Тема.Спостерігаю за прислівниками
Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; вчити дітей самостійно здобувати знання; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру мовлення та спілкування.
Хід уроку
Доброго здоров'я, діти, доброго вам дня.
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ.
А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров'я, любі діти, в світі – головне.
А здоровий і веселий – щастя не мине.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.
- Спробуйте одне із цих слів змінити. (Не змінюється.)
- Слова, які не змінюються ні за відмінками, ні за особами, ні за числами, — це окрема незмінна частина мови.
- Можливо хтось знає як вона називається?
- Це нова частина мови. Прислівник.
Дуже то цікаве слово —
супроводить дієслово.
Це прислівник.
Так і зветься —
про кожну дію обізветься.
Достеменно все він знає
і оцінку власну має:
той працює гарно, добре,
швидко, вправно, своєчасно,
а той погано — і недобре,
і повільно, і невчасно.
Задаєш йому питання:
Де? Коли? Наскільки? Як?
Чому? Навіщо і для чого? —
відповість тобі він так:
пізно, вранці, тут, ніяк,
вгору, вниз і спросоння,
туди, сюди, попідвіконню...
На все відповідь він має,
про всі дії добре знає,
своїх думок не міняє.
IІІ. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.
1. Ознайомлення і правилом (с. 118).
Щ Щ Щ Щ щ щ щ щ
щодня щоденно щогодини щотижня
– До якої частини мови належать записані слова? (До прислівників)
– Правопис цих слів треба запам’ятати тому, що вони є словниковими.
IV. Закріплення вивченого.
Картки. Прочитай. Випиши слова, які відповідають на питання:
Де? Коли? Як? Куди? Звідки?
Біжить лісовий струмочок усе вперед і вперед. Жебонить веселу пісеньку. Не замовкає він ні на хвилиночку. Не відпочиває ні вдень, ні вночі. Радісно співає срібноголосий, поспішає на допомогу всьому живому. Мелодійно розливається навкруги його дзюрчання.
Учасників гри ділять на три рівні групи. Кожна група одержує аркуш паперу з записаним на ньому дієсловом, до якого треба дібрати зв’язані з ним прислівники. Аркуш іде по колу, кожний учень дописує одне слово. Виграє група, яка протягом обумовленого часу добере найбільше прислівників. Зразки ігрового матеріалу:
говорити (як?) — зворушливо, коротко, щиро, натхненно, суворо, сердито, голосно, тоненько, переконливо, правильно, швидко, дзвінко, весело;
дивитися (як) — пильно, суворо, весело, гостро, зло, спідлоба, розгублено, захоплено, байдуже, проникливо, допитливо;
іти (як? куди? коли?) — швидко, повільно, пішки, навмання, навпростець, вниз, назустріч, навпомацки, вгору, вночі, вранці, вдень і т. д.
V. Пудсумок уроку.
Яку частину мови ви почали вивчати? (Прислівник.)
— У чому особливість прислівників у порівнянні з іменниками, прикметниками, дієсловами? (Прислівник — незмінна частина мови.)
— З якою частиною мови прислівники найчастіше зв’язані в реченні? (З дієсловом.)
Хтось працював добре, хтось –відмінно,
Оцініть себе, діти, мудро і вірно.
Червоний колір — активно.
Жовтий колір — позитивно.
Зелений колір — спокійно.
Синій колір — творчо.
Білий колір — важко.