Для чого потрібні спільноти
«Учитель покликаний використовувати всі можливості, щоб саме в роки дитинства донести до свідомості й серця найтонші відтінки барв, пахощі слова, щоб рідне слово стало духовним багатством дитини» – ці слова відомого педагога всіх часів В.О.Сухомлинського є дороговказом для вчителів, які працюють з учнями 1-4 класів (презентація Геннадія Чемерисина за посиланням http://www.myshared.ru/slide/1100478/). Яким чином це зробити якнайкраще? На це питання кожен учитель шукає власні шляхи вирішення поставлених завдань: вивчає досвід досвідчених колег та виробляє власний стиль викладання.
У своїй роботі я використовую досвід керівника початкової школи Марини Пристінської та методиста Інни Большакової з Новопечерської школи. Вони за підтримки МОН України з 30 жовтня 2017 року розпочали підготовку тренерів для навчання вчителів початкових класів Нової української школи. Їхні відеолекції є частиною онлайн-курсів для вчителів початкової школи, що розміщені на платформі «ЕdEra» (https://www.ed-era.com/)
На сучасному етапі розвитку суспільства постає дуже багато можливостей для саморозвитку та самовдосконалення кожного педагога шляхом самостійного опрацювання теоретичного матеріалу з педагогіки та психології, періодичних видань (у друкованому та електронному виданні), проходження курсів підвищення кваліфікації, перегляд вебінарів, семінарів, участь у семінарах, конференціях, що проходять у різних форматах (онлайн, офлайн ), отримання методичної допомоги від фахівців на сайті СОІППО http://www.soippo.edu.ua/index.php/storinka-metodysta?id=171:2011-08-19-11-24-43 тощо.
Участь в учительських спільнотах дає можливості педагогу швидко орієнтуватися в Інтернет-просторі під час пошуку цікавої та корисної інформації для власного розвитку, для підготовки до уроків, для підбору матеріалу, який можна використовувати на практиці під час уроків. Вважаю, що корисними і пізнавальними для вчителя початкових класів є спільноти «Методики та стратегії НУШ» (загальна група), «Лінгівістичні смаколики» (https://www.facebook.com/groups/2143084629077287/), «Дивосвіт НУШ», «Скарбничка для вчителя НУШ», «EdEra для вчителів» (загальна група), «Нова українська школа», «#ХОЧУВЧИТИСЬ @Українська мова//Початкова школа Ранок» (приватна група), «На підтримку вчительству Сумщини» (приватна група).
Групи «#ХОЧУВЧИТИСЬ @Українська мова//Початкова школа Ранок» та «Методики та стратегії НУШ» створені для сучасних учителів початкової школи, які не бояться інновацій. У них здійснюється обговорення стану викладання інтегрованого курсу «Українська мова та читання» за новим Державним стандартом з використанням підручників та посібників Інни Большакової та Марини Пристінської видавництва «Ранок». Так як я працюю з учнями 2-го класу за підручником цих авторів, то мені завжди цікаво почути, побачити, переглянути та використати під час підготовки та проведення уроків запропоновані ними матеріали, долучитися до перегляду запропонованих ними вебінарів тощо. Участь у цих спільнотах дає можливість вчити дітей за сучасними методиками.
Наприклад, на сторінці у Facebooc «Методики і стратегії НУШ для формування мовно-літературної компетентності молодших школярів у вільному доступі можна використовувати посібники для вчителів 1-2 та 3-4 класів «Словникові слова», де запропоновані матеріали для організації роботи з вивчення словникових слів у класах початкової школи. Система вправ запропонованих авторами, відповідає змісту оновленої навчальної програми з української мови.
Про роботу над словниковими словам в початковій школі цих авторів можна більше дізнатися з презентації за посиланням https://www.slideshare.net/ippo-kubg/ss-55456883.
Крім цього, на сторінках у Facebooc можна знайомитися з новими виданнями (наприклад електронна версія нової редакції «УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОПИСУ». Файл відтворює паперовий оригінал, що вийшов у видавництві «Наукова думка» в 2019 р ., https://bit.ly/38ZQ44h), новими нормативно-правовими документами, що стосуються освіти, зокрема мовно-літературної компетентності. Наприклад: статті 9, 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», пункт 18 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту», листи МОН № 1/9-581 від 17.09.19 року «Про застосування державної мови в освітньому процесі» та від 01.02.2018 року № 1/9-74 «Лист щодо застосування української мови в освітній галузі» .
Учасники професійної спільноти завчасно можуть бачити цікаві для власного професійного зростання та розвитку події та долучатися до них, ділитися власними педагогічними напрацюваннями.