Спільнокореневі слова. Корінь слова.

Про матеріал
Формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова, корінь слова як спільну частину споріднених слів, уміння добирати спільнокореневі слова, виділяти їх з тексту, визначати корінь слова; розвивати мовне чуття, виховувати шанобливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок 36. Спільнокореневі слова. Корінь слова. (Вправи 152-155)

Мета. Формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова, корінь слова як спільну частину споріднених слів, уміння добирати спільнокореневі слова, виділяти їх з тексту, визначати корінь слова; розвивати мовне чуття, виховувати шанобливе ставлення до природи.

Обладнання. Мовний матеріал, завдання на картках, опорні схеми «Будова слова».

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Вправа-детектив (вправа 151).

— Назвіть слова, заховані у пропонованих словах вправи 151.

2. Вправа «Вірю — не вірю».

Кожне питання повішається словами «Чи вірите ви, що ...».

Корінь — змінна частина слова.

Префікс служить для утворення нових слів.

Корінь спільна частина основи.

Частина основи між коренем і закінченням префікс.

Суфікс стоїть після кореня.

Основа слова це все слово без закінчення.

Корінь спільна частина споріднених слів.

Префікс служить для творення нових слів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Мовний клубочок.

— Корінь як у слові зимувати, суфікс і закінчення як у слові зіронька. (Зимонька).

2. Каліграфічна хвилинка.

З 3 333 Зз зз зи им мо оньк зимонька

3. Гра «Аукціон».

Зима, зимувати, зимний, перезимувати, зимівля, зимородок, зимуючі.

— Позначте корінь у словах.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні на уроці пригадаємо ознаки спільнокореневих слів, будемо вчитися добирати спільнокореневі слова і визначати в них корінь.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Визначення ознак споріднених слів.

— Давайте пригадаємо, що таке споріднені слова. (Слова, що утворилися від спільного кореня, але мають різні лексичні значення, називаються однокореневими або спорідненими.)

— Прочитайте рядки вірша Марійки Підгіряики, записані на дошці

Квітами квітень всіх привітає, усі садочки порозквітає.

— Знайдіть у ньому споріднені слова.

— Запишемо їх на дошці, додамо ще кілька споріднених. Всі вони означають предмети, поняття або дії, що стосуються квітів, бо походять вони від кореня квіт-.

квітами,

квітень,

порозквітає,

квітка,

квіточка,

квітучий,

квітник,

розквітнути.

— То що таке корінь слова?

Висновок. Корінь — це спільна частина споріднених слів.

Це цікаво!

Корінь — це обов’язкова частина слова.

В українській мові слів без кореня не буває.

Від одного кореня можна утворити декілька слів, різних за значенням.

2. Проблемне питання (за вправою 152).

— Що треба зробити, щоб знайти корінь слова?

— На це питання дамо відповідь, попрацювавши над вправою 152.

— Розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.

— Що означає кожне зі слів?

— Чи є в них спільна частина?

— Як вона називається?

— Як можна назвати всі ці слова?

— Запишіть слова. Позначте у них спільну частину.

Висновок. Щоб знайти корінь слова, намагайтесь дібрати якомога більше споріднених слів.

3. Словниковий диктант.

Економним і орфографічно цілеспрямованим є словниковий диктант, який дає можливість за короткий час записати багато слів на певне правило.

І варіант — Риба, рибка, рибонька, риб’ячий, рибалка, рибалить.

II варіант — Зелень, зелений, зеленіти, зеленка, позеленів, зеленуватий.

III варіант — Воля, вольовий, вільний, поневолити, привілля, воленька.

Перевірка виконаної роботи.

Фізкультхвилинка «Естафета з варіаціями».

Підбігти до дошки і написати слово, наступний учень — визначити закінчення, і т д.

4. Конкурс-гра «Впрошуємо слова».

— Слова, наче ті квіти у квітнику. Спробуйте виростити слова з коренів. Складіть якнайбільше споріднених слів з одного кореня.

1 група

Корінь — мов- (мова, розмова, розмовний, мовити, мовний, мовлення, розмовляти, мовити, замовлення, вимовити, перемовитися, примовка, промова).

2 група

Корінь — квіт- (квітка, квіточка, квітонька, квітковий, квітучий, заквітчаний, квітувати, квітень, розквітнути, квітневий).

3 група

Корінь — їзд- (від’їзд, переїзд, приїзд, заїзд, під'їзд, їздити, приїздити, переїздити, поїзд).

5. Вибіркове списування (за вправою 154).

— Випишіть групами спільиокореневі слова.

— Позначте в них корінь.

6. Тренувальні вправи (диференційовано).

а) Робота в групах.

— Прочитайте слова. Знайдіть і позначте в них основу і закінчення.

Переписування, прочитана, передруковане, гніздечко, дорогенький, подорожник, порожній, суховій, льодяник, льодохід, прибережний.

— У кожній основі слова позначте корінь.

б) Робота в парах.

— Випишіть групами слова з однаковими коренями, спільними за значенням.

Дорога, подорожній, дорогий, дорожній, дорожчий, подорож, подорожчати, дороговказ, дорожнеча, доріжка, доріженька, дорогенька, дорогоцінний, доріг.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи дія самостійної роботи. (Робочий зошит з укр. мови. 3 клас, с. 26.)

1) Утворіть слова з поданих частин за зразком.

Префікс

Корінь

Суфікс

Закінчення

за-

-гад-

-к-

без-

-хмар-

-ен-

-ий

с-

-вітр- →

-ян- →

 

-цві-

-л-

 

 

-хов-

-ищ-

 

2) До поданих слів доберіть спільнокореневі. Позначте корінь.

Переказ — ____________________________________

Школа —______________________________________

2. Робота з картками для поточного та тематичного контролю знань. (С. 26. завдання 1, 2.)

3. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 28.)

VII. Підсумок уроку.

1. Вправа-змагання 153.

— Пригадайте, які слова називаються спільнокореневими, або спорідненими.

— Як визначити корінь слова?

— Доберіть по 2-3 ряди спільнокореневих слів.

— Визначте в них спільну частину — корінь.

— Полічіть, скільки різних рядів спільнокореневих слів ви дібрали всім класом.

2. Тест.

1. Корінь — це ...

а) частина слова без закінчення;

б) змінна частина слова;

в) спільна частина споріднених слів.

2. Назвати ряд споріднених слів.

а) гуска, гусеня, гусінь, гусячий;

б) мороз, морозиво, заморозити;

в) ніжка, нога, на нозі.

3. Від якої частини слова можна утворити за допомогою префіксів і суфіксів споріднені слова? Утворіть декілька.

а) по-;

б) -сад-;

в) -ик-.

4. Учитель на дошці написав слова: розписка, писемний, писати. Яку тему уроку він буде пояснювати?

а) спільнокореневі слова;

б) частини слова;

в) правопис префіксів і прийменників.

3. Вправа-гра «Рекламний буклет».

— Вчитель дає учням завдання виготовити рекламний буклет щодо теми уроку для підведення підсумків, узагальнення та систематизації знань.

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 71, вправа 155.

 

docx
Додав(-ла)
Бондар Ольга
Додано
7 квітня 2022
Переглядів
14036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку