Виховна година з циклу «Безпечна поведінка» Тема: «Викрадач розуму»

Про матеріал
Виховна година з циклу "Безпечна поведінка" присвячена темі згубного впливу алкоголю на організм людини.
Перегляд файлу

А.В.Танасійчук,  ЗОШ І-ІІІ ступенів №10 Новокаховської міської ради Херсонської області

Виховна година з циклу «Безпечна поведінка»

Тема: «Викрадач розуму»

Мета:

  • надати учням інформацію щодо згубних наслідків впливу алкоголю та його сурогатів на фізіологічний та психічний стан людини;
  •  допомогти учням  визначити свою позицію щодо доцільності або недоцільності вживання алкоголю;
  • сприяти формуванню здорового способу життя

Обладнання:

  • мультимедійний проектор ;
  • «скринька Пандори» (листівки про швидкі і відстрочені наслідки впливу алкоголю)
  • дидактичні картки «Типи поведінки»;
  • аркуші паперу, фломастери (для нотаток під час бесіди, написання варіанту відповіді на пропозицію випити)

Перебіг виховного заходу

Вступне слово учителя про тему та мету заняття. Обговорення епіграфу:«Люди бояться холери, але вино набагато небезпечніше її»  (Оноре де Бальзак)

Метод «вільний мікрофон»: що очікують учні від спілкування?

Презентація «Викрадач розуму» (супроводжує розповідь учителя)

Учитель. Викрадач розуму – так іменують алкоголь із давніх часів. Про п`янкі властивості спиртних напоїв люди дізналися не менше ніж за 8000 років до н.е. Поява керамічного посуду дала можливість виготовлення алкогольних напоїв із меду, плодових соків і дикого винограду.

Чистий спирт почали одержувати в VI-VII століттях араби і назвали його «аль-коголь», що означає «одурманюючий». Першу пляшку горілки виготовив араб Рагез у 860 році. Переробка вина для одержання спирту різко збільшила пияцтво. Не виключено, що саме через це Мухаммед, засновник ісламу, заборонив вживання спиртних напоїв. Ця заборона ввійшла згодом у звід мусульманських законів – коран (VII ст.).  З того часу  протягом 12 сторіч у мусульманських країнах  алкоголь не вживали, а порушників цього закону (п`яниць) жорстоко карали.

1-ий учень. У середньовіччя в Західній Європі також навчилися одержувати міцні спиртові напої шляхом змішування вина з іншими цукристими рідинами, що бродять. Відповідно до легенди вперше цю операцію здійснив італійський  чернець, алхімік Валентиус.  З тих часів міцні алкогольні напої поширилися по всіх країнах світу, насамперед, за рахунок  промислового виробництва алкоголю з дешевої сировини (картоплі, відходів  цукрового виробництва).

2-ий учень: У Древній Русі пили дуже мало. Лише на окремі свята варили медовуху, брагу або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10 градусів. Чарка пускалася по колу, кожен робив декілька ковтків. У буденні дні жодні спиртні напої не вживались, пияцтво вважалося найбільшою ганьбою і гріхом.

3-ій учень. Але з XVI століття почалося масове завезення з інших країн горілки і вина. При Івані IV і Борисі Годунові засновувались «цареві шинки», що давали значні надходження грошей у казну. Проте й тоді намагалися обмежити споживання спиртних напоїв. Так, у 1652 році вийшов наказ «продавати горілку тільки по одній чарці на чоловіка». Заборонялося подавати вино питущим, а також усім іншим під час постів, у середу, п`ятницю та неділю. Однак через фінансові міркування незабаром до наказу була внесена поправка, що відміняла обмеження і фактично сприяла пияцтву.

4-ий учень: Сьогодні можна стверджувати, що в нашій країні, як це не прикро, склалася своєрідна «питійна процедура», без якої не відбувається жодна більш-менш знаменна подія. Народилася дитина – хрестини. Померла людина – поминки. Святкують народження – п`ють за здоров`я, проводжають людину з життя –п`ють  за упокій. Приводом для випивки може стати як релігійне свято, так і найменша побутова подія, наприклад, купівля особистих речей, які необхідно «обмити». Завдяки таким «традиціям» на даний момент значно зріс рівень вживання  алкогольних напоїв, і, як наслідок, збільшилася кількість людей, хворих на алкоголізм.

                  5-ий учень:  До розряду міцних спиртних напоїв належить і продукція кустарного, домашнього виробництва (самогон, вино). Як правило, такі напої мають багато шкідливих домішок, головним чином – сивушних масел. Більше того,  помилково замість етилового спирту, або свідомо нехтуючи небезпекою, люди п`ють і різноманітні сурогати. Наприклад, такі рідини, як метиловий спирт і етиленгліколь, здатні викликати сп`яніння, а через 10-12 годин після їх вживання з`являються ознаки важкого отруєння: головний біль, нудота, блювота, хистка хода, слабкість (або короткочасне збудження), затьмарення або, навіть, повна  втрата свідомості. Від мозкових розладів (через 1-2 доби) або ушкодження нирок (через 1-2 тижні) може настати смерть. Навіть невеликі кількості цього спирту вражають зоровий нерв і сітківку ока, викликаючи сліпоту, а 100 г – смертельна доза.

Завдання для учнів: записати на аркушах висновок (робота в парах)

Учитель і учні обговорюють написане.

Учитель: Отже, алкоголь і його сурогати досить небезпечні, а наслідки їх вживання згубні, особливо для організму, що розвивається.

(звучить сирена «швидкої допомоги», заходить медсестра з двома учнями- помічниками, перевдягненими у лікарські  халати, вносять «скриньку Пандори»)

Всі разом:Увага! Увага! Увага! Алкогольна атака!

Медсестра . Дія алкоголю на організм руйнуюча. Він накидається на органи травлення і кровообігу, на головний мозок та нервову систему. У процесі прийняття алкоголю кровоносні судини людини розширюються, відчувається приплив тепла, а через деякий час починається уповільнення мови, порушення координації рухів, подвоєння в очах, тремтіння рук, порушення свідомості і, як наслідок, втрата контролю над своїми вчинками.

Перший помічник. Алкоголь не лише затьмарює розум, але й убиває: тисячі людей щорічно помирають виключно через алкогольне отруєння. Помиляється той, хто вважає, що для смерті людини потрібна досить велика кількість алкоголю, -  цілком  достатньо дози, яку не витримає серце, або з якою не справиться печінка! Ступінь сп`яніння залежить від ваги людини, кількості алкоголю та швидкості його вживання, його міцності, стану здоров`я конкретного організму на даний момент.

Медсестра: Увага! Для сп`яніння  підлітку треба набагато менше алкоголю, ніж для дорослої людини. Дехто думає, що існує значна різниця між дією міцних спиртних напоїв (горілки, кон`яку) та слабких (пива, вина). Наївна помилка: 330 мл пива (тобто одна холодненька «гарненька» баночка), 150 г вина (тобто келих) і 50 г горілки  (чарка) містять однакову кількість алкоголю.

Другий помічник. Пияцтво завжди супроводжується похміллям, симптоми якого – головний біль, пригніченість, нудота, невгамовна спрага, загальна слабкість. Дехто помилково вважає, що позбутися наслідків дії алкоголю можна, прийнявши додаткову дозу спиртного для поліпшення стану. Але це не так. Вживанням алкоголю в стані похмілля можна позбутися лише поганого самопочуття, проте людина буде п`яна доти, доки весь алкоголь не виведеться з організму.

Медсестра. Часто люди не замислюються над наслідками впливу алкоголю на організм. «Скринька Пандори» містить у собі інформацію про такі наслідки: вони бувають швидкими та відстроченими. Дістаючи листівку із скриньки, зачитайте їх та поясніть, до якої саме групи вони належать.

(Учні дістають листівки (див. Додаток №1)та коментують їх за допомогою медсестри)

Учитель: Якщо люди знають, що алкоголь небезпечний, чому ж вони тоді починають його вживати?

Перегляд уривку документального фільму «Подростковое пьянство»

 Слово надається шкільному психологу.

Психолог: Серед причин, які  спонукають людину пити алкогольні напої, можна виділити наступні: економічні, психологічні,соціальні. Підраховано, що кожен підліток за роки до досягнення повноліття переглядає по телевізору в середньому 75 тисяч сцен, у яких фігурує випивка. У дуже позитивному контексті показує алкоголь і реклама. Пиво, наприклад, у рекламі має вигляд істинно «чоловічого» напою: сильні, засмаглі хлопці потягують пиво після спільної важкої роботи. Як здорово! А вино асоціюється з чимось романтичним: ніжна музика, м`яке світло, чоловік і жінка закохано дивляться один на одного, він наповнює її келих  благородною рідиною. Теж привабливо! Складається враження, що телевізійні рекламні герої не мислять життя без склянки спиртного.

Запитання до учнів: Який висновок, на вашу думку, можна з цього зробити?

(учні висловлюють свої думки)

Психолог: Так, ми часто наслідуємо героїв, яких нам нав`язують засоби масової інформації. Підлітки  якнайшвидше прагнуть стати дорослими, а вживання алкоголю, асоціюючись з можливостями дорослих, створює ілюзію незалежності і вседозволеності. Традиційно вважається, що алкоголь нібито надає відчуття впевненості, допомагає розслабитися. На вечірках, щоб подолати комплекси, молоді люди спочатку випивають пару склянок, а тоді спілкуються, вважаючи себе привабливішими, сильнішими, кмітливішими. При цьому втрачається здатність адекватно сприймати реакцію оточуючих. Вони не помічають, що п`яна поведінка викликає обурення і огиду. Нудьга, бажання позбутися обридливих проблем теж зумовлює вживання алкоголю. Для багатьох підлітків випивка – це свого роду діяльність, спосіб прикрасити монотонне існування, а розповіді про те, як випивка відбувалася, які були «приколи» після, стають головною темою розмов. Але невже це найцікавіше, що ти можеш розповісти про себе і почути від інших? Взагалі, зовсім необов`язково пити в компанії для того, щоб привернути до себе увагу. Якщо зможеш зарекомендувати себе як цікаву, неординарну особистість, то успіх та справжнє захоплення – гарантовані!

Учитель. Не тільки у підлітків, а й у багатьох дорослих виникають проблеми при необхідності відмовитися від пропозиції випити. Іноді люди говорять алкоголю «так» тільки через те, що сказати «ні» їм досить складно, бо постійно відчувається тиск: з боку друзів, обставин, традицій. А щоб сказати «ні» - потрібна сила волі. А що означає мати силу волі? Це, насамперед, бути людиною впевненою у собі та у власних можливостях. Тоді набагато збільшуються шанси залишитись собою, не зрадити свої життєві принципи. Давайте розглянемо наступні типи поведінки і спробуємо зрозуміти, який з них є найбільш продуктивним.

Учням роздаються дидактичні картки з особливостями трьох типів поведінки (Додаток №2). На магнітній дошці закріплюються назви «Пасивна поведінка», «Агресивна поведінка», «Впевнена поведінка». Завдання: розподілити особливості поведінки за  групами (прикріпити картку до відповідного типу)

Учитель (підводить підсумки колективної роботи): Отже, наслідки пасивної поведінки наступні: людина не отримує того, що хоче; відчуває самотність; втрачає самоповагу; накопичує образи та невдоволення.

Агресивна поведінка призводить до того, що людина втрачає повагу та добре ставлення до себе, відчуває дискомфорт у колективі, не може розслабитися. Впевнена поведінка є найбільш ефективною, бо здатна викликати, замість агресії та нерозуміння, щиру повагу та захоплення. Людина, яка впевнено відмовляється від небажаної пропозиції, спроможна бути незалежною, сильною, і, навіть, загадковою особистістю. Також завжди може стати у нагоді почуття гумору: іноді кілька дотепних слів розрядять напружену атмосферу.

А що ж робити тим, хто хоче, але не може сказати «ні», тим, хто не відчуває себе настільки сильним, щоб протистояти тиску з боку оточуючих? Послухайте поради психолога.

Психолог (демонструється слайд №11 презентації). По-перше, необхідно почати працювати над підвищенням власної самооцінки. А для цього потрібно засвоїти окремі навички. З першої спроби можливо не вийде повністю змінити свій стиль поведінки. Але, згодом, впевненість у собі стане природним засобом самореалізації.

               Існує декілька етапів набуття навичок впевненості. Якщо ми опинилися в ситуації, де необхідна відмова, спробуємо:

  1. Усвідомити суть проблеми (що нам не подобається в ситуації, яка склалася, і чого ми хочемо насправді).
  2. Пояснити своє ставлення до ситуації. Висловимо свої думки і почуття щодо проблеми та поведінки нашому співрозмовнику. Опишіть, що вас хвилює (наприклад: «Я не люблю, коли, …», «Мені не подобається…»)
  3. Сформулювати свою відповідь. Чітко сформулюємо, як ми хочемо бачити ситуацію.
  4. З`ясувати, як ставиться співрозмовник до нашого висловлення.
  5. Уважно вислухати співрозмовника.
  6. Подякувати. Незважаючи на реакцію співрозмовника, закінчимо розмову словами вдячності.

Я пропоную вам записати на листках ваш варіант відповіді на пропозицію випити.

Учні працюють індивідуально, потім листки з відповідями прикріплюються на дошку та обговорюються, порівнюються з варіантами у слайді №12 презентації.

Звучить пісня у виконанні рок-групи «Машина времени»

Учитель. . Ви тільки вступаєте у повноцінне життя, яке наповнене багатьма приємними подіями. Так багато треба зробити корисного, стільки необхідно побачити й пізнати. Але, насамперед, треба навчитися правильно приймати життєві рішення, не уникати відповідальності та не бути байдужим.

ВИБІР ЗА ТОБОЮ!!!

 

 

Додаток №1. «Скринька Пандори»

Швидкі наслідки впливу алкоголю на організм:

  • уповільнення реакції на зовнішні подразники
  • послаблення координації
  • зниження здатності ясно мислити
  • погіршення пам`яті
  • блювота
  • подвоєння в очах
  • затьмарення свідомості
  • відсутність самоконтролю
  • втрата свідомості
  • кома
  • смерть

Відстрочені наслідки впливу алкоголю на організм:

  • провали в пам`яті
  • погіршення  травлення
  • серцеві захворювання
  • захворювання алкоголізмом
  • цироз печінки
  • пошкодження головного мозку
  • пошкодження нервової системи
  • підвищення ризику нещасних випадків (наприклад, при  керуванні автомобілем у нетверезому стані)
  • скорочення тривалості життя

 

Додаток №2. Типи поведінки

Пасивна поведінка:

  • поступається іншим,нехтуючи свої інтереси;
  • завжди у всьому поступається;
  • людина нічого не намагається зробити для ствердження своїх прав;
  • зберігає мовчання, коли її щось не задовольняє;
  • часто вибачається

 

Агресивна поведінка:

  • захищає свої права, зневажаючи права інших;
  • самостверджується за рахунок інших;
  • пригнічує оточуючих;

Впевнена  поведінка:

  • людина не дозволяє порушувати свої права, але й не ігнорує права інших;
  • поважає себе та  інших;
  • вміє не тільки говорити, але й слухати;
  • впевнена у собі та своїх діях;
  • відповідає за свої вчинки;
  • відкрита почуттям і вміє вільно їх висловлювати

 

Використані джерела:

  1. Ворник Б.М., Голоцван О.А., Голубов О.П., Коломієць В.П., Подшивалов К.В. Безпечна поведінка ( Інформаційний посібник для підлітків та молоді). – К.: ВЦ «Сім`я», 1999. – 56с.
  2. Мережа Інтернет

 

 

1

 

docx
Додано
3 вересня 2019
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку