Стаття "Допомога дитині з ООП"

Про матеріал
Ключовою метою статті "Допомога дитині з ООП" - є виховання дітей з особливими потребами, її розвиток як особистості, що володіє тими корисними якостями, які їй необхідні для життя в суспільстві. Також в статті визначені етапи побудови програми спеціального навчання та раннього стимулювання особливих дітей. Пиведені орієнтовні завдання для розвитку дрібної моторики.
Перегляд файлу

Допомога дитині з ООП

Як допомогти дитині з особливими потребами? Це складне запитання сьогодні вирішують не тільки батьки дитини, психологи і логопеди, але і асистенти вчителів, які знаходяться з цією дитиною майже весь навчальний час в учбовому закладі, знаходячись поряд на уроках, проводячи виховні години, спілкуючись на різні теми, щоб залучити дитину до класного колективу, поліпшити спілкування дитини з ООП з однокласниками.

Головне завдання виховання дітей з особливими потребами - це розвиток дитини як особистості, що володіє тими корисними якостями, які їй необхідні для життя в суспільстві.

Більшість батьків будують виховання дитини з відхиленнями розвитку на принципах виховання здорової дитини, а саме пом`якшення вимог до неї в періоди гострих або загострення хронічних захворювань. Дотримуючись цього принципу, багато батьків, які мають дітей з відхиленнями розвитку, надмірно занижують вимоги, що пред`являються до них, протягом усього дитячого віку.

Коли дитина з особливими потребами дорослішає, проблема самостійності виступає на першому плані, проте її особистість вже буває сформована за принципами підвищеної опіки, потурання слабкості, низької вимогливості.

Психологи пропонують дотримуватися виконання програми спеціального навчання дітей з особливими потребами.

Етапи побудови програми спеціального навчання та раннього стимулювання особливих дітей:

•Уважно поспостерігайте за дитиною, щоб оцінити, що вона може і чого не може у кожній галузі розвитку.

•Позначте, які речі вона тільки починає робити або поки що робить важко.

•Вирішіть, якій новій навичці її потрібно навчити або яку дію потрібно заохочувати, щоб використовувати ті навички, які вже є.

• Розділіть кожну нову навичку на маленькі щаблі – на такі дії, які дитина може освоїти за один – два дні, після чого переходьте до наступного ступеня.

Деякі психологи радять батькам, що необхідно пам’ятати про таке:

•Не чекайте від дитини занадто багато одразу.

•Треба бути реалістами.

• Почніть з того, що дитина вміє робити добре, а потім спонукайте її зробити трохи більше.

• Правильна допомога і в потрібний час принесе успіх і радість і дитині, і тим, хто їй допомагає.

Є психологічні рекомендації щодо надання дитині допомоги у розвитку для молодшого віку, але деякі з них можна застосувати і для дітей старшого віку, наприклад:

  • Частіше хваліть дитину за виконане завдання.
  • Якщо якесь завдання не виходить, але дитина намагається його зробити, краще просто сказати: «Шкода, не вийшло, іншого разу вийде».
  • Наприклад, можна визначитись, перед цим, спостерігаючи за дитиною, які шкільні предмети вона засвоює краще і більше вивчати їх, щоб потім намітити професійний напрямок, яким буде займатись учень в майбутньому. Це може бути малювання, творчі поробки – це мистецтво, якщо історія і суспільні дисципліни- археологія, якщо мова і література – гуманітарний напрямок.
  • Треба більше розмовляти з дитиною, пояснювати все, що ви робите.
  • Дізнаватись чим цікавиться учень, можливо спортом, тоді дуже корисно заохочувати його до занять спортом, а батькам знаходити час займатися спортом зі своєю дитиною.
  • Вчити дитину – важливо, але не менш важливо давати їй можливість досліджувати, пробувати свої сили і самому робити собі те, що вона може.

Особливу увагу фахівці звертають на розвиток дрібної моторики учнів, оскільки від рівня розвитку моторики залежить гармонійний та всебічний розвиток особистості. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з формуванням комунікативної компетентності, стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.

Рівень розвитку дрібної моторики є одним з показників рівня інтелектуального розвитку (окрім випадків порушення опорно-рухового апарату). Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, як правило, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення. Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання.

Для розвитку дрібної моторики вихователь спеціальних закладів середньої освіти використовує не лише спеціальні вправи та методики, а й досягає

потрібного результату шляхом розвитку елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, складання шкільного приладдя, зав’язування шнурків і т. п.

Орієнтовні завдання для розвитку дрібної моторики:

  • Робота з пластичними матеріалами (пластилін, глина, солоне тісто);
  • Перебирання або сортування дрібних предметів;
  • Нанизування предметів (піраміда, намистинки, ґудзики);
  • Пальчикові гімнастики;
  • Постукування, барабанення одним або всіма пальцями обох рук;
  • Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею;
  • Зав’язування та розв’язування вузликів на мотузці;
  • Застібати ґудзики, замочки, гачечки, закручувати кришки, заводити
  • механічні іграшки;
  • Закручування шурупів, гайок (конструктори);
  • Ігри з конструктором, кубиками мозаїкою;
  • Робота з трафаретами, домальовування;
  • Робота з лабіринтами;
  • Складання пазлів;
  • Підвішування на нитку предметів за допомогою прищепок;
  • Малювання у повітрі;
  • Робота з лепбуками;
  • Пісочна та арт-терапія;
  • Розфарбовувати, малювати, штрихувати.
  • Виготовлення аплікацій.

Як зазначав Василь Сухомлинський: «Розум дитини – на кінчиках її

пальців». Рука пізнає, а мозок фіксує відчуття й сприйняття, поєднуючи їх із

зоровими, слуховими й нюховими відчуттями в складні образи й уявлення.

Отже високий рівень сформованості дрібної моторики рук забезпечує достатній рівень пам’яті, уваги й готує здобувача освіти до подальшої соціалізації та інтеграції.

Список використаних джерел:

1. Про Концепцію державного стандарту спеціальної освіти дітей з

особливими потребами https://myronivka-osvita.gov.ua/pro-koncepciju-

derzhavnogo-standartu-specialnoi-osviti-ditej-z-osoblivimi-potrebami-13-06-

28-16-09-2020/ 

2. Корекційно-розвивальна робота в спеціальних закладах освіти для дітей з

порушеннями психофізичного розвитку: теоретичний аспект проблеми.

http://ap.uu.edu.ua/article/416

3. Значення дрібної моторики для розвитку дитини.

https://bilochka31.org.ua/znachennya-dribnoyi-motoriki-dlya-rozvitku-ditini/

4. Розвиток дрібної моторики рук. http://krasnokutsk-

logoped.edu.kh.ua/informacijnij_blok_batjkam_vchitelyam_vihovatelyam/logope

dichne_zanyattya/rozvitok_dribnoi_motoriki/

5. Розвиток дрібної моторики у дітей з особливими освітніми потребами зумовленими складними порушеннями у розвитку, як запорука успішної реалізації освітнього процесу. https://urok.osvita.ua/materials/osvita-ditey-oop/rozvitok-dribnoi-motoriki-u-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-zumovlenimi-skladnimi-porusennami-u-rozvitku-ak-zaporuka-uspisnoi-realizacii-osvitnogo-procesu/attachment-download/30781/

6. Стаття "Поради батькам щодо виховання дітей з особливими потребами"

https://urok.osvita.ua/materials/osvita-ditey-oop/statta-poradi-batkam-sodo-vihovanna-ditej-z-osoblivimi-potrebami/attachment-download/31560/

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Mosienko Natalya
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
4 квітня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку