6 травня о 15:00Вебінар: Продуктивна робота наприкінці семестру: онлайн-тести, проєкти та творча діяльність

спостереження за явищами природи взимку

Про матеріал
урок заочної мандрівки до зимового лісу, що супроводжується слайдами презентації " зимовий ліс". Пробуджує уяву дітей, спостережливість, вміння занурюватися в уявний світ та ділитися враженнями, висловлювати свою думку, узагальнювати власні спостереження , робити висновки. Цікаві завдання та тести роблять урок захоплюбючим
Перегляд файлу

Заочна екскурсія в природу: « Спостереження за явищами природи взимку. Практична робота : дослідження сніжинки за допомогою лупи.»

 

 

     Мета уроку: у ході спостережень виявляти характерні ознаки зими в живій і неживій природі; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; учити самостійно висловлювати припущення, робити самостійні висновки після власних спостережень; формувати вміння зв’язно висловлювати свої думки; розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід дитини; виховувати любов до краси зимового світу, бережливе ставлення до птахів, природи

Очікувані результати: учні висловлюють аргументи щодо причини змін у живій природі взимку; учні повинні робити висновок про значення снігового покриву для рослин.

Тип уроку: урок-екскурсія(заочна)

Екскурсія до зимового лісу.

Мета уроку: у ході спостережень виявляти характерні ознаки зими в живій і неживій природі; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; учити самостійно висловлювати припущення, робити самостійні висновки після проведення дослідів; формувати вміння зв’язно висловлювати свої думки; розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід дитини; виховувати любов до краси зимового світу, бережливе ставлення до птахів.

Очікувані результати: учні висловлюють аргументи щодо причини змін у живій природі взимку; учні повинні робити висновок про значення снігового покриву для рослин.

Тип уроку: заочна урок-екскурсія.

1. Організаційний момент

1.1. Привітання.

Встаньте всі скоріше ,діти!

Посміхніться всім миліше!

Привітайтесь : « добрий день»

Пролунав дзвінок: дзелень!!

1.2. Перевірка готовності учнів до уроку.

2. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні у нас , діти, незвичайний урок. Ми з вами відправимся на екскурсію до зимового лісу, але так як ми далеко від нього, то ця екскурсія буде заочною. А допоможе  нам перенестися в ліс наша мультимедійна дошка та ваша уява. То чи готові вже вирушати?

- під час екскурсії ми повинні спостерігати за явищами природи взимку.

3.Актуалізація опорних знань.

3.1.Бесіда.

- пригадайте , діти, що таке явища природи ? ( це зміни в природі)

- Щоб легше було нам працювати, ми з вами утворили чотири творчих групи. Ви повинні допомагати один одному, працювати разом над спільними завданнями.

- кожна група буде мати своє ім’я: крижинка , бурулька,  ожеледиця, айсберг.

( вчитель роздає таблички на кожну парту з назвою)

- чи всі зрозуміли назву своєї групи? Що спільного в цих назвах?Які три стани води ви знаєте?( відповіді дітей)

3.2. Робота в групах над карточками.

- перед тим , як відправитися до лісу, я хочу переконатися, що ви добре знаєте про зміни взимку в живій і неживій природі. Допоможе мені в цьому переконатися завдання,  яке лежить у вас на парті у червоних рукавичках Діда  Мороза, саме ж він є справжнім батьком  нашої зими…(діти в групах виконують завдання) .

№1. Вибери правильну відповідь: Як тварини готуються до зими?

а)       прокидаються від сплячки;
б)       розмножуються;                   
в )      вигодовують малят;
г )      відлітають у теплі краї, впадають в сплячку, запасають їжу на зиму.

2. Підкресли назви      звірів , які впадають у сплячку.

  Заєць, козуля, борсук, білка, ведмідь, бабак, хом’як, ховрах.

3. Продовж речення.
  Зміни забарвлення і густоти хутра у тварин називається  -  ______________.
 

№2. Хто з перелічених птахів залишається зимувати в наших краях?

а)      сороки, галки, ворони;
б )     ластівки, жайворонки, білі лелеки;
в )     синиці, омелюхи, горобці.

2. Продовж речення.
   Горобці, синиці, галки, сороки, граки залишаються зимувати, бо  -  ________________________________________________________________.
3.    Продовж думку.
     Перелітні птахи відлітають у теплі краї тому що___________________

_________________________________________________________________№3 1.Вибери правильну відповідь.
  Які  тварини належать до комах  ?

а)       ті., чиє тіло вкрите пір’ям;
б )      ті, що вигодовують малят молоком;                   
в )      ті, що мають шість ніг;

2. Підкресли назви  тих місць , де ховаються комахи зимувати.      
         Кора, опале листя, під камінням, у щілинах будинків, між рамами вікон, у снігу.

3.    Продовж думку. 
У дуплах пеньків зимують ________________________________________ .

№4  1.Вибери правильну відповідь.
Які  зміни  в неживій природі свідчать , що настала зима?

а)       Сонце добре нагріває Землю, ідуть теплі дощі;
б)       Сонце низько розташоване над Землею, на вулиці сніг, повітря стає                             холодним;                   
в )      Сонце підіймається все вище, тане сніг, на вулиці стає тепліше..

2. Підкресли  слова, що стосуються зими.

        Гріє, холодно, сніг, дощ, пече, лід, ожеледь, хурделиця, бурулька.

3.  Продовж речення .
до зимових явищ належать:…__________________________________________________________________________________________________________________________

( вчитель збирає картки)

3.3. Вправа « очікування»

  • Отже, ми готові вирушати.  Я хочу у вас діти запитати, а що ви очікуєте від нашого урока – екскурсії, чого він нас навчить? – яка ваша думка: дізнатися про зимові явища, про  зміни в живій та неживій природі.

Слайд №1( презентації)

 

4. Проведення екскурсії

4.1. Актуалізація знань про зиму.

  • Отже, заплющить, діти, очі і уявіть, що невідома сила нас піднімає і переносить до далекого та таємничого зимового лісу

Слайд№2 зимовий ліс, дорога  .

  • Погляньте діти навколо, що ви бачите?

Холодна, біла,

Ліс оголила,

Скувала річку,

Струмок спинила.    (Зима.)

— Яка зараз пора року?

— Чим вона відрізняється від інших?

• Скатертина біла увесь світ накрила. (Сніг.)

 

• Який майстер узимку через річку міст збудував  (Мороз.)

• Шкребу, шкребу — не вишкребу,

Мету, мету — не вимету.

Пора прийде — він сам піде.( сніг)

 

• Що росте до гори корінням.

                                         (Бурулька.)

 

  • Які явища зими ми можемо спостерігати навколо себе…(сніг, мороз, іній) Що ми можемо відчути?
  • - який стан неба?

4.2. • Гра «Так чи ні»

  • Під час екскурсії до зимового лісу я:

— буду ламати гілки дерев, смітити;

— прилаштую годівничку на гілку дерева;

— буду голосно кричати;

— кину камінь у пташку;

— нагодую птахів;

— сфотографую зимовий ліс, фотокартку покажу друзям.

Слайд №3

4.3. Виразне читання вірша про зиму вчителем та  учнями.

Зимній ранок   УСІ ДЕРЕВА В ІНЕЇ
А. Камінчук

Усі дерева в інеї —
У білому, у синьому.
Ростуть димки над хатами
Стовпцями волохатими.
Гілки похитує вітерець,
Снігур сніжок покльовує,
А Морозенко-пустунець
Нам вікна розмальовує.

  • Отже , які явища ми можемо спостерігати взимку?

4.4. Дослідження та спостереження Слайд №5 ( явища взимку)

-Ось ми пішли далі, а під ногами рипить сніжок, візьміть діти ватку і потріть її між пальчиками біля вуха. Що ви почуєте? Так, ви чуєте рипіння, так рипить і сніжок у вас під ногами?

-  А ви знаєте чому рипить сніжок?( відповіді дітей)

Розповідь учителя «Чому рипить сніг?»

Сніг рипить під ногами лише тоді, коли морозно (температура повітря значно нижче нуля градусів). Сніжинки складаються з великої кількості кристаликів льоду, примерзлих один до одного. Вони мають різноманітну ажурну форму. Коли наступаєш на сніжинки, вони ламаються — хрусь! А оскільки їх дуже багато, то звук стає сильнішим, і ми чуємо характерне рипіння. Чим нижча температура повітря, тим сильніший звук. Якщо ж мороз невеликий, то сніжинки не ламаються, а зминаються, гнуться, тому й не чути хрусту.

4.5. Спостереження за снігом як зимовим явищем природи. Слайд №6 Спостереження за формою сніжинок.

• Слово вчителя

Сніжинки — це кристали льоду. Високо в небі взимку плавають перисті хмари, що складаються з безлічі таких кристалів. Вони ростуть, перетворюються на сніжинки, тяжчають — і цілими зграями спрямовуються вниз. Іде сніг.

Звідки ж беруться кристали льоду в хмарах? Вони утворюються з водяної пари. Пам’ятаєте, як у холодну погоду намерзає іній на рукавичці, якщо на неї подихати? У сніжинках прихована велика таємниця: водяна пара після численних «мандрів-перетворень» сиплеться до нас назад у вигляді мереживних шестикутних кристалів.

• Цікавий факт

Сніжинка — дуже ніжне, капризне творіння. Щонайменша зміна температури, вітру або вологості впливає на її розмір і «статуру». Тому за формою сніжинок метеорологи навчилися навіть передбачати погоду на завтра.

Індивідуальні дослідження форм сніжинок за слайдом.

5. Фізкультхвилинка

Рухлива гра «Як подорожують сніжинки»

Учитель просить учнів імітувати рух сніжинок згідно із силою вітру.

— Вітер тихий.

— Вітер сильнішає.

— Вітер сильний!

— Вітер стихає…

6. Створення об’ємної сніжинки.

Гра «Закінчи речення»

Мені сподобалось сьогодні…

Мені найцікавіше було…

Мене здивувало…

6. Домашнє завдання

1. Виконати ілюстрацію сніжинки «Морозна Чудасія» на аркуші формату А4.

2. Підготуватись до перевірної роботи за темою «Зима в природі».

1

 

docx
Додано
9 березня
Переглядів
59
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку