Юлія Клименко
(с.Люджа Тростянецького району
Сумської області)
ФІЗІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОРГАНІЗМУ ПІДЛІТКІВ
У статті розглядаються фізіологічні та психологічні особливості підлітків на уроках фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах
Будь-яка діяльність, особливо спортивна, висуває певні вимоги до організму людини, яка її виконує. І потрібно враховувати особливості організму при виконанні тієї чи іншої роботи, особливо якщо її виконують діти і підлітки. Працездатність людини (спортсмена) визначається внутрішніми резервами організму, тому потрібно враховувати як фізіологічні, так і психологічні особливості організму не тільки для того щоб досягти якогось певного результату, а й для гармонійного розвитку організму, збереження і примноження здоров'я [1,3].
Поряд із загальними для кожного вікового періоду показниками , існують індивідуальні особливості організму, які залежать від стану здоров'я, спадковості, умов життя, харчування, ступеня розвитку центральної нервової системи.Лижні гонки висувають високі вимоги до організму спортсмена, в силу специфіки виду спорту. Спортсмен повинен виконувати значні за обсягом і інтенсивності навантаження виходячи з поставлених завдань, і збільшуються вимог до досягнення високого результату в мінімальний проміжок часу.
Спілкування з однолітками, тобто свідоме експериментування з власними стосунками з іншими людьми, - виділяється у відносно самостійну сферу життя. У товаристві однолітків реалізується головна потреба періоду - знайти своє місце в суспільстві, бути «значущим». Протягом підліткового віку змінюються мотиви спілкування з однолітками: у 10-11 років - бажання бути в середовищі однолітків, щось робити разом; у 12-13 років - бажання зайняти певне місце в колективі однолітків; у 14-15 років - прагнення до автономії і пошук визнання цінності власної особистості.
Інтимічо-особисте спілкування з однолітками - це провідна діяльність, під час якої відбувається практичне засвоєння моральних норм і цінностей. У спілкуванні з однолітками - це програвання найрізноманітніших сторін людських стосунків, побудова взаємостосунків, що ґрунтуються на «кодексі співтовариства», важливими нормами якого є повага гідності, рівність, вірність, допомога товаришу, чесність. У підліткових об'єднаннях залежно від загального рівня розвитку і виховання стихійно формуються свої кодекси честі, високо цінується вірність, чесність і не сприймається зрада, порушення даного слова, егоїзм тощо.
Для підлітка стосунки з однолітками виділяються у сферу його власних, особистих стосунків, у яких він діє самостійно, тому нетактовне втручання дорослих викликає в нього протест.
Нервова система підлітка ще не зовсім готова витримувати сильні, тривалі подразники, часто перебуває під їх впливом у стані загальмованості або сильного збудження.
На питання про те, як впливає фізичний розвиток, включаючи конституційні особливості організму і темп його дозрівання, на психологічні процеси і властивості особистості, відповісти нелегко, оскільки вплив природних властивостей неможливо вичленити із сукупності соціальних умов, в яких ці властивості виявляються і оцінюються. Хоча певні гени несуть в собі програми розгортання і фізичних властивостей, і деяких особливостей темпераменту, і розумових схильностей індивіда, але, маючи справу з поведінкою і складними психологічними властивостями людини, наука не може однозначно розділити їх генетичні і соціальні детермінанти.
Література