Стаття "Формування в учнів початкової школи математичної компетентності через групові форми роботи"

Про матеріал
Організація групової роботи на уроках математики — це продуктивна спільна робота вчителя та учнів над формуванням математичної компетентності, успіх якої залежить від уміння вчителя правильно підібрати ефективний метод роботи в групі для досягнення необхідного результату, вдало комплектувати групи, розподіляти свою увагу так, щоб кожна група й кожен її учасник змогли досягнути поставлених навчальних цілей.
Перегляд файлу

imageimage Вчитель початкових класів                

                  Ліцей №7 

 Хмельницької міської ради

 

                                          Вчитель початкових класів                                                                                   Ліцей №7                                                                   Хмельницької міської ради

 

           

Формування в учнів початкової школи математичної компетентності через групові форми роботи.

Математика – це не так знання, як уміння. (В. Серве)

imageХХІ ст. – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості та культури кожної людини набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу країни. Аналітика, логіка, критичне мислення - ці навички стали одними з найбільш необхідних і математика – чудовий спосіб для сприяння їх розвитку.

            Згідно з Державним стандартом початкової освіти основною  метою освітньої галузі « Математика» є формування в учнів математичної компетентності. 

             Математична компетентність – спроможність особистості застосовувати математику в реальному житті; здатність використовувати різні способи мислення, створювати математичні моделі об’єктів,  явищ та процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час розв’язання навчальних і практичних задач.

           Головним завданням вчителя в процесі формування математичної компетентності є мотивація учнів на прояв ініціативи, самостійності, самоконтролю. 

           Відбувається еволюція змісту, форм і методів навчання. Зростає цінність активних методів. Групові форми роботи є домінуючими на уроках математики в початковій школі.

         Функції вчителя під час групової роботи учнів набувають нових ознак. Його головне завдання - вселити віру в учнів у можливість успішного досягнення мети та спонукати учнів до самостійного пошуку. Далі вчитель виступає як фасилітатор – наставник, помічник, рівноправний учасник групи,  котрий є для дітей джерелом інформації і при потребі пропонує учням різні варіанти рішення.

         Навантаження на вчителя зростає. Адже він додатково має займатися формуванням в учнів здатності:

координувати свою діяльність із діяльністю учасників у групі;

●ставати на позицію інших і змінювати свою позицію;

●надавати допомогу учасникам групи та користуватися їхньою допомогою;

●рефлексувати свої дії та дії інших членів групи;

●з повагою ставитися до кожної думки; 

●надавати найвищого пріоритету досягненню спільної мети; ●попереджувати виникнення конфлікту.

На уроках математики під час роботи в парах та групах доцільними є такі вправи: 

 «Мозковий штурм»                                  «Рибалки»                                                       

«Прес»                                                         «Відновлення числового ряду»                      «Взаємні запитання»                                 «Дешифрувальник»                                     «Логічний ланцюжок»                              «Математична естафета»                                

«Думай - працюй у парі – ділись»          «Цікаві дії»                                                 

«Чарівний кубик»                                     «Незнайко»                                                 

«Математичний пазл»                             « Математичний кросворд»

«Круглий Робін»                                       «Мейкери» «Задумай число»                                      «Танграм»

 

 «Задумай число».

Гру розпочинає учитель. Він говорить:

   Задумайте яке-небудь число, менше від 10. Відніміть задумане число від 12. Скільки в тебе вийшло, Миколко?

   У мене вийшло 5.

   Ти задумав число 7. (Миколка підтвердив).

   Скільки в тебе вийшло, Іринко? (4). Отже, ти задумала число 8.

Так учитель запитує в кількох учнів, а потім ставить запитання до дітей:

image-Хто зрозумів «секрет» відгадування? Яке відоме правило допомогло розкрити цей «секрет»? («Секрет» відгадування базується на правилі знаходження від’ємника: 

                        12 – x = 5;                          x = 12 – 5;                          х=7).          

    Далі дітям пропонується робота в парах.

 

« Цікаві дії» 

Вчитель пропонує алгоритм дій:

   Придумай, запиши двоцифрове число (крім круглих чисел). (56)

   Запиши його сусідів. (55, 57)

   Виконай дію віднімання сусідів числа. (57- 55 = 2)

   Поміняй місцями кількість десятків та одиниць і запиши число навпаки. (65)

   Визнач у отриманому числі кількість десятків та одиниць. (6дес.5од.)

   Збільш отримане число на десяток. (75)

   imageСклади задачу на знаходження суми, щоб відповіддю було отримане число.   (У гаю росло 30 беріз, а   лип – на 15 більше. Скільки всього лип та беріз росло у гаю?)

 

 « Математичний пазл», «Математичний кросворд».  

Варіант творчого завдання для учнів з математики, суть якого полягає у тому щоб  придумати, сконструювати і виготовити своїми силами математичний пазл або математичний кросворд. 

imageКруглий стіл

Ця вправа передбачає обмін думками по черзі. В учнів групи є один спільний аркуш паперу і кольорові олівці. Учні передають аркуш один одному та по черзі записують          свої   думки         різними       кольорами. Це стимулює пасивних учнів вносити свої ідеї в загальну роботу.

Завдання для роботи в групі

Створити ланцюжок слів, пов’язаних з математикою. Кожне наступне слово має починатися на передостанню букву .

 

imageМатематиКа  →        коЛо    →     ліТр   → танграМи  

→ … 

 

  «Мейкери»

Мейкерство – це створення чогось своїми руками.

 

Наприклад, на уроці математики в 4 класі під час вивчення теми “Шкали” можна запропонувати учням створити мензурку з пластикового стаканчика. 

 

Перегинаючи папір, можна утворювати відрізки, кути та інші геометричні фігури.

Використовуючи картон, учні легко можуть зробити з розгорток просторові фігури і, відповідно, дослідити їх властивості.

Круглий Робін

 

Учитель ставить запитання, яке потребує обговорення в групі і має багато можливих відповідей. На нього відповідає перший учень, потім наступний. І так по колу, доки всі не висловляться . Завдання для роботи в групі

 

Кожна група визначає і записує кількість чотирикутників, кругів та трикутників, з яких утворені аплікації.

image 

 

         Групова робота на уроці завершується спеціальними вправами, які дозволяють: 

   підбити підсумки заняття;

   з’ясувати, чи справдились очікування учасників;

   оцінити зміни рівня обізнаності з проблеми;  – отримати зворотний зв’язок.

 Фідбеки зворотного зв’язку: 

   Незавершені речення. 

   Голосування. 

   Опитування по колу: «Що ви взяли для себе?».

   Навішування стікерів у кроні (що вдалося?) та корені дерева (що можна покращити?).

   Оцінювання за шкалами. 

      Отже, організація групової роботи на уроках математики — це продуктивна спільна робота вчителя та учнів над формуванням математичної компетентності, успіх якої залежить від уміння вчителя правильно підібрати ефективний метод роботи в групі для досягнення необхідного результату, вдало комплектувати групи, розподіляти свою увагу так, щоб кожна група й кожен її учасник змогли досягнути поставлених навчальних цілей.

Список використаних джерел:

   Буряк О. О. , завідувач кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук «Сучасні методи групової роботи з учнями.»

   Дарина Васильєва, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України «Як зробити навчання математики цікавим і продуктивним.»

   Електронний ресурс «Стратегії групової роботи на уроках математики.»

   Електронний ресурс освітнього сайту «На Урок»

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Математика, Матеріали до уроків
НУШ
Додано
5 серпня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку