Тема. Розбиття фігур на частини. Співвідношення між цілою фігурою і її частинами.
Мета: сформувати в учнів уяву про поділ фігур на частини;
навчити встановлювати взаємозв’язок між цілою фігурою і її частинами;
закріплювати навички рахунку в межах 9; порівнювати числа за допомогою пар; розвивати логічне мислення, мову, творчі здібності учнів; виховувати увагу, старанність.
Обладнання: таблиці, кольорові квадрати, кольорові круги, ножиці.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Психоформула
А цікаво вам дізнатись,
Що сьогодні може статись?
Ну то всядьтеся зручніше,
і попрацюємо скоріше.
ІІ. Закріплення і повторення вивченого матеріалу.
Усний рахунок.
8, 10, 12 … , … , … . (14, 16, 18)
(Це парні числа, написані в порядку зростання, наступне число більше на 2).
(Число 9 складається із чисел 1 і 8; 2 і 7; 3 і 6; 4 і 5; 5 і 4; 6 і 3; 7 і 2; 8 і 1).
(При слові «ніч» – діти закривають очі, схиляють голову на парту і обчислюють приклади. При слові «день» – розкривають очі, піднімають голову і дають відповідь).
9-5-3+4+3-6+5 (7)
3.Робота з таблицями.
(Таблиці розміщено на дошці).
5+…=6 7-…=3
9-…=6 9-…=1
…+4=8 …+2=7
(Міркуємо так: ціле число 6, воно складається з двох частин 5 і 1. Отже, шукане число 1).
Зошит свій я відкриваю
Навкоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно.
До роботи я берусь.
Зразок: 4+1 3+4 4+2
1+4
5-1
5-4
(Роботу діти виконують самостійно. Після завершення роботи проводиться усна перевірка).
(Діти наводять різні варіанти виконання завдань).
5>3 …=… …<…
- Доведіть одну нерівність за допомогою складання пар.
У садок до годівниці
Прилетіло три синиці.
Потім ще чотири птиці.
Скільки птиць на годівниці?
Фізкультхвилинка.
Ми з-за парт мерщій встаємо,
Лінькам волі не даємо.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Думки наші прилетіли.
Ми за парти тихо сіли.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Кожну геометричну фігуру можна поділити на частини. З допомогою цих частин утворюємо нові фігури, створюємо візерунки. Як це зробити?
Давайте спробуємо!
(У кожного учня на парті комплект геометричних фігур: червоний
квадрат, жовтий квадрат, синій круг, ножиці).
(Червоний квадрат поділено на дві частини).
а) б)
(Синій круг поділено на дві частини).
(Зелений круг поділено на 4 частини).
- Складіть із частинок круга свій візерунок.
Висновок: Отже, з частин фігур створюються нові форми, нові візерунки.
Фізкультхвилинка
Вже стомилися ми трішки,
Вийдем, дітки, на доріжку.
Наші ручки: раз, два, три.
Ось голівонька стомилась,
Вліво – вправо нахилилась.
Раз, два, три.
Будем пальчики стискати,
Будем знову працювати.
IV. Систематизація і закріплення вивченого.
С. 41 № 5
Розгляньте геометричні фігури і запишіть рівності.
К
А + Б = К Б + А = К К - … = Б К - … = А
|
… + … = … … + … = … … - … = … … - … = … |
(Завдання виконується в підручнику і на дошці).
А=…+…+…+…
А-Б=…+…+…
…-…=…+…+…
Б+Д=…-…-…
(Завдання виконується у підручнику самостійно з подальшою перевіркою).
3+1+5=… 9-2-4=… 4+1+3=…
8-5+6=… 7-3+2=… 2+5-8=…
(Перший стовпчик прикладів учні записують на дошці й пояснюють розв’язання. Другий стовпчик коментують з місця, записуючи в зошит. Третій стовпчик виконують самостійно в зошитах із подальшою перевіркою.
(Ознайомившись із прикладами, діти на числовому відрізку стрілками показують порядок дій).
І І І І І І І І І І 8+1-4=5
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
І І І І І І І І І 3-2+7=8
0 1 2 3 4 5 6 7 8
5. Самостійна робота.
Обчисліть і розфарбуйте.
(Взаємоперевірка).
V. Логічні задачі.
1. Накресліть у зошиті чотирикутник так:
а) на два трикутники;
б) на два чотирикутники;
в) на чотирикутник і трикутник;
г) на трикутник і п’ятикутник.
2. Задача.
В коробці лежать 5 червоних і 5 синіх кубиків. Яку найменшу кількість кубиків потрібно взяти з коробки, щоб серед них обов’язково був хоча б один кубик червоного кольору? (6 кубиків).
Як складемо ми квадрат
протилежними кутами,
дві фігурки вийде в нас –
можна звати їх братами.
А чому, ти доведи,
Як назвати їх – скажи.
(Трикутник).
VI. Підсумок уроку.
1