Страшні слова, коли вони мовчать...

Про матеріал
Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. В.О. Сухомлинський писав, що саме від педагога залежить, чим саме стане серце дитини – «ніжною квіткою чи засушеною корою». Він наголошував, що робота вчителя – «це творчість, а небуденне зштовхування знань у дітей». Творчій співпраці вчителя та учня сприяють нетрадиційні методи навчання, які захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес, навчають самостійного мислення. Авторську концепцію створено на основі міжмистецьких порівнянь з українським поетичним телебаченням. Така інтеграція літератури і телебачення сприятиме розвитку загально мистецької ерудиції, естетичного чуття.
Перегляд файлу

Урок підготувала вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Волошин Алла Федорівна

 

Картинки по запросу ліна костенко в молодості«Страшні слова, коли вони  мовчать…»

Урок-розмова за «круглим столом» в поетичній вітальні

Ліни Костенко

Анотація: Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. В.О. Сухомлинський писав, що саме від педагога залежить, чим саме стане серце дитини – «ніжною квіткою чи засушеною корою». Він наголошував, що робота вчителя – «це творчість, а небуденне зштовхування знань у дітей». Творчій співпраці вчителя та учня сприяють нетрадиційні методи навчання, які захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес, навчають самостійного мислення. Авторську концепцію створено на основі міжмистецьких порівнянь з українським поетичним телебаченням. Така інтеграція літератури і телебачення сприятиме розвитку загально мистецької ерудиції, естетичного чуття.

 

Мета: формування ключових компетентностей:

предметних компетентностей: ознайомити старшокласників із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко;

базових компетентностей: розкрити жанрове й тематичне розмаїття її творчості; познайомити з особливостями індивідуального стилю; формувати власне ставлення до таких особистостей, як Ліна Костенко; виховувати любов до поезії;  

соціальних компетентностей: вміння працювати в команді, розподіляти обов’язки;

загальнокультурних компетентностей: оволодіння досягненнями культури; вміння сприймати літературні твори;

інформаційних компетентностей:  здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

естетичних компетентностей: оволодіння досягненнями національної культури; виявлення інтересу до духовних і моральних цінностей українського народу.

 

Обладнання: портрет Ліни Костенко, фотовиставка, виставка творів письменниці, епіграф до уроку, хронологічна таблиця, комп'ютер, музичний супровід, відео з декламуванням віршів письменниці

 

Епіграф до уроку:

Руки на клавіші слова кладу...

Ліна Костенко

О, як мені жилось і як мені страждалось!

І як мені навіки взнаки воно далось!

А що таке життя? Чи те, що переждалось?

Чи все-таки життя – це те, що відбулось?

 …Я лиш інструмент,

в якому плачуть сни мого народу.

 Л.Костенко

 

 ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ 

 

1. Організаційний момент

2. Повідомлення теми, мети уроку

3. Мотивація та актуалізація навчання

 

Вступне слово вчителя

Я радо вітаю Вас у поетичній вітальні на зустрічі « за круглим столом». І запрошую разом з нами помандрувати на крилах поезії просторами нашої України, зазирнути глибоко в душу і викресати в кожному серці той вогонь, який буде зігрівати нас на життєвій ниві і освітлюватиме дорогу у світ прекрасного.

Перегляд відео «Страшні слова, коли вони мовчать» у виконанні Тетяни Висоцької, ведучої «Новин» на телеканалі СТБ

 

4.Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Картинки по запросу ліна костенко портретКоли Бог наділяє жінку талантом, то прирікає її на нелегкий шлях.

Поклавши на неї природні обов′язки матері, дружини, котрих уже, здається досить, щоб реалізуватися в цьому світі. Він знає, що нереалізований талант мучить, а реалізований – обмежує природний жіночий світ. І лише володіння безцінним даром поєднання цих стихій дає жінці гармонію буття.

Сьогодні ми побуваємо в гостях у Поетеси, яку знають, люблять і обожнюють мільйони людей в Україні. Слухаючи ЇЇ поезію, не можливо приховати захоплення красою і вишуканістю поетичного вислову. А їй, справді - бо, геніальній поетесі страшно взяти в руки перо і почати віршувати.

Вже в перших збірках поетеси болісно зазвучав мотив дитинства, вбитого війною. Потрясіння, пережите поколінням її ровесників у роки фашистської навали, довго мучило пам'ять, відлупившись у низці поетичних творів.

Сьогодні ми поговоримо про людину, яка для багатьох уособлює альтернативну, тобто справжню Україну. Той вимір і ту систему координат, від яких, на жаль, чимала частина суспільства відходить. Яскрава представниця незабутнього й ще не до кінця усвідомленого «феномена шістдесятництва», вона є тим міцним магнітом, що тримає український світ. Прониклива, наділена пророчим даром, сучасниця, вона неодноразово надсилала нам свої перестороги.

Зокрема, у романі у віршах «Берестечко», або в книжці «Дві Русі» писала: «… від людства мало що й залежить. Вони делегують повноваження своїм урядам і президентам, а там уже діють такі механізми політики, на які людство має хіба що мінімальний вплив. А надто, коли взяти до уваги, хто стоїть біля пультів світової політики. Час великих постатей, схоже, проминув, дедалі частіше приходять до влади висуванці великих кланів, у практиці яких відсутня етика філософії буття…»

Учениця 1:  Наснився мені чудернацький базар:

під небом у чистому полі, для різних людей,

для щедрих і скнар, продавалися різні Долі.

Одні були царівен не гірш, а другі – як бідні Міньйони.

Хто купляв собі Долю за гріш. А хто – і за мільйони.

Дехто щастям своїм платив. Дехто платив сумлінням.

Дехто – золотом золотим. А дехто – вельми сумнівним.

Долі-ворожки, тасуючи дні, до покупців горнулись.

Долі самі набивались мені. І тільки одна відвернулась.

Картинки по запросу ліна костенко книгиУчениця2 Я глянула їй в обличчя ясне,

душею покликала очі…

– Ти, все одно, не візьмеш мене, –

Сказала вона неохоче.

– А може візьму?

– Ти собі затям, –

сказала вона суворо, –

за мене треба платити життям.

А я принесу тобі горе.

– То хто ж ти така?

Як твоє ім'я?

Чи варта такої плати?

– Поезія – рідна сестра моя.

А правда людська – наша мати.

І я її прийняла, як закон.

І диво велике сталось:

минула ніч. І скінчився сон.

А Доля мені зосталась.

Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться, –

у мене жодних претензій нема

до Долі – моєї обраниці.

 

Завдання учням (робота в групах): Прокоментуйте висловлювання письменників, літературознавців про письменницю.

«Українській літературі поталанило, що є в ній постать, яка життям і творчістю утверджує благородство вищих мистецьких принципів».

(В. Базилевський, літературознавець)

«…Критерії поетеси високі — вона вимагає від митця, а отже і від себе, не лише щирості і викінченості, а й гаряче обстоює думку: право на існування має лише те, що потрібно сучасності». (В. Симоненко)

«Ліна Костенко — це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових, доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім — то могутня опора потужного дару». (В. Неділько, літературознавець)

Перегляд відео «Очима ти сказав мені люблю…» у виконанні Рози Аль-Намрі, телеведучої на  телеканалі СТБ

Вчитель: Кохання — всепоглинаюче, всеохоплююче почуття. Вірш Ліни Костенко «Недумано, негадано…» — освідчення в коханні. Почуття ліричної героїні такі глибокі — «до стогону, до сліз», і хочеться ввібрати кожен промінець, що випромінює коханий: «Ловлю твоє проміння крізь музику беріз». Задушевність змальованої картини підтримується романтичним пейзажем на початку твору, який покладений на музику і став прекрасним романсом.

Підсумовуючи свої роздуми, повернемося до питання: яка ж вона лірична героїня поезії Ліни Костенко? Які вона має конкретні риси вдачі? Застосовуючи метод “гронування”, висловіть свої думки з цього приводу.

 

Учні малюють «гроно» своїх думок. Це може бути зроблене таким чином:

Лірична героїня. Риси вдачі:

1.Вірність собі, своїм принципам

2.Благородство, витонченість душі

3.Максималізм

4.Іронічність

5.Смуток за чоловічою шляхетністю

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Мені хотілося б спитати у Ліни Костенко…

 

Перегляд відео «Розкажу тобі думку таємну…» у виконанні Надії Матвєєвої, телеведучої на  телеканалі СТБ

 

Питання для учнів «Мозкова атака»

1.               Яке враження залишилось у вас від прослуханої поезії?

2.               Розкрийте роль поетичного рефрену "на сьогодні, на завтра, навік?"

3.               Які почуття викликає пережите ліричними героями?

 

Коментар вчителя Це — вірш-заклинання перед остаточною розлукою, але не перед драмою кохання. Пережите викликає почуття вдячності й доброти. Зустріч двох людей не зітреться у їхній пам'яті ніколи.

Незабутність, глибока любов до людини, які торкнулись душі ліричної героїні, притаманні рядкам цього вірша.

Поезії Ліни Костенко про кохання цінні і як художньо довершене диво словесного мистецтва, і як твори, здатні ошляхетнювати людські почуття.

Тема любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Почуття любові, як ніяке інше, прагне висловлення. Ось чому кохання дуже часто дає поштовх до творчості, до самовираження. Поезії Ліни Костенко є класикою української любовної лірики. На чому ґрунтується таке твердження? Перш за все, вони красиві своєю викінченістю. Тож у чому їх краса? В чому красива довершеність їх художнього виконання? Складових чимало.

Насамперед, звернувшись до окремих перлин любовної лірики Ліни Костенко, прислухаймось до власного серця, створімо атмосферу довіри, тепла і затишку.

 

Перегляд відео «Вже почалось, мабуть, майбутнє"» у виконанні Ігоря Кондратюка , телеведучого на  телеканалі СТБ

 

Питання для учнів «Мозкова атака»

1.               Які справжні і вічні людські цінності проповідує у цій поезії Ліна Костенко?

2.               Зачитайте рядки, що є афористичними.

3.               До яких філософських роздумів спонукає цей вірш?

 

Коментар учителя.

Поезія розкриває складний філософський смисл, який торкається проблем історичної пам'яті і людської духовності. Майбутнє починається кожної миті. Наше життя — це миттєвість між минулим і майбутнім. Поетеса формулює систему духовних цінностей, які варто брати з собою в майбутнє з безперервного потоку днів, що минають.

Не всі здатні збагнути красу життя. Цей вірш для особливих сердець: філософська глибінь поезії майстерно поєднує символи вічного і запити сучасного інтелекту, що є спадкоємцем людських цивілізацій. Багато рядків твору — афористичні. Такою є остання строфа:

В епоху спорту і синтетики

людей велика ряснота.

Нехай тендітні пальці етики

торкнуть вам серце і уста.

 

Інтерактивна вправа «Займи й обґрунтуй позицію».

— Поезія Ліни Костенко здатна вплинути на мою душу, зачепила її за живе…

 

Перегляд відео «Вечірнє сонце дякую за день» у виконанні Лілії Ребрик, телеведучої  на  телеканалі СТБ

Літературний диктант

1. Дата народження Ліни Костенко (19.03.1930)

2. Де народилась поетеса? (м. Ржищів Київської обл.)

3. Назва першої збірки ("Проміння землі", 1957)

4. Після якої збірки було 16-річне мовчання? ("Мандрівки серця", 1961)

5. 1977 року вийшла збірка…("Над берегами вічної ріки")

6.  За роман "Маруся Чурай" Ліна Костенко була нагороджена (Державною премією УРСР імені Тараса Шевченка)

7.  В основі роману – відома балада …("Ой, не ходи, Грицю, та на вечорниці…")

 

5. Рефлексія «Незакінчені речення».

1. На цьому уроці я дізнався про… (творчість Ліни Костенко).

2. В поезіях «Українське альфреско» , «Пастораль ХХ сторіччя» Україну показано через…(архетипні образи).

3. Поезії Ліни Костенко досі популярні тому, що в них розповідається про…(вічність роду й народу, незнищенність краси, доброту й людяність).

4. Кредо поетеси – (свобода і правда)

5. Поезії Ліни Костенко навчають нас…

6. Домашнє завдання

1. Опрацювати статтю підручника, знати основні етапи життя Ліни Костенко.

2. Вивчити напам’ять один вірш.

3. Написати лист письменниці.

 Приклади листа до письменниці 

Приклад №1

Шановна пані Ліно, у мене немає великого таланту до красивих слів, але дуже Вам хочеться сказати, що Ваша творчість для мене інколи орієнтир в складних життєвих ситуаціях, інколи зброя проти власного відчаю. Так, у мене є кілька улюблених письменників та поетів, декілька захопливих біографій я вважаю за взірець, але Ви займаєте в моєму серці особливе місце. Мрія - хоч раз в житті подивитись у Ваші очі не через газетну шпальту і не через телеекран, а щира тепла розмова - справжнє щастя. Мрію про зустріч з Вами!

Приклад №2

Ліно Василівно, я захоплююсь вами як письменницею та поетесою. Ви вносите в життя українського народу невтомну жагу до життя, Ваші твори для нас орієнтир майбутнього. Читаючи ваші поезії, особисто в мене, захоплює дух. Вони, немов стріли, вражають в саме серце і залишають відбиток любові. Водночас такі теплі та чуттєві, сильні та живі, голосні та печальні. Спасибі Вам! За те, що Ви є, за те що Ви українка і ми український народ повинні пишатися тим, що маємо за честь бути Вашими співвітчизниками. Я теж пишу вірші і саме Ви та Ваші поезії мене надихають.

Скільки всього хочеться сказати, скільки запитати, але "несказане лишилось несказанним...". Дуже хочу, щоб Ви прочитали цей невеличкий лист палкої шанувальниці. Ви, мабуть прочитаєте і забудете, бо у Вас таких "монологів" - мільйони, а мені все одно приємно. Мрію про зустріч з вами...

 

 Очікувані результати:

Проведення нестандартних уроків у процесі викладання української літератури,  дає змогу :

- будувати навчальний процес не за принципом інформаційного повідомлення від суб’єкта до об’єкта в жанрі монологу, а діалогізації, полілогу та імпровізації;

 - відкривати безмежний світ, в якому дитина може «працювати над собою» - набувати знання, розвивати саморефлексію, самоаналіз, самосвідомість;

 - виконувати ряд завдань методичного характеру (розвивати образне та логічне мислення; створювати ситуації, які викликають співпереживання і дають можливість відчути ще не пережиті почуття; удосконалювати усне та писемне мовлення);

- зацікавлюють учнів навчальною дисципліною та виховують любов до рідного слова , розширюють уявлення  учнів  про  життя,  спонукають  їх  замислитися  над  людськими  проблемами.

Найважливіше завдання школи — виховання здібностей. У Нової української школи, серед іншого, буде подібне завдання. За словами Лілії Гриневич, школа має прагнути виявити талант кожної дитини, адже це формує людський капітал країни, її найбільший потенціал.

 

 Використані джерела інформації 

 

  1.               Базилевський В. Поезія як мислення: Творчість Ліни Костенко // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. – т. 3. К., “Рось”. – 1994. 2. Бокий І. Душа належить людству і епохам // Сільські вісті. – 1990. – 12 березня.
  2.               Бондаренко Л., Бондаренко Ю. Поезія Ліни Костенко у формуванні національної самосвідомості учнів // Дивослово. – 1994. - № 4. 4. Духовний олімп України. (Літературний вечір, присвячений ювілею Ліни Костенко) // Дивослово. – 2000. - № 3.20 5. Ільницький М. Ліна Костенко. // Історія української літератури. – У 2 т. – т. 2. – К. – 1988.
  3.               Ковальчук О. “Нехай тендітні пальці етики торкнуть Вам серце і вуста”: Етико-гуманістичний зміст інтимної лірики Ліни Костенко // Дивослово. – 2000. - № 3. 7. Костенко Л. Вибране. – К., Дніпро, 1989.
  4.               Костенко Л. Геній в умовах заблокованої культури // Дивослово. – 2001. №2.
  5.               Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту // Сучасність. – 2000. - № 4.
  6.                 Савка М. Ліна Костенко // Усе для школи: Українська література. 11 клас – 2001. – вип. 6.
  7.               Салига Т. Поезія – це завжди неповторність: мотиви художнього мислення у творчості Ліни Костенко // Вітчизна. – 1986. - № 5. 1
  8.               Слоньовська О. Конспекти уроків з української літератури. Нове прочитання творів. 11 клас. – Кам’янець- Подільський, “Абетка”. – 2003. – с. 429 – 490.
  9.               Цимбалюк В. Один рядок Ліни Костенко (етимологічний етюд) // Дивослово. – 1995. - № 15. 16.Шелест В. Образні асоціації в поезії Ліни Костенко. // Дивослово. – 1994. - № 2

Відеоматеріал: відео телеканалу СТБ до річниці дня народження Л.В. Костенко «#Ліна Костенко. З Днем Народження, Душе України!»

docx
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
9 березня
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку