Вчитель початкових класів
Ліцей №7
Хмельницької міської ради
Вчитель початкових класів Ліцей №7 Хмельницької міської ради
Формування в учнів початкової школи математичної компетентності через групові форми роботи.
ХХІ ст. – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості та культури кожної людини набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу країни. Аналітика, логіка, критичне мислення - ці навички стали одними з найбільш необхідних і математика – чудовий спосіб для сприяння їх розвитку.
Згідно з Державним стандартом початкової освіти основною метою освітньої галузі « Математика» є формування в учнів математичної компетентності.
Математична компетентність – спроможність особистості застосовувати математику в реальному житті; здатність використовувати різні способи мислення, створювати математичні моделі об’єктів, явищ та процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час розв’язання навчальних і практичних задач.
Головним завданням вчителя в процесі формування математичної компетентності є мотивація учнів на прояв ініціативи, самостійності, самоконтролю.
Відбувається еволюція змісту, форм і методів навчання. Зростає цінність активних методів. Групові форми роботи є домінуючими на уроках математики в початковій школі.
Функції вчителя під час групової роботи учнів набувають нових ознак. Його головне завдання - вселити віру в учнів у можливість успішного досягнення мети та спонукати учнів до самостійного пошуку. Далі вчитель виступає як фасилітатор – наставник, помічник, рівноправний учасник групи, котрий є для дітей джерелом інформації і при потребі пропонує учням різні варіанти рішення.
Навантаження на вчителя зростає. Адже він додатково має займатися формуванням в учнів здатності:
●координувати свою діяльність із діяльністю учасників у групі;
●ставати на позицію інших і змінювати свою позицію;
●надавати допомогу учасникам групи та користуватися їхньою допомогою;
●рефлексувати свої дії та дії інших членів групи;
●з повагою ставитися до кожної думки;
●надавати найвищого пріоритету досягненню спільної мети; ●попереджувати виникнення конфлікту.
На уроках математики під час роботи в парах та групах доцільними є такі вправи:
«Мозковий штурм» «Рибалки»
«Прес» «Відновлення числового ряду» «Взаємні запитання» «Дешифрувальник» «Логічний ланцюжок» «Математична естафета»
«Думай - працюй у парі – ділись» «Цікаві дії»
«Чарівний кубик» «Незнайко»
«Математичний пазл» « Математичний кросворд»
«Круглий Робін» «Мейкери» «Задумай число» «Танграм»
«Задумай число».
Гру розпочинає учитель. Він говорить:
● Задумайте яке-небудь число, менше від 10. Відніміть задумане число від 12. Скільки в тебе вийшло, Миколко?
● У мене вийшло 5.
● Ти задумав число 7. (Миколка підтвердив).
● Скільки в тебе вийшло, Іринко? (4). Отже, ти задумала число 8.
Так учитель запитує в кількох учнів, а потім ставить запитання до дітей:
-Хто зрозумів «секрет» відгадування? Яке відоме правило допомогло розкрити цей «секрет»? («Секрет» відгадування базується на правилі знаходження від’ємника:
12 – x = 5; x = 12 – 5; х=7).
Далі дітям пропонується робота в парах.
Вчитель пропонує алгоритм дій:
● Придумай, запиши двоцифрове число (крім круглих чисел). (56)
● Запиши його сусідів. (55, 57)
● Виконай дію віднімання сусідів числа. (57- 55 = 2)
● Поміняй місцями кількість десятків та одиниць і запиши число навпаки. (65)
● Визнач у отриманому числі кількість десятків та одиниць. (6дес.5од.)
● Збільш отримане число на десяток. (75)
● Склади задачу на знаходження суми, щоб відповіддю було отримане число. (У гаю росло 30 беріз, а лип – на 15 більше. Скільки всього лип та беріз росло у гаю?)
« Математичний пазл», «Математичний кросворд».
Варіант творчого завдання для учнів з математики, суть якого полягає у тому щоб придумати, сконструювати і виготовити своїми силами математичний пазл або математичний кросворд.
Ця вправа передбачає обмін думками по черзі. В учнів групи є один спільний аркуш паперу і кольорові олівці. Учні передають аркуш один одному та по черзі записують свої думки різними кольорами. Це стимулює пасивних учнів вносити свої ідеї в загальну роботу.
Завдання для роботи в групі
Створити ланцюжок слів, пов’язаних з математикою. Кожне наступне слово має починатися на передостанню букву .
МатематиКа → коЛо → ліТр → танграМи
→ …
«Мейкери»
Мейкерство – це створення чогось своїми руками.
Наприклад, на уроці математики в 4 класі під час вивчення теми “Шкали” можна запропонувати учням створити мензурку з пластикового стаканчика.
Перегинаючи папір, можна утворювати відрізки, кути та інші геометричні фігури.
Використовуючи картон, учні легко можуть зробити з розгорток просторові фігури і, відповідно, дослідити їх властивості.
Учитель ставить запитання, яке потребує обговорення в групі і має багато можливих відповідей. На нього відповідає перший учень, потім наступний. І так по колу, доки всі не висловляться . Завдання для роботи в групі
Кожна група визначає і записує кількість чотирикутників, кругів та трикутників, з яких утворені аплікації.
Групова робота на уроці завершується спеціальними вправами, які дозволяють:
– підбити підсумки заняття;
– з’ясувати, чи справдились очікування учасників;
– оцінити зміни рівня обізнаності з проблеми; – отримати зворотний зв’язок.
Фідбеки зворотного зв’язку:
– Незавершені речення.
– Голосування.
– Опитування по колу: «Що ви взяли для себе?».
– Навішування стікерів у кроні (що вдалося?) та корені дерева (що можна покращити?).
– Оцінювання за шкалами.
Отже, організація групової роботи на уроках математики — це продуктивна спільна робота вчителя та учнів над формуванням математичної компетентності, успіх якої залежить від уміння вчителя правильно підібрати ефективний метод роботи в групі для досягнення необхідного результату, вдало комплектувати групи, розподіляти свою увагу так, щоб кожна група й кожен її учасник змогли досягнути поставлених навчальних цілей.
Список використаних джерел:
● Буряк О. О. , завідувач кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук «Сучасні методи групової роботи з учнями.»
● Дарина Васильєва, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України «Як зробити навчання математики цікавим і продуктивним.»
● Електронний ресурс «Стратегії групової роботи на уроках математики.»
● Електронний ресурс освітнього сайту «На Урок»