Стаття "Дослідницьке навчання в початковій школі"

Про матеріал
Сучасний урок вимагає від педагога оптимального поєднання індивідуальної, парної, групової і колективної форм організації навчальної діяльності учнів.
Перегляд файлу

 

Дослідницьке навчання в початковій школі

     Сучасне суспільство вимагає виховання самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Виконання цих завдань потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства. Саме ці пріоритети лежать в основі реформування сучасної загальноосвітньої школи, головне завдання якої — підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. Результатом такого процесу має бути сформованість загальної компетентності людини, яка включає сукупність ключових компетенцій і є інтегрованою характеристикою особистості.

    Сучасний урок вимагає від педагога оптимального поєднання індивідуальної, парної, групової і колективної форм організації навчальної діяльності учнів.

    Значна кількість основних методичних інновацій пов’язана сьогодні із застосуванням інноваційних технологій, зокрема, інтерактивних методів навчання.

  Одним із інтерактивних методів є дослідницький метод навчання. Дослідницька активність — природний стан дитини. Вона спрямована на  пізнання світу і  хоче його пізнавати. Саме це внутрішнє прагнення до  пізнання шляхом дослідження спричиняє дослідницьку поведінку та  створює умови для дослідницького навчання.

Дослідницький метод навчання — це організація пошукової пізнавальної діяльності дітей шляхом постановки педагогом пізнавальних і практичних завдань, що вимагають самостійного творчого розв’язання. За  допомогою цього методу учнів залучають до самостійних і безпосередніх спостережень, на  основі яких вони встановлюють зв’язки предметів і  явищ дійсності, роблять висновки, пізнають закономірності. Виконання дослідницьких робіт у  порівнянні з  іншими формами навчальної діяльності дозволяє найбільш ефективно й  поступово здійснити перехід від традиційного підходу в  навчанні до  нового, продуктивного навчання.

    Саме дослідницький підхід у  навчанні спрямований на  розвиток таких універсальних здібностей і  компетенцій учнів, як:

- здатність до  самонавчання;

- навички орієнтуватися в  інформаційних потоках;

- уміння бачити, усвідомлювати й  розв’язувати проблему.

    Основу дослідницької діяльності складають:

- розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;

 -  уміння самостійно конструювати свої знання;

- уміння інтегрувати знання з  різних галузей наук;

- уміння критично мислити.

    Головна мета дослідницького навчання – формування в дитини здатності самостійно, творчо освоювати і перебудовувати нові способи діяльності в будь-якій сфері людської культури.

Провідні методи, які сприяють ефективному проведенню
пошуково-дослідницької діяльності

Метод особистої аналогії(емпатії)

Метод синектики

Метод каталога й асоціації

Метод мозкового штурму

Метод фокальних об’єктів

Метод «Біном фантазії»

Метод фантограм

Якою є результативність пошуково-дослідницької діяльності з дітьми?

В учнів розвивається чуттєвий досвід, нетрадиційне   мислення.

Намагаються розв’язати проблеми.

Мають упевненість у свої силах і здібностях.

Самостійно знаходять альтернативні шляхи пошуку .

Виникає інтерес до експериментування.

Вчаться висловлювати оригінальні ідеї.

   У результаті дослідницької діяльності у дітей формуються навички пошукової

 роботи, активізується самостійна, розумова діяльність.                                                                                     

    Дослідницька діяльність дає дитині можливість насолодитися радістю свого відкриття.А використання ІКТ допомагає підвищити ефективність уроків, психологічно полегшує процес засвоєння матеріалу учнями, активізує увагу, розширює кругозір, підвищує рівень використання наочності на уроці, формує уміння добувати інформацію із різних джерел, обробляти її за допомогою комп’ютерних технологій, підвищує продуктивність праці вчителі і учнів, робить урок привабливим і сучасним.

 

Література

  1. Химинець В.В., Кірик М.Ю. Інновації в початковій школі. – Тернопіль: Мандрівець, 2012
  2. Сухарєва  Л.С. Сучасний урок у початковій школі. – Харків: Видавнича група «Основа», 2014
  3. Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Харків: Видавнича група « Основа», 2014

     4. Захарова М.І. Впровадження інформаційних технологій в навчальний

          процес. - Журнал «Початкова школа» №1,– 2008.

      

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сікоза Анатолій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 листопада 2023
Переглядів
311
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку