Спільнокореневі слова.Корінь слова Урок

Про матеріал
Українська мова Тема: Споріднені слова. Корінь слова. Очікувані результати: взаємодіємо письмово: -записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються . досліджуємо мовлення: - вміє визначати закінчення і основу слова; -знаходить у реченні, тексті спільнокореневі слова і обгрунтовує свій вибір; -пояснює лексичне значення слів –омонімів, слів - синонімівф; - збагачує словниковий запас; читаємо -обирає тексти (книжки) для читання, може пояснити власний вибір; - визначає тему і головну думку в тексті; - розповідає про свої враження (почуття та емоції) від змісту прочитаного художнього тексту ; - пояснює зв’язок тексту із власним досвідом, навколишнім світом та раніше прочитаними текстами; - читає виразно твори різних жанрів. Матеріально - технічне забезпечення: комп’ютер, картки із завданнями, робочий зошит, підручник «Українська мова» І . Большакова, М. Пристінська. Ключові слова: корінь, спільнокореневі слова, споріднені слова. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 Українська мова                        

Тема: Споріднені слова. Корінь слова.

Очікувані результати:

 взаємодіємо письмово:

-записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо

оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються .

 досліджуємо мовлення:

- вміє визначати закінчення і основу слова;

-знаходить у реченні, тексті  спільнокореневі слова і обгрунтовує свій вибір;

 -пояснює лексичне значення слів –омонімів, слів - синонімівф;

- збагачує словниковий запас;

читаємо

-обирає тексти (книжки) для читання, може пояснити власний вибір;

- визначає тему і головну думку в тексті;

- розповідає про свої враження (почуття та емоції) від змісту прочитаного художнього тексту ;

- пояснює зв’язок тексту із власним досвідом, навколишнім світом та раніше прочитаними текстами;

- читає виразно твори різних жанрів.

Матеріально - технічне забезпечення: комп’ютер, картки із завданнями, робочий зошит, підручник «Українська мова» І . Большакова,

М. Пристінська.

Ключові слова: корінь, спільнокореневі слова, споріднені слова.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент. 

Вправа «Яким ми бачимо урок?» (Слайди 1- 3)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Словниковий диктант ( слайд 4 -5)

 Запишіть словникові  слова , вставляючи пропущені букви:  ведмідь, олень, заєць, лисиця, середа Що об’єднує ці слова? Яке слово зайве?

2.Хвилинка каліграфії С с се ер ад середа ( слайд 6)

Визначте закінчення та основу у цьому слові

3 Гра «Так чи ні» зелена – так, червона –ні ( слайд 7)

Закінчення – це кінцівка слова ( правильно розповісти правило)

У слові середа закінчення а

Усі записані вище слова мають закінчення (доведіть)

Основа – це частина слова без закінчення

У слові середа  основа серед

Зарядка для очей (слайд8)

Так які частини слова вивчили?

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку ( слайд 9)

А тема нашого сьогоднішнього уроку звучить так ( читають)

Ми продовжимо досліджувати будову слова і дізнаємося як називаються слова – родичі та яку його частину  слова називають головною

ІV Опрацювання нового матеріалу ( слайд 10)

1.Читання  вірша на картках ( у кожного). (Самостійно. Виразне читання вголос  по черзі – звернути увагу на пестливу інтонацію)

 

ПРО ЩО ГОВОРЯТЬ ЗВІРІ

Ворон каже воронятку:

  • Мій біленький.

Слон говорить слоненятку:

  • Мій маленький.

Заєць каже зайченяті:

  • Мій хвостатий.

Гуска шепче гусеняті:

  • Мій крилатий.

Лев говорить левенятку:

  • Мій ласкавий.

Лис говорить лисенятку:

— Мій лукавий.

М. Сингаівський

 

  • Про яких тварин ідеться у вірші?
  • Назви  їхні «сімейки»,
  • Які, близькі за значенням слова, можна дібрати до слова «смейка»( родина, рідня). Як ці слова ще можна назвати?

 

Слова – родичі , які ми записали, називаються спорідненими. І  зараз ми дослідимо,  що  ж   ріднить ці слова . (слайд 11)

Візьміть олівці і підкресліть  спільні частинки слів.Так чому слова називаються спорідненими?( бо у них є спільна частинка) ( слайд 12)

Ця частинка називається корнем. ( слайд 13)

Отже споріднені слова можна назвати спільнокореневими ( слайд 14)

Доведіть, що  слово «корінь» –  омонім ( слайд15)

Чи можуть рослини існувати без корня?

Корінь – це головна частина слова.

Як рослина не існує без корня, так і слова неможе писатися без цієї частинки. ( слайд 16)

Руханка ( слайд 17)

V Повторення вивченого

Робота з підручником ( слайд 18)

а) читання правила  с.86

б) с. 87,вправа 1 – пояснити значення слів, визначити, що спільного є у словах. Чи можна їх назвати словами – родичами?

 

Підсумок

  1. Узагальнююча бесіда

Які нові слова вивчили на уроці? ( стіна слів)

Як ми називаємо слова – родичі? (спорідненими)

Яку роль  у слові відіграє корінь?

Як ще можна назвати споріднені слова?

  1. Рефлексія

Підніміть зелену цеглинку ті, які задоволені своєю роботою на уроці, підніміть жовту цеглинку ті, які зрозуміли матеріал уроку, підніміть синю цеглинку ті, які потребують допомоги вчителя по темі, підніміть червону цеглинку ті, які матеріал не зрозуміли, підніміть помаранчеву цеглинку ті, яким урок сподобався

 

Домашнє завдання ( слайд 19)

С.87, вправа 3 – вилучити «зайве» слово

 

 

 

docx
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку