Співаю - то ж існую (Життєвий та творчий шлях Богдана - Ігоря Антонича)

Про матеріал
Обмін досвідом між вчителями.Розробка уроку для 11 класу про життєвий та творчий шлях Богдана - Ігоря Антонича, поета 30 - х років ХХ століття.
Перегляд файлу

Урок №26

Література в Західній Україні до 1939р.

Тема: “ Співаю-тож існую”(Життя і творчість Богдана-Ігоря Антонича)

Мета: ознайомити учнів з біографічними відомостями про Богдана-Ігоря Антонича; розкрити особливості поетичного таланту митця; навчити учнів бачити й відчувати красу навколишнього світу, розвивати мовлення, навички виразного читання; виховувати високу культуру почуттів.

Тип уроку: урок вивчення особистості та творчості письменника.

Форма-проведення: урок-дослідження.

Методи та прийоми: евристична бесіда, дослідницький метод, порівняння, узагальнення, ілюстрування, демонстрування, робота у групах.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його творів, фотоматеріали, аудіозаписи, видання творів поета.

                                                                              Мої пісні - над рікою часу калиновий міст,

                                                                               Я - закоханий в життя поганин.

Хочу і маю відвагу йти самостійно і бути собою.

                                                                               Б.-І. Антонич

 

Після Франка найбільший західноукраїнський поет- Антонич

Микола Неврлий

 (літературознавець зі Словаччини)

Перебіг уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності

 Вступне слово вчителя

Доброго дня, діти!

Сьогодні ми з вами проведемо урок літератури рідного краю, на якому спробуємо осягнути особистість письменника, який жив і творив у Львові в 30-их роках минулого століття. За життя здобув славу одного з найулюбленіших і найкращих поетів Західної України, а після смерті випав з історії української поезії, перебуваючи у зоні замовчування.

Це Богдан-Ігор Антонич, який повернувся до нас після тривалого забуття.

Невже справді мало статися так, як пророкував собі поет в одному з віршів:

А ти, як завжди, сам в пустелі світу, лютій.

Й оцінять марно, скупо, точно і тверезо.

А ти, як завжди, будеш сам під сонця гострим лезом ,

Й складуть надгробка напис:

Жив і вмер забутий.

Сталось так, що творчість поета, яка могла б збагатити будь-яку літературу, залишалася невідомою довгі десятиліття.

Пробленим завданням на сьогоднішньому уроці буде з’ясувати: “ Чому ім’я Б.-І. Антонича було викреслено з літературної карти України?”

ІІ. Вивчення нового матеріалу

(Матеріал опрацьовується таким чином: висвітлюється певний етап життя і творчості Б.-І. Антонича й заповнюється опорна таблиця,що відображає ситуації, які переживав поет чи близькі йому люди, а також події що формували світ митця).

У Ч И Т Е Л Ь

Звичайно, причиною того були складні часи.

-Які ж це, діти, були  історичні обставини, в яких доводилося жити нашому народові на початку

 ХХ століття.

У Ч Н І ...

У Ч И Т Е Л Ь

-Усі ці історичні обставини відбивалися і на літературі, і на її митцях. Як саме?

У Ч Н І ...

У Ч И Т Е Л Ь

-У ліриці найпотужніше в цей час зазвучало ім'я Б.-І. Антонича, який став кумиром молоді. Його поетичні твори характеризувалися гуманістичним пафосом, колоритною образністю, міфологізмом та асоціативністю.

І, на щастя, через майже століття його ім'я повернулось до нас:

-здійснено видання творів окремими поетичними збірками;

-з'явився ряд критичних праць про його творчість;

-ім'я поета введено у шкільну програму;

-громадськість України, зокрема Львова, у 1209 році святкувала 100-ту річницю від дня народження Б.-І. Антонича.

І ми сьогодні на уроці теж будемо відкривати для себе цього митця.

-Чого ви очікуєте від уроку?

У Ч Н І:

-дізнатися про його життя;

-дізнатися, про що він писав у своїх віршах;

-відкрити для себе Антонича як особистість;

-побачити світ ліричного героя у віршах поета;

-розв'язати проблемне питання.

У Ч И Т Е Л Ь

-Розгорніть зошити і запишіть тему уроку: "Співаю - тож існую"

Вдивіться в це (фото 1928р.)

Елегантна зовнішність була справою честі для галицької богеми міжвоєнного періоду. Багато митців намагалися виглядати артистами, підкреслюючи богемність екзотичними костюмами, стрижками, жестами, випереджаючи моду. Антонич не тільки виглядав поетом. Він ним був.

Отже, ми проведемо урок-дослідження багатогранної особистості. І в цьому мені допоможете ви, біографи, дослідники, літературознавці, які мали завдання ознайомитись із життєписом, поезією Антонича, літературно-критичними працями про митця.  І всіх запрошую до активної співпраці. В ході нашої роботи прошу скласти у зошитах конспект у вигляді опорних слів, тез, плану.

-Тож яким був життєвий шлях цього поетично обдарованого юнака, музики-скрипаля, художника, драматурга, перекладача?

Відповідь на це запитання прозвучить в індивідуальних інформаційних проєктах, заздалегіть підготовлених учнів.

До слова запрошую біографів.

Індивідуальні інформаційні проєкти

  1. Дитинство Б.-І. Антонича (доповідь учня)

У Ч И Т Е Л Ь

 -Погляньмо на карту. Зеленим кольором виділено Лемківщину, рідний край Б.-І. Антонича . Це українська територія в західних Карпатах між річками Попрадом і Дунайцем. На жаль, сучасна територія Лемківщини входить до складу трьох держав - Польщі(48%), Словаччини(41%) та України(лише 11%).

Отже,мальовнича природа Карпат, талановиті земляки-лемки, народна мова рідного краю мали величезний вплив на формування світорозуміння поета, його ніжної й поетичної натури.

Тож полиньмо у Східні Бескиди, послухаймо народну мову лемків, яку як святиню виніс з батьківської хати Б.-І. Антонич.

Виконання пісні “Горе долом”

2. Навчання в гімназії та університеті (доповідь учня)

3. Останні роки життя Б.-І. Антонича (доповідь учня)

У Ч И Т Е Л Ь

Отже, всього 8 неповних років творив Б.-І. Антонич, але чималий доробок залишив у літературі.

Про літературну діяльність розкажуть нам дослідники: (презентація)

У Ч И Т Е Л Ь

- Ніхто не знає краще людини, ніж її друзі. Щоб краще ми змогли скласти враження, яким був насправді цей поет послухаємо спогади про нього його друзів, сучасників.

Доповіді учнів

У Ч И Т Е Л Ь

-Тож чи можна назвати долю Б.-І. Антонича сприятливою?

У Ч Н І...

 

У Ч И Т Е Л Ь 

Ви послухали спогади товаришів, розповідь про життєвий і літературну творчість Антонича, почули, що його дволикість викликає інтерес до його особистості.

З однієї сторони він «сіра» людина, а з іншої - натхненний поет.

-Які  риси характеру Б.- І. Антонича ви могли б назвати?

- Як для себе ви узагальнили б цю особистість?(дослідники).

У Ч Н І...

У Ч И Т Е Л Ь

Складімо асоціативний кущ

-Надзвичайно цікавою була ця людина.

А що можемо сказати про Антонича, поглянувши на тему уроку?

У Ч Н І:

-Я думаю, що у цьому вислові виражено смисл його життя.

-Своє щастя бачив у складанні віршів

У Ч И Т Е Л Ь

-Славу людині приносить її творча праця. А доробок митця великий. Це поет з неординарним мисленням, поет-новатор.

Вслухаймось у його поезії,  у яких краще розкриємо для себе Антонича.

-До вашої уваги ліричний монтаж. Ваше завдання: - уважно прослухати читачів і занотувати рядки, в яких звучить ліричне «Я» поета.

Ліричний монтаж

У Ч И Т Е Л Ь

-Зачитати зроблені записи...

У Ч Н І...

У Ч И Т Е Л Ь

-Що ми можемо сказати про автора цих рядків? Яким є його ліричний герой?

 Висловіть власне враження від прослуханого.

У Ч И Т Е Л Ь

Антонич - поет з неординарним філософським мисленням, поет-новатор. Його поезія закорінена передусім на рідному національному грунті.  Але він прагнув українське художнє слово розвинути до рівня світової класики. Його творчість, як ви почули з виступів, поліфонічна, тому не просто віднести її до якоїсь конкретної течії. Антонич, мабуть, міг би сказати про себе словами П. Тичини : "Ні до якої школи не можу себе зарахувати. В мене символізм, імпресіонізм, і навіть футуризм та в деякій мірі імажизм." Вслухаючись в його поезію, ми можемо відчути синтез трьох видів мистецтва.

-Яких?

 

У Ч Н І

(Живопису, музики, літератури)

У Ч И Т Е Л Ь

-До творчості якого поета початку ХХ століття близька поезія Б.-І. Антонича?

У Ч Н І

(До ранньої творчості П. Тичини)

У Ч И Т Е Л Ь

Так як його творчість не можна віднести до якоїсь конкретної літературної школи,так і Антонич не приєднався до жодного з політичних таборів тогочасної інтелігенції. Поет був аполітичним, був позапартійним, політично нейтральним.

-Тож ми підійшли до розв'язання нашого проблемного питання: чому ім'я Б.-І. Антонича було викреслено з літературної карти України на довгі десятиліття?

Відповіді учнів:

-Поет був аполітичним: не приєднався до жодного з політичних таборів тогочасної інтелігенції, був позапартійним, політично нейтральним.

 -А в ті часи політичний нейтралітет розцінювався як антикомуністична тенденція.

-Влада висунула гасло: "Хто не з нами, той проти нас." Поет не збирався, як він зазначав, "бити в барабани якоїсь певної політичної партії", а для радянської влади цього вже достатньо, щоб викреслити поета з літературної карти України.

У Ч И Т Е Л Ь

Вершиною творчості Антонича є збірка "Три перстені ", коло тем якої визначила природа Лемківщини, звичаї, традиції, вірування, умови життя селян.

Справжніми шедеврами лірики цієї збірки є поезії-мініатюри "Різдво" і "Коляда", в яких змальовано християнську містерію, яка спроектована на Лемківщину з її язичницькими повір’ями та поклоніннями.

Кобзар, бандурист, бард Василь Жданкін перший поклав на музику в 1989 році різдвяну лірику Антонича "Різдво" і "Коляда", присвятивши тисячоліттю хрещення Русі.

-А ми послухаємо ці твори у виконанні Христини Соловій.

Пісня

У Ч И Т Е Л Ь

Мотив поєднання язичницького й християнського є провідним у цих двох поезіях: сюжет християнської містерії, тонко помережаний язичницькими елементами, розгортається в українському середовищі. Поет переосмислює біблійну легенду народження Ісуса Христа й говорить, що Бог народився у його лемківському краї, на санях, а лемки, як ті давні волхви, пастухи, принесли в дарунок місяць круглий. І цей місяць у долонях Божої Матері як золотий горіх.

Цю поетичну картину можна зрозуміти по-різному: і як фантазію автора, і як символічну думку - Бог у кожному краї, у кожній оселі і в серці кожної людини.

Те, що  біблійну легенду про народження Христа Б.-І. Антонич розкрив по-своєму, не треба розуміти, як святотатство. Це відчуття своєї близькості до Сина Божого, єдності з тим, хто взяв на себе гріхи людства й постраждав за нього.

Тож бажаю, щоб новонароджене дитя принело  нам мир в Україні,  мир у наших серцях. Хай сповняться ваші особисті мрії.

ІІІ. Підбиття підсумків, виставлення оцінок

У Ч И Т Е Л Ь

Ми починали нашу розповідь про поета на початку уроку сумним побоюванням, важким пророцтвом автора: чи не складуть йому епітафії "жив і вмер забутий"? Цього не сталося. Сповнюється інше передбачення, світле сподівання поета, висловлене в "Елегії про перстень молодості":

Спочине серце під крилатим кленом,

Порине в море трав зелене,

І тільки пісня вільна, спіла,

Жива, нестримна, горда, сміла,

Ітиме далі вже без мене.

ІV. Домашнє завдання

Написати відгук про сьогоднішній урок “Поетичний образ малої батьківщини в поезії Б.-І. Антонича”.

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
4 березня
Переглядів
141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку