Стаття "Формування компетентності в читанні іноземною мовою в учнів з порушеннями слуху"

Про матеріал
Найчастішою причиною виникнення в учнів з порушенням слуху труднощів в навчанні читання іноземною мовою є неналежне пристосування навчального середовища, методів викладання та навчання до індивідуальних особливостей і потреб учня.
Перегляд файлу

Олександра Здолбнікова

Формування компетентності в читанні іноземною мовою в учнів з порушеннями слуху 

Прийняття Концепції Нової української школи, що ґрунтується на «Рекомендаціях Ради Європи щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя», вносить корективу в освітній процес. Перед освітянами взагалі, а викладачами іноземної мови зокрема, постають завдання опанування ключових компетентностей, яких потребує кожен учень для самореалізації, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування, що в подальшому забезпечить особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя [1].

Визнання нової суспільно-освітньої концепції, яка ґрунтується на соціальних (людиноцентрованих) принципах, що зумовлюють розвиток всієї освіти в інноваційному напрямі, потребує нових підходів та моделей до навчання, виховання та розвитку осіб з особливими освітніми потребами.

Для осіб із порушеннями слуху якісно новий етап в освіті пов’язаний із соціокультурним, особистісно-орієнтованим, компетентнісним підходами, що змінюють ставлення до них як до представників культурно-лінгвістичної меншини та уможливлюють самоідентифікацію, самовизначення та вибір освітніх маршрутів. Серед основних принципів цих підходів - доступність до освіти на різних рівнях та індивідуалізація особистості, тобто надання підтримки та супроводу кожній дитині з порушеннями слуху відповідно до її особливих освітніх потреб [2].

Згідно із загальноєвропейськими рекомендаціями Ради Європи, метою є не просто вивчення будь-якої мови, а формування в учнів іншомовної комунікативної компетентності. До структури комунікативної компетентності належать: мовленнєва компетенція (аудіювання, говоріння, читання, письмо); мовна компетенція (лексичні, фонетичні, орфографічні знання); дискурсивна компетенція; соціокультурна та соціолінгвістична компетенції; стратегічна компетенція [3].

На відміну від вивчення іноземної мови учнями із збереженим слухом, акценти зміщені від усного до писемного мовлення. Вимоги до сприймання й розуміння усного мовлення та говоріння є гнучкими і визначаються слухо-мовленнєвими можливостями дітей. Формування практичних навичок пошуку й аналізу інформації, адекватної конкретним мовним ситуаціям, обрано у якості пріоритетних напрямів навчально-виховного процесу[4] .

Саме читання робить доступною будь-яку інформацію. В історичному плані читання виникло пізніше усного мовлення, проте на його основі, і стало важливим засобом спілкування та пізнання.

Навчання читання як виду мовленнєвої діяльності передбачає читання текстів з метою одержання необхідної інформації у ході ознайомлювального, вивчаючого та переглядового читання.

Найчастішою причиною виникнення в учнів з порушенням слуху труднощів в навчанні читання іноземною мовою є неналежне пристосування навчального середовища, методів викладання та навчання до індивідуальних особливостей і потреб учня.

Обов’язковими умовами ефективності формування компетентності в читанні виступають: довільність (здебільшого навмисне привертання уваги до нової інформації, а не мимовільне її накопичення), чітке дозування матеріалу відповідно до індивідуальних мовленнєвих можливостей; виконання невеликих домашніх завдань лише з опорою на засвоєний на уроці матеріал, багаторазовість усіх можливих форм повторення з тлумаченням складних випадків вимови та розуміння, наявність різноманітних опор (з акцентом на зорові та рухові) та індивідуальний розклад,  темп та послідовність засвоєння навчального матеріалу.

 

 

 

 

 

 

Література:

  1. «Формування ключових компетентностей учнів на уроках іноземної мови»: Методичні рекомендації з викладання іноземної мови в закладах професійної (професійно-технічної) освіти (з досвіду роботи експертної творчої групи викладачів іноземної мови) – Запоріжжя, 2019 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-inozemno-movi-119243.html
  2. Навчання дітей із порушеннями слуху : навчально-методичний посібник / С. В. Кульбіда та ін. - Харків : Вид-во «Ранок», 2019. - 216 с.
  3. Common European Framework of Reference for Language Learning and Teaching. Language and Teaching for European Citizenship. - Council of Europe, 1996.
  4. Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями слуху. Укладач: Данілавічютє Е. А.,  2014  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://corr.ks.ua/progr_sl.htm

 

 

docx
Пов’язані теми
Англійська мова, Інші матеріали
Інкл
Додано
29 січня 2023
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку