Методична розробка уроку української мови у 4 класі
за темою «Правопис особових закінчень дієслів 3-ї особи»
Мета: ознайомити учнів із системою закінчень дієслів 3-ї особи однини і множини; вчити розпізнавати дієслова 3-ї особи, правильно писати й уживати їх у мовленні; розвивати вміння аналізувати та робити висновки, мовлення учнів, їхню увагу; виховувати любов до української мови.
Хід уроку
I. Організація учнів до діяльності:
Учитель:
Якщо ви випили сьогодні молочко на сніданок – хлопніть 1 раз в долоні, якщо ви сьогодні їли щось солоденьке – хлопніть 2 рази в долоні, якщо обідали – 3 рази, якщо ні – 2 рази, якщо налаштовані на плідну роботу – хлопніть швиденько 4 рази.
II. Актуалізація опорних знань учнів:
1. Написати листа своєму другові (метод «Самаанське коло», робота у групах).
2. Назвіть дієслова та їхні закінчення. Поясніть написання дієслів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
1. Робота над прислів’ями
Прочитайте виразно, поясніть зміст. Спишіть, вставляючи потрібну букву на місці пропусків. Правопис дієслів поясніть.
1). В ліс не з’їзд..ш, то й на печі змерзн..ш. 2). Не пережу..ш - не проковтн..ш. 3). Не дожен..ш і конем, що запізн..ш одним днем.
Каліграфічна хвилинка
Вп ере ед вперед
IV. Повідомлення теми та мети уроку:
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про написання закінчень у дієсловах 3-ї особи.
- А зараз вправа «Подарунок».
- Погляньте, перед вами н слайді картинка «Подарунок». Давайте об'єднаємося в пари і подаруємо один одному подарунок, не словами, а долонями – візуалізувати долонями, те, що ми даруємо. Але є одна умова – тільки не квіти…
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу:
1. Робота за підручником (с. 156–158), виконання вправи 306-308.
2. Фізкультхвилинка: прийом «Яблучко-черв'ячок».
VI. Закріплення вивченого матеріалу:
1. Робота в парах: спишіть, ставте пропущені букви.
1). Раніше встан..ш — більше діла зроб..ш. 2). Коня випуст..ш — пійма..ш, слово мов..ш — не пійма..ш.
2. Мати, говорити, везти, ходити, вести, важити, чекати.
- Визначте закінчення.
- Чим зумовлений вибір голосного у закінченнях дієслів?
3. Поетична хвилинка
- Порахуйте дієслова у вірші Л. Лужецької «Дієслово».
4. Самостійна робота
- Поставте дієслова неозначеної форми у форму 3-ї особи однини
(вцілити, вдарити, спіймати, відбити, закинути, покарати, влучати, прагнути, любити).
VII. Підсумок уроку. Рефлексія:
- Яку частину мови ми вивчаємо?
- Які граматичні ознаки дієслів ви вже знаєте?
- Що ви можете розповісти про закінчення 3-ї особи однини і множини дієслів теперішнього і майбутнього часу?
VІІI. Домашнє завдання:
Виконати вправу 309 (с. 158) і з гарним настроєм пригадати і повторити всі дієслова, які відносяться до професії вчитель.