Спостереження за багатозначними словами - назвами дій

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 2 класу. На уроці формуються предметні та ключові компетентності учнів за допомогою різноманітних форм та методів роботи.
Перегляд файлу

             Тема. Спостереження за багатозначними словами — назвами дій.          

             Мета:

  • формувати предметні компетентності: вміння  добирати найбільш влучні синоніми, ставити питання до слів у реченні, пояснювати фразеологізми, удосконалювати каліграфічні та орфографічні навички; вміння створити мовне середовище, яке спонукає до  вико-ристання опрацьованих слів у писемному та усному мовленні, що  підвищує грамотність і обізнаність учнів;

 -   формувати ключові компетентності: розвиток уваги, пам’яті,   мис-  

     лення, збагачувати  словниковий запас; викликати почуття любові та 

     поваги до рідної мови, заохочувати до її вивчення, виховувати  са-    

     мостійність.

             Тип уроку: урок первинного вивчення і закріплення знань.

             Методи і методичні прийоми: словесні, наочні, практичні,   

                            елементи інтерактивного навчання та критичного мислення, метод

           ФОПД: колективна (статична пара), індивідуально – відокремлена,

                         групова, фронтальна.

Обладнання: картки з завданнями, мультимедійна презентація по темі,       

              картки емоційного стану, кубик, тлумачний словник та словник  фра-  

             зеологізмів, підручники, зошити, мікрофон, комп’ютер з телевізором  

            (технічні засоби навчання).

 

                                 Хід уроку

Ι Організаційний етап.

1. Привітання

2. Емоційне налаштування на урок.

- Будьте спостережливі, уважні, оберіть гарний настрій, налаштуйтеся на роботу. Якщо комусь потрібно сконцентрувати увагу, то виконайте вправу «Лобно-потиличний обхват» (Вправа здоров’язберігаючої  технології.)

Я бажаю, щоб гарний настрій зберігся до кінця уроку.

 

ΙΙ Перевірка домашнього завдання

  1. Прочитайте утворені пари слів, протилежних за значенням. Прочитайте складені речення. (Вправа 359)
  2. Хто виконав завдання за вибором?  Прочитайте. 

               3. Мозковий штурм. Слайд 1

- На яке питання відповідають слова - назви предметів(іменники)?

- На яке питання відповідають слова, що вказують на ознаки  

  предметів (прикметники)?

- На яке питання відповідають слова – назви дій (дієслова)?

- Яку роль у мовленні відіграють слова, близькі за значенням? (Роблять наше  

  мовлення більш образним, точнішим, досконалішим).

- Яку роль відіграють  слова, протилежні за значенням. (Роблять наше   мовлення

  виразнішим, допомагають змалювати два контрастні за значенням предмети  

  особливо переконливо, надаючи їм протилежних характеристик).

 

Стратегія «Кубування».

- Давайте звернемо увагу на слова ключ, сильний, бавити (Слайд 2) і встановимо асоціації. Пояснюємо значення слів, з’ясовуємо, на які питання вони відповідають. Проблемне питання – що означає слово бавити? (Сильний вітер – буйний, сильний хлопець – дужий, сильний натиск – рішучий; бавитися з дитиною – няньчити, доглядати, бавити час – проводити; інше значення - гаяти, баритися).

Буває, що слово

Відоме давно,

А знає не кожен,

Що значить воно.

І тут у пригоді

Стає визначник

Скарбів наших мовних – (тлумачний словник)

Висновок: в українській мові є слова – назви дій, що мають кілька значень.

Слайд 3

Тема уроку „Спостереження за багатозначними словами — назвами дій”.

ΙΙΙ  Мотивація пізнавальної діяльності

  • Чим важлива для нас ця тема? (Застосування  усне і писемне мовлення, спілкування в соц. мережах, на уроках читання, в діловому мовленні при виборі професії,уникнення конфліктів).
  • А чи все ми добре знаємо про багатозначні слова – назви дій (дієслова)?

Наша мова-це наш скарб, це найдорожче, що є кожного народу. Немає мови, немає народу. Сьогодні ми поговоримо про багатство української мови, її  лексичний запас, будемо спостерігати за багатозначними словами-назвами дій, вчитимемося влучно їх застосовувати, будемо  продовжувати розвивати вміння порівнювати і  аналізувати, робити висновки.

      ΙV   Вивчення нового матеріалу

Багатозначність дає змогу за відносно обмеженої кількості слів називати ними практично необмежену кількість предметів та явищ.

Багатозначні слова вимагають для різних своїх значень добору відповідних синонімів.

У багатозначних словах одне із значень — первинне, перше. Його називаємо прямим значенням слова. Інші значення — вторинні, образні. Їх називаємо переносними.

Більшість загальновживаних слів української мови — багатозначні.

Як правило, найбільш багатозначними є слова, що здавна існують у мові. Помічено також, що багатозначність слова залежить від частоти вживання слова в мові.

При вживанні слова у неправильному значенні зміст висловлювання стає перекрученим, спотвореним, незрозумілим, отже, спілкування може втратити свою ефективність. Французький філософ і математик Декарт радив: «Уточнюйте значення слів - і ви врятуєте світ від безлічі непорозумінь». Невмотивоване використання слів забруднює мову, у спілкуванні людей воно може стати причиною непорозуміння, а то й конфлікту. Немає сфери комунікації, для якої вимога точності слововживання була б неактуальною.

Багатозначність - це один із найважливіших шляхів розвитку словникового складу мови. Багатозначні слова є джерелом виразності, до якого активно звертаються письменники і публіцисти. Але в окремих сферах існують певні обмеження щодо функціонування багатозначних слів. Так, зважаючи на те, що науковий та офіційно-діловий стилі вимагають максимально точного позначення понять, у наукових працях та офіційних документах переважають однозначні слова, а багатозначні (чи потенційно багатозначні) вживаються лише у прямому значенні, що забезпечує правильне сприйняття тексту.

 

  •  Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки. (Відпрацьовуємо письмо буки б, записуємо число, класна робота)

 

V Первинна перевірка засвоєння знань

 Робота з підручником. Проаналізуй

Простежте, які різні дії означає слово іде.

Вправа 363 (с.138) Запишіть утворені речення.

Здійсніть взаємоперевірку.

Повідомлення учня. Слайд 4

У «Словнику української мови» зафіксовано тридцять значень дієслова іти: «ступати ногами», «рухатися в якомусь напрямку» (про транспорт), «вирушати куди-небудь», «ставати кудись на роботу», «діяти певним чином», «брати шлюб», «знаходити збут» (про товари), «виділятися з чого-небудь», «наставати» і т. д.

Робимо висновок: потрібні вміння  влучно добирати дієслова, вставлені слова належать до дієслів.

 

        Первинне закріплення знань учнів

 (с. 138 впр.362) Проаналізуй і порівняй

- З’ясуємо до якої частини мови належать виділені слова?

Робимо висновок: найчастіше багатозначні слова належать до однієї частини мови. Але буває, що і до різних (дерев’яний віз – віз сіль)

 

 

Фізкультхвилинка.

 

Кінезіологія – здоров’язберігаюча технологія. Виконання вправ «Сова», «Ковпак мудреця»

 

 

За та проти  

Слайд 5

 

Вправа з критичного мислення «Барометр»: висловись у суперечливому питанні.

- Оберіть свою позицію. Слово писати однозначне чи багатозначне?

Повідомлення учня.

Писати — це те саме, що «розписувати, розмальовувати фарбами», «вкривати узорами». Колись значення слова писати було близьке до слова пістрявий — «різнокольоровий». Тому й сьогодні слово писати, крім свого нового значення «записувати, занотовувати щось», має і старе значення «малювати, створювати картину».

 

Фразеологізм «Не йде, а пише» (вчимося пояснювати фразеологізми).

 

VΙΙ  Контроль і самоперевірка знань

  • Вправа 361(с.137)
  • Робота в групах

Стратегія «Перемішайтесь – замріть -  об’єднайтесь у групи»

Об’єднання в групи. Робота з картками.

Завдання розподілені за рівнем складності.

1 група

Замініть багатозначне слово співає близьким за значенням.

Соловей співає    —    соловей ________________ .

Горобчик співає — горобчик __________.

Півень співає  — півень__________.

Струмок співає — струмок ____________.

2 група

З поданих дієслів-синонімів виберіть те, яке найбільше підходить за змістом.

Катруся (чимчикувати, іти, крокувати) ліском, (милуватися, захоплюватися, дивитися) голубими дзвіночками та (зиркати, дивитися), чи не (дозрівати, достигати) на ліщині горішки.

3 група

Доберіть синоніми (слова, близькі за значенням) до дієслів.

Бігти - мчати, нестись, летіти, промайнув;

думати - мислити, міркувати;

йти - крокувати, плентатись, сунути, шкандибати;

доглядати - турбуватись піклуватись, годувати.

VΙΙΙ  Підсумок уроку

Вправа «Тематичне інтерв’ю»

Чи досягли поставленої мети?

Чи знадобляться знання в подальшому житті?

Що я знаю, вмію, ціную?

Які з завдань сподобались найбільше?

Яким правилом слід користуватися в житті?

З яким настроєм ідете з уроку?

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

На уроці я вчився …

На наступному уроці хочу …

Я хвилювався найбільше, коли …

Сьогоднішній урок навчив мене …

Отже, наш урок був яким? Продовжте мою думку прикметниками.

( Вдалим, цікавим, продуктивним…)

Письмо для себе (вільне письмо)- з методичної системи «Щоденні 5» (Daily 5)

  • Чому важливо записувати свої думки? Свої думки можна намалювати.

VΙΙΙ Інформація про домашнє завдання

Слайд 6

  1. ст. 138 впр. 364
  2. Завдання за вибором

 

doc
Додано
1 листопада 2020
Переглядів
1723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку