США у 1920 – 1930-х роках ХХ століття.
Мета:
охарактеризувати добу «проспериті» у США; визначити причини і наслідки «Великої депресії» у США; проаналізувати шляхи подолання проявів світової економічної кризи у США («Новий курс Ф.Д. Рузвельта);
розвивати навички аналізу історичних джерел;
формувати уміння аналізувати і зіставляти хід історичних подій і процесів в окремо узятій країні, простежувати їхній вплив на світовий історичний процес, працювати з медіа - продуктами;
виховувати учнів у дусі взаєморозуміння між народами на основі особистого усвідомлення досвіду історії.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Основні поняття: «проспериті», «Велика депресія», «Новий курс», кейнсіанська теорія державного регулювання економікою.
Основні дати:
1923 – 1928 – період «проспериті» у США;
29 жовтня 1929 року – крах на Нью-Йоркській біржі («чорний вівторок»);
1929 – 1933 рр. – «Велика депресія»;
1933 – 1938 рр. – «Новий курс» Ф. Д. Рузвельта.
Обладнання: підручник, мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал, портрети американських президентів.
Структура уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Період «проспериті» у США.
2. «Велика депресія»: причини й наслідки.
3. “Новий курс» Ф. Рузвельта.
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
V. Підсумки уроку
VI.Домашнє завдання
Хід уроку ( сл. 1)
І. Організаційний момент:
(підготовка учнів до уроку, емоційне налаштування, оголошення мети і завдань на уроці).
Мотивація . Запитання до учнів: Яка важлива політична подія в Україні обговорювалася в усіх медіа – джерелах? Так , це візит Байдена. ( сл. 2)
Тому не дивно, що темою уроку є саме період процвітання або «проспериті», який змінився Великою депресією і політикою «Нового курсу» Рузвельта. В кінці уроку ми з вами спробуємо відповісти на такі запитання : «Які з заходів «Нового курсу» Ф. Рузвельта заслуговують на те, щоб їх застосувати в нашій країні?»
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Метод «мозкового штурму» учні відповідають на запитання:
Якою країною були США по закінченню 1 світової війни? ( сл. 3). Учні дають відповіді , потім падає за навіс і перевіряють правильність їх
Які наслідки мала І світова війна для США? ( пропонується заповнити ячейки схеми)( сл. 4), після відповіді (сл. 5)
Учні беруть участь у міні – бесіді за запитанням: Чому США відмовились від ролі першої країни світу?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План.
«Проспериті»- процвітання – це період економічного зростання США та піднесення стандартів життя в країні (1923-1929 р.р)
Перед початком роботи учні проглядають відеоролик , отримують випереджальне завдання – Які негативні явища існували в американському суспільстві в час «проспериті»?(сл. 6 відео)
Слово вчителя: Доба процвітання пов’язана з президенством Уоррена Гардінга, Кальвіна Куліджа . (сл. 7) Реформи У. Гардінга
Політика невтручання в економіку
Скорочення державних витрат
Скасування податку на прибуток
Скасування контролю за цінами
Підтримка «сухого закону
Корупція та махінації деяких членів уряду, близьких до Гардінга, почали компрометувати самого президента. Несподівана смерть Гардінга 1923 р. позбавила його ганьби і подальшого викриття. Згідно з Конституцією США президентську посаду обійняв віце-президент Кальвін Кулідж.
( сл. 8) Він також заперечував концепцію державного регулювання соціально-економічних відносин. «Нормальні люди піклуються про себе самі», — говорив він, заступаючи на посаду президента. Курс на розвиток підприємництва швидко приніс позитивні результати.
(сл. 9) Наступник К. Куліджа, також республіканець, Герберт Гувер (1929-1933) був сповнений сподівань на продовження «нової ери». «Ми — в Америці, — виголосив він у 1929 р., — найближчим часом здобудемо цілковиту й остаточну перемогу над бідністю, чого не було в історії жодної іншої країни». Америка вірила своєму президенту й очікувала ще більшого процвітання, яке поспішили назвати «бізнесовою цивілізацією». Це була дійсно вражаюча картина, адже піднесення охопило не лише всю промисловість, небаченими темпами зріс національний прибуток.
( сл. 9) Учні коментують схему «Період «Проспериті»
Вчитель. Охоплені загальною ейфорією, американці воліли не звертати уваги на деякі насторожуючі явища. Які негативні явища ви помітили в період «проспериті» , переглядаючи відеоролик ? (учні називають ).
Проте усі ці проблеми багатьом здавалися поодинокими хмаринками на в цілому безхмарному небі американського «проспериті».
2. «Велика Депресія»: причини та наслідки.
Слово вчителя: розповідь про початок «Великої депресії».( сл. 10)
В 1929 році президентом США став Герберт Гардінг. Саме тоді всі негативні явища , які накопилися за весь період процвітання вибухнули одночасно , і розпочалося все з 29 жовтня 1929 року – крах на Нью-Йоркській фондовій біржі («чорний вівторок»), який показав, що розпочалася «Велика депресія» найбільш глибока економічна криза в світовій історії. Обвал вартості цінних паперів за 1 день становив 10 млрд. $; В одну мить у США розорювалися ще вчора міцні фірми, акції яких стрімко впали в ціні щонайменше наполовину, майже 5 тис. банків луснули як мильні бульки й мільйони вкладників втратили все, нажите впродовж життя. Не один вчорашній мільйонер, залишившись ні з чим, наклав у розпачі на себе руки. Не маючи кому збувати продукцію, підприємства припиняли роботу, залишивши за воротами мільйони американців.
Зарплата тих, кому пощастило зберегти роботу, скоротилася більш ніж наполовину, долар знецінився на третину, кожна п'ята фірма збанкрутіла. Полум'я соціальної катастрофи боляче обпалило довірливу націю. Але Г. Гувер не мав рецептів, як відновити економіку, й лише намагався полегшити страждання співвітчизників. У 1932 р. він наказав виділити кошти на проведення громадських робіт та реконструкцію промисловості, надавати позички банкам тощо.
(сл. 11) Встановіть причинно-наслідкові зв’язки «Великої депресії» .(розглядають коментуючи схему)
Проте американці вже не сподівалися на нього й усі надії покладали на обрання нового президента. Республіканська партія кредит довіри громадян вичерпала й до влади поверталися демократи.
3. «Новий курс» Ф.Д. Рузвельта. ( сл. 12)
Спробою виходу з кризи, пом'якшення соціальної напруженості в суспільстві, спробою, що виявилася початком глибоким реформ американського суспільства, стала політика президента Франкліна Д. Рузвельта в 1933-1941 pp. , яка ввійшла в історію під назвою "новий курс".
Перед розглядом даного питання учень зачитує «Історичний портрет президента США Ф. Рузвельта».
Питання до учнів : Які особисті якості політика допомогли отримати високу довіру у громадян США і 3 обиратися президентом?
Слово вчителя: Я пропоную вам переглянути відеоролик і звернути увагу на заходи, які запровадив в США Ф.Рузвельт. ( сл..13)
Які перетворення відбулися в державі завдяки Рузвельту ?
При розробці «нового курсу» Рузвельт використав теорію «ефективного попиту» Д.М. Кейнса. (автор книги «Загальна теорія зайнятості, відсотка і грошей»). Суть курсу - вжиття заходів, покликаних оздоровити економіку завдяки її докорінному реформуванню.
Складові курсу
1.Фінанси і банки
2. Сільське господарство
3. Промисловість
4.Соціальна сфера
Втілення курсу. Розповідь учителя.
Всі банки були закриті, відкривалися під пильним контролем держави, встановлювався контроль за ринком акцій, обов'язково страхувалися депозити дрібні і середні.
У сільському господарстві. Фермерам надавалися кредити, метою державного регулювання сільського господарства стала боротьба за родючість грунтів.
У соціальній сфері Рузвельт для допомоги 18-25 річним громадянам створив спеціальний Громадянський корпус(ССС), члени якого займалися лісонасадженням та ремонтними роботами, це забезпечило роботою близько 3 млн. молодих американців. Президент опікувався долею безробітних, престарілих, прийняв Конгрес рішення про забезпечення пенсій для літніх людей та інвалідів і страхування проти безробіття.
За наполяганням Рузвельта було прийнято Закон про відновлення національної промисловості (НРА), про зменшення безробіття, «Кодекси чесної конкуренції» регулювали заробітну плату й умови праці. ( сл. 14)
Погляньте на схему та співвіднесіть заходи «Нового курсу» відносно сфер життя держави. (сл. 15)
«Новий курс» був зламом в історії США ХХ століття. Розпочаті президентом Рузвельтом перетворення були спрямовані на вихід із кризи і на піднесення економіки. Повністю цієї мети не було досягнуто. Але основні важелі регулювання ринкової економіки держава отримала саме в ці роки, було призупинено спад виробництва, стабілізовано ціни, припинено зростання безробіття і падіння життєвого рівня населення.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Пропоную виконати завдання «Графічний диктант». ( сл. 16)
Учитель читає твердження , а учні повинні стрілочками показати правильність, або навпаки, запропонованих тверджень. (можна роздати картки, учні ставлять стрілочки і вписують прізвище).
За наявності часу: Які заходи Ф. Рузвельта ви б запровадили в Україні для подолання економічної кризи?
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання: ( сл. 17) Опрацювати §15 підручника, виписати у зошит заходи «Нового курсу». Знайти твори художньої літератури та кіно, які б висвітлювали історію США у 20-30-х рр.. ХХ ст.
Додаток № 1
Погляд дослідника :
Франклін Делано Рузвельт народився 30 січня 1882 року у родині, що належала до ділової еліти США.
З 1900 по 1907 рік він навчався у Гарвардському університеті, обравши професію адвоката. У 23 роки одружився з Елеонорою Рузвельт, племінницею президента США Теодором Рузвельтом. Вже тоді чітко розробив графік руху вгору – депутат парламенту в штаті Нью-Йорк, Державний секретар у міністерстві військово-морського флоту, губернатор штату Нью-Йорк, президент.
У 1920 році блискуча кар'єра зазнала краху-демократи програли на президентських виборах 1921 року, а після купання в холодній воді захворів на поліомієліт, тобто параліч нижніх кінцівок. Тепер 39 річний Рузвельт міг пересовуватися лише за допомогою інвалідного візка.
У 1928 році його обрали губернатором найбільшого штату - Нью-Йорк.
Найперші слова президента, з якими він звернувся до людей після відміни «сухого закону»: « Чи не пора нам попити пивця?».
Апогеєм його діяльності було впровадження «Нового курсу», результатом якого було приборкання безробіття, хаосу, зростання впевненості американців у завтрашньому дні.
Був артистом у політиці влади. Побив всі рекорди використання вето президента (635 разів), перший з усіх президентів повністю використовував у своїх інтересах радіо і пресу. Кожного року збирав 200 журналістів.
У ІІ світовій війні оголосив «хрестовий похід» проти агресора. 3 рази обирався президентом США.
Графічний диктант
-------------------------------------------------------------------------------------------
1.Політика оздоровлення США в 30- х роках отримала назву «проспериті».
«Проспериті» - процвітання – це період економічного зростання США та піднесення стандартів життя в країні (1923 - 1929 р.р.).
«Велика депресія» - найбільш глибока економічна криза в світовій історії та США (1929 - 1932 р.р.).
«Новий курс» - політика вжиття заходів, покликаних оздоровити економіку завдяки її докорінному реформуванню (1932 - 1939 р.р.).
ПРЕЗИДЕНТ США УОРЕН ГАРДІНГ (1921 – 1923)
ПРЕЗИДЕНТ США К. КУЛІДЖ
(1923 – 1929)
ПРЕЗИДЕНТ США Г. ГУВЕР
(1929 – 1933)
ПРЕЗИДЕНТ США Ф. Д. РУЗВЕЛЬТ (1933 – 1945)
«Теорія «ефективного попиту» Д.М. Кейнса».
Держава
Підвищує Регулює, забезпечення конкуренції
Стимулює