Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини

Про матеріал

узагальнити знання про іменники; вчити спостерігати за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.

Перегляд файлу

Тема. Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини

Мета: узагальнити знання про іменники; вчити спостерігати за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.

Обладнання: мультимедійний комплект.

 

Хід уроку

І. Вступна частина.

1. Емоційне налаштування.

Доброго здоров’я, діти, доброго дня!

Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.

Хай сміється мирне небо і дивує світ,

А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.

Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,

А здоровий і веселий – щастя не мине!

 

2. Психологічне налаштування на урок. Вправа «Дерево успіху».

Одягненмо наш дерево, ті хто обрав зелені листочки, буде успішним на уроці, жовті – активними, червоні – старанними. Яке буде «Дерево успіху» залежить від вас.

 

3. Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»

- Що називається іменником?

- Наведіть приклади істот і неістот.

- За чим визначають рід іменника?

- Що називають початковою формою іменника?

 

4. Каліграфічна хвилинка

 Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.

(В) портфелі, (в) ночі, (в) ранці, (в) день, (в) зимку.

 Поясніть правопис записаних слів.

— Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.

5. Проблемна ситуація

 Подані слова поставте у давальному і місцевому відмінках однини. Позначте закінчення.

Нога — ..., ...

Бік — .......

Вухо — ..., ...

Школа — ..., ...

 Що ви помітили?

 Чому не відбулося чергування в останньому слові?

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

   Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, у яких іменниках відбувається чергування кінцевих приголосних основи в давальному і місцевому відмінках однини, які звуки чергуються.

1.Вправа «Словникові слова».

  1. Розгадай ребус. Яке слово заховалось?
  2. Запиши це слово.
  3. Виконай звуко – буквенний аналіз слова.
  4. Склади з цим словом речення.

 

2.Гімнастика для очей.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вправа 1. Ґаджик і Родзинка по-різному записали виділені слова. Користуючись таблицею, поясни, хто з них помилився.

Проведи дослідження.

  1. До якого роду належать подані в таблиці іменники.
  2. Які закінчення вони мають у давальному і місцевому відмінках?
  3. Чергування яких приголосних відбулося в цих відмінках?
  4. За власними спостереженнями сформулюйте правило.
  1. Знайомство з правилом С. 48

Чергування звуків - це постійні і закономірні зміни звуків в одній і тій же частині слова в різних його формах або спільнокореневих словах.

  1. Вправа 2. Спиши речення з попереднього завдання, вставивши потрібну букву у виділеному слові. Поясни свій вибір.

Я телефоную своїй подрузі.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Вправа 3. Запиши сполучення слів, розкривши дужки. Із трьома з них склади й запиши речення.

Подорожувати по річці
у прибережній смузі
добре живеться щуці
маленькій комасі
лежить на підлозі
написано на дошці.
Влітку хлопці подорожували по річці на гумовому човні.
Добре живеться щуці у великому озері.
На дошці написано текст контрольної роботи з української мови.

  1. Вправа 4. Прочитай вірш. Випиши пари іменників, у яких відбулося чергування приголосних. Підкресли букви, які позначають звуки, що чергуються. Познач рід цих іменників.

Поріг – на порозі (ч. р.);
ріг – на розі (ч. р.);
вухо – у вусі (с. р.);
кожух – у кожусі (ч. р.);
урок – на уроці (ч. р.);
око – в оці (с. р.).

  1. Вправа 5. Зроби висновок про чергування приголосних у виписаних словах. Перевір себе за правилом. Зроби висновок про чергування приголосних у виписаних словах. Перевір себе за правилом.

Списування з коментуванням

Улюбленими національними стравами румунів є кукурудзяна мамалиґа й голубці у виноградному листі. Мамалиґу готують із кукурудзяного борошна. Подають її зі шкварками, сиром, грибами, смаженою рибою. Мені б дуже хотілося б спробувати мамалигу із сиром або смаженою рибою.

8.Творче завдання. Поетична сторінка.

Доповніть вірш словами з довідки.

Ми даруємо ніжну усмішку

                      у школі,

                      на небі,

                             на галявині,

                             у лісі,

       Горобчику  у                            .

Слова для довідки: зірка, пташка, квітка, стріха, вчителька.

 

ІІІ. Заключна частина.

1.Підсумок. Рефлексія.

При підбитті підсумків викладач звертає увагу учнів на очікувані результати і передаючи уявний мікрофон, запитує:

– Що ми робили на уроці?

– Чи досягли ви очікуваних результатів ви особисто? Чому ви так вважаєте?

– Щоб могло б бути організовано краще, корисніше?

– Над якими навичками, вміннями ще треба працювати?.

2. Самооцінювання роботи в бланку(без оголошення результатів)

Домашнє завдання.

Пояснення домашнього завдання.

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку