Стаття "Формування компетентностей на уроках музичного мистецтва"

Про матеріал
Формування компетентностей на уроках музичного мистецтва.Сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, стати активним членом суспільства і щасливою, упевненою у власних силах людиною.
Перегляд файлу

 

 

E:\презентацыя\_1308-5843.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Формування компетентностей на уроках музичного мистецтва

 

 

 

 

 

 

Вчитель музичного мистецтва

                                                                    Савчук К.В

 

 

E:\презентацыя\Без названия (4).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування компетентностей на уроках музичного мистецтва

Слайд 1

Ми живемо у динамічному світі, що дуже швидко змінюється. Ці зміни стосуються усіх сфер нашого буття на які орієнтуються люди. Сьогодні дитині потрібні не тільки знання, але і достатній рівень життєвої компетентності, сформованість таких особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті, визначитися з колом своїх інтересів та уподобань, стати активним членом суспільства і щасливою, упевненою у власних силах людиною.

Сучасний етап модернізації шкільної мистецької освіти пов’язаний із упровадженням компетентнісного підходу до змісту та організації художньо-естетичного процесу у закладах загальної середньої освіти. З огляду на це актуалізується потреба у розвитку компетентнісної художньо-естетичної освіти школярів, зорієнтованої на засвоєння особистістю конкретних навчальних результатів – знань, умінь, навичок, формування ставлень, досвіду, рівень засвоєння яких дозволяє їй діяти адекватно у певних навчальних і життєвих ситуаціях.(Слайд 2) Ця проблема знаходить своє відображення в офіційних документах – державних стандартах, концепціях і навчальних програмах. Реалізація основної мети, визначеної Державним стандартом нового покоління освітньої галузі «Мистецтво», передбачає формування в учнів системи ключових, міжпредметних естетичних і предметних мистецьких компетентностей як інтегральної основи світогляду, здатність до художньо-творчої самореалізації та культурного самовираження.

Компетенція – це суспільна норма, вимога, яка включає знання, уміння, навички, способи діяльності, певний досвід, здатність застосовувати їх ,способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв’язання певних життєво важливих проблем.Отже компетентність -  це знання в дії.

В науці та практиці відома трирівнева ієрархія компетентностей, до яких належать(Слайд 3) ключові, міжпредметні та предметні компетентності. У спеціальній літературі наукового, методичного та практичного характеру визначено специфіку компетентностей, які формуються у школярів засобами мистецтва. Особливе значення мають дослідження Людмили Масол, яка зазначає, що під час спілкування особистості з художніми цінностями у перебігу загального духовного зростання учнів їх мистецькі знання, практичний досвід, ціннісні художні орієнтації мають за певних умов трансформуватися в художньо-естетичні компетентності – органічні складові життєвих компетентностей, побудованих на комплексі взаємопов’язаних процедур, на комбінації інтересів, мотивів, ставлень, знань, умінь, які відображають інтегровані результати навчання у галузі мистецтва та сформовані особистісні якості .

У Державному стандарті загальної середньої освіти освітньої галузі «Мистецтво» музичну компетентність визначено як здатність до розуміння і творчого самовираження у сфері музичного мистецтва, що формується у процесі музичної діяльності (сприймання, виконання, створення).

Варто підкреслити, що основою для визначення комплексу музичних компетентностей є види музичної діяльності, пов’язаної зі сприйманням, виконанням

 

та створенням музики.

Також у визначенні змісту предметних музичних компетентностей ураховано державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів (знає, оцінює та інтерпретує, розуміє, уміє, застосовує, виявляє естетичне ставлення, виражає власні оцінні судження тощо). Отже, визначено такий комплекс музичних компетентностей: інтерпретаційні, вокально-хорові виконавські, інструментально-виконавські, творчі.

(Слайд 4)

1. Інтерпретаційні (здатність до аналізу та інтерпретації музичних творів, усвідомлення розвитку музичного образу, застосування відповідної термінології);

2. Вокально-хорові виконавські (застосування вокально-хорових навичок під час виразного виконання народних і професійних пісень);

3. Інструментально-виконавські (застосування елементарних навичок гри на музичних інструментах: народних, сучасних (електронних), прочитання та виконання партитури на дитячих музичних інструментах);

4. Творчі (імпровізація (вокальна, інструментальна), драматизація, інсценізація, створення мелодій, ритмічних і музичних супроводів).

Метою організації навчального процесу на уроках музичного мистецтва є розвиток комплексу музичних компетентностей у процесі активної музичної діяльності школярів (слухання, виконання, створення).

 

З упровадженням компетентнісного підходу до змісту та організації художньо-естетичного процесу підвищується увага до питань творчого розвитку дітей, де головним завданням є розвиток їхніх творчих здібностей засобами мистецтва, зокрема музичного.

   Музичне мистецтво має необмежені можливості для розвитку творчих здібностей учнів, адже музика спонукає до творчої діяльності, що потребує, у свою чергу, засвоєння певної сукупності спеціальних знань, умінь, компетентностей. Творча компетентність є тим засобом, що допомагає дитині відтворювати свої почуття, думки, фантазії у самостійній творчій діяльності, що приводить до вищого прояву творчої самореалізації дитини — креативу.

 Музика – це сліди, за якими можна повернутися в різний час життя. Музика має велику силу! Це феномен, створений людиною для вираження тих емоцій, які людина розуміє, і які дозволяють їй виразити себе в навколишньому світі. Музика виступає як діалог культур і часів. Вона змушує нас плакати і сміятися, співпереживати і емоційно відгукуватися на все.

Для реалізації мистецької компетентності школярів я розвиваю творчі здібності учнів через музично-творчу діяльність, яка представлена різноманітними видами роботи.(Сдайд 5) Слухання музики, співи,музично – ритмічні рухи,ребуси,кросворди,вікторини,тести.

Учням подобаються ті види навчальної діяльності, що дають їм матеріал до роздумів, можливість виявити ініціативу й самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості, творчого підходу.

 

 

Мені допомагають інтерактивні технології, які надзвичайно різноманітні. Весь процес навчання музичному мистецтву сприяє активному, зацікавленому й творчому ставленню учнів до музики

Одним із провідних видів діяльності на уроці музичного мистецтва вважаю вокально-хорову діяльність. Використовую вправи для розвитку правильного дихання під час співу.

Твори народного, класичного, сучасного мистецтва для виконання,слухання. Діти з задоволенням інсценізують пісні, виконують їх у ролях.

Під час слухання музичних творів пов’язаними з картинами природи, пропоную учням підібрати із кількох поданих вчителем картин ту, яка відповідає музичному твору, та обґрунтувати свій вибір.(Слайд 6)

  • Завдання намалювати музику до прослуханого.
  • Із великим задоволенням сприймається учнями гра на образне моделювання «Якби я був композитором». Ця гра є ефективною під час ознайомлення з новим матеріалом зі слухання. Уявивши себе композитором, діти намагаються дати назву музичному твору, а також назвати, яку б мелодію вони склали до нього.
  • Добери музику, що відповідала б характеру мами, тата, доброї та злої людини і т. ін.
  • Добери музику, що має звучати у найщасливіший день.
  • Склади мелодію до улюбленого вірша або тексту.

Так, учням початкових  класів, вивчаючи нотну грамоту,пояснюю тривалості нот за допомогою конструктора «Лего».Даю завдання придумати слова, де зустрічаються нотні склади наприклад(Слайд 7) (т –ре-мбіта,ре-квієм,фа-н-фа-ри,до-щ,до-мі-но,сім,я, ля-лька,фа-зан,пара-соль-ка), пропоную записувати ці склади нотами,та знайти назви нот на картках.(Слайд8)

  • Також ритмічне проплескування,простукування тривалостей нот.(Слайд9) Гра «луна»: один учень відтворює ритмічний супровід, а інший повторює ритм і додає новий;

Спонукати учнів до спілкування та до висловлення особистої думки допомагає технологія «Мікрофон». Як правило, ця технологія викликає бажання висловитись навіть у неактивних учнів.

З великим задоволенням  учні включаються до музичних фізкультхвилинок.

Для активізації учнів старшої та середньої школи практикую гру у кореспондентів, учні самостійно готують репортажі з «місця події» (наприклад, концерт відомого гурту) або «беруть інтерв’ю» в самих зірок естради.

Намагаюся створити такі умови, щоб у дітей формувалися мистецькі компетентності, які допоможуть їй у саморозвитку та самореалізації.(Слайд 10) Адже такій особистості хочеться вчитися, пізнавати, творити, відчувати свої успіхи та свою значущістьКожен має отримати шанс звикати до ролі творця. Адже суспільство потребує гармонійно розвиненої особистості. Сучасний світ — це світ творчих,креативних особистостей. (Слайд11)

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку