Стаття "Формування читацьких компетентностей молодших школярів"

Про матеріал
Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Ще В. Сухомлинський писав, що читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе. Тому пріоритетною метою навчання читання у початковій школі є формування читацької компетентності школяра. У Державному стандарті початкової загальної освіти читацька діяльність розглядається як “комунікативна мовна пізнавальна діяльність, спрямована на сприйняття, осмислення і відтворення прочитаного”.
Перегляд файлу

 

 

Формування читацьких компетентностей молодших школярів

 

Читання - це віконце в світ,

найважливіший інструмент навчання,

воно має бути вільним, швидким –

 лише тоді цей інструмент буде готовий до дії

В. О. Сухомлинський

Сучасне інформаційне суспільство рухається шляхом розвитку творчого мислення людини. Творча людина може успішно адаптуватися в суспільстві. Вона здатна до самореалізації своїх можливостей, саморозвитку. Але суспільна потреба у вихованні людини, яка творчо мислить, не знаходить повного відображення у шкільній практиці. Тому виховання творчої людини є одним із головних завдань системи освіти.

Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Ще В. Сухомлинський писав, що читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе.

Тому пріоритетною метою навчання читання у початковій школі є формування читацької компетентності школяра. У Державному стандарті початкової загальної освіти читацька діяльність розглядається як “комунікативна мовна пізнавальна діяльність, спрямована на сприйняття, осмислення і відтворення прочитаного”.

Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що ґрунтовні та принципово нові підходи до навчання грамоти і формування читацької діяльності молодшого школяра досліджували багато вчених.

Професор І.Т. Федоренко дійшов висновку, що швидкість читання істотно впливає на якість запам’ятовування матеріалу: увага школяра спрямована не на сам процес, а на сприйняття прочитаного. Враження  від окремих слів інтегруються, тому легше  сприймаються логічні, смислові зв’язки між ними.

О.Я. Савченко наголошує на необхідності комплексного підходу до вдосконалення і розвитку усіх якостей читання, бо “усвідомленість залежить від правильності і виразності читання, правильність – від темпу, рівня усвідомленості, а виразність відображає всі якості навички читання”.

Н.Ф. Скрипченко вважає, що учень початкових класів повинен навчитися читати свідомо, правильно, виразно відомий текст цілими словами до 100 слів за хвилину голосно і мовчки на 50-60 слів швидше, ніж уголос. Це його мінімальний рівень, без якого не можливо оволодіти основами наук у середніх класах.

Отже, аналіз реального стану вказаної проблеми дає змогу зробити висновок про те що, актуальним залишається питання розвитку читацької компетентності молодшого школяра. Це передбачає:

  • формування в учнів повноцінного читання, як базового у системі початкового навчання;
  • ознайомлення учнів з дитячою літературою в авторській, жанровій, тематичній різноманітності;
  • формування у дітей соціальних, морально-етичних цінностей через художні образи літературних творів;
  • формування у школярів умінь сприймати, розуміти, аналізувати літературні і навчальні тексти різних видів; з використанням елементарних літературознавчих понять;
  • розвиток мовлення учнів; формування умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного;
  • розвиток творчої діяльності школярів;
  • формування в учнів прийомів самостійної роботи з різними типами і видами дитячих книжок; уміння здійснювати пошук, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань;
  • виховання потреби в систематичному читанні, як засобові пізнання світу, загальнокультурного розвитку.

Для формування читацької компетентності молодших школярів рекомендую:

  •                 ознайомити учнів з дитячою літературою в авторській, жанровій, тематичній різноманітності;
  •                 постійно працювати над удосконаленням навичок читання, використовуючи різноманітні вправи;
  •                 навчити вибирати літературу, враховуючи інтереси, побажання;
  •                 створити належні психолого-педагогічні умови для сприйняття, розуміння та оцінки прочитаного;
  •                 через використання різних прийомів роботи над художнім текстом формувати навички аналізу художнього твору;
  •                 організовувати дослідницьку роботу школярів;
  •                 розвивати усне та писемне мовлення учнів;
  •                 працювати над постійним удосконаленням естетичного смаку школярів;
  •                 співпрацювати з батьками і бібліотекарем;
  •                 використовувати різноманітні методи і форми на всіх етапах уроку читання;
  •                 виховувати потреби в систематичному читанні, як засобові пізнання світу, самопізнання, загальнокультурного розвитку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця

“ЧИТАЄМО САМІ”

 

Б

а

е

и

і

у

о

ба

бе

би

бі

бу

бо

аб

еб

иб

іб

уб

об

 

 

 

 

 

 

 

 

А

Е

И

І

У

О

Ї

Ю

Я

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

Таблиця Шульте

 

Таблиця Шульте становить квадрат 20 на 20 см, поділений на 25 частин, в кожному з яких вписано числа від 1 до 25.

 

21

5

0

2

8

13

23

9

14

12

24

10

1

19

17

16

7

18

25

6

3

15

4

11

22

 

Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем або якось інакше позначити про себе розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітинки. Час опанування таблиць відповідно 24сек. Замість цифр можна вписувати букви, склади, виконувати різні завдання. Наприклад:

Назви букви в алфавітному порядку

 

Д

-

Н

Ч

Т

Ї

Ж

Ш

О

И

К

Б

Р

Х

З

Е

Щ

А

Г

Є

-

Я

Ф

Й

П

І

Ю

М

В

Л

Ц

У

С

-

Ь

 

 

 

Вправи для розширення кута зору

 

Гра «Читаночки – розширялочки»

 

 

кру             па

зай                  чик

бра                         ти

тра                             ва

кри                                 ло

сло                                      во

гри                                           ва

кри                                                 ла

смо                                                      ла

чай                                                           ка

зем                                                                ля

про                                                                    ти

 

 

 

 

            

              

                ду

                ді

                ні                            ж – ка

                ло

                сте

                сні

 

     

 

Читаночки – криптограми і кругорами

 

 

                                                                  ться

 

сло              во                         сло            ва

 

 

 

ва                мо                        жи            зло

 

                                   до

                                                    

 

 

 

 

 

                                                                                                  

Гра «День – ніч»

 

Промовляю слово «ніч» - діти заплющують очі (складаю з розрізної азбуки), за командою «день» - діти розплющують очі й читають слово. При команді «ніч» можу змінювати, додавати чи ховати лише одну-дві літери. Наприклад:

  •     Лив – налив, солив, налив і т. д.

Хто помиляється – вибуває з ігри. Перемагає той, хто залишається до кінця гри.

 

 

 

 

 

Гра «Чарівні квадрати»

  1. Прочитай слова у рядках і стовпчиках.

 

  Б

  Р

 У

  С

  Р  

  Я      

  С

   Т

   У

  С

  Т

   А

   С

   Т

  А

   В

  У    

  Р

  О

К

   Р

  І

 П

 А

  О

  П

  І

 Р

  К

  А

  Р

 А

 

 

 

 

 

 

 

2.   Склади слова по горизонталі і по вертикалі.

 

 

МИ    

 РО

 ВА

ЛИ

  СІ

НО

СИ     

НИ

 ВА

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
2 березня 2023
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку