Інновація в педагогіці це процес створення та впровадження нових засобів для розв’язання тих педагогічних проблем, які досі розв’язували по-іншому; відкриття нових форм, методів, способів педагогічної діяльності, вихід за межі відомого в науці й масовій практиці; творча реалізація нових теоретичних концепцій, ідей, технологій, систем навчання та виховання.
Недоліки традиційної системи навчання:авторитарний стиль керівництва; домінування пояснювально-ілюстративного типу навчання і репродуктивної діяльності учнів; перевагу фронтальної роботи, обмеженість діалогічного спілкування; породжені цими факторами невміння і небажання дітей учитися; відсутність у них поцінування освіти, самоосвіти (саморозвитку).
Порівняльна характеристика традиційної та інноваційної педагогічних систем. Назвакомпонента. Традиційна методична системаІнноваційна методична система. Мета навчання. Опанування та засвоєння навчального матеріалу. Озброєння системою знань, умінь і навичок. Створення сучасного інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища. Цілеспрямований розвиток творчої самодостатньої особистості. Формування професійних компетентностей, лідерських якостей, уміння працювати в групі. Зміст навчання. Класичне навчання, технократичне.Інтегрований, орієнтований на фундаментальний і прикладний аспект діяльності майбутнього фахівця. Методи навчання. Репродуктивні, пояснювально-ілюстративні. Слідування еталонам (тобто репродуктивна діяльність, засвоєння та відтворення учнями фіксованих знань і способів діяльності), що відповідає традиційним дидактичним цілям навчання як засвоєння пред’явлених зразків. Проблемно-пошукові, дослідницькі. Продуктивна, пошукова діяльність, спрямована на створення студентами нового продукту (насамперед, інтелектуального, пізнавального). Веб-системи навчання (on- і off-line), мультимедійні методи представлення навчальної інформації. ppt_x
Засоби навчання. Наочні засоби. Слово вчителя – для передачі знань, підручники, кінофільми, магнітофон, навчальні пристрої, картини, карти, таблиці, машини, прилади, препарати, моделі, колекції, інструменти, історичні і географічні карти, графіки, діаграми та ін. Технічні засоби. Відеозаписи, радіо- і телевізійні передачі, діафільми, кінопроектори, телевізори. Технічні засоби. Інформаційно-комунікаційні технології (мультимедійне інтерактивне обладнання, електронні тренажери, електронні підручники, мультимедійні бібліотеки, віртуальні музеї та лабораторії, системи моделювання явищ і процесів). Коментоване викладання мультимедійних навчальних матеріалів. Ефективний доступ до баз даних навчального призначення. Мережеві засоби проведення відеоконференцій і відеолекцій. Ефективна система моніторингу навчальної діяльності. Дистанційні засоби організації самостійної роботи. Комп’ютерне тестування в режимах on- і off-line. Форми навчання. Лекційне, семінарське та практичне заняття. Диспут, семінар, конференція, «круглий стіл», симпозіум, дебати, колоквіум, дистанційне навчання, дидактичні, ділові ігри, рольові ігри.
Принципи навчання. Принцип науковості (спирається на закономірний зв’язок між змістом науки і навчального предмету). Принцип систематичності і послідовності (вимагає, щоб знання, вміння і навички формувалися в системі, в певному порядку, коли кожний новий елемент навчального матеріалу логічно пов’язується з іншими, наступне спирається на попереднє, готує до засвоєння нового). Принцип наочності (ефективність навчання залежить від ступеня концентрації сприйняття всіх органів почуттів людини). Принцип спрямування навчання на вирішення проблеми взаємозв’язку завдань освіти, виховання і розвитку (цей принцип через основні завдання навчання виявляє після цього опосередкований вплив на всі наступні компоненти навчання, включаючи і аналіз його результатів). Принцип активності навчального середовища (середовище виступає третім рівноправним активним суб’єктом навчального процесу). Принцип необхідності неперервної самоосвіти (зміщення акцентів з формування фіксованого набору знань, умінь, навичок в учня на формування мотивації і навичок постійного самовдосконалення).
Особливості традиційної та інноваційної педагогіки. Мета. Традиційна педагогіка. Формування знань,умінь та навичокІнноваційна педагогіка. Розвиток особистостіІнтелектуальна характеристика. Школа пам'ятіШкола розвитку. Переважаючий тип тахарактер взаємовідносин. Суб'єкт-об'єктний. Суб'єкт-суб'єктний. Гасло педагога«Роби як я»«Не нашкодь»Коротка характеристикастилю взаємодіїАвторитарність, моноло-гічність, закритість. Демократичність, діалогічність,відкритість, рефлексивність. Форми організаціїнавчального процесу. Фронтальні, індивідуальніГрупові, колективніМетоди навчанняІлюстративно - пояснювальні, інформаційніПроблемні, пошукові, евристичні,дослідницькіppt_xxshearppt_x
Мета. Традиційна педагогіка. Формування знань,умінь та навичокІнноваційна педагогіка. Розвиток особистостіПровідний принципдіяльності, якийзасвоюється учнями. Репродуктивний, відтворюючий. Продуктивний, творчий,проблемний. Формула навчання. Знання — репродуктивна діяльність. Проблемна діяльність — рефлексія— досягнення. Способи засвоєння. Заучування, діяльність за алгоритмом. Пошукова мисленнєва діяльність, рефлексія. Функції вчителя. Носій інформації, зберігач норм та традицій,пропагандист предметно-дисциплінарних знань. Організатор співдружності,консультант, керуючий пошуковою роботою учнів Позиції учня. Пасивність, відсутність інтересу до навчальної діяльності і мотиву доособистісного зростання і значної частини учнів. Активність, наявність мотиву до самодоско-налості і інтересу донавчальної діяльності у значної частини учнів