узагальнити знання про іменники; вчити спостерігати за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Тема. Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини
Мета: узагальнити знання про іменники; вчити спостерігати за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Емоційне налаштування.
Доброго здоров’я, діти, доброго дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,
А здоровий і веселий – щастя не мине!
2. Психологічне налаштування на урок. Вправа «Дерево успіху».
Одягненмо наш дерево, ті хто обрав зелені листочки, буде успішним на уроці, жовті – активними, червоні – старанними. Яке буде «Дерево успіху» залежить від вас.
3. Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
- Що називається іменником?
- Наведіть приклади істот і неістот.
- За чим визначають рід іменника?
- Що називають початковою формою іменника?
4. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.
(В) портфелі, (в) ночі, (в) ранці, (в) день, (в) зимку.
— Поясніть правопис записаних слів.
— Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.
5. Проблемна ситуація
— Подані слова поставте у давальному і місцевому відмінках однини. Позначте закінчення.
Нога — ..., ...
Бік — .......
Вухо — ..., ...
Школа — ..., ...
— Що ви помітили?
— Чому не відбулося чергування в останньому слові?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, у яких іменниках відбувається чергування кінцевих приголосних основи в давальному і місцевому відмінках однини, які звуки чергуються.
1.Вправа «Словникові слова».
2.Гімнастика для очей.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Проведи дослідження.
Чергування звуків - це постійні і закономірні зміни звуків в одній і тій же частині слова в різних його формах або спільнокореневих словах.
Я телефоную своїй подрузі.
Подорожувати по річці
у прибережній смузі
добре живеться щуці
маленькій комасі
лежить на підлозі
написано на дошці.
Влітку хлопці подорожували по річці на гумовому човні.
Добре живеться щуці у великому озері.
На дошці написано текст контрольної роботи з української мови.
Поріг – на порозі (ч. р.);
ріг – на розі (ч. р.);
вухо – у вусі (с. р.);
кожух – у кожусі (ч. р.);
урок – на уроці (ч. р.);
око – в оці (с. р.).
Списування з коментуванням
Улюбленими національними стравами румунів є кукурудзяна мамалиґа й голубці у виноградному листі. Мамалиґу готують із кукурудзяного борошна. Подають її зі шкварками, сиром, грибами, смаженою рибою. Мені б дуже хотілося б спробувати мамалигу із сиром або смаженою рибою.
8.Творче завдання. Поетична сторінка.
Доповніть вірш словами з довідки.
Ми даруємо ніжну усмішку
… у школі,
… на небі,
… на галявині,
… у лісі,
Горобчику у … .
Слова для довідки: зірка, пташка, квітка, стріха, вчителька.
ІІІ. Заключна частина.
1.Підсумок. Рефлексія.
При підбитті підсумків викладач звертає увагу учнів на очікувані результати і передаючи уявний мікрофон, запитує:
– Що ми робили на уроці?
– Чи досягли ви очікуваних результатів ви особисто? Чому ви так вважаєте?
– Щоб могло б бути організовано краще, корисніше?
– Над якими навичками, вміннями ще треба працювати?.
2. Самооцінювання роботи в бланку(без оголошення результатів)
Домашнє завдання.
Пояснення домашнього завдання.