Урок 46
Тема. Вимова, правопис слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом
Мета: формувати в учнів вміння писати слова з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом, користуватися орфографічним словником; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення; виховувати культуру мовлення.
ХІД УРОКУ
Організація класу до уроку
Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання (Впр. 209)
Прочитайте діалог сина й тата. Яку відповідь хлопчика на зауваження батька ви придумали?
(Учні зачитують свої відповіді.)
Коментоване письмо
Травка зеленіє. Сонечко блищить. Ластівка з весною в гай до нас летить. (О. Плещеєв)
Як перевіряються ненаголошені [е], [и] в корені слова?
Вивчення нового матеріалу
Мотивація навчальної діяльності. (Впр. 210) Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти такі слова з ненаголошеними [е], [и], а правопис будемо перевіряти за орфо- графічним словником.
Але є слова, що в них Написання голосних Через наголос, бува, Перевірить неможливо, А тому такі слова Пам'ятати нам важливо.
Завдання вимови й правопису слів з неперевірними ненаголо- шеними голосними
Робота з малюнками — назвами предметів. (Впр. 211) Очерет, черемха, абрикос, апельсин.
Робота над словами з рамок. (С. 90, 91)
За визначенням здогадайтесь, про що або про кого йдеться.
• Член органу державної влади, обраний виборцями. (Депутат)
Керівник підприємства, установи або навчального закладу. (Директор)
Частина земної поверхні, яку можна бачити на відкритій місцевості. (Горизонт)
Запишіть ці слова, складіть з ними речення.
До слова горизонт доберіть синоніми. (Обрій, небокрай, не- босхил, виднограй, видноколо, виднокруг, крайнебо, небозвід)
Каліграфічна хвилинка
Бачиш край, а не дійдеш. (Горизонт)
Робота над словосполученням (Впр. 212)
Утворіть словосполучення. У словах першого стовпчика позначте наголос, підкресліть букви [е] чи [и], що позначають ненаголошені звуки [е], [и].
(Міжміський телефон, ...)
Розберіть за будовою слова тривожний, золота, безмежний. Тривожніииі , золота , безмежнйиі
Робота з орфографічним словником (Впр. 213) Діти працюють самостійно.
(Перевірка виконання.)
Узагальнення й систематизація вивченого
Робота над літературною вимовою слів за таблицею « Правильно вимовляй і пиши»
Робота над прикметами (Впр. 214)
Прочитайте прикмети.
Які ще прикмети ви знаєте? (Якщо горіхи вродили рясно, а грибів мало — зима буде сніжна і морозна. Грім у вересні — на тривалу осінь. Павутиння нарослинах — на осіннє тепло.)
Спишіть, вставляючи пропущені букви.
Словникова робота (Впр. 215)
Підсумок уроку
Чого навчилися на цьому уроці?
Домашнє завдання
Вправа 216, С. 91; повторити написання слів у рамках. Урок 47
Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення*