У статті розглядається формувальне оцінювання, як ключовий чинник якісної освіти учнів в Концепції Нової української школи. З власного досвіду роботи представлені техніки формувального оцінювання, якими користуюсь у своїй педагогічній діяльності. Подано фрагмент уроку української літератури у 7 класі з елементами формувального оцінювання з теми "Урок виразного читання. Конкурс на найкращого читця поезій В. Симоненка"
Філімонова Ірина Леонідівна, заступник директора з НВР, вчитель української мови та літератури Хлібодарівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» Чаплинської районної ради Херсонської області, fil-ukr@ukr.net
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ – КЛЮЧОВИЙ ЧИННИК ЯКІСНОЇ ОСВІТИ УЧНІВ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
У Концепції Нової української школи закладено зміни до підходів оцінювання результатів навчання. Формувальне оцінювання є одним із таких підходів, його вважають оцінюванням для поліпшення навчання. [1]
В наш час оцінювання повинно бути направлене не просто на виявлення недоліків, воно повинно стати механізмом, що забезпечує безперервність процесу удосконалення якості освіти, конструктивний зворотний зв'язок для всіх суб’єктів освітнього процесу. Відбувається зміна парадигми оцінювання – від переважно підсумовуючого до моделі «оцінювання для навчання».
Мета формувального оцінювання - корегування діяльності вчителя та учнів в процесі навчання, яка полягає в тому, щоб надати вчителю інформацію, необхідну для якісного викладання. На відміну від підсумкового оцінювання формувальне оцінювання (assessment) має на меті підвищити якість знань, а підсумкове оцінювання (evaluation) має на меті оцінити якість знань, тобто формувальне і підсумкове оцінювання підпорядковані різним цілям. [3]
Основні принципи формувального оцінювання:
На будь-якому етапі навчальної роботи школяр повинен отримувати зворотний зв'язок, який показує, де він зараз знаходиться, що у нього виходить, як він з цим може впоратися.
Зворотний зв'язок – процес взаємодії учасників освітнього процесу. Передбачає обмін коментарями щодо конкретних дій, ситуацій, спірних питань, які ведуть до досягнення навчальної мети.
У своїй педагогічній діяльності я користуюсь такими техніками формуючого оцінювання :
• Аналітичні питання: Як ти можеш довести, що…? Що ти думаєш про….? Обґрунтуй свою думку. Як можна вирішити цю проблему? На чому ґрунтується цей висновок?
Рефлексивні техніки: сигнали рукою, картками (зрозумів – не зрозумів, я не зовсім впевнений, що зрозумів) з подальшим виявленням складних моментів.
• Однохвилинне ессе: техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв'язку про вивчене з теми. Для написання ессе вчитель може поставити такі запитання : Що найголовніше ти дізнався сьогодні на уроці? Які моменти залишилися для тебе незрозумілими?
• Уточнюючі питання: Який момент уроку був найцікавішим? Найважливішим? Що для вас було найважчим сьогодні, що ви не зрозуміли?
• Взаємоопитування в парі або групі по темі.
Отже, формувальне оцінювання – це неперервний цілеспрямований процес спостереження за навчанням учнів; воно є необхідною умовою інтерактивного навчання, у процесі якого формуються навички спільного обговорення у класі, розвивається критичнне і творче мислення, формується середовище, що заохочує учнів запитувати, дане оцінювання дає дітям впевненість у тому, що кожен із них здатен підвищити свої результати, оскільки учням наводяться критерії того, що вони повинні знати та вміти.
Одним із ключових чинників якісної освіти Нової української школи є те, наскільки активно сучасні педагоги застосовуватимуть методики формувального оцінювання в освітньому процесі.
Фрагмент уроку української літератури в 7 класі
Тема: Урок виразного читання. Конкурс на найкращого читця поезій В. Симоненка
- Діти, давайте разом з вами пригадаємо критерії, які ми з вами виробили щодо виразного читання поезій напам'ять.
1. Зазначення автора та назви поезії (1 бал)
2. Знання тексту (5 балів)
3. Правильність вимови (3 бали)
4. Виразність (2 бали)
5. Артистизм (1 бал)
- Скажіть, будь-ласка, кого на сьогоднішньому уроці ми оберемо вчителями- дублерами для того, щоб оцінити ваші виступи? Чому? (Учні займають місце журі та отримують бланки «критеріальної таблиці»)
- Прочитайте поезію в парах повернувшись обличчям один до одного.
- Кого б ви запропонували послухати ? Обґрунтуйте свій вибір!
(Виступ учня. Оцінювання журі (вчителями – дублерами) за «критеріальною таблицею»)
- Чи погоджуєтесь ви з коментарями вчителів- дублерів. (Показ сигнальних карток «ТАК», «НІ», «НЕ ЗОВСІМ ПОГОДЖУЮСЬ»)
- Якщо ні, або не зовсім погоджуєтесь - прокоментуйте свою оцінку.
- Над чим треба попрацювати учню, що виступав? [2]
Читання напам'ять віршованих творів.
Реут Катерина
Автор, назва поезії |
Зазначення автора та назви поезії |
Знання тексту |
Правильність вимови |
Виразність |
Артистизм |
Василь Симоненко «Лебеді материнства» |
1 б. |
5 б. |
3 б. |
2 б. |
1 б. |
Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина…» |
|
|
|
|
|
Василь Симоненко «Гей, нові Колумби й Магеллани…» |
|
|
|
|
|
Рефлексія
Список використаних джерел