Урок "Український віночок" (Рідна мова, 2 клас)

Про матеріал
Інтегрований урок рідної мови в 2 класі "Український віночок". Знаходження кореня у спільнокореневих словах. Вчитель Світанківського ЗЗСО Вірич Раїса Іванівна.
Перегляд файлу

 

Урок –віночок 

з української мови у 2 класі

на тему:

«Знаходження кореня у спільнокореневих словах»

 

Підготувала та провела

учитель Вірич Р.І.

 


Тема. Знаходження кореня у спільнокореневих словах

Мета. Узагальнити знання учнів про істотну ознаку спільнокореневих слів, удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та логічне мислення, вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища, збагачувати словниковий запас учнів; ознайомити з народними традиціями плетіння віночків, вихову­вати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до рідного краю, повагу та цікавість до на­родних традицій.

Обладнання: зображення українського віночка, квітів, кольорові стрічки, таблиця спорід­нених слів, картки для роботи в парах, схема складання сенкану.

Інтерактивні форми і методи: робота в парах, робота в групах, "Передбачення", "Сенкан", гра "Так - ні".

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Інтегрований нестандартний урок-віночок.

Хід уроку

І. Організація класу.

  • Привітання вчителя.

Стали, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі

Діти просто молодці!

Сідайте, діти! На уроці

Зустрілися ми знову.

Про нашу мову чарівну

Поведемо розмову.

  • Девіз уроку:

Вчитель. Сидимо - рівно.

Пишемо  - гарно.

Слухаємо  - уважно.

Відповідаємо  - правильно.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
    1.    Читання таблиці споріднених слів.

МОВА

 МОВОНЬКА

МОВЛЕННЯ

ПРОМОВЕЦЬ

РОЗМОВЛЯТИ

Це - не міста забудова.

Це — будова слова.

З'ясуємо, як будівництво відбувається І

 головна частина слова як називається.

  •  Чи знаєте ви, для чого потрібно знати будову слова? (Відповіді учнів).
  •  Коли зводиться будинок, слід знати, з чого по­чинати. Корінь у всіх споріднених словах має одне значення. Ми сьогодні згадаємо все, що вивчили про корінь і спільнокореневі слова. А ще будемо на уроці "плести віночок", дізнаємося, що означають кольори стрічок.

Сплетемо диво-коло сьогодні

З мальв, чорнобривців, калини,

З барвінка та жита, із м'яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербени...

  •   Віночок — це плетене коло із квітів, листя, гнучких гілочок. Терновий вінок, наприклад, є сим­волом страждань. Лавровим вінком здавна нагород­жували переможців. А український віночок симво­лізує молодість, красу, кохання. Він - не просто прикраса дівчини, а й оберіг, що має цілющі власти­вості - знімає біль, захищає від різних хвороб, злих духів, зберігає волосся гарним.

Сьогодні ми з вами також довідаємось, які саме квіти впліталися у віночок, від чого вони оберігали. Дізнаємося про символічну роль стрічок.

IV. Опрацювання теми уроку.

  1. Хвилинка каліграфії.

— Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії

Нам треба розпочати.

Писатиму букви рівнесенько,

Щоб були красиві, гарнесенькі.

Ві він ок очок

У цьому дворку, як у вінку.

Тримай рушник на кілочку — буде хата, як у віночку.

  • Поясніть, як ви розумієте зміст цих прислів'їв.
  • Знайдіть споріднені слова та виділіть у них корінь.

 

  1. Робота в парах. Гра "Споріднені слова знайди, у віночок їх вплети" (тобто з'єднай точки відрізками).

Дві пари учнів працюють біля дошки, решта — в зошитах за картками.

Картки для учнів, що працюють біля дошки:

чорнобривці чорнобривцевий

     чорніти

     чорнобривчики

 

барвіночок  барвінковий

барвінок

барбарис

 

Картки для учнів, що працюють у зошитах:

 

волошки волошечки

 

волосся

волошковий

 

маковий

 

маківка

мак

 

макарони

 

калюжа

 

калина

калинонька

 

калинка

 

 

 

яблуня                                   яблуневий

 яблунька                              явір

 

верба

верес

 

вербовий вербонька

 

мальва мальвовий

 

малюнок мальвочка

 

вишенька вишиванка

 

вишня вишневий

 

3. Перевірка роботи учнів, що працювали біля дошки.

- Діти, ви правильно визначили "зайві" слова, знайшли споріднені до слів барвінок, чорнобривці і вплели ці чудові квіти до нашого віночка. А чи зна­єте ви, що дівчатка починали носити віночок з трьох років? Перший віночок для трирічної дівчинки пле­ла мама. У нього вплітали три квітки: барвінок — квітка-тато, яка оберігає доньку, годує її; чорнобри­вець — квітка-мама, яка захищає дитину від усього лихого та виховує її; незабудка — це сама дівчинка.

4.Перевірка роботи учнів, що працювали в зошитах.

  •    У вінок вашої ровесниці, семирічної дівчинки, вперше вплітали гроно калини — символ дівочої краси, а по боках — незабудки, барвінок, чорно­бривці, ромашки й волошки; щоб зір берегти, — червоний мак.

А всього в українському вінку 12 квітів.

  •  Ви добре впоралися з завданням.
    1.    Поетична хвилинка. "Хто квіти знає, той відгадає".

Заздалегідь підготовлені учні загадують загадки.

Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив,

Його не займає. (Барвінок).

У народі його вважають символом життя.

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою чудову вроду. (Калина).

Символ краси та дівочої вроди.

 

Навесні зацвіте білим цвітом,

А в жнива — червоним плодом. (Вишня).

Символ материнської любові.

 

Стоїть півень на току

У червонім ковпаку. (М а к).

Оберіг від злих духів.

   

Виросли на лузі

Сестрички маленькі.

Очки – золоті,

А вічки – біленькі. (Ромашки)

Жовте сонечко, білі промінці. (Ромашка).

Символ доброти, ніжності.

   

На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять.

То - краплинки неба голубого

Виграють у житі, синім полум'ям горять.

(Волошка).

Символ чистоти, ніжності.

 

Білі дрібні квіти маю,

Від хвороб допомагаю.

А коли відцвітаю,

Насіння з вітром розкидаю.

                                   (Деревій)

Символ нескореності

 

  1. Робота в парах "Одягни корінь".

Учні одержують завдання — дібрати спо­ріднені слова із запропонованим коренем:

  1.  пара — -верб-
  2.  пара — -калин-
  3.  пара - -україн-

Перевірка роботи учнів.

  • Яке ви знаєте прислів'я з цими словами?

Як ви розумієте зміст цього прислів'я? Запи­шіть його в зошити.

 

V. Фізкультхвилинка.

Зараз пограймо у народну гру "Подоляночка". (Діти водять хоровод).

Бачу, всі в нас добре вміють співати, хоровод водити.

  1.     Гра «Добери пару»

До слів, що означають назви предметів, доберіть  за зразком спільнокореневі слова, що означають назви ознак та назви дій. Запишіть ці слова, позначте у них корінь.

Зразок: ліки, лікарський, лікувати

Черга - …, ….

Радість - …, ….

  1.     Вибірковий диктант.

Знайти споріднені слова до слова стежка.

Стежка

Стежка в поле лине

Й нас туди веде.

Ти, моя стежино,

Не губись ніде.

Стежечко, стежинко,

Рідне стеженя,

Скільки тут ступало

Босих ноженят!

Хай ти ще маленька,

Отака, як ми,

Але вчиш, як ненька,

Жити між людьми.

М. Томенко

  1.     Гра "Так — ні".

— Зіграти хочеться мені

Із вами, друзі,

В "Так" чи "Ні".

Я вам питання задаю.

Готуйте ж відповідь свою.

Якщо відповідь правильна учні говорять «Так» і плескають у долоні, якщо неправильна - «Ні» і тупають ногами.

  • Спільна частина споріднених слів називається коренем. (Так).
  •   Спільнокореневі слова мають спільний ко­рінь. (Так).
  • Слова малина, малиновий, малинка, мальва — споріднені. (Ні).
  • Слова мак і макарони — не спільнокореневі. (Так).
  • Слова весна, весняний, весело, веснянка — спільно­кореневі. (Ні).

Молодці, ви добре впоралися і з цим завдан­ням.

10. "Передбачення".

  • Подивіться на наш віночок. Ми вже знаємо про символічне значення квітів.

Як ви гадаєте чого не вистачає у вінку? Якого кольору бувають стрічки? А як ви вважаєте, що символізує колір кожної стрічки? Міркуємо разом: коричневий – символ землі-годувальниці; жовтий – символ сонця і зернових культур; зелений – краси і молодості; синій – неба і води; фіолетовий – мудрості; рожевий – щирості і привітності; червоний – добробут і любов.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Складання сенкану за планом:

  1.    Тема.
  2.   Опис — 2 слова.
  3.    Дія — 3 слова.
  4.    Ставлення, почуття з приводу обговорюваного.
  5.    Узагальнення, підсумок.

Віночок

Гарний, чудовий.

Дивує, прикрашає, оберігає.

Бережемо, пишаємося, використовуємо.

Оберіг, символ дівочої краси.

Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, про що ви дізналися на уроці?

  • Які квіти вплітають у віночок?
  • Яке завдання було найцікавішим?
  • Яке завдання для вас виявилося складним?
  • Символічне значення яких кольорів запам'ятали?
  • Яку тему ми вивчали?

Збіг урок наш, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Та попереду у нас багато кроків,

Безліч веселих і серйозних уроків...

VІІ. Домашнє завдання.

Відповідати на питання для повторення (с.   )

 

 

 

docx
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку