Подано методичні рекомендації щодо співраці вчителя фізичного виховання та батьків. Дані матеріали створені на основі практичного дослідження та з метою вироблення єдиних умов фізичного розвитку учнів у школі та сім'ї.
Співпраця школи та сім’ї у вихованні культури здоров’я
учнів в рамках реалізації «Методичних рекомендацій щодо здорового способу життя та фізкультурно-спортивної роботи з дітьми та учнівською молоддю у навчальних закладах у 2016-2017 н.р.»
Немає нічого ціннішого для людини, ніж її здоров’я. Від фізичного стану залежить і духовний. „Здоров’я людини - це щастя”, - писав Арістотель. Здорова людина працездатна, має гарний настрій, цінить життя і творить його.
Наприкінці ХХ століття науковці винесли проблему здоров’я до глобальних проблем людства. Суть проблеми в тому, що здорова людина як біологічний вид вимирає в зв’язку із змінами умов існування, до яких вона пристосувалася раніше:
Минуле: постійних рух, кочування, систематична фізична праця, полювання для харчування і одягу, вживання свіжої їжі.
Сьогодення: малорухливий спосіб життя перед телевізором, комп’ютером, за робочим столом, кермом автомобіля, урбанізація, вживання нездорових продуктів, шкідливі звички. Хвороба ХХІ ст. – гіподинамія.
У «Методичних рекомендацій щодо здорового способу життя та фізкультурно-спортивної роботи з дітьми та учнівською молоддю у навчальних закладах у 2016-2017 н.р.» вказано на необхідність здійснення заходів щодо створення умов для організації активного сімейного дозвілля. Зокрема, згідно рекомендацій, фізкультурно-оздоровча робота передбачає:
навчального року);
Ставиться також завдання розробки та запровадження у навчальних закладах системи контролю за станом фізичного розвитку та здоров'я учнів.
Тому необхідно звернути увагу на своєчасне залучення, мотивування дітей і батьків до свідомо активного способу життя. Раніше масово діяли дитячі спортивні школи, гуртки, які фінансувалися державою і були доступні дітям і батькам. Сьогодні кількість таких закладів зменшилася. Батьки часто не володіють інформацією про оздоровчі засоби фізичної культури, які сприяють гармонійному і всебічному розвиткові дитини. Тому актуальною є проблема взаємодії школи і сім’ї у фізичному вихованні учнів. Особливої уваги потребують учні 5-х класів класів, які з початкової ланки потрапляють до середньої школи.
Більшість батьків, на жаль, ставлять під сумнів цінність занять фізичними вправами, а отже, і доцільність витрачання часу на цей вид діяльності.
Рухових дій переважно навчає школа. Для оздоровчо-загартовуючого впливу на організм, формування постави, виховання гігієнічних навичок кращі умови створені у сім'ї. Батьки не вчать дитину техніки стрибка, але слідкують за поставою, купують спортивний інвентар, тренажери. Немає жодної родини, де не було хоча б м’яча.
Могутній чинник формування особистості - виховання прикладом. Дитина 10-11 років свято вірить дорослим. Ще немає підліткового скептицизму і поради маленькому школяреві лягають на благодатний грунт. Діти наслідують дорослих, беручи приклад із спортивного тата, гордяться досягненнями батьків: „А мій тато уміє віджатися 50 разів!”, „А мій бігає вранці; я теж буду з ним!”. ". У цих висловлюваннях розкривається схильність дитини наслідувати старших брата чи сестру, матір чи батька. Саме це потрібно в повній мірі використати для виховання здорового способу життя у дітей.
У народі кажуть: „Рух – це життя”. Здоровий учень – це активний учень із бажанням вчитися, без ознак втомлюваності, очі якого світяться готовністю пізнати світ.
Вчитель фізичної культури повинен постійно піклуватися про організацію систематичної та планомірної просвітницької роботи з батьками.
Завдання
Інноваційна значущість полягає в дослідженні умов, створених в родинах, наступності та виробленні єдиних умов для фізичного розвитку учнів; поєднанні домашнього і шкільного фізичного виховання, виходячи із наявності спортивного інвентаря дома, зайнятості і вмінь батьків. Наслідування прикладу дорослих, батьків. Презентація сімейного досвіду фізичного виховання. Виховання лідерських якостей учнів під час п’ятихвилинок на уроках „Я сьогодні тренер”. У формуванні нового спортивного стилю життя учнів.
Практична значущість полягає у вихованні людини з позитивною мотивацією та усвідомленою потребою в активному, здоровому способі життя.
Технологічна реалізація ідеї дослідження.
І-й етап. Анкетування батьків. Бесіда з учнями. Опрацювання результатів.
1. Чи маєте Ваша дитина спортивний куточок? Так/ні
2. Які спортивні знаряддя маєте вдома (підкресліть)?
М’яч, гантелі, скакалка, еспандер, турнік, волейбольне кільце, настільний теніс, інше_________________
3. Як часто робите з дитиною ранкову зарядку? (підкресліть)
щодня, по вихідним, рідко, не робимо взагалі
4. Яким рухливим видам спорту надаєте перевагу в домашніх умовах? (підкресліть)
Біг, катання на велосипеді, лижах, плавання, інше ______________
5. Чи відвідує Ваша дитина спортивну секцію? Так/ні
ІІ-й етап. Просвітницька діяльність. Складання плану роботи з батьками: виступ на батьківських зборах, залучення батьків до батьківських уроків.
ІІІ-й етап. Реалізація запланованих заходів.
Охоплювати ідеєю сформувати спортивний стиль життя потрібно не тільки учнів, а й батьків. Вважаю, що наказової форми спілкування для досягнення успіху не може бути. Вся робота, заняття повинні ґрунтуватися на глибокому внутрішньому переконанні дітей, батьків, навіть покликанні.
Просвітницька діяльність серед учнів та їх батьків повинна бути конкретною Учитель не повинен агітувати за фізичну культуру взагалі. У процесі просвітницької діяльності слід лише рекомендувати конкретні форми фізичного виховання залежно від потреб. Обов'язковою умовою є зв'язок з життям загалом: це обов’язкова участь в різноманітних змаганнях, конкурсах, де б дитина відчула свої сили, а батьки порадувалися за успіхи доньки чи сина.
Організація рухливих ігор - це початок залучення до спортивного стилю життя. Рухливі ігри розвивають дітей, спонукають бути активним, діяльним, міркувати, досягати успіху, зміцнюють нервову систему. Рухливі ігри разом з батьками – це чудовий виховний засіб. Діти вчаться самостійно розв’язувати ігрову ситуацію, швидко переключаються з одного руху на інший. Тому разом з батьками в школі організовуються Дні здоров’я, спортивні сімейні свята. Рухливі перерви і релаксаційні хвилинки під час уроків міцно ввійшли в режим роботи школи.
Аналіз анкетування батьків та учнів.
Чи відвідує Ваша дитина спортивну секцію?
69 дітей – так (30%)
159 – ні (70%)
(Низька кількість пов’язана передусім з віком дитини.
Зазвичай відвідувати спортивні гуртки діти починають з 7-8 класу.
Значно зростає їх кількість у старшій школі).
Відповідно за результатами дослідження було розроблено поради для учнів та батьків.
Поради батькам
Поради учням