Стаття "Формування математичної компетенції в початковій школі"

Про матеріал
Рекомендації учителям початкових класів для розвитку математичної компетенції учнів початкової школи.
Перегляд файлу

           

           Формування математичної компетентності

                             в  початковій школі        

                                                                                                 Мазур І. О.,

                                                                              учитель початкових класів

                                             Станіславського ліцею ім.К.Й.Голобородька

       Сучасна початкова школа не може залишатися осторонь від процесів модернізації освіти, які відбуваються нині в усьому світі, і в Україні зокрема. Початкової ланки освіти стосуються всі світові тенденції та інновації: особистісно-орієнтований підхід, інформатизація, інтеграція тощо. До них належить і компетентнісний підхід, поява якого пов’язана, насамперед, з кризою освіти, що полягає в протиріччі між програмовими вимогами до учня, запитами суспільства і потребами самої особистості в освіті.

Компетенція:

  • добра обізнаність із чим-небудь;
  • коло повноважень якої-небудь організації, установи чи особи.

Компетентний:

  • який має достатні знання в якій-небудь галузі, який з чим-небудь;
  • добре обізнаний, тямущий; який ґрунтується на знанні, кваліфікований;
  • який має певні повноваження, повноправний, повновладний.

 

Тому доцільно в педагогічному сенсі користуватися саме терміном «компетентність».

Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення.

Серед предметних компетентностей, якими має оволодіти молодший школяр, виокремлено і математичну компетентність.

Математична компетентність – уміння бачити й застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, вміння будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, використовувати здобуті результати.

Основна мета в освітній галузі «Математика»:

  • Формування в учнів математичної компетенції;
  • Розвиток здатності чітко та аргументовано формулювати та висловлювати свої судження;
  • Забезпечення інтелектуального розвитку учнів;
  • Забезпечення розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції.

Формування математичної компетентності є одним із найбільш актуальних завдань сучасної школи, а також є необхідною складовою для реалізації учнів як успішних особистостей.

Моделювання життєвих і проблемних ситуацій, компетентнісно-орієнтованих завдань — один із засобів формування математичної компетентності — є її інноваційною  значимістю. А завдяки сформованій математичній компетентності підготувати учнів до розв’язання життєво необхідних завдань у різних умовах сьогодення та майбуття – провідною педагогічною ідею.

Предметні компетентності  учень набуває упродовж вивчення того чи іншого предмета у всіх класах початкової школи (математична, природознавча тощо).

Формування компетентності учня є актуальною проблемою й розглядається як вихід із проблемної ситуації, яка виникла через протиріччя між необхідністю забезпечити якість освіти та неможливістю вирішити цю проблему традиційним шляхом. Йдеться про компетентність як про нову одиницю виміру освіченості, при цьому увага акцентується на результатах навчання, в якості яких розглядається не сума завчених знань, умінь і навичок, а здатність учня діяти в різноманітних проблемних ситуаціях.

Які основні складові компетентності?

По-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від

непотрібної, перевести у досвід власної діяльності.

По-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний.

По-третє, адекватне оцінювання – себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.

Безумовно, людина, яка уособлює в собі такі якості, буде компетентним спеціалістом.

МАТЕМАТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЗДАТНІСТЬ АКТУАЛІЗАЦІЇ, ІНТЕГРАЦІЇ ТА ВМІЛОГО ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТОГО ДОСВІДУ

У навчальній програмі з математики для учнів 1—4-х класів зазначено: «У контексті початкового навчання предметна математична компетентність розглядається як здатність учня актуалізувати, інтегрувати й застосовувати в конкретній життєвій або навчальній проблемній ситуації набуті знання, уміння, навички, способи діяльності».         

 Складовими математичної компетентності вчені називають –обчислювальну, інформаційно-графічну, логічну, геометричну.

Готовність учня застосовувати обчислювальні вміння та навички у практичних ситуаціях є основою обчислювальної складової математичної компетентності. У змісті початкової математичної освіти до їх числа, зокрема, відносять вміння порівнювати числа, виконувати арифметичні дії з ними; знаходити значення числових виразів; порівнювати значення однойменних величин і виконувати дії з ними тощо.

Інформаційно-графічна складова включає: уміння, навички, способи діяльності, пов’язані з графічною інформацією – читати й записувати числа; подавати величини в різних одиницях вимірювання; знаходити, аналізувати, порівнювати інформацію, подану в таблицях, схемах, на діаграмах; читати й записувати вирази зі змінними, знаходити їх значення; користуватися годинником і календарем як засобами вимірювання часу тощо.

Логічна складова  компетентності передбачає здатність учня виконувати логічні операції у процесі розв’язування сюжетних задач, рівнянь, ребусів, головоломок; розрізняти істинні й хибні твердження; розв’язувати задачі з логічним навантаженням; описувати ситуації у навколишньому світі за допомогою взаємопов’язаних величин; працювати з множинами тощо.

Геометрична складова знаходить своє відображення в уміннях і навичках учнів володіти просторовою уявою, відношеннями (визначати місцезнаходження об’єкта на площині і в просторі, розкладати і переміщувати предмети на площині); вимірювати (визначати довжини об’єктів навколишньої дійсності, визначати площу геометричної фігури) та конструювати (зображувати геометричні фігури на аркуші в клітинку, будувати прямокутники, геометричні фігури з інших фігур, розбивати фігуру на частини).

Методична система навчання математики в початковій школі постійно оновлюється, враховуючи світові тенденції та інновації. Математична освіта покликана зробити вагомий внесок у формування ключових компетентностей учнів як загальних цінностей, що базуються на знаннях, досвіді, здібностях, набу­тих завдяки навчанню. Отримані у школі знання та сформовані вміння і навички є, безперечно, важливими, але нині особливої актуальності набуває компетентність учня в різних галузях знань. Саме практичній і творчій складовій навчальної діяльності приділяють особливу увагу в Державному стандарті.

Яким буде світ всередині XXI століття, важко уявити. І от школа готує учнів до життя, а до якого – і не здогадується. Саме тому варто виховувати у дітей готовність до змін, розвиваючи такі якості як мобільність, конструктивність та кожного дня, кожної хвилини, кожного моменту вміння вчитися життю. Компетентність навчатися впродовж життя сприяє виконанню саме цих завдань.

 

 

 

docx
Додано
20 січня
Переглядів
1068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку