А.В.Танасійчук, ЗОШ І-ІІІ ступенів №10 Новокаховської міської ради Херсонської област
Круглий стіл «Батькам підлітків»
Тема: « Стать і гендерні ролі. Права підлітків та попередження насильства»
Мета:
Обладнання:
Перебіг виховного заходу
Дітей нема – є люди.
Януш Корчак
Вступне слово учителя
Думки батьків про статеве виховання можуть істотно відрізнятися, так само як і стиль спілкування з власними дітьми. Однак мало хто сьогодні буде заперечувати необхідність підготовки дітей до дорослого життя, в якому сексуальні стосунки посідають важливе місце. Адже сексуальність і її прояви – це та сфера життя, де ціна помилки дуже велика. Незнання, невміння вибудовувати взаємини, безвідповідальність, схильність до імпульсивних, ризикованих вчинків можуть завдати непоправної шкоди здоров`ю підлітка, сплутати його життєві плани, призвести до розчарування і підірвати віру в себе. Але навіть розуміючи, яким важливим є діалог з дітьми на такі серйозні теми, не всі батьки приділяють належну увагу цьому аспекту виховання.
Зверніть увагу, будь ласка, на питання , які ми будемо обговорювати на занятті (слайд №3):
Завдання: на листках паперу написати риси гендерної ідентичності – «типово чоловічої» та «типово жіночої» та відповісти на запитання «Що означає бути в суспільстві жінкою або чоловіком?»:
Типово чоловіча |
Типово жіноча |
||
Анатомічні особливості |
Зразки поведінки |
Анатомічні особливості |
Зразки поведінки |
|
|
|
|
(батьки працюють в парах, потім всі разом обговорюють написане, роблять висновок)
Учитель: Отже, бути в суспільстві жінкою або чоловіком означає не просто володіти певною анатомічною будовою, а й мати зовнішність, манери, поведінку, звички, які відповідають соціальним очікуванням. Ці очікування задають певні зразки поведінки (гендерні ролі) для чоловіків і жінок залежно від гендерних стереотипів – того, що в суспільстві вважається «типово чоловічим» або «типово жіночим».
Суб`єктивне почуття приналежності до хлопчиків або до дівчаток виникає дуже рано. Вже в трирічному віці хлопчики воліють гратися з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Спільні ігри також дуже важливі для придбання навичок спілкування одне з одним. Але головним авторитетом у всіх питаннях для дітей є батьки, які дають їм перший приклад стосунків між чоловіком і жінкою.
Підлітки, зазвичай, намагаються підкреслювати свої гендерні якості. Хлопчик-підліток, прагнучи продемонструвати свою мужність, не тільки вправляється в спорті, проявляє рішучість, силу, але й активно демонструє інтерес до дівчаток і питань сексу. Дівчатка турбуються про те, чи вони привабливі для протилежної статі.
Засвоєння гендерних ролей відбувається внаслідок складної взаємодії природних задатків, індивідуальних особливостей дитини та її оточення. Якщо батьки не нав`язують дитині свої уявлення, а допомагають їй розкрити індивідуальність, то в підлітковому віці у неї буде менше проблем, пов`язаних із статевим дозріванням, усвідомленням і прийняттям своєї статі.
Запитання до батьків: Які складові потрібні для виховання дитини в дусі гендерної рівності? (слайд №4)
Очікувані відповіді:
Учитель (підсумовує обговорене) Отже, гендерна рівність не скасовує статевих та гендерних відмінностей і не ототожнює жінок та чоловіків, дівчаток і хлопчиків, але дозволяє кожній людині знайти власний спосіб самореалізації, визначити свій життєвий вибір незалежно від звичних гендерних стереотипів.
«Сексуальність і права підлітків» - наступне питання нашого заняття.
Із сексуальністю людини пов`язані не тільки сексуальні контакти, але й все розмаїття стосунків, що базуються на любові, прихильності і потязі до іншої людини.
Запитання до батьків: У яких формах може виражатися сексуальність людини (окрім сексуальних контактів)?
Очікувані відповіді: в думках, фантазіях, бажаннях, переконаннях, звичках, гендерних ролях, вчинках, стосунках.
Учитель: Отже, це вроджена якість людини, яка по-різному проявляється в дитинстві і на різних етапах дорослішання.
Підліткова сексуальність так само реальна, як і сексуальність дорослих. Але багатьох батьків лякають прояви сексуальності у своїх дітей. Вдаючи, що її немає, або ухиляючись від розмов з дітьми на цю тему, батьки позбавляють себе можливості допомогти дитині, яка підростає. Перша закоханість, бажання налагодити стосунки або страх втратити партнера можуть викликати у підлітків сум`ятя: вони ще не знають, як себе поводити в таких ситуаціях, особливо якщо є явний чи прихований тиск або примус. Тому батькам краще заздалегідь поговорити з дитиною і пояснити, що любов і насильство несумісні, що справжня любов базується на повазі, і що кожен має право сам вирішувати, з ким, коли і як спілкуватися, дружити або будувати більш інтимні стосунки. Сьогодні, на відміну від патріархального суспільства, зовнішній соціальний контроль поступається місцем самоконтролю, якому батьки повинні навчити дітей.
Завдання для батьків: позначте маркером твердження, які, на вашу думку, допоможуть вашій дитині захистити свої права, та прокоментуйте свій вибір (Додаток №1).
Очікувані відповіді (слайд №5)
Учитель: Водночас, дуже важливо, щоб дитина зрозуміла, що права невіддільні від обов`язків. Підліток повинен розуміти, що відповідає за свої дії, в тому числі сексуальну поведінку. Якщо молоді люди розпочинають сексуальні стосунки, то вони завжди повинні пам`ятати про можливу вагітність, про захист партнера від інфекцій. На жаль, багато пар, навіть знаючи про небезпеку інфікування і шкоду аборту для жінки, не використовують засобів контрацепції та попередження інфекції, що передаються статевим шляхом. Поговоріть з дитиною про те, що потрібно поважати межі у відносинах, встановлених приятелем або подругою, обговорювати і порівнювати свої бажання і уявлення про дозволене з бажаннями та уявленнями іншої людини.
Як же вчасно розпізнати і попередити сексуальне насильство?
У більшості випадків сексуального насильства ґвалтівник і жертва знайомі між собою. Для залучення дитини до сексуальної взаємодії насильник з близького оточення дитини спочатку намагається привернути її до себе, потім шукає привід опинитися наодинці і формує у дитини відчуття безпеки у своїй присутності. Так дитина потрапляє в замкнене коло. З одного боку,вона відчуває збентеження від того, що їй пропонують і що з нею роблять. А з іншого – людина, яка це пропонує, добре знайома і викликає почуття довіри. На наступному етапі насильник починає використовувати елементи сексуальної гри, які з часом переходять у більш відкриті сексуальні дії і можуть завершитися статевим актом. Поступово ґвалтівник приводить дитину до думки, що те, що він робить, цілком природно.
Найбільш травматичним для дитини є сексуальне насильство в сім`ї. Як правило, «домашній» насильник (вітчим, брат матері або батька, інший родич), маніпулюючи дитиною, досить довго може змушувати її мовчати. Особливо важко доводиться дитині, якщо злочинець навіює їй: !Я – єдина людина, якій ти потрібна».
Часто дитина натякає батькам на те, в якому становищі вона опинилася, проте батьки зазвичай не звертають уваги на ці сигнали. Ознаками сексуального примусу може бути різкий перехід від дружби з якимось дорослим або симпатії до нього до явного небажання йти до нього в гості чи на заняття. Дитина перестає говорити про цю людину, а під час згадування її імені стискається. Дізнатися про насильство щодо дитини можна за її зовнішнім виглядом, поведінкою, розмовами. (слайд №6)
Обговорення схеми (додаток №2)
Дитина, що потерпає від насильства
Зміни у зовнішності зміни у поведінці зміни у розмовах
Синці та садна на обличчі та на тілі дитини, не схильної до бійок і активних ігор |
Замкнутість, поганий настрій, пригніченість, тривожність, страх залишитися наодинці з людиною, що вчинила насильство |
Дитина не вдається в подробиці про отримані синці або розповідь не є правдоподібною; дитина розповідає про те, що з нею трапилося як про випадок, що трапився з кимось іншим (в новинах, кіно або в інтернеті); емоційний стан дитини під час розповіді : просто розповідає про почуте чи сигналізує про те, що трапилося з нею? |
Батькам треба звернути увагу на таку поведінку дитини щодо когось із дорослих і розібратися в ситуації або ж звернутися до психолога. Але відвертатися від слів дитини не можна за жодних обставин.
Як попередити сексуальне насильство?
Важливо, аби з раннього дитинства дитина усвідомлювала, що люди бувають різні і що вони чинять по-різному. Залякувати дитину не потрібно, але не можна й підтримувати ілюзію ідеального світу. Дитина повинна знати, що ніхто не має права цілувати її в губи, примушувати до обіймів і поцілунків, роздягати її, торкатися інтимних частин тіла. Батьки й близькі люди можуть поцілувати дитину тільки в лоб, носик, щічку, ручку. Пам`ятаючи про це, дитина легше розпізнає сексуальне домагання.
Дитина повинна знати, що кохання й насильство несумісні. Примус до сексу – прояв не любові, а грубості, ревнощів чи бажання показати свою зверхність.
І головне, дитина повинна бути впевненою, що батьки захистять і підтримають її за будь-яких обставин, що вони не розгніваються на неї і не звинуватять в брехні або у провокуванні сексуального інтересу інших людей. Почуття провини й сорому за подію або побоювання, що їй не повірять, а ще гірше – звинуватять у трагедії, змушує багатьох дітей і підлітків замовчувати випадки насильства або його спроб.
Завдання для батьків . Прошу вас обговорити в парах та записати правила поведінки дитини з незнайомими людьми, які, на вашу думку, зможуть убезпечити дитину у надзвичайній ситуації.
Очікувані відповіді:
Реальне насильство у віртуальному світі
Сучасні діти і підлітки значно випереджають своїх батьків в умінні користуватися комп`ютером. Інтернет став невід`ємною частиною їхнього життя. Він може бути дуже корисним для загального розвитку, навчання, творчого самовираження, пошуку однодумців. Але може бути й небезпечним: через малий життєвий досвід юні користувачі не завжди в змозі розпізнати ризики, які можуть трапитися їм у мережі. Серед найпоширеніших віртуальних форм , які несуть загрозу психічному та навіть фізичному здоров`ю дитини, є кібербулінг, Відеочат Рулетка, кібергрумінг
Запитання для батьків: Як убезпечити дітей від реальних загроз віртуального світу? (батьки пропонують правила безпечної поведінки дітей в Інтернеті).
Очікувані відповіді:
Учитель: Зверніть увагу на сайти для дітей та батьків про безпеку в Інтернеті
Учитель: Завершуючи нашу роботу, хочу запропонувати вам тести для самоаналізу (додаток №3)
(Присутні виконують тести, потім перевіряють свої знання за правильними відповідями: 1а, 2а, 3в, 4а, 5б, 6в)
Заключне слово учителя: Батьки – перші та,напевно, головні вихователі в житті дитини. І саме від батьків залежить, якою людиною стане їхня донька чи син. Так, саме ЛЮДИНОЮ, бо , як справедливо зауважив Януш Корчак, «дітей нема – є люди».
Додаток №1.
Додаток №2
Дитина, що потерпає від насильства
Зміни у зовнішності зміни у поведінці зміни у розмовах
Синці та садна на обличчі та на тілі дитини, не схильної до бійок і активних ігор |
Замкнутість, поганий настрій, пригніченість, тривожність, страх залишитися наодинці з людиною, що вчинила насильство |
Дитина не вдається в подробиці про отримані синці або розповідь не є правдоподібною; дитина розповідає про те, що з нею трапилося як про випадок, що трапився з кимось іншим (в новинах, кіно або в Інтернеті); емоційний стан дитини під час розповіді : просто розповідає про почуте чи сигналізує про те, що трапилося з нею? |
Додаток №3
Тести для самоаналізу
А) соціальна стать;
Б) ставлення чоловіка до жінки і навпаки;
В) стосунки між підлітками (юнаками та дівчатами).
2. Гендерні стереотипи бувають
А) «типово жіночими» та «типово чоловічими»;
Б) «типово дитячими» та «типово дорослими»;
В) «типово материнськими» та «типово батьківськими»
3. Гендерна рівність
А) скасовує статеві та гендерні відмінності;
Б) ототожнює жінок та чоловіків, дівчаток і хлопчиків;
В) дозволяє кожній людині знайти власний спосіб самореалізації, визначити свій життєвий вибір незалежно від звичних гендерних стереотипів.
4. Переслідування, залякування і знущання через розсилку повідомлень агресивного змісту мережею Інтернет – це…
А) кібербулінг;
Б) кібертролінг;
В) кібергрумінг.
5. Інтернетресурс, який передбачає використання веб-камери для спілкування з незнайомими людьми, що нерідко супроводжується обговоренням сексуальних тем і демонстрацією оголеного тіла, - це…
А) кібербулінг;
Б) Відеочат Рулетка
В) кібергрумінг.
6. Інтернетресурс, який передбачає входження в довіру до дитини задля її використання в сексуальних цілях – це…
А) кібербулінг;
Б) Відеочат Рулетка
В) кібергрумінг.
Використані джерела:
1