Чернігівський базовий фаховий медичний коледж
Чернігівської обласної ради
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
практичного заняття
з догляду за хворими та медичної маніпуляційної техніки
на тему:
„Спостереження за пацієнтами з порушенням функцій органів дихання”
Предмет: Догляд за хворими та медична маніпуляційна техніка
Спеціальність: Лікувальна справа
Тема заняття: „Спостереження за пацієнтами з порушенням функцій органів дихання”
Тип заняття: Практичне
Тривалість заняття: 4 год.
Місце заняття: кабінет доклінічної практики
І. Актуальність теми:
З метою спостереження за хворим з бронхолегеневими захворюваннями і оцінки стану його здоров’я фельдшер повинен контролювати дихання. Дихання – складний біологічний процес, який забезпечує газообмін організму з навколишнім середовищем. Акт дихання здійснюється за допомогою бронхолегеневого апарату. При вдиху в організм поступає кисень, при видиху виділяється вуглекислий газ.
Контроль дихання і виявлення його змін відіграють важливу роль у визначенні стану хворого і в оцінці динаміки його захворювання. Тому при наданні медичної допомоги хворому і в проведенні заходів з догляду необхідно вміти оцінювати основні параметри дихання.
IІ. Результати навчання:
1.Фахові компетентності:
2. Загальні компетентності:
ІІІ. Методи навчання: професійний тренінг, робота в малих групах, мозковий штурм, метод незакінчених речень.
ІV. Методи контролю: опитування, тести, завдання.
V. Міждисциплінарна інтеграція:
Назви дисциплін |
Знати |
Вміти |
Попередні: |
|
|
1. Фізіологія |
Функції органів та систем життєзабезпечення людини |
Трактувати механізми розвитку задишки Демонструвати знання функції органів та систем життєзабезпечення людини Механізми регуляції гемодинаміки та дихання |
2. Анатомія |
Будову бронхо-легеневої системи |
Володіти знаннями будови бронхо-легеневої системи |
3. Основи психології |
Особливості темпераменту, вікові особливості |
Аналізувати міжособистісні стосунки медичного персоналу при виконанні своїх обов’язків |
4. Фармакологія |
Групи гормонів (ГКС), бронхолітиків |
Демонструвати особливості введення еуфіліну |
Наступні: |
|
|
1. Внутрішня медицина |
Основні клінічні симптоми дихальної недостатності Основні клінічні симптоми захворювання органів дихання |
Демонструвати навички виконання надання невідкладної медичної допомоги , виконання навичок в/в, в/м ін’єкцій Підрахунок ЧДР |
Внутрішньопредметна інтеграція: |
|
|
Загальний догляд за хворими |
Невідкладні стани |
Демонструвати навички виконання надання невідкладної медичної допомоги |
VI. Література:
Основна:
Додаткова:
VII. Підготовчий етап (30 хв.)
Перелік питань для методу мікрофон:
Тест на впізнавання
1. Частота дихання 20-25 рухів за 1 хв:
2. Один дихальний акт відповідає 4 пульсовим ударам:
3. Оксигенотерапія – це лікування водою:
4. Задишка – це зміна частоти, ритму, глибини дихання:
5. Брадипное – це прискорене дихання:
6. Апное – це уповільнене дихання:
7. Тахіпное – це відсутність дихання:
8. Спірометрія – це визначення життєвої ємкості легень:
9. Показник частоти дихальних рухів (ЧДР) записується в листок лікарських призначень:
10. При проведенні оксигенотерапії кисень зволожують фурациліном:
Відповіді на тести:
1 – 2; 2 – 1; 3 – 2; 4 – 1; 5 – 2; 6 – 2; 7 – 2; 8 – 1; 9 – 2; 10 – 2.
Мозковий штурм
Назвати основні клінічні симптоми при захворюваннях органів дихання.
(Задишка, біль у грудній клітці, кровохаркання, кровотеча, кашель).
1. Заповнити німу схему:
Фізіологічні коливання частоти дихання
2. Заповнити німу схему:
Види задишки
1. Від причин та механізму розвитку:
1) .................................................
2) .................................................
3) ..................................................
4) ..................................................
2. При порушенні ЧДР:
1) .................................................
2) .................................................
3. При порушенні фаз дихання:
1) .................................................
2) .................................................
3) ..................................................
4. При порушенні глибини дихання:
1) .................................................
2) .................................................
5. При порушенні ритму дихання (патологічні типи дихання):
1) .................................................
2) .................................................
3) ..................................................
Види задишки
1. Від причин та механізму розвитку:
1) легенева
2) серцева
3) гематогенна
4) нервова та ін.
2. При порушенні ЧДР:
1) тахіпное
2) брадіпное
3. При порушенні фаз дихання:
1) експіраторна
2) інспіраторна
3) змішана
4. При порушенні глибини дихання:
1) глибоке
2) поверхневе
5. При порушенні ритму дихання (патологічні типи дихання):
1) Чейн-Стокса
2) Куссмауля
3) Біота
3. Підберіть правильну пару
1 |
Ядуха |
1 |
Ядуха, яка виникає приступами |
2 |
Астма |
2 |
Дихання Чейн-Стокса |
3 |
Хвилеподібне дихання |
3 |
Нападоподібна задишка |
4 |
Часте дихання |
4 |
Експіраторне |
5 |
Утруднений вдих |
5 |
Брадіпное |
6 |
Уповільнене дихання |
6 |
Інспіраторне |
7 |
Утруднений видих |
7 |
Тахіпное |
Відповідь до завдання № 1: 1 – 3; 2 – 1; 3 – 2; 4 – 7; 5 – 6; 6 – 5; 7 – 4.
4. Підберіть правильну пару
1 |
Зміна частоти, ритму, глибини дихання |
1 |
Лікування киснем |
2 |
Ядуха |
2 |
Дихання Куссмауля |
3 |
Дуже сповільнене і глибоке дихання з голосними шумами |
3 |
Задишка |
4 |
Рівномірні дихальні рухи час від часу перериваються паузами від декількох до 30 с |
4 |
Кровохаркання |
5 |
Поява крові у мокротинні |
5 |
Легенева кровотеча |
6 |
Відхаркування великої кількості крові і наявність домішок крові в кожному плювку мокротиння |
6 |
Дихання Біота |
7 |
Оксигенотерапія |
7 |
Нападоподібна задишка |
Відповідь до завдання № 2: 1 – 3; 2 – 7; 3 – 2; 4 – 6; 5 – 4; 6 – 5; 7 – 1.
VIII. Основний етап: (2 год.)
Структурно-логічна схема
Визначення частоти, глибини, ритму дихання
Необхідні дії |
Обґрунтування |
1. Підготовка до процедури Попередити пацієнта, що буде проведено дослідження пульсу |
Виключається можливість контролювати дихання |
2. Отримати згоду пацієнта на проведення процедури |
Дотримуються права пацієнта |
3. Обробити руки |
Дотримується інфекційна безпека |
4. Виконання процедури Узяти пацієнта за руку таким чином, як у разі дослідження пульсу, спостерігати за екскурсією грудної клітки пацієнта і рахувати дихальні рухи за 30 с, результат помножити на 2 |
Визначається кількість дихальних рухів
|
5. Якщо не вдається спостерігати екскурсію грудної клітки, продовжуючи тримати руку пацієнта за зап’ясток, покласти руки (свою і пацієнта) на грудну клітку (у жінок) чи надчеревну ділянку (у чоловіків) |
Iмітація визначення пульсу. Виключається можливість керування диханням
|
6. Закінчення процедури Повідомити пацієнту результат |
Забезпечується право пацієнта на інформацію |
7. Обробити руки |
Дотримується інфекційна безпека |
8.Записати результати у температурний листок (форма 004/о) або іншу медичну документацію |
Забезпечується документування результатів дослідження |
Подача кисню через носовий катетер
Необхідні дії |
Обґрунтування |
1. Підготовка до процедури Попередити пацієнта, що буде проведено Подача кисню через носовий катетер |
Дотримуються права пацієнта
|
2. Отримати згоду пацієнта на проведення процедури |
Дотримуються права пацієнта |
3. Обробити руки
|
Дотримується інфекційна безпека |
4. Виконання процедури 1.Надайте пацієнту зручне положення у ліжку з підвищеним головним кінцем. 2.Очистіть порожнину носа, переконайтесь у прохідності верхніх дихальних шляхів. 3.Заповніть на 1/3 апарат Боброва водою так, щоб нижній кінець довгої скляної трубки занурився у воду. 4.Приєднайте апарат Боброва довгою скляною трубкою до централізованої системи подачі кисню та зафіксуйте його біля ліжка пацієнта. 5.До зовнішнього кінця короткої скляної трубки апарата Боброва, яка знаходиться над водою, прикріпіть частину тонкого гумового зонда. 6.Одягніть маску. Обробіть стерильні гумові рукавички спиртом. 7.Виміряйте на катетері відстань від кінчика носа до мочки вуха. 8.Зволожте стерильний носовий катетер фізіологічним розчином або дистильованою водою. 9.Введіть катетер у нижній носовий хід на відміряну глибину. 10.Огляньте зів, повинен бути видним кінець уведеного катетера. 11.Зовнішній кінець носового катетера з'єднайте з короткою скляною трубкою апарата Боброва. 12.Відкрийте вентиль централізованої подачі кисню, відрегулюйте оптимальну дозу кисню (4-6 л/хв.), проведіть інгаляцію кисню. 13.Після закінчення кисневої терапії закрийте вентиль, вийміть носовий катетер з носового ходу серветкою. 14.При необхідності отримувати кисень протягом тривалого часу – зовнішню частину носового катетера зафіксуйте до шкіри обличчя лейкопластирем. 15.Поцікавтесь самопочуттям пацієнта. |
|
6. Закінчення процедури Повідомити пацієнту результат |
Забезпечується право пацієнта на інформацію |
7. Обробити руки
|
Дотримується інфекційна безпека |
8.Записати результати у температурний листок (форма 004/о) або іншу медичну документацію
|
Забезпечується документування результатів дослідження |
Перегляд наукового фільму з демонстрацією практичних навичок
Робота з температурними листами
Зробити запис в температурному листі
Робота в малих групах
Типові задачі
Задача № 1
В пульмонологічному відділенні пацієнту К. лікар призначив визначити ЧДР та записати в температурний листок.
Задача № 2
Пацієнт Р., який лікується в терапевтичному відділенні, поскаржився на сильний напад задишки. Пацієнт займає вимушене положення.
Надайте долікарську допомогу при ядусі.
Нетипові задачі
Задача № 1
Хворому в стані гіпоксії лікар призначив інгаляцію кисню через носовий катетер.
1. На яку відстань вводять носовий катетер?
2. Чим зволожити кисень? За допомогою якого апарата відбувається зволоження?
Задача № 2
У хворого Р., який знаходиться на лікуванні в пульмонологічному відділенні підвищилась температура до 38,70С, з’явилась задишка. Об’єктивно: шкіра суха, слизові сухі, тріщини на губах. Лікар призначив оксигенотерапію та туалет ротової порожнини.
Чим проводити туалет ротової порожнини?
Відповіді на тести:
1 – 3; 2 – 3; 3 – 3; 4 – 2; 5 – 1; 6 – 5; 7 – 5; 8 – 2; 9 – 3; 10 – 3; 11 – 3.
Еталони відповіді на типові задачі:
Задача №2
1. Надати хворому підвищене положення.
2. Звільнити грудну клітку від стискаючого одягу.
3. Забезпечити доступ свіжого повітря, подачу кисню.
4. Створити повний фізичний та психічний спокій.
5. Негайно викликати лікаря.
Еталони відповіді на нетипові задачі:
Задача № 1
1. На відстань 15 см (вимірюється відстань від кута рота до мочки вуха).
2. Кисень зволожують водою через апарат Боброва.
Задача № 2
Розчин фурациліну 1 : 5000, фізіологічний розчин..
ХI. Заключний етап (30 хв.)
Завдання із множинним вибором
Тести
1. У тяжкохворого на цукровий діабет зазначають повільне (6-8 за 1 хв), шумне, глибоке дихання. Визначте патологічний тип дихання:
2. Хворий віком 68 років тривалий час страждає на гіпертонічну хворобу, знаходиться в непритомному стані з патологічним диханням Чейна-Стокса. Яке ускладнення слід запідозрити у хворого:
3. Зменшення частоти дихання називається:
4. Яка частота дихання вважається нормальною у дорослої людини:
5. Дії медсестри при виникненні у хворого легеневої кровотечі:
6. При кровохарканні і легеневій кровотечі протипоказано:
7. До властивостей дихання відноситься:
8. Хворому з набряком легень зволоження кисню при інгаляційному введенні здійснюють:
9. Вибухонебезпечною речовиною при використанні кисню є:
10. Чим необхідно здійснити зволоження кисню при оксигенотерапії, призначеній хворому в стані гіпоксії:
11. При виникненні кровохаркання хворому надають положення:
Відповіді на тести:
1 – 2; 2 – 3; 3 – 4; 4 – 2; 5 – 2; 6 – 1; 7 – 1, 5; 8 – 4; 9 – 2; 10 – 5; 11 – 1, 2.
Перелік питань для методу незакінченого речення:
1. Брадипное - це ……
2. Спірометрія – це…….
3. Тахіпное – це …
4. Оксигенотерапія – це …
Завдання на доповнення:
1. Порушення частоти, глибини ……задишка.
2. Глибоке ……. дихання Куссмауля
3. 16 …… дихальних рухів за хв.
Завдання для самостійної роботи
№ |
Завдання |
Вимоги до виконання |
1. |
Скласти алгоритм промивання шлунку
|
Скласти алгоритм |
2. |
Основні клінічні симптоми органів травлення |
Знати визначення |
3. |
Оформити самостійну роботу |
Принести на заняття |
Критерії оцінювання студентів
Оцінювання вирішення тестових завдань
|
||||||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
|||
100-91% |
90-76% |
75-51% |
50 і менше % |
|||
Оцінювання демонстрації практичної навички чи вміння
|
||||||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
|||
Студент виконують практичні навики різного ступеня складності (оволодів практичними навичками, що передбачені програмою). |
Студент виконують практичні навики, але допускають незначні, непринципові помилки (відчуває складнощі лише у найтяжчих випадках, помилки, які суттєво не вплинуть на загальний стан хворого). |
Студент в процесі виконання практичних навиків, допустили серйозні помилки, відчувають складнощі у простих випадках (відповідь неповна, допущені неточності, виробили практичні навики в мінімальному обсязі, не сформували вмінь), що може призвести до погіршення загального стану хворого. |
Студенти не оволоділи програмою (відповідь неправильна, допущено суттєві помилки, не виробили практичних навиків, не сформували вмінь, що може суттєво призвести до порушення загального стану або стати причиною смерті хворого), їх знання і вміння повинні дальше вдосконалюватись . |
|||
Оцінювання усної відповіді студента
|
||||||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
|||
Студент глибоко і твердо засвоїв матеріал і послідовно, грамотно і логічно його викладає, у відповіді тісно пов’язується теорія з практикою. При цьому у студента не виникає труднощів при зміні завдання, вільно справляється із задачами, питаннями та іншими видами використання знань, показує знання монографічної літератури, вірно обґрунтовує прийняття рішення. |
Студент твердо знає матеріал, грамотно і по суті відповідає його, не допускає суттєвих помилок у відповіді на запитання, вірно використовує теоретичні положення при вирішенні практичних питань і задач. |
Студент має знання основного матеріалу, але не засвоїв його деталей, допускає помилки, недостатньо правильно формує, порушує послідовність у викладенні матеріалу.
|
Студент не знає частини програмного матеріалу, допускає суттєві помилки, невпевнений у відповіді.
|
|||
Оцінювання активності студента
|
||||||
«Відмінно» |
«Добре» |
«Задовільно» |
«Незадовільно» |
|||
Про активний студент активно працює, проявляє вміння самостійно та аргументовано викладати матеріал. |
Студент активно приймає участь у вирішенні поставлених завдань. |
Малоактивний, на заняттях не проявляє себе, відповідає лише за викликом викладача. |
Студент пасивний. Не приймає участі у роботі групи на занятті. Пасивно спостерігає за роботою інших.
|
|||