Спостереження за вимовою слів з ненаголошеними [е], [и]. Правило написання слів з цими звуками

Про матеріал
Мета: формувати в учнів вміння правильної вимови слів з не- наголошеними [е], [и] в корені слова; ознайомити з правилом перевірки ненаголошених [е], [и]; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати любов до книги.
Перегляд файлу

Урок 42

Тема. Спостереження за вимовою слів з ненаголошеними [е], [и]. Правило написання слів з цими звуками

Мета: формувати в учнів вміння правильної вимови слів з не- наголошеними [е], [и] в корені слова; ознайомити з правилом перевірки ненаголошених [е], [и]; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати любов до книги.

ХІД УРОКУ

Організація класу до уроку

Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання (Впр. 192)

Прочитати слова парами. Яке чергування відбулося?

Прочитайте речення, які склали.

Творче списування

З поданих пар слів утворіть словосполучення. Підкресліть чергування.

(Яскраві (колір), відповісти (вчителька), напувати (кінь), книжка на (стіл), розповідати (подруга), нагодувати (кіт), біля свого (поріг), крейда у (рука), запис на (дошка), стояти на (поріг)).

Перевірка виконання.

Вивчення нового матеріалу

Словникова робота (С. 83)

Що за приміщення зображено на малюнку? (Бібліотека)

Хто працює в бібліотеці? (Бібліотекар)

Як ви розумієте значення цього слова? (Установа, де зберігаються й видаються читачам книжки, журнали.)

Що таке бібліотека?

Це — домівка для книжок.

(Ганна Черінь)

Складіть речення з цим словом. Запишіть його.

Каліграфічна хвилинка

Люби і бережи книгу.

Які прислів'я про книгу знаєте? (• Книга корисна, коли їі читають.

Книги читати — усе знати.

Кому книга — розвага, а кому — навчання.

Книга мовчки все розкаже.

Хто більше читає, той більше знає.)

Робота над текстом (Впр. 193)

Як треба поводитися з книгою?

Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми ознайомимось з правильною вимовою слів з не- наголошеними звуками [е], [и]. Будемо вчитися перевіряти слова з ненаголошеними [е], [и].

Визначення наголошених складів у словах (Впр. 196)

Прочитайте виразно вірш.

Назвіть наголошений склад у виділених словах. Як вимов- ляються голосні звуки в наголошених складах?

Ознайомитися з особливостями літературної вимови слів з нена- голошеними звуками [е], [и] (Впр. 197)

Прочитайте словосполучення. Порівняйте вимову голосних звуків у виділених коренях.

Учні пригадують правило про вимову ненаголошених голосних звуків, вивчене в 2 класі.

Наголошені звуки [е] та [и] вимовляються чітко.

Ненаголошений звук [е] у вимові наближається до [и]: ст[еи]пи, оз[еи]ро.

Ненаголошений звук [и] у вимові наближається до [е]: л[ие]сток, ж[ие]ття.

Отже, потренуємось правильно вимовляти ці звуки. (Таб- лиця «Вимовляй так»)

Проблемне запитання

Яку букву треба написати в словах: в_сна, з_ма? Доведіть свою думку.

Пригадайте, які звуки вимовляються чітко? (Наголошені)

Отже, як перевірити написання цих слів? (Наголосом)

Робота над правилом (С. 85)

Тренувальні вправи

Добір перевірних слів (Впр. 199)

Списування із завданням

Спишіть речення. До слів з пропущеними буквами доберіть перевірні. Виділіть корінь, поставте наголос, підкресліть букви, якими позначені звуки, що перевірялися.

ЛЮБІЙ МАМІ Мамо, настала в_сна, квітне в_рба запашна, Річка в долині с_ніє. Мамо, настала в_сна.

Перевірка виконання.

Підсумок уроку

Як перевірити ненаголошені звуки [е], [и] в коренях слів?

VI. Домашнє завдання

Вправа 200, С. 85.

 

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку