Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Практична робота № 12 «Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу».

Про матеріал
формувати в учнів систему знань щодо статево-вікової структури населення України та світу; з'ясувати вплив демографічних процесів на тривалість життя населення; продовжувати формувати навички роботи зі статистичними показниками; виховувати повагу і толерантне ставлення до представників іншої статі, літніх людей.
Перегляд файлу

8 клас

 

Урок №

 

Дата:

 

Статево-віковий склад населення світу й України.

Тривалість життя населення.

Практична робота № 12 «Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу».

 

Мета: формувати в учнів систему знань щодо статево-вікової структури населення України та світу; з'ясувати вплив демографічних процесів на тривалість життя населення; продовжувати формувати навички роботи зі статистичними показниками; виховувати повагу і толерантне ставлення до представників іншої статі, літніх людей.

Обладнання: атлас, політична карта світу, карта адміністративно-територіального устрою України; приклади статево-вікових пірамід окремих країн (регіонів) світу за різні роки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні навчаться:

- визначати частки жінок і чоловіків у структурі населення країни (світу);

- аналізувати за вибором вчителя (учня) статево-вікові піраміди України та країн світу.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Методичний прийом «Позитив — негатив»

По варіантах учні записують у зошит позитивні (негативні) ознаки української трудової міграції (заробітчанства). Після проводять географічне аудіювання.

Україна — одна з найбільших країн-донорів робочої сили в Європі, де зовнішня трудова міграція стала об’єктивною реальністю сьогодення. Потоки заробітчанства сформувалися в умовах низької заробітної плати в зареєстрованому секторі економіки, підвищеного рівня безробіття та вимушеної неповної зайнятості, поширення бідності та високого рівня маєтного розшарування населення, значного розриву в рівнях оплати праці в Україні і зарубіжних країнах (особливо в перерахунку на іноземну валюту за офіційним курсом).

Навіть економічний підйом, що певний час тривав в Україні з 2000 р., так і не спричинив ні реального покращення умов життя широких верств населення, ні зростання попиту на робочу силу. Більшість показників соціально-економічного розвитку все ще далекі від європейських стандартів. Можливості працевлаштування на офіційному ринку праці України залишилися обмеженими, до того ж зайнятість у зареєстрованому секторі економіки держави не лише не гарантує добробуту, а часто не забезпечує й потреб відтворення робочої сили працівника.

Серед позитивних ознак трудової міграції насамперед слід назвати пом’якшення напруження на ринку праці та підвищення добробуту окремих прошарків населення. Крім того, наслідком тривалого перебування індивіда в країнах Заходу та Центральної Європи стає засвоєння ринкової свідомості, цінностей і норм цивілізованого суспільства. Водночас не може не непокоїти те, що громадяни України є зовсім незахищеними від сваволі роботодавців та посередників, багатьом мігрантам при цьому загрожує небезпека опинитися в нелюдських умовах існування та праці, реальною є загроза потрапити в тенета торговців людьми. Наші співгромадяни переважно займаються роботами, які мало сприяють підвищенню їхньої кваліфікації, набуттю навичок, потрібних для майбутньої продуктивної діяльності в Україні. А тривале перебування за межами держави спричиняє послаблення сімейних зв’язків, що негативно впливає на демографічну ситуацію.

 

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Заслуховування учнів з повідомленнями (презентаціями) «Українські символи за кордоном».

 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вік і стать — найголовніші чинники, що мають вплив на склад населення. Дані населення стосовно віку й статі затребувані практично в усіх сферах суспільного життя.

Приміром, дитина ще не з’явилась на світ, проте відомості щодо чисельності жінок різного віку й рівень народжуваності минулого року допоможуть досить чітко визначити, скільки буде новонароджених на певній території в певному році. їхня чисельність дозволяє оцінити на найближчу перспективу потреби в кількості місць (ліжок) для вагітних і породіль, лікарів-акушерів. Немовлятам та їхнім матерям потрібні не тільки медичні послуги, але й дитячі візочки, ліжечка, підгузки, дитяче харчування. Цією інформацією користуються фірми і підприємці, які займаються виробництвом та продажем товарів для немовлят. Ці дані потрібні для фонду соціального страхування для планування своїх витрат для виплати допомоги при народженні дитини.

Відомості про кількість дітей більш старшого віку необхідні для оцінки потреб у дошкільних навчальних закладах, лікарях- педіатрах, дитячій одежі та взутті, дитячих книжках та іграшках. Перелік сфер використання даних щодо кількості населення подальших вікових груп дуже великий. Це — школи та інші освітні заклади, армія, житлове будівництво, виробництво товарів, надання послуг, медична допомога, пенсійне забезпечення та багато- багато інших.

Формулювання теми уроку разом з учнями.

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Методичний прийом «Час підручника»

За допомогою підручника працюємо над визначеннями терміну «вікова структура населення», особливості в різних типах країн.

Методичний прийом «Географічний практикум»

Використовуючи розділ «Населення та міграція» сайту http://www.ukrstat.gov.ua/, обчислити кількість осіб у кожній з вікових груп 1990 і року, найближчому до поточного. Визначити віковий склад населення України (показники у % до всієї кількості населення країни).

Методичний прийом «Міні-дискусія»

Вплив демографічної ситуації на показники вікової структури населення. Пояснення демографічного процесу «старіння нації».

Методичний прийом «Робота з картками»

Використовуючи знання щодо відмінностей показників народжуваності і смертності в окремих регіонах (країнах) світу, визначте країну, групи країн або світу загалом, яким відповідають наступні показники вікового складу населення. Свій вибір обґрунтуйте.

 

Чад; світ загалом; розвинуті країни; країни; що розвиваються.

Країна, група країн, світ загалом

Менше 15 років, %

Більше 65 років, %

 

26

8

 

16

17

 

28

6

 

48

1

Відповідь. Правильна послідовність у табличці: світ загалом, розвинуті країни, країни, що розвиваються, Чад.

 

Методичний прийом «Час підручника»

За допомогою підручника працюємо над визначеннями терміну «статева структура населення».

Методичний прийом «Географічний практикум»

Використовуючи розділ «Населення та міграція» сайту http://www.ukrstat.gov.ua/, обчислити частки чоловіків і жінок у постійному населенні України у році, найближчому до поточного. Порівняйте показник статевої структури населення даного року з 1990-м роком.

Методичний прийом «Міні-дискусія»

Обговорення питання відмінностей у статевій структурі населення в різних країнах і регіонах світу під впливом прояву цих чинників.

Запитання. Чи має істотний вплив на статеву структуру населення стан демографічної ситуації? Чи чітко проявляється наступна залежність: демографічна криза → перевищення кількості жінок, демографічний вибух → перевищення кількості чоловіків?

Методичний прийом «Міні-дискусія» з теми «Рівень розвитку країни і очікувана тривалість життя населення: соціальний аспект»

 

Очікувана тривалість життя населення

(дані Population Reference Bureau. 2015 World Population Data Sheet)

Країни

Загальна

Чоловіки

Жінки

Лесото

44

43

46

ЦАР

50

48

52

Сінгапур

83

80

85

Швейцарія

83

81

85

Сан-Марино

87

84

89

 

Наскільки істотним для очікуваної тривалості життя є показники смертності серед немовлят (до 1 року), дитячої (до 5 років) і материнської (під час вагітності або 42 діб після її закінчення) смертності?

Графічне зображення розподілу населення за віком та за статтю, яке за формою візуально більш-менш нагадує піраміду. На такому графіку число людей кожної вікової категорії (або їх відсоток) зображено горизонтальною смугою у відповідному масштабі. Ці смуги розміщені одна над одною в порядку збільшення значень віку. Зліва зображують дані про кількість чоловіків, справа — жінок.

Практична робота № 12 «Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу».

Завдання. Використовуючи статево-вікові піраміди Нігеру та Німеччини і не здійснюючи жодних вимірів та обчислень, дайте відповіді на такі запитання.

У У якій країні (Нігері або Німеччині) вища народжуваність, тривалість життя населення, більша частка людей працездатного віку, більша частка жінок?

V У кожній з країн визначте переважання статі (хлопчиків чи дівчаток) до 5 років. У якій з цих країн середня тривалість життя жінок вища, ніж у чоловіків?

 

Нігер 2014 р.

вікові групи населення в млн осіб

 

Німеччина 2014 р.

вікові групи населення в млн осіб

Використовуючи статево-вікові піраміди України за 2014 і 2045 рр. (друга — прогнозна), дайте відповіді на наступні запитання: на скільки відсотків зміниться прогнозована чисельність населення України 2014 р. порівняно з 2014 р.? Порівняйте частку дітей і підлітків до 15 р. в нашій країні 2014 і 2045 рр. На скільки тис. більше жінок, ніж чоловіків, було у віковій групі понад 80 років 2014 р.? Як зміниться зовнішній вигляд статево-вікової піраміди України із одночасним зростанням народжуваності і зменшенням смертності; зі зростанням трудової еміграції з України?

 

Україна 2014 р.

вікові групи населення в млн осіб

 

Україна 2015 р.

вікові групи населення в млн осіб

 

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Методичний прийом «Самостійна робота»

Учні складають чотири тестових завдання (з чотирьох варіантів — одна правильна відповідь) за матеріалами сьогоднішнього уроку.

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Методичний прийом «Географічний мікрофон»

Який реальний захід (допомогу) ви би змогли організувати для тих, хто перебуває в будинку для літніх людей (І варіант), будинку дитини (II варіант)?

Статевий склад населення — це співвідношення кількості чоловіків і жінок, що залежить від біологічних, історичних і соціальних причин. Загалом у світі чоловіків трохи більше, ніж жінок. Серед країн, де переважає чоловіча половина населення, — Китай, Індія, Туреччина. Переважання чоловіків у цих країнах зумовлено історично несприятливим становищем жінок (ранні шлюби, численні й ранні народження дітей, особливості ментальності і т. п.) У світі з розвитком цивілізації існує загальна тенденція до зростання середньої тривалості життя, але серед країн цей показник істотно відрізняється.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте § 44 підручника.

2. За матеріалом підручника складіть у зошиті схему «Чинники, що впливають на статевий та віковий склад населення».

3. Дізнайтеся про кількість населення нашої області, його статево-вікову структуру, очікувану тривалість життя.

4. Випереджальне завдання. На офіційному сайті державного комітету статистики України (http://www.ukrstat.gov.ua/) знайдіть статистичну інформацію щодо міграції (еміграції та імміграції) в різних регіонах України. Перепишіть її у зошит або на окремий аркуш.

5. Продовжте підготовку до географічного турніру

6. Пригадати приказки або афоризми, у змісті яких акцентовано повагу до старших людей.

Приклади

- Поважай старих, бо й сам старим будеш.

- Сів старий, зажурився, а далі встав, підголився.

- Слухай старих людей, то й чужого розуму наберешся, й свого не загубиш.

- Старий говорить, говорить, та й направду виходить.

- Старого вчити — що мертвого лічити.

- Шануй старих — молоді тебе пошанують.

- Шукай правди у старих, а сили у молодих.

- Тримайся того порога, перед котрим зістарився.

1

docx
Додано
14 червня 2020
Переглядів
5811
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку