"Спостереження за роллю прикметників у нашому житті"

Про матеріал
Закріпити в учнів поняття про прикметник, як частину мови, про його роль у мовленні, виробляти вміння пояснювати слова і вирази вжиті в переносному значенні; збагачувати мовлення учнів прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями, розкривати багатозначність; навчити застосовувати прикметники в усному та писемному мовленні; виховувати любов до рідної природи.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА   МОВА

Тема: Повторення вивченого про прикметник. Спостереження за роллю прикметників у нашому житті.

Мета: Закріпити в учнів поняття про прикметник, як частину мови, про його роль у мовленні • виробляти вміння пояснювати слова і вирази вжиті в переносному значенні; зба­гачувати мовлення учнів прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями, розкривати багатозначність; навчити застосовувати прикметники в усному та писемному мовленні; виховувати любов до рідної природи.

Хід І. Повторення вивченого. 1. Загадка вчителя.

Прослухати і замалювати.

Чудо - сани прилетіли, Скакуни в тих санях білі. В санях тих сидить цариця -Білокоса, білолиця. Рукавом махає -Сріблом все вкриває. /ЗИМА/

2. Каліграфічна хвилинка.

зЗ  зиЗИ   зішЗИМ   зішаЗИМА

3. Дібрати спільнокореневі слова.

Зима - зимонька, перезимувати, зимівля, зимно, озимина. - Які зміни в природі доказують, що зима вже господарює?

4. Поетична хвилинка.
Записати по памяті вірш.
Синтаксичний розбір/речення.

Зима сьогодні килим новенький постелила. І щедро пухом білим дерева притрусила.

 

5. Записати прикмети про зиму.

амгіЗ єн алатсан,  икод єн ясьтивонатсв аннас агород. /Зима не настане, доки не встановиться   санна дорога./ йикЯ йишреп ьнед яндург, акат й ясу амиз едуб. /Який перший день грудня, така й уся зима буде./ Зима ( яка?)... - До якої частини мови відносяться слова, що ви дібрали до слова зима? Навіщо вони потрібні? II. Вивчення нового матеріалу. - Сьогодні на уроці ми з вами повторимо прикметник як  частину

мови. 3"ясуємо його роль у нашому мовленні. 1. Порівняти два тексти.

Ліс узимку Ліс узимку

Стоїть ліс. Дехто каже, нібито Білий, прибраний,  частий

він завмер від утіх, що такий став. стоїть ліс. Дехто каже, ніби -

А хто зна? то він завмер від літніх утіх,

От якби спитати у дуба, щоб при -      що став такий тихий та гар -
грів у своєму дуті білочку.  Чи в ний. А хто зна?

граба, що колише гніздечко. От якби спитати у старого,

Може, ліс думає думу? мовчазного дуба, що пригрів у

своєму дуплі маленьку, прудку білочку.  Чи в високого граба, що колише порожнє пташине гніздечко.

Може, ліс думає глибоку ду -му?

Знайти прикметники до слова ліс......

Прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точ­ніше його описати, допомагають яскравіше його уявити. Без них важ­ко уявити й описати якийсь предмет або явище. Діти дають визначення прикметника: ПРИКМЕТНИК - це частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке?

2. Дібрати до предметів ознаки.

Ведмідь (який?)..., вовк(який?)..., жабка (яка?)..., лисиця (яка?)., заєць (який?)..., мишка (яка?)...

3. Гра " Хто швидше ".
Перетворити іменники в прикметники:
зима зоря

мороз небо

сніг сонце

ніч холод

4. Перетворити однину на множину прикметників.
Темна ніч, замріяний дуб, запашна ялинка, велична сосна, ніжна

сніжинка, казковий сон.

Прикметники змінюються за родами.

5. Гра "Який рід " (карточки).

Зимовий вечір, лісова красуня, запашна хвоя, широке поле, зачаро­ваний ліс, ясне небо, новорічний подарунок, тепла рукавичка, про -зорий лід.

Прикметники разом з іменниками змінюються за відмінками.

6. Узгодити іменники з прикметниками.

Весела ялинкою, красиве дерево, у новорічний  хороводі, пухнастий снігу, сніжна хурделицю.

  1.   Фізкультхвилинка.
  1. Удосконалити текст на карточці, використавши прик­метники подані в дужках.

РАНОК

Ранок після ночі. Зірки пірнули в безодню неба. Підні­мається туман. Тихо навкруги.

( Літній, зимовий, ясний; короткої, довгої, теплої, холодної; бліді, яскраві; в синю, в темну; похмурого, ясного; сивий, густий, блідий.)

9. Скласти розповідь, дібрати заголовок і записати.
Зачин:

Завітала в гості чарівна зима. Основна частина:

( Білою ковдрою, казкове вбрання, пухнастий іній, тріскучии мороз, застиглі дерева, дрімаючі ялинки, тихий сон.) Кінцівка: Як же не милуватися красою зими і не любити її?

10. Підпис листівки. Запрошення зими.

{Яка?) Зимонько,

Вже (що зробив?) твій час!

І сумують (хто?)

За (ким?) в нас. Ой, летіте. голуби крилаті,

І без тебе, чаронько, Запросіте Зиму господарювати.

(Кому?) не обійтись.

(Яка?) Зимонько,

Швидше вже (що зроби?).

III. Підсумок уроку.

 

 

doc
Додано
2 жовтня 2019
Переглядів
816
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку