Формування читацьких компетентностей молодших школярів
Читання - це віконце в світ,
найважливіший інструмент навчання,
воно має бути вільним, швидким –
лише тоді цей інструмент буде готовий до дії
В. О. Сухомлинський
Сучасне інформаційне суспільство рухається шляхом розвитку творчого мислення людини. Творча людина може успішно адаптуватися в суспільстві. Вона здатна до самореалізації своїх можливостей, саморозвитку. Але суспільна потреба у вихованні людини, яка творчо мислить, не знаходить повного відображення у шкільній практиці. Тому виховання творчої людини є одним із головних завдань системи освіти.
Навчити учнів добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Ще В. Сухомлинський писав, що читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе.
Тому пріоритетною метою навчання читання у початковій школі є формування читацької компетентності школяра. У Державному стандарті початкової загальної освіти читацька діяльність розглядається як “комунікативна мовна пізнавальна діяльність, спрямована на сприйняття, осмислення і відтворення прочитаного”.
Аналіз науково-методичної літератури свідчить, що ґрунтовні та принципово нові підходи до навчання грамоти і формування читацької діяльності молодшого школяра досліджували багато вчених.
Професор І.Т. Федоренко дійшов висновку, що швидкість читання істотно впливає на якість запам’ятовування матеріалу: увага школяра спрямована не на сам процес, а на сприйняття прочитаного. Враження від окремих слів інтегруються, тому легше сприймаються логічні, смислові зв’язки між ними.
О.Я. Савченко наголошує на необхідності комплексного підходу до вдосконалення і розвитку усіх якостей читання, бо “усвідомленість залежить від правильності і виразності читання, правильність – від темпу, рівня усвідомленості, а виразність відображає всі якості навички читання”.
Н.Ф. Скрипченко вважає, що учень початкових класів повинен навчитися читати свідомо, правильно, виразно відомий текст цілими словами до 100 слів за хвилину голосно і мовчки на 50-60 слів швидше, ніж уголос. Це його мінімальний рівень, без якого не можливо оволодіти основами наук у середніх класах.
Отже, аналіз реального стану вказаної проблеми дає змогу зробити висновок про те що, актуальним залишається питання розвитку читацької компетентності молодшого школяра. Це передбачає:
Для формування читацької компетентності молодших школярів рекомендую:
Таблиця
“ЧИТАЄМО САМІ”
Б |
а |
е |
и |
і |
у |
о |
ба |
бе |
би |
бі |
бу |
бо |
|
аб |
еб |
иб |
іб |
уб |
об |
|
А |
Е |
И |
І |
У |
О |
Ї |
Ю |
Я |
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
Таблиця Шульте
Таблиця Шульте становить квадрат 20 на 20 см, поділений на 25 частин, в кожному з яких вписано числа від 1 до 25.
21 |
5 |
0 |
2 |
8 |
13 |
23 |
9 |
14 |
12 |
24 |
10 |
1 |
19 |
17 |
16 |
7 |
18 |
25 |
6 |
3 |
15 |
4 |
11 |
22 |
Суть вправи полягає в тому, щоб показати олівцем або якось інакше позначити про себе розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітинки. Час опанування таблиць відповідно 24сек. Замість цифр можна вписувати букви, склади, виконувати різні завдання. Наприклад:
Назви букви в алфавітному порядку
Д |
- |
Н |
Ч |
Т |
Ї |
Ж |
Ш |
О |
И |
К |
Б |
Р |
Х |
З |
Е |
Щ |
А |
Г |
Є |
- |
Я |
Ф |
Й |
П |
І |
Ю |
М |
В |
Л |
Ц |
У |
С |
- |
Ь |
Вправи для розширення кута зору
Гра «Читаночки – розширялочки»
кру па
зай чик
бра ти
тра ва
кри ло
сло во
гри ва
кри ла
смо ла
чай ка
зем ля
про ти
ду
ді
ні ж – ка
ло
сте
сні
Читаночки – криптограми і кругорами
ться
сло во сло ва
ва мо жи зло
до
Гра «День – ніч»
Промовляю слово «ніч» - діти заплющують очі (складаю з розрізної азбуки), за командою «день» - діти розплющують очі й читають слово. При команді «ніч» можу змінювати, додавати чи ховати лише одну-дві літери. Наприклад:
Хто помиляється – вибуває з ігри. Перемагає той, хто залишається до кінця гри.
Гра «Чарівні квадрати»
Б |
Р |
У |
С |
Р |
Я |
С |
Т |
У |
С |
Т |
А |
С |
Т |
А |
В |
У |
Р |
О |
К |
Р |
І |
П |
А |
О |
П |
І |
Р |
К |
А |
Р |
А |
2. Склади слова по горизонталі і по вертикалі.
МИ |
РО |
ВА |
ЛИ |
СІ |
НО |
СИ |
НИ |
ВА |