два учні, при цьому один говорить іншому назву річки, а другий показує, де вона протікає. Наприклад, Ворскла - Полтава, Україна; Ніл- Африка, Єгипет.

 

Моряк

При вивченні географічного положення, наприклад Євразії, двом учням-морякам треба провести свої кораблі з Калінінграду до Токіо. Учні по карті визначають свій маршрут, вибирають короткий шлях, при цьому, називають географічні об'єкти, через які вони проклали маршрут свого корабля.

 

 

Виправ помилку

Неуважний учень виконав завдання на контурній карті і відмітив: Верхню Землю, Білий Ніл, Східні гори, Золотий Іртиш. Чи є такі географічні об'єкти?Виправ помилки і покажи цю географічну номенклатуру на карті.

 

Географічне слово

При закріпленні географічної номенклатури, наприклад Африки, вчитель називає - Ніл. Учень повинен назвати слово на останню літеру, тобто "Л", з географічної номенклатури Африки (Лімпопо) і показати його на карті.

 

Ерудити

Пропонується учням уявна мандрівка по карті у вигляді відгадування неповних назв річок. Яка команда швидше заповнить пропуски у цих словах, та команда вважається переможцем.

 К а М а - ліва притока Волги;

 Л є Н а - річка на північному сході Росії;

 С е Н а - річка у Франції;

 К у Р а - річка на Кавказі.

 

 

Картограф

1.   Назвати за географічними координатами назви річок і водоспадів, які на них розташовані, і вказати материк,

6° пн.ш., 63° зх.д. -  Анхечь, р. Оріноко, Південна Америка;

18°пд.ш., 26° сх.д..- Вікторія, р.Замбезі, Африка:

43°пн.ш., 79° зх.д. - Ніагарський, р. Ніагара, Північна Америка.

2. Хто швидше знайде координати і географічні об'єкти за координатами (на прикладі Африки).

Пн.ш., 10°сх.д. -?

18° зх.д., 15°пн.ш. -?

м. Тріполі -?

м. Преторія -?

3. Знайти помилку у тексті.

Вчитель зачитує короткі описи з географічними помилками. Вказати на помилки. Наприклад:

"20 червня 1702р. корабель "Адвенчер" з Гулівером на борту вийшову море, покинувши Англію. Корабель йшов під усіма вітрилами до самого мису Доброї Надії. Ось тут капітан наказав зробити зупинку й запастись свіжою водою. Несподівано корабель почав протікати.

Так "Адвенчер" зазимував біля мису Доброї Надії. Тільки у березні 1703 р. на кораблі знову були підняті вітрила".

 

Плутанина

Гру можна використати для закріплення та перевірки вивченого матеріалу. Учні отримують завдання в якому вказано географічні об’єкти і треба їх розподілити по материкам та по темам.

Завдання - ігри для курсу"Фізична географія України "

8 клас

 

Втікач

Один учень називає два міста в Україні, а інший розказує і показує по карті як буде пролягати маршрут з одного міста в інше, через які міста, географічні об'єкти він пройде.

 

Міста, річки, області

У грі беруть участь троє учнів. Один говорить назву річки, другий відповідає через яке місто, область вона протікає, а третій показує все це на карті. Наприклад, Десна - Чернігів - Чернігівська область. Дніпро - Кременчук - Полтавська область.

 

Хто швидше?

 За 3 хвилини записати якомога більше міст України, потім показати їх на карті (можна використовувати, як завдання, назви річок, озер України).

 

Подорож на літаку

Учасники гри - це штурмани нашого літака. Відкривають настільну карту країни, уважно слухають опис маршруту та наносять його на карту. Перемагає той, хто найточніше визначить маршрут і нанесе його на карту. Наприклад: "Найбільше місто країни залишилось позаду. Внизу зелені поля та ліси, пронизані стрічками річок. Поступово ландшафт змінюється, рівнина стала горбистою, але швидко підкрилами літака пролинули плоскі та округлі гірські вершини, вкриті лісом. Димлять численні заводські труби. Але скоро картина змінилась: простягнулась неосяжна рівнина, поблискуючі дзеркаламиозер та трясовинами боліт. Настав чудовий вечір, а за ним ніч.

На світанку перед очима льотчика постав густий ліс, який вкривав схили височини. Окремими хмарами на півдні виднілись вершини гір.

Коли сонце піднялося вже високо, заблищало велике озеро, на березі якого наш літак зробив посадку. Отже, визначимо найкращого штурмана нашого літака.

 

Подорож на потязі

Уявіть, що ви подорожуєте на потязі з Києва до Сімферополя. Розкажіть, що ви бачите. Ця гра може проводитись у вигляді "розповіді-естафети". Учасники поділяються на групки.

Хід гри

Ведучий придумує початок розповіді, а група закінчує. Завдання дається кожному мікроколективу індивідуально.

Ведучий придумує початок розповіді однаковий для всіх, а гравці пишуть продовження самостійно, по секрету один від одного.

Ведучий задає тему розповіді, потім кожна група окремо придумує продовження, передаючи естафету іншій.

Наприклад: І група – початок, ІІ група – середину, ІІІ група - кінець.

 

Географічні об'єкти природних зон

При вивченні природних зон учні можуть на швидкість називати та показувати на карті річки, озера, канали, лимани, водосховища, що належить, наприклад, до степової зони.

 

Чи вмієш ти читати карту?

При вивченні ландшафтів Україні за тематичними картами, необхідно описати особливості, наприклад зони мішаних лісів, чи скласти порівняльну фізико-географічну характеристику Волинського та Житомирського Полісся.

 

Продовж

Один учень називає назву міста України, а іншому потрібно на останню літеру запропонувати назву іншого міста. Наприклад, Київ - Вінниця - Яворів...

 

Місто знаходиться на річці

Гравці поділяються на 2 групи. Списки груп у ведучого. Він ставить питання учням по черзі. Якщо дається правильна відповідь, групі нараховується очко. Якщо ні, то пропонується відповісти ко­мусь іншому з групи, але зараховується півочка. Якщо у цій групі не відповідають, то переходять до іншої групи. У кінці очки підраховуються. Визначається група-переможець.

Ведучий називає місто, а гравці відповідають на якій річці воно знаходиться:

Дніпропетровськ – Дніпро

Запоріжжя – Дніпро

Чернігів – Десна

Ніжин – Остер

Київ – Дніпро

Суми – Псел

Притока річки

Методика проведення такаж, як і гри «Місто знаходиться на річці». Ведучий називає притоку, а гравець річку.

Ворскла – Дніпро

Десна – Дніпро

Остер – Десна

Удай – Сула

 

Правильно відбери

Зміст гри: одержавши кілька листівок, учень повинен правильно підібрати малюнки з представниками рослинного та тваринного світу заданоїприродної зони (за відповідь - очко).

Цю гру можна застосувати при вивченні материків, рельєфу, корисних копалин, економічних районів.

 

Зловіть рибку

Виготовте не менш 10 карток з назвами Азовського і Чорного морів. Складіть картки у купку. На картках другої купки напишіть назви найбільш характерних для Чорного і Азовського морів видів риб (можна по кілька карток з тими самими назвами риб). Картки покладіть лицьовою стороною донизу.

Під час гри купку з назвами риб відкриває ведучий, а картки з назвами морів відкривають учасники по черзі. Якщо учасники гри помітили, що на картці ведучого написана назва риби, яка водиться в морі, записаному на його картці, він забирає картку ведучого собі, а свою кладе під низ купки карток з назвами морів.

Гра триває доти, поки в купці з назвами риб не залишиться карток.

Підрахуйте зібрані картки і визначте переможця.

Географічний Архімед

За 2 хв вивчіть і карту України, і уважно простежте берегову лінію. Запам’ятайте основні затоки Чорного і Азовського морів. А тепер прочитайте наведений нижче список заток і умовно проставляйте числа:

Каламітська – 14                                 Обитічна – 18

Таганрозька – 44                                 Каркінітська – 13

Тендрівська – 28                                 Перекопська – 1

Арабатська – 35                                  Бердянська – 20

Дарилгацька – 22                                Феодосійська – 2

Одеська - 36

Випишіть числа заток кожного з морів у дві окремі колонки. Додайте цифри кожної колонки. Порівняйте суми. Якщо вони не однакові, значить зроблено помилку у визначенні затоки. Виграє той, хто першим виконає завдання і не зробить помилок.

 

Лото "Корисні копалини"

Розділіть свої контурні карти України на клітини так, щоб у кожній з них було якесь родовище корисних копалин. Виготовте картки, що за розміром збігаються з клітинами карти. На кожній з них напишіть назву родовища корисної копалини.

Картки забере ведучий, а контурні карти розподіліть між учасниками гри. Ведучий бере по одній картці, зачитує написане на ній і стежить, хто з учасників гри підніс руку. Йому він і передає картку. Учасник, який виграв картку, кладе її на відповідну клітинку  своєї контурної карти. Всі інші учасники чекають наступного оголошення ведучого.

Коли один з учасників всі клітинки своєї контурної карти закриє, гра вважається закінченою, а він здобуває перемогу.

Переможець стає ведучим, і гра починається спочатку.

Аукціон

По темі «Ґрунти. Рослинний і тваринний світ»

Слово «аукціон» повернулося до нас не так давно, але входить до нашого лексикону дуже швидко. «Аукціон»- це продаж товарів з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну. «Товар» на аукціоні – це «лот».

Розпочинається торг. Ведучий оголошує товар, тобто завдання лота, і час на обдумування та вартість. Звучить гонг. Протягом відведеного часу учні обдумують відповідь на запитання, піднімають руки. Якщо перша відповідь конкретна, точна – ведучий вдаряє в гонг. Товар вважається проданим. Коли відповідь не точна чи потребує доповнення, то ведучий звертається до інших учасників, які хочуть допомогти. Чия відповідь буде точніша, той оголошується покупцем. І тоді звучить гонг. Не можна збити ціну, тобто вигукнути, не піднімаючи руки, порушник цього правила покидає аукціон. Ведучому допомагатиме «банкір», який фіксуватиме результати аукціону в таблиці. Решта учнів класу є членами акціонерних товариств, тобто акціонерами. Акціонер-це власник акцій. В нашому випадку учні - власники своїх знань. Набуті знання учні вкладають в збагачення свого АТ.

Учнями створено два АТ, кожне обрало свого «президента». Напередодні їм було надано літературу для підготовки до уроку-аукціону. «Президенти» представляють свої АТ (назва, емблема, девіз).Аукціон оголошується відкритим.

Лот являє собою перевірку АТ на «платоспроможність», тобто підготовленість учнів з теми. Лот складається з 7 географічних понять і термінів, визначення яких треба дати кожному члену АТ.

Час на обдумування – 5 секунд.Максимальна вартість – 2 бали.

1 лот

1. Солончаки

2. Релікти

3. Ефемери

4.Ґрунт

5. Біогеографія

6. Гумус

7. Дернина

2 лот

1. Ендемік

2.Меліорація

3.Флора

4.Рекультивація

5.Материнська порода

6. Фауна

7. Ксерофіти

Зайвий

Знайди зайве слово:

1. Вугілля – граніт – лабродарит – базальт;

2. Пісок – глина – галька – гравій – сланець;

3. Калійна сіль – сірка – кам’яна сіль – вапняк;

4. Глина – вугілля – крейда – черепашник.

 

Впізнай мене

1) Кришиться, бурого кольору, утворився з решток рослин. легший за воду, горить із чадом. (Торф)

2) Чорного кольору, утворився з решток рослин. важчий за воду, яскраво горить. (Кам’яне вугілля)

3) Метаморфічна гірська порода. З давніх часів греки використовували її для створення скульптур, тому в перекладі з грецької «марморош» означає «той, з якого роблять скульптури». (Мармур)

 

Відгадай

1) Знаходиться в басейні, але не вода. (Кам’яне вугілля)

2) Використовується як паливо і добриво. (Торф)

3) Корисна копалина, яку учні носять у пеналах. (Графіт)

4) Без чого вчитель не може працювати в класі? (Крейда)

5) У воді родиться, а води боїться. (Сіль)

Завдання-ігри для курсу

"Соціальна та економічна географія України"

9 клас

 

Депутати

У вступному слові ведучий пояснює, хто такий народний депутат, його функції та права. Далі ведучий пропонує уявити себе, що вони дорослі. їх "виборці" висунули їх у "кандидати у народні депутати".

Серед невідкладних проблем, які назвали виборці - це врятування забрудненої місцевої водойми. "Кандидати" повинні знайти шляхи вирішення цієї проблеми. Для цього розробляють програму дій по покращенню стану місцевої водойми.

(У роботі використовуються дані, одержані під час екскурсії, інформація з газет та журналів.)

Після закінчення роботи "кандидати" виступають зі своїми програмами. "Виборці" їх заслуховують, задають питання, висловлюють свою думку. Потім у результаті голосування та обговорення "виборці називають найбільш перспективні та цікаві програми.

 

Поле чудес

Учасників ділять на 2-3 команди. Представники кожної з них по черзі називають букви загаданого слова, намальованого на дошці,за допомогою карток-рисочок. За відгадану букву команда одержує очко.

Обладнання: дзиґа та великий лист паперу, на якому зображено коло. Коло розграфити на сектори:

"Підказка теми"

"Підказка букви"

"Повтори хід" (називати дві букви підряд, навіть якщо перша неправильна).

"Банкрот"

Незаповнені сектори дають право гравцю називати свій варіант букви або слова.

Де це знаходиться?

Учитель зачитує короткий опис різних природних комплексів, міст, економічних районів. Гравці визначають за описом об’єкт.

Виграє учень, який дав найбільше правильних відповідей. Цю гру можна застосовувати у будь-якого класі.

 

Чи ростиме тут?

Дня проведення гри потрібна настінна географічна карта Укра­їни, а також стрілки-показчики з назвами рослин, наприклад, сільськогосподарських культур: жита, пшениці, вівса, цукрових буряків, кукурудзи.

Усі сідають за стіл, на якому розкрита карта. У центрі ведучий. Біля нього розкладені лицьовою стороною вниз стрілки-показчики. Ведучий бере одну із стрілок, не перевертаючи її, кладе на будь-яке місце карти і називає одного з учасників гри. Останній перевертає стрілку-показчик, зачитує назву рослин і відповідає "так" чи "ні". "Так" означає, що рослина в цьому місці росте або може рости, "ні" - не росте.

Щоб відповісти "так" чи "ні", треба знати ґрунтово-кліматичні умови району, позначеного стрілкою. Сумнівні відповіді переві­ряються.

Ведучий має право і повинен періодично запитувати окремих учасників: "Чому тут вирощують цю рослину?", "Які умови потрібні для вирощування цієї культури?" тощо.

Перемагає той, хто дасть найбільше правильних відповідей.

 

Чиє місто?

У цій грі кожний учасник представляє якусь одну область Ук­раїни. Ведучий за списком зачитує назви міст, розташованих у різних областях України.

Наприклад. Місто Ромни. Чиє місто? Той, хто представляє Сумську область, відповідає: «Моє місто».

Ведучий. А ти хто?

Учень. Я Сумська область.

Згідно а правилами гри ведучий називає міста тільки областей, включених у гру. Коли ніхто не відповідає, або два учасники визна­ють місто своїм, ведучий з’ясовує, хто допустив помилку, і реєструє її.

У кінці гри підрахуйте кількість зроблених помилок і за їх кількістю визначте, хто зайняв перше, і хто останнє місця.

 

Встанови відповідність

1. Кам’яне вугілля                                          А. Криворізьке

2. Нафта                                                           Б. Шебелинське

3. Природний газ                                            В. Донбас

4. Торф                                                             Г. Замглайське

                                                                          Д. Долинське

Завдання-ігри для курсу

"Соціальна та економічна географія світу"

10 клас

 

Асоціація

На картках записати слова-асоціації, в яких відображається якась істотна риса, особливість тієї чи іншої держави. Необхідно відгадати країну, показати її на карті. Наприклад, "ця держава об'єдналась у 1989 році, займає провідне місце в світі за виробництвом автомобілів". (Німеччина).

 

Відгадай

1.За контуром відгадати країну певного регіону і показати її на карті, назвати столицю і все, що про неї відомо.

 2.Дається опис країни, учні повинні відгадати її показати на карті.

 

Учитель

Один учень називає державу, наприклад Центральної Азії, а інший – показує її на карті.

 

Хто швидше?

За 3 хвилини записати, якомога більше назв держав, наприклад Африки.

Туристична подорож

Творча гра, де перед учасниками постають проблемні запитання. Якорієнтири у грі необхідно знати економічні цифрові показники, рівень розвитку, соціальний захист, економічний простір досліджу­ваної країни.

Ведучий:«Уявіть собі, що ви хочете поїхати до іншої країни, щоб поповнити свої знання як фахівець, реалізувати своїможливості. Учасники поділяються на групи і досліджують життя вибраної ними країни. Через 5-10хв вони доводять, чому ця країна найбільш сприятлива для поїздки. Готуючись, необхідно орієнтуватись на такий план.

1. Причина поїздки.

2. Чим би хотіли займатись під час відрядження?

3. Які можливості та природні умови країни, куди ви вирушаєте?

4. Як швидко хотіли б виїхати, чи надовго?

5. Якою мовою володієте?

6. Який вік, сімейний стан?

7. Що взяли б з собою з речей?

8. Яка країна найбільш сприятлива?

а)     закони,

б)     податки,

в)     рівень розвитку,

г)     прибуток на душу населення.

д)     та інші дані про соціальний захист людини.

9. Яке місто ви вибираєте для проживання? -

а)     яка у ньому промисловість?

б)     яке обслуговування?

в)     екологічна ситуація?

г)     рівень життя та перспективи розвитку міста?

д) Якщо у вас будуть фінансові труднощі, чи будете ви шукати роботу? Що будете робити у цій екстремальній ситуації?

В ході гри учасники розподіляються на кілька груп і кожна з них захищає свій проект відрядження.

 

Країнознавці

Учасникам гри називається країна і вони повинні назвати 10 іменних назв тагеографічних показників, які характеризують цю країну. За кожну правильну назву - 2 очка.

Наприклад: Франція.

1.Місто. 2. Річка. 3. Тварина. 4. Гора. 5. Промисловість. 6. Історичне явище. 7. Вчений. 8. Письменник. 9. Діяч мистецтва.10. Відкриття.

Орієнтовні відповіді.

1. Ліон. 2. Рона. 3.Мул. 4. Альпи. 5.Парфюрмерія. 6. Паризька комуна. 7. Ж.Кюрі. 8. Віктор Гюго. 9. Роден. 10. Радій.

Клас поділяється на кілька команд, кожна характеризує окрему країну,підраховуються правильні відповіді і визначається команда-переможець. Як варіант гри проводиться індивідуальне представництвовід команди. В такому разі гра повторюється кілька разів.

 

Географічне доміно

Географічне доміно виготовляють, замінивши кісточки картка­ми, а очки - назвами об’єктів. Картки ділять на дві рівні частини, на кожній з яких зазначають різні або подібні за змістом об’єкти. Кількість карток залежить від груп об’єктів, введених у гру.

Групи  об'єктів: 1 - Україна; 2 - Білорусь, З - Польща, 4 - Чехія, 5-Угоршина, 6 - Росія, зміст карток може бути

1-1        Київ – Ніжин

1-2        Запоріжжя - Гомель

1-3        Одеса – Краків

1-4        Ужгород - Прага

1-5        Львів –Дебрецен

1-6        Донецьк - Москва

2-2     Запоріжжя – Херсон

2-3     Санкт-Петербург – Варшава

2-4     Брест – Острава

2-5     Гродно – Будапешт

2-6    Могильов – Воронеж

3-3     Гданськ – Люблін

3-4     Плоцьк – Пльзень

3-5     Білосток – Печ

3-6     Катовіце – Саратов

4-4     Кошіце – Братіслава

4-5      Брно – Дунайваров

4-6      Готвальдов – Плоєшті

5-5      Мишкольц – Дієр

5-6      Сегед – Констанца

6-6      Бухарест - Чернігів

Під час гри, як і в звичайному доміно, спочатку поділяють картки  між собою порівну. Потім згідно з чергою кладуть на стіл по одній картці. Далі приставляють до неї подібними сторонами інші картки.

Гру припиняйте тоді, коли правильно розташуєте всі картки або коли подальше прикладання їх стає неможливим.

Виграє  той, хто залишається без карток.

 

Географічні анаграми

1. У кожному з наведених п'яти слів переставте букви так, щоб вийшла назва міста або річки:

Дно

Гра

Рука

Повіки

Муар

2. У кожному з п'яти наведених географічних назв переставте букви так, щоб вийшли інші географічні назви:

Нева

Куба

Іраку

Ельбрус

Токіо

Відповіді:

1. Дно – Дон; гра – Рига; рука – Кура; повіки – Київ – муар – Амур;

2. Нева – Відень; Куба – Баку; Ірак – Каїр; Ельбрус – Ельбурс; Токіо – Кіото.

 

 

 

 Гра «Поетична географія»

Спробуйте переписати вірш, замінивши окремі слова умовними знаками. Примітка: Пам’ ятайте про точність, правильність і чіткість зображення!

Край дороги за селом

Протікає джерело,

 І на сонечку сміється

Біля нього річка в’ється.

Розкинувши шати скрізь

Там росте сосновий ліс

В нім будинок лісника

Кущ і стежечка в’юнка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Шпаргалка «Хімічне виробництво. Виробництво деревини, паперу»

  1. Хімічне виробництво – система..
  2. Хімія є наукомістким виробництвом.
  3. Які переваги і вади хімізації виробництва?
  4. Що означає вислів  «хімічна промисловість стала   соціально орієнтованою
  5. Назви групи хімічної промисловості
  6. Для чого формує   сировинну базу гірничо-хімічна промисловість?
  7. Які продукти синтезують виробництва хімічних речовин і хімічної продукції?
  8. Яке хімічне виробництво є найбільш науково містким у наш час та найшвидше розвивається?
  9. Назви приклади продуктів гумо пластмасового виробництва.
  10. Які нерудні корисні копалини є сировиною для хімічної промисловості?
  11. Яка паливна та рудна сировина і для чого використовується у хімічній промисловості?
  12. Які відходи використовуються для хімічного виробництва?
  13.  Назви приклади природної сировини.
  14.  Які підприємства синтезують неорганічні сполуки?
  15. Содова промисловість  - матеріало т а енергомістке виробництво.  Назви чинники розміщення.
  16. Яка промисловість працює на відходах содового виробництва? Назви чинники розміщення.
  17. Сірчанокислотна промисловість має низьку чи високу метаріаломісткість? Де використовується сірчана кислота?
  18.  Як одержують сажу? Для чого?
  19. Назви три  основні види добрив.
  20. Що є сировиною для виготовлення фосфатних добрив?
  21. Назви найпоширеніші азотні (нітратні) добрива. Назви чинники розміщення.
  22. Що виробляє хімія полімерів? Для чого вони?
  23. Яку сировину використовує лакофарбова промисловість?
  24. Що є основою для рідких парфумів? На що воно зорієнтоване?
  25. Назви чинники розміщення фармацевтичної промисловості.
  26. Які хімічні виробництва  найбільше використовують сировини?
  27. Назви чинники розміщення виробництва хлору, пластмас і хімічних волокон.
  28. Для яких підприємств характерний споживчий чинник?
  29. Як технологічний чинник впливає на форми розташування хімічної промисловості.
  30. Назви  основних забруднювачів довкілля в процесі хімічного виробництва

 

1

 

docx
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
1343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку